Gender: Male Age: 55 Joined: 22 Jan 2006 Posts: 983 Location: Zuid Holland
Posted: Sun 30 Dec 2007, 15:03 Post subject: Gelatinefilter eruit of niet?
Hallo,
Bij de grotere lenzen zit er standaard een UV-insteekfilter in. Moet je deze laten zitten, of verwijderen. Ik kan me niet voorstellen dat zo'n goedkoop plastic dingetje goed doet aan de beeldkwaliteit.
Ik vraag dit naar aanleiding van het feit dat ik in extreme omstandigheden toch nog hier en daar een rood/paars randje zie in de onscherpe delen van de foto bij (veel) tegenlicht. Het doet zich voor op plaatsen waar de kleur al wat naar rood neigt in de onscherpe delen. Je moet wel goed kijken om het te zien. Toch verwacht je dat niet bij de Canon 500 4.0 L IS in combinatie met een mkII. Of blijf je dit gewoon houden bij digitale fotografie en zit ik te veel te pixelpeepen?
Age: 58 Joined: 08 Nov 2003 Posts: 3780 Location: Utrecht
Posted: Sun 30 Dec 2007, 16:07 Post subject:
Laten zitten dat filter bas, voorkomt dat er stof dieper in de lens komt.
Wie zegt je dat het een goedkoop plastic dingetje is? Ze hebben ook niet bezuinigd op het beschermglas aan de voorzijde. Zijn beide gewoon goed en hebben ook een belangrijke functie. Van canon (en andere merken) zijn de goedkoopste filters zo ongeveer duurder dan de goedkoopste lenzen.
Laat je een foto zien (uitvergroting) waar je het effect op kan zien?
Posted: Sun 30 Dec 2007, 16:38 Post subject:
Hallo Peter,
Bedankt voor je duidelijke antwoord.
Hier 2 voorbeelden, 100% crops. Moet er natuurlijk wel bij zeggen dat er met dit tegenlicht eigenlijk nooit een goede foto te maken is. Ik wil maar liever zeker weten dat mijn lens goed is, zolang hij in de garantieperiode zit. Hij moet namelijk toch al een keertje terug vanwege een (flink) stofje achter het beschermglas van de frontlens.
Posted: Sun 30 Dec 2007, 19:57 Post subject:
Inderdaad Remco, als dit alles is bij dergelijke omstandigheden moet je heel erg blij zijn en dat ben ik ook. Mijn vraag over dat filter is in ieder geval beantwoord.
Heb ik nog een vraag aan de 500 kenners. Dat beschermglas voor het frontfilter, is dat erg duur om te vervangen? Dat geeft voor mij een beetje aan hoe zuinig je erop moet zijn. Vooral op en aan zee is dan wat meer voorzichtigheid geboden als dat beschermglas b.v. >500 euro kost. Ik begreep in ieder geval dat je ook erg zuinig moet zijn op die zonnekap...
Age: 58 Joined: 08 Nov 2003 Posts: 3780 Location: Utrecht
Posted: Sun 30 Dec 2007, 20:47 Post subject:
zuinig zijn op het frontfilter? Lijkt me wel dat je het schoon en heel moet houden. Maar het is ook niet van suiker of zo. Er staan wel onderhoudstips in de gebruiksaanwijzing.
Op het strand is het sowieso uitkijken geblazen. Ook voor zout/zand in de bewegende delen.
Overigens heb ik zelden zo'n mooi voorbeeld van purple fringing gezien als op die neushoorn (misschien sla ik hier wel een flater). Volgens mij is dit niet normaal voor een 500 f4. anderzijds lijkt het wit uitgebeten, het kan overstraalt zijn. Ik stel voor dat je op zoek gaat naar een professional die je hierin kan adviseren. Wel even checken of het onbewerkte foto's zijn.
Posted: Sun 30 Dec 2007, 21:26 Post subject:
Peter,
Uiteraard ben je daar zuinig op. Echter, de prijs van dat frontfilter is enigzins bepalend voor de omstandigheden waar ik hem inzet. Als ie gemakkelijk te vervangen is, zou ik niet twijfelen met windkracht 8 recht erop, aan zee, om misschien een superfoto te kunnen maken. Is dat ding echt te duur, dan blijft ie lekker in de tas zitten.
Ik heb nog even de onbewerkte RAW bekeken. Het toeval wil dat precies die rand overstraald is en voor de rest niks. Schijnbaar onmogelijk om te herhalen. Ik reken er dan ook op dat dit niet kan. Het ging trouwens om een monniks-paard aan de OVP
Ik begrijp van jou dat dit gewoonlijk optreedt bij overstraling van dergelijke randen? Normaliter druk ik niet eens af met dergelijk licht. Maar ja, ik had die lens nog maar net, dus dan wil je wel met iets thuis komen...
Age: 49 Joined: 04 Aug 2003 Posts: 1763 Location: Vleuten
Posted: Mon 31 Dec 2007, 0:06 Post subject:
Ik denk dat je te kritisch bent Bas. Ik zie nauwelijks kleurrandjes op je foto's. De frontlens van je 500 is natuurlijk redelijk kwetsbaar maar met de zonnekap die erop zit kan ik me nauwelijks voorstellen dat iemand daar (met enige oplettendheid) een kras op maakt.
Wat betreft zand, zout en andere zaken: ik zou er niet zo mee zitten als het glas vies wordt. Heb hem zelf gekocht om te gebruiken en niet om bij elk wissewasje de tas dicht te laten. Enige zorg achteraf is dan uiteraard noodzakelijk maar dat heb ik er graag voor over. Kijk wel uit voor kleine zandkorreltjes die je frontlens flink kunnen beschadigen als je er eens flink overheen wrijft met een mooie schone doek . . . .
Groeten Michel _________________ Canon EOS 40D/7D, Canon EF 500f4 L IS USM en Canon EF 300f4 L IS USM. Eventueel met 1.4x Tc type II.
Statief: Gitzo G3125 + nep-Wimberly of Manfrotto 055 met 139 RC kop.
Posted: Mon 31 Dec 2007, 13:22 Post subject:
Bedankt, HJDT.
Hiermee is voor mij de grens van kritisch mogen zijn bepaald. Jouw antwoord had ik nou net even nodig. Dat stofje erin ging er toch echt overheen. (wordt in januari vakkundig verwijderd)
2008 wordt een mooi jaar met dit apparaat in de tas. Toch wel een droomwens, zeg maar. Het is echt een reden om er (flink) op uit te gaan.
Ik wens iedereen veel mooie fotomomenten voor het nieuwe jaar.
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum