Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking

wat doet een digitale chip?

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 23 Dec 2007, 10:46    Post subject: wat doet een digitale chip?
Hallo,

Weet iemand hoe zo'n chip eiegenlijk werkt.

Ik had een Olympus C750 en heb een mooie nieuwe Luminx DMC-TZ3 gekocht.

Wie schetst mijn verbazing, minder mooie foto's bij slechte lichomstandiheden! #evil

Mijn vragen:
Wat gebreurt er al die ISO waarde omhoog gaat??; het enige dat ik me kan voorstellen is dat niet alle pixels belicht worden/aanstaan o.i.d. en dat er geinterpoleerd wordt o.i.d.

Wat te doen ISO waarde vast zetten?
Back to top
Reply with quote

peter wijn

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 23 Dec 2007, 15:12    Post subject: Re: wat doet een digitale chip?
Ik vraag me af of je aan het antwoord op je uiteindelijke vraag wel iets hebt voor het probleem wat je aanstipt.
Misschien wil je gewoon weten hoe je met je nieuwe lumix Dingus net zulke mooie foto's - bij weinig licht - maakt als met je olympus Dattum? Dan zul je toch ook moeten vermelden hoe je ze instelt/instelde, etc etc.

Misschien meer iets voor een forum waar mensen zitten die verstand hebben van de camera's die jij gebruikt/gebruikte. Misschien zoom of dpreview?
Of misschien iets om in de handleiding op te zoeken.
Back to top
Reply with quote

rgerge

PostPosted: Sun 23 Dec 2007, 15:18    Post subject:
Wat een vreemd antwoord; negeer mijn in(mis)leindende info!

Weet iemand het antwoord hoe werk het??? Datr is mijn vraag.

Mijn vragen:
Wat gebreurt er al die ISO waarde omhoog gaat??; het enige dat ik me kan voorstellen is dat niet alle pixels belicht worden/aanstaan o.i.d. en dat er geinterpoleerd wordt o.i.d.
Back to top
Reply with quote

JoopG

PostPosted: Sun 23 Dec 2007, 15:48    Post subject:
rgerge wrote:
Wat een vreemd antwoord; negeer mijn in(mis)leindende info!
Weet iemand het antwoord hoe werk het??? Datr is mijn vraag.

Zo'n vreemd antwoord is het niet, ik denk dat Peter gelijk heeft dat Birdpix niet direct het juiste forum is voor dit soort vragen. Op dpreview moet je het antwoord zeker kunnen vinden, ook kun je er boeken over kopen. Maar laat ik desondanks een kleine poging wagen.

Quote:

Welke digitale chip bedoel je? Er zijn duizenden verschillende soorten, de term "chip" is niets anders dan een verzamelnaam voor een elektronische schakeling op een plakje (= chip) silicium, ingepakt in een stukje kunststof. In iedere digitale camera zitten er meerdere van verschillense soorten.

Ervan uitgaande dat je de sensor bedoelt: die doet niets meer en niets minder dan het omzetten van licht in een elektrisch signaal. De grootte van dit signaal is afhankelijk van de hoeveelheid licht die op de sensor valt, die lichthoeveelheid wordt weer bepaald door de sluitertijd, het diafragma en last but not least de hoeveelheid licht die weerkaatst wordt van je onderwerp.

Quote:

Wat je hier zegt is klinkklare onzin.
Bij het verhogen van de ISO-waarde wordt het signaal dat uit de sensor komt nog eens extra versterkt. Nu is het helaas zo dat iedere elektronische schakeling, dus ook de sensor van een digitale camera, uit zichzelf al een signaal genereert. De hoogte van dit signaal is o.a. afhankelijk van het fysieke oppervlak van de sensor, en het aantal lichtgevoelige elementen (pixels) erop gepropt zitten. Hoe meer pixels op een klein oppervlak, hoe groter het "eigen signaal" van de sensor, o.a. door de grotere warmteontwikkeling. Wanneer door het verhogen van de ISO het signaal versterkt wordt, dan wordt dus ook net "eigen signaal" versterkt. Op de foto wordt dit zichtbaar als ruis. En zo krijg je dus je miserabele foto's bij slechte lichtomstandigheden.

Vuistregel is nu dat je bij een digitale compactcamera, zoals de door jou gebruikte Olympus en Lumix, het beste de ISO zo laag mogelijk kunt zetten, en hem vooral daarop laten staan. Dit soort camera's hebben namelijk een nogal kleine sensor, met daarop veel pixels gepropt. Daardoor ontstaat er dus veel ruis bij hogere ISO-waarden. Ter vergelijking: bij jouw camera's is de grootte van de sensor kleiner dan de nagel van je pink, bij een DSLR als de Canon EOS 400D of de Nikon D80 is dat een grootte van een postzegel van 44 Euricent, en bij een camera als de D3 van Nikon of de EOS 5D van Canon is dat de grootte van een kleinbeeldnegatief.

Groet, Joop

You can't shake hands with a clenched fist (Indira Ghandi)
Back to top
Reply with quote

rgerge

PostPosted: Sun 23 Dec 2007, 15:58    Post subject:
Okee helder antwoord
Back to top
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Sun 23 Dec 2007, 16:03    Post subject:
Vreemd hè, als je een antwoord krijgt. Wat een gekke wereld is dit toch.

Bij alle iso-waarden staan alle pixels aan die kunnen worden gebruikt. Daar zit het dus niet in. Deze had je al gezien neem ik aan?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Charge_Coupled_Device
http://nl.wikipedia.org/wiki/Charge_Coupled_Device

Bij condensatortjes kun je in ieder geval instellen dat een lagere lichtopbrengst, dus een lagere lading van de condensator, door een extra versterking achteraf toch in een hogere waarde wordt omgezet. Versterking van het signaal betekent ook versterking van de - nomaliter lichte achtergrond ruis die om de een of andere reden altijd van nature in electronica zit. Daarom zitten ruis en signaal elkaar bij hogere iso-waarden meer in de weg.

Wat er bij CMOS precies gebeurt weet ik niet. Maar ik neem aan dat het principe vergelijkbaar is. Er zal toch ook lading moeten worden verzameld, dus ergens zal er een condensator in zitten.

Er zijn vast nog anderen die het verder kunnen uitleggen?
Back to top
Reply with quote

rgerge

PostPosted: Sun 23 Dec 2007, 16:28    Post subject:
Zou het zo dat indien je zo'n camera insteld op minder dan het maximum aantal pixels 4.5 ipv 7 dat die storing minder is. Doordat er pixel tussin niet mee doen.
Een testje waard, of niet?
Back to top
Reply with quote

rgerge

PostPosted: Sun 23 Dec 2007, 16:48    Post subject:
Mijn testje; op het scherm erg slecht te zien; bij de 2,5 megapixels is de foto wel duidelijk helderder. De 7 m is niet zichbaar scherper dan 4,5 (op mijn scherm).
Back to top
Reply with quote

JoopG

PostPosted: Sun 23 Dec 2007, 17:00    Post subject:
rgerge wrote:
Zou het zo dat indien je zo'n camera insteld op minder dan het maximum aantal pixels 4.5 ipv 7 dat die storing minder is. Doordat er pixel tussin niet mee doen.
Een testje waard, of niet?

Nee, geen testje waard. Levert niets zinnigs op, behalve dan dat je bestand een stuk kleiner is. Hoe minder pixels je gebruikt om een foto vast te leggen, hoe minder beeldinformatie het bestand bevat en hoe minder gedetailleerd de foto. Bovendien ontneem je je zelf de ruimte om te croppen (de minder interessante delen van de foto wegsnijden door een uitsnede te maken).

Groet, Joop

Back to top
Reply with quote

JoopG

PostPosted: Sun 23 Dec 2007, 17:10    Post subject:
peter wijn wrote:
Wat er bij CMOS precies gebeurt weet ik niet. Maar ik neem aan dat het principe vergelijkbaar is. Er zal toch ook lading moeten worden verzameld, dus ergens zal er een condensator in zitten.

Nee Peter, die condensator zit er bij een CMOS niet. Zie http://nl.wikipedia.org/wiki/CMOS. Er wordt daar geen lading verzameld, het werkingsprincipe is totaal anders, zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Veldeffecttransistor. Verder wordt een fotobestand niet als lading weggeschreven, maar als een verzameling nullen en enen Idea Wink

Groet, Joop

Back to top
Reply with quote

rgerge

PostPosted: Sun 23 Dec 2007, 17:11    Post subject:
Back to top
Reply with quote

JoopG

PostPosted: Sun 23 Dec 2007, 17:13    Post subject:
rgerge wrote:
Mijn testje; op het scherm erg slecht te zien; bij de 2,5 megapixels is de foto wel duidelijk helderder. De 7 m is niet zichbaar scherper dan 4,5 (op mijn scherm).

Koop een goed scherm...

Joop

Back to top
Reply with quote

rgerge

PostPosted: Sun 23 Dec 2007, 17:17    Post subject:
Het scherm is van een 1 jaar oude Toshiba labtop 17 inch, is dat voldoende?
Back to top
Reply with quote

JoopG

PostPosted: Sun 23 Dec 2007, 17:21    Post subject:
rgerge wrote:
http://fotovisie.net/forum/index.php?showtopic=21945

Dat heb ik je hierboven toch ook al uitgelegd Question
Overigens vergeet de auteur bij zijn opmerking over de temperatuur één ding: de temperatuur die door de sensor zelf gegenereerd wordt. In iedere elektronische schakeling ontstaat namelijk WARMTE (jouw computer zit niet voor niets vol met ventilatoren), en hoe hoger de voedingsspanning (ISO), hoe meer warmte, hoe meer ruis. Hoe dichter de pixels opeen gepakt zitten, hoe slechter ze hun warmte kunnen afvoeren, hoe meer ruis.

Joop

Back to top
Reply with quote

JoopG

PostPosted: Sun 23 Dec 2007, 17:24    Post subject:
rgerge wrote:
Het scherm is van een 1 jaar oude Toshiba labtop 17 inch, is dat voldoende?

Schermen van laptops (met de "p"van Pieter) zijn niet de meest ideale om foto's mee te bekijken en te beoordelen...

Joop

Back to top
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Sun 23 Dec 2007, 21:03    Post subject:
JoopG wrote:
peter wijn wrote:

Nee Peter, die condensator zit er bij een CMOS niet. Zie http://nl.wikipedia.org/wiki/CMOS. Er wordt daar geen lading verzameld, het werkingsprincipe is totaal anders, zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Veldeffecttransistor. Verder wordt een fotobestand niet als lading weggeschreven, maar als een verzameling nullen en enen Idea Wink

Groet, Joop

MOS-FET
Bij het n-channel type bevindt het geleidingskanaal zich aan de oppervlakte van het p-gedoteerde substraat, vlak onder de SiO2 isolatielaag, en wordt gevormd onder invloed van de spanning op de gate tussen de als n-gedoteerde zones uitgevoerde source en drain. De gate is als elektrode op deze isolatielaag aangebracht en is dus van het geleidingskanaal geïsoleerd. De enige stroom die van/naar de gate loopt, wordt veroorzaakt door het capacitieve effect van de gate, en is in de praktijk nagenoeg te verwaarlozen. Het substraat is van het kanaal gescheiden door een pn-overgang en is daarom voor zien van een aansluiting (B: bulk) die meestal intern met de source verbonden is.

dat capacitieve effect is waar ik op doel joop. De hoofdeigenschap van een condensator is buffercapaciteit voor lading. De veldeffect transformator uit CMOS heeft deze eigenschap dus al op een andere manier. Leuk om te weten.
Back to top
Reply with quote

rgerge

PostPosted: Mon 31 Dec 2007, 9:46    Post subject: Grote verschillen in kleur en helderheid bij verschillende
Wellicht leuk om te weten:

Met mijn Camera Panasonic TZ3.
Zijn er wel degelijk grote verschillen (onder de zelfde, slechte lichtomstandigheden) als je de het aantal Megapixels anders instelt.

Grote verschillen!

Ik fotografeerde een grijs(groenige) kaart bij te weinig licht en keek wat de Camera er van bakte. Meer kleur bij minder Pixels.

Deze verscillen vallen (bijna) weg als je de ISO-waarde vastzet. De meeste kleur als de camera de laagste ISO-waarde kiest.

Overigens geeft de camera de optie op een max van 400 ISO in te stellen.

Groet Rienk
Back to top
Reply with quote

JoopG

PostPosted: Mon 31 Dec 2007, 11:28    Post subject: Re: Grote verschillen in kleur en helderheid bij verschillen
rgerge wrote:
Zijn er wel degelijk grote verschillen (onder de zelfde, slechte lichtomstandigheden) als je de het aantal Megapixels anders instelt.

Grote verschillen!

Zeker, grote verschillen. Maar waarom zou je het aantal pixels anders (lager) in willen stellen? Lager instellen betekent alleen maar dat het bestand meer gecomprimeerd wordt. Er gaat dus beeldinformatie verloren, en het lijkt me dat je dat toch niet wilt.

Groet, Joop

Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum