Gender: Male Age: 68 Joined: 04 Jun 2006 Posts: 242 Location: schijndel
Posted: Fri 18 Jan 2008, 18:54 Post subject: raamstatief
Ik ben op zoek naar een goed raam statief. Ik wil vanuit de auto fotograferen en daar een zeer stabiel statief voor zoeken.
Voorlopig zal dat zijn met een 300f4 + TC1.7. Dat is een niet te zware combo, maar het is de bedoeling om in de toekomst een 500mm f4 aan te schaffen. Het raamstatief moet daar sterk genoeg voor zijn. Ik wil mijn balhoofd op het raamstatief monteren.
Er is een oplossing van Kirk ( http://www.kirkphoto.com/supports.html ) dat ziet er goed uit , maar is ook erg duur.
Heeft iemand ervaring met de Kirk? Of weten jullie andere oplossingen?
Een rijstzak zie ik niet zitten; ik wil de camera los kunnen laten.
Gender: Male Age: 69 Joined: 12 Oct 2006 Posts: 327 Location: Gelderland
Posted: Fri 18 Jan 2008, 19:28 Post subject:
Ergorest, eigenlijk een leverancier van revalidatiehulpmiddelen, levert een multifunctioneel statief die je ook als raamstatief kunt gebruiken. O.a. verkrijgbaar bij P&M Fotoservice in Houten, hier even doorklikken naar Ergorest.
Groet, Joop _________________ Canon
You can't shake hands with a clenched fist (Indira Ghandi)
Ik heb van hout een platfotm gemaakt die precies past in het autoraam en die aan de binnekant steunt op de armleuning. Hierop kan ik een rijstzak leggen. aan de binnenkant heb ik een platform waarop twee verschillende manfrotto koppen kunnen worden vast gezet, de schommelkop en een die je met drie draaihandvaten kunt stellen. als je wilt kan ik je een paar foto's op sturen.
groet, eric _________________ Nikon 200D en d-70s, 80-400 vr nikon, Nikon Coolscan IV-ED
Ik vraag mij af . Of je ooit wel een stabiel autoraamstatief kunt krijgen .
Want velen zitten met klemmen of schroeven aan je autoraam vast . ooit
wel eens een autoraam bekeken en gevoelt ? . Dat rammelt , of staat in ieder gaval niet goed vast . Ik rij zelf eeen subaru forester , En ik zou niet weten hoe ik daar op een goede en degelijkle manier een autoraamstatief op zou moeten bevestigen . Laat staan op een sedan .
Je moet volgens mij wel een flink autoportier hebben wil je iets degelijks kunnen maken . Een rijstzak lijkt mij nog de goedkoopste en stabielste oplossing .
Posted: Fri 18 Jan 2008, 19:54 Post subject:
Leo wrote:
Of je ooit wel een stabiel autoraamstatief kunt krijgen .
Want velen zitten met klemmen of schroeven aan je autoraam vast
Hallo Leo,
Zowel de door Adjuh genoemde Kirk als de door mij genoemde Ergorest zitten *niet* met klemmen aan het autoraam vast. Wanneer je de foto's van deze producten bekijkt dan zie je dat een niet onaanzienlijk deel van de belasting wordt opgevangen door de binnen- of buitenzijde van het portier, en niet door de ruit. Deze systemen gaan toch net even iets verder dan een simpel klemmetje wat je op het raam schroeft.
Ik kan het mis hebben , Maar het raam statief vind wel degelijk steun aan het autoraam als ik de foto,s zo eens bekijk altans . Verder vind ik
de steun aan de armleuning maar zo zo . En het idee om hem aan de buitenzijde van het portier te laten steunen vind ik op z,n zachts gezegt
niet handig . Als je weet wat een kras weg laten halen kost . bedenk je je zelf nog wel een keer . Of je moet een goed contact / contract met de autospuiterij hebben . De rijst zak lijkt mij minder risico vol , En gevoelig goedkoper .
Age: 58 Joined: 08 Nov 2003 Posts: 3780 Location: Utrecht
Posted: Fri 18 Jan 2008, 22:45 Post subject:
hordes fotografen gebruiken zo'n ding leo.
Ik heb zelf liever een rijstzak, je kunt dan makkelijker opzij en naarboven. Maar af en toe zou je wel willen dat je lens vrij kan draaien in het raam.
Posted: Sat 19 Jan 2008, 10:15 Post subject:
Leo wrote:
De rijst zak lijkt mij minder risico vol , En gevoelig goedkoper
Een rijstzak maakt ook contact met de lak van de auto, en kan dus krassen Bovendien is mijn auto ook maar een vervoermiddel...
Het raam dient er hoofdzakelijk voor om het statief op zijn plaats te houden, de meeste kracht wordt overgebracht op de binnen- of eventueel de buitenzijde van het portier.
Waarom vind je die steun aan de armleuning maar zo-zo? Vanuit mijn werk weet ik dat Ergorest zeer degelijke spullen maakt.
Het is maar net wat je met je auto wilt . De een maakt het niets uit wat er mee gebeurd , De ander gaat er wat voorzichtiger mee om , Het is maar net waar je voor kiest . Het feit dat een autoraam altijd wat beweegt , Maakt dat hij nooit stevig of trillings vrij kan zijn . Ik zeg ook niet dat ergorest rommel maakt , Wel zet ik vraagtekens bij de stabiliteit van het geheel .
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum