Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Tamron Extender

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 10 Dec 2007, 12:50    Post subject: Tamron Extender
Hoi,

Zijn er mensen die ervaringen hebben met het gebruik van een Tamron extender 1.4 op een Canon 100-400 5.6 IS zoomlens + Canon D40.
Heb een aantal keren gelezen dat bij deze extender je de AF functie behoud, klopt dit.
Zo ja, wat is dan de kwaliteit van de foto's, word de kwaliteit minder of niet.
Back to top
Reply with quote

Jan Versteeg

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 10 Dec 2007, 14:53    Post subject:
Het is inderdaad zo dat met die Tamron de AF blijft werken Josef, althans op mijn 30d met de 400 mm 5,6. Ook op mijn zoomlensje doet'ie het. Overigens gebruik ik de Tamron niet vaak. Alleen bruikbaar met heeeeel veel licht.
Groet,
Jan

Henny van Egdom

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 10 Dec 2007, 14:58    Post subject:
Hoi Jan,

Is de kwaliteit van de foto's dan nog ok ?
Wat ik ook weleens hoor dat je eventueel een kenko extender zou kunnen gebruiken maar dan moet je de contactpuntjes afplakken.
Schijnt een betere extender te zijn dan de Tamron.
Of maakt het niet uit welke je zou gebruiken.

Gr Henny (josef)
Back to top
Reply with quote

jornn_-

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Mon 10 Dec 2007, 16:59    Post subject:
kwaliteit is goed hoor, alleen moet je wel 1 of 2 stops overbelichten wil je de goede lichtsterkte terugkrijgen
maar scherp is hij zeker
Back to top
Reply with quote

adjuh

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Tue 11 Dec 2007, 11:05    Post subject:
Quote:
Schijnt een betere extender te zijn dan de Tamron.

Ik weet het niet zeker, maar volgens mij is de Kenko converter dezelfde als de Tamron.

Grt
Ad

Joep Tomlow

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 11 Dec 2007, 11:49    Post subject:
Beste jornn_- en Jan,

Ik wil absoluut niet jullie goede bedoelingen in de grond boren of de wijsneus uithangen maar josef vraagt om gebruik van de converter op de 100-400 mm f4.5-5.6 L IS USM en niet de met 400 mm f5.6 L USM
Voor zover ik vaker hier heb langs zien komen is gebruik van converter met de 100-400 zoom niet echt aan te raden (geen AF en de zoom is zonder converter al iets minder scherp als de vaste 400).
Toch zie ik gebruikers met de 100-400 en 1.4 converter (bv. Arjan Esschendal), maar vaak met de melding dat de AF niet meer werkt op een 30D/40D-type (bij de Tamron kan dit wel het geval zijn). Josef: zoek even op het forum op "canon 100-400" en je zult zeker bruikbare topics vinden, zoals:

http://www.birdpix.nl/viewtopic.php?t=171&postdays=0&postorder=asc&highlight=canon+100400&start=0

@adjuh: kenko en soligor schijnen uit dezelfde fabriek te komen, tamron uit een andere.

Groetjes, Joep

EDIT: vaak kun je ook met de tape-truc de AF met extender weer laten werken bij een 30D/40D-type.

Sander L

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 11 Dec 2007, 20:19    Post subject:
Het behoud van AF boven f=5.6 heeft te maken met het aantal contacten.

Een lens met 10 contacten icm een convertor met 10 contacten geeft correcte exif gegevens maar zorgt ervoor dat je geen AF hebt boven f=5.6

Lens 7 contacten en/of convertor 7 geeft incorrecte exif gegevens maar met behoud van AF bij f=5.6 en hoger.

Vandaar dus de afplak truc, 3 contacten afplakken (op lens/convertor combi met normaliter 10 contacten) geeft dus exact hetzelfde resutaat als een convertor/lens combi met 7 contacten. Zo simpel is het hele convertor/AF verhaal.

Het verhaal met AF uitschakelen boven f=5.6 geldt natuurlijk alleen bij Canon (andere merken voor mij onbekend) en bij consumer (300D, 350D, 400D etc.) en prosumer (20D, 30D etc.) bodies. De 1D serie heeft Af tot f=8

Ervaring met de combi 100-400 +1.4 heb ik niet, wel met de 400+1.4. Optisch goed (Kenko Pro convertor) maar AF (3 contacten afgeplakt) gaat erg hunten.

Sander
Back to top
Reply with quote

Jan Hendriks

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 12 Dec 2007, 0:39    Post subject:
Ik had een 30D met 400mm L plus de Tamron 1.4x. Je moet wel de goedkope versie van deze Tamron hebben, dan blijft de AF werken.

Met mijn 30D werkte de AF redelijk ook voor vogels in vlucht.

Nu heb ik sinds een paar maanden een 40D en ik moet zeggen dat daarop de AF in combinatie met de Tamron een stuk minder snel en accuraat werkt. Vooral als het onderwerp weinig contrast heeft. Vogels in vlucht zijn echt duidelijk minder snel in focus te krijgen dan met de 30D. Ik fotografeer dus tegenwoordig weer vaker zonder de Tamron en dan is de AF werkelijk een genot, zo razendsnel.

Eventueel extra compenseren van belichting zoals hier werd gesteld, daar heb ik met beide camera's geen last van. Dat werkt nog steeds prima.

Ik denk dat je met de 100-400mm zeker geen betere AF resultaten gaat halen met de 40D.

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum