Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

300mm F4 + TC1.7?

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 01 Dec 2007, 17:07    Post subject: 300mm F4 + TC1.7?
Beste mensen,

Ik ben op zoek naar een lens met veel mm's binnen de 2000 euro. Ik zit zelf te denken een 300mm F4 te kopen met een TC1.7, heeft iemand hier ervaring mee?
Verder ben ik de Sigma 170-500 tegenkomen en de Tamron 200-500, ik ben alleen bang dat deze minder goed presteren....

Advies zou welkom zijn!! Alvast bedankt!

Huib Tom

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 01 Dec 2007, 17:58    Post subject:
Er zijn diverse mensen die met de F4 300mm werken op dit forum, waaronder ik zelf. Helaas na het kopen van een 200-400 gebruik ik dit pracht objectief te weinig.

Terug naar de vraag. Neem eens een kijkje bij 'henkdikkers' een gebruiker op dit forum en je weet genoeg. Die tovert zelfs pracht prenten met een 2.0 converter al zou ik me daar niet 123 aan durven wagen. Zie ook bwesterink op dit forum. Als ik zo vrij mag zijn om deze verwijzing te maken.

De 300mm is een weergaloos objectief dat met een 1.4 nagenoeg geen scherpte verlies opleverd, met de 1.7 (ik heb beide) wordt de AF wat traag en zijn de resultaten goed al is diafragmeren nu noodzakelijk.

Koop je er nog een setje tussenringen bij dan kun je ook in het sub macro prachtig werken.

neem een kijkje op deze site http://www.pbase.com/ronnie_14187 en zie wat er allemaal mogelijk is met de 300

Mijn 300 is nog geen half jaar oud en wellicht?
Back to top
Reply with quote

pmverhoef

PostPosted: Sat 01 Dec 2007, 18:33    Post subject:
Je bedoelt dat je wellicht wilt verkopen?! Graag zou ik willen weten wat je ervoor wilt hebben....

Bendiks Westerink

PostPosted: Sat 01 Dec 2007, 19:46    Post subject:
@ Huib: mag hoor Smile
Ik gebruik de 300mm in combinatie met de 1.4 TC. 1.4 destijds voor gekozen omdat die nauwelijks scherpteverlies en snelheidsverlies van de AF heeft. 't Bevalt mij erg goed. Je moet misschien wat wennen aan het feit dat je niet kunt zoomen, maar je kunt nog wel altijd de TC er tussen uithalen. De lens geeft erg mooie scherpe beelden. Voordeel vind ik ook dat hij vanaf 1.5 focused. En met tussenring nog dichterbij. Handig voor reptielen en zo. Zie mijn foto's op Nederpix.
't Blijft wel zo dat je altijd wel meer mm. kan gebruiken, maar ik probeer het nu te zoeken in andere benaderingen (bv. drijfhutje). Voordeel is weer dat het hele zaakje nog goed mee kan in een standaard rugtas.

Gr,
Bendiks

Huib Tom

PostPosted: Sun 02 Dec 2007, 13:00    Post subject:
pmverhoef wrote:
Je bedoelt dat je wellicht wilt verkopen?! Graag zou ik willen weten wat je ervoor wilt hebben....

Oeps zo had ik het niet direct bedoelt. Meer in de trant dat ik dit objectief meer in ga zetten en er straks wat meer foto's van mijn hand te zien zijn. Eigenlijk nooit dat eruit heb gehaald wat er allemaal mee mogelijk is. Zoiets heb je al snel met de aankoop van een 200-400 en dit objectief bijna standaard inzet, al is het gewicht soms een een beperking om er even snel een uurtje mee te gaan fotograferen. Ik denk dat ik er spijt van krijg als ik van de zomer weer teveel loop te sjouwen en er niet op terug kan vallen.

Succes met je beslissing.
Back to top
Reply with quote

leo snellink
Moderator
Moderator

PostPosted: Sun 02 Dec 2007, 21:16    Post subject:
Ik gebruik een D200 in combinatie met een 300mm f4. Sinds het voorjaar in combinatie met een 1,4 TC en sinds twee maanden af en toe ook met een 1,7 TC. Voor de 1,7 TC heb ik wel wat meer licht nodig, want meestal werk ik uit de hand en bij 1,7 TC heb je meer vergroting, waardoor een foto eerder onscherp is en je sluitertijd gaat omhoog doordat je 1,5 stop kwijt bent aan de convertor. Maar ik moet zeggen, de extra millimeters zijn bij goed licht zeer de moeite waard. Als het licht minder is, kun je altijd de convertor thuis laten en met 300 mm fotograferen. Zonder meer een hele fijne lens, dus ga ik je niets afraden op dat punt. Niet te koop trouwens Wink
Back to top
Reply with quote

Marcel van Kammen

PostPosted: Sun 02 Dec 2007, 23:05    Post subject:
Hier van hetzelfde, ben er erg over te spreken. Wel zou ik oppassen met wat voor convertor je koopt, ik heb die van Kenko maar dat vind ik iets minder. Had liever destijds de convertor van Nikon gekocht....maar ja....dat liet het budget niet toe. Wordt voor mij ook eens tijd om de 1.7 tc te halen. Een 500mm kan ik ook nog niet bekostigen namelijk :-p

Nikon Camera en wat lensjes.
Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum