Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

welke nikon verrekijker

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 01 Jan 2008, 17:25    Post subject: welke nikon verrekijker
hallo,
ik ben op zoek naar een nieuwe verrekijker, omdat een hele goede verrekijker heel erg duur is zoek ik in een lagere prijsklasse. bij het vogelfestival heb ik een paar nikon verrekijkers getest en ik vond het beeld heel erg mooi dus daarom ga ik voor een nikon verrekijker. alleen ik weet niet welke ik moet kiezen. de meneer bij het vogelfestival vond dat de monarch 8,5 56 een fantastische verrekijker was. alleen ik leesde om het forum dat een monarch 8 42 ook een goede verrekijker was.
hebben jullie wat meer informatie over deze twee verrekijkers

alvast bedankt
Back to top
Reply with quote

HJDT

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 02 Jan 2008, 13:40    Post subject:
Ik heb geen idee wat je budget is maar heb je al eens op Marktplaats gekeken wat een gebruikte Leica/Swarovski/Zeiss kost ?? Vaak is de kwaliteit van die kijkers een stuk beter. Je zult er verstald van staan waar die kijkers soms voor aangeboden worden.

Groeten Michel
Reply with quote

Kees de Jager

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 02 Jan 2008, 22:39    Post subject:
Naast de tip van Michel hierboven, wat zaken om rekening mee te houden bij je keuze tussen de Nikons die elkaar gezien de opgegeven specs niet veel ontlopen.

Probeer de volgende zaken uit te vinden (zal vast wel op hun site en anders ergens anders op i'net staan).

Gewicht (erg belangrijk als je er lang mee gaat lopen)
Blikveld (breedte van je beeld; meestal in meters op 1000 meter.)
Lichtsterkte (vooral van belang in slechtere lichtomstandigheden).

Vergroting speelt tussen deze twee modellen volgens mij geen rol (8 om 8.5).

Sterkte met je keuze.

Groet,
Kees
Back to top
Reply with quote

JMKimstra

PostPosted: Thu 03 Jan 2008, 16:57    Post subject:
Ik heb zelf een Nikonkijker van een eerdere generatie, waar ik erg tevreden over was, maar sinds ik kennis heb gemaakt met de service van Nikon Nederland ben ik daar een beetje overheen. Ben mijn kijker tussen half maart en eind juli 2007 kwijt geweest omdat ze bij Nikon Nederland zo vriendelijk waren geweest hem 2 maanden op de plank te laten liggen voor ze besloten hem toch maar naar Dld te sturen voor reparatie. Uiteindelijk na heel veel bidden en smeken op de dag voor ik op vakantie ging eind juli mijn kijker weer op kunnen halen bij de winkel. Bovendien was er toen alleen het hoognodige aan gedaan en heb ik zelf nog een paar schroefjes wat strakker moeten aandraaien. Zelfs een klein poetsbeurtje kon er niet vanaf. Denk daar ook eens over voor je een boel geld uit geeft. Als ik wist wat ik nu weet van de service van Nikon had ik hem nooit aangeschaft maar nog even rustig doorgespaard voor een ander merk...

Verder kan ik de tips van de voorgaande reacties alleen maar onderschrijven.

Succes met je keuze. Ik ben momenteel aan het kijken naar een Bushnell. Een goede kijker van Amerikaans fabrikaat (wat dan weer een beetje tegen ze pleit, maar dat is mijn persoonlijke anti-USA-tick) voor een schappelijke prijs.

Janneke
Back to top
Reply with quote

Peewee

PostPosted: Thu 03 Jan 2008, 21:45    Post subject:
Beste Roel

Helaas schrijf je niet wat je budget is en welke wensen/eisen je nog meer hebt. Ik maak wel op dat je niet eenh ele dure Nikon kijker wilt kopen en dus doe ik maar een paar suggesties. Voor meer info kun je de scpecificaties nakijken in de bijgaande link

http://www.nikon.co.uk/customer_services/brochure_request/pdfs/Nikon_Sport_Optics.pdf

Als je een dakkant (roof) kijker wilt dan is de monarch serie een goede optie. (bv 8x of 10x in de 36mm en 42mm uitvoering. zie de specificaties in de link). Ik heb zelf de 10x36 monarch en ben daar heel tevreden over. Als het mijn enige of eerste kijker zou zijn dan zou ik de voorkeur geven aan een 8x36 (Beter stil te houden, breder blikveld en betere scherptediepte dan de 10x)

Verder kun je nop overwegen een Action Extreme te nemen. Dat is een porro uitvoering maar wel waterdicht en met uitdraaibare oogschelpen. Ik heb deze in de 8x40EX uitvoering. Deze heeft een erg breed blikveld (143m op 1000m) wat erg prettig is maar aan de randen is de scherpte er wel een beetje af. Deze is erg robuust maar misschien ook wel een beetje zwaar maar ook niet al te duur (149 euri bij Kamera-express) . Ligt er net aan wat je wensen zijn.

Ik hoop dat je hier wat mee verder kunt.

Groetjes Peter
Back to top
Reply with quote

HansBr

PostPosted: Tue 08 Jan 2008, 11:01    Post subject:
hoi Roel

De huidige Monarch serie van Nikon is een heel goede. Eigenlijk maakt het niet zoveel uit welke je koopt. De prijzen liggen in de winkel ook niet zo ver uit elkaar en al met al zijn ze redelijk goedkoop te noemen.

Enkele kenmerken voor de gehele Monarch serie zijn:
Fasecorrectie-gecoate dakkantprisma’s voor hoog scheidend vermogen. Een High-eyepoint ontwerp. Een redelijk korte scherpstelafstand van 2,5 m voor de 36 mm en 42 mm modellen. Eco-glas zonder lood en arsenicum. Waterdicht door stikstofvulling. Handige rubberen draai-en-schuif-oogschelpen. Rubberen bekleding. Behoorlijk lichtgewicht behuizing uit met glasvezel versterkte kunsthars.

De 8,5 en de 10x met de 56 millimeter frontlens zijn bedoeld om te gebruiken in slechte lichtomstandigheden, zoals in de schemering. Omdat ze zwaarder zijn hebben ze ook een mooie zachte en meegevende riem. Er zijn beschermkappen voor oculairs, die aan de riem vast gezet kunnen worden en voor de objectieven. Hier is een mooie vaste constructie, middels een kort riempje.

Er is ook een Nederlandse vertaling van de Sport Optics folder. Ga bij Nikon Nederland > producten > verrekijkers > naar een van de Monarch kijkers en klik daar op "ik wil een "brochure" downloaden. Een link heb je dan niet, maar wel de brochure.

De slechte ervaring van Janneke, kan heel goed juist zijn. Als je zelf je kijker naar Inca bracht, zeiden die toen niet dat ze hun werkzaamheden voor Nikon in zijn geheel zouden beeindigen. Na 1 augustus 2006 is hun werk overgenomen door Nikon Service in Beverwijk. En die hadden het in de begin periode ontzettend druk. Tegenwoordig is de wachttijd daar tussen 2 en 6 weken.
Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum