Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Advies nodig lens
Goto page 1, 2  Next

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 09 Jan 2008, 20:29    Post subject: Advies nodig lens
Hallo allemaal,

Ik fotografeer al 6 jaar onderhand met spiegelreflex eos 500 en toen eos 300D (ben nu 19), en heb een maand geleden de grote stap (voor mij) naar de eos 30D gemaakt. Dit omdat ik van mening ben dat ik nu na 6 jaar goed weet hoe ik mijn camera moet gebruiken.
Vrijwel alle fotografie doe ik in Zuid-Afrika, waar ik in de afgelopen 6 jaar bijna een jaar heb doorgebracht.
Hier nu mijn vraag:
Ik ga over 1,5 maand een half jaar naar zuid afrika om in een natuurpark te stageren.. Ik moet nu alleen nog een lens voor mijn 30D hebben, maar welke?
Door budget ben ik gebonden aan de volgende lenzen (ik heb al een kenko 1.4 pro extender)

de nieuwe Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS
of de wat oudere Canon EF 70-300mm 1:4-5.6 IS USM
Ik weet niet zeker of mijn extender werkt op een van de lenzen? Mocht hij werken op beide gaat mijn voorkeur denk ik uit naar de 55-250, aangezien die een 4 stops IS heeft.. maar weer geen USM..

Ik ga de lens vooral gebruiken voor wild en vogel fotografie.. de 1.6 verlening van mijn 30D zou zelfs zonder de extender de 55-250 op 400 mm zoom brengen.. om maar niet te spreken over de 70-300 (480mm)
(met extender een respectievelijke 560 en 672mm mocht het werken..)

Welke lens kunnen jullie mij aanraden? (de canon 70-200 L is voor mij geen optie, ik zal uit de hand fotograferen en de prijs is te hoog.. Ik wil graag een IS)

Alvast bedankt!
Kevin
Back to top
Reply with quote

Sander L

PostPosted: Wed 09 Jan 2008, 20:39    Post subject:
Je Kenko heeft 10 contacten. Houdt dus in dat de lens oftewel 7 contacten moet hebben, oftewel (als de lens er 10 heeft) zul je er 3 moeten afplakken. Bij mijn weten heeft de 70-300 IS UMS 7 contacten, en kun je die gebruiken (bij heldere omstandigheden, anders gaat de combi hunten).

Sander
Back to top
Reply with quote

Kevin B.

PostPosted: Wed 09 Jan 2008, 20:42    Post subject:
Is het aan te raden om de extender te gebruiken in combinatie met een van deze 2 lenzen? Of gaat er teveel kwaliteit verloren? (Ik heb de extender pas nieuw gekregen, heb hem nog niet in afrika gebruikt..)

Sander L

PostPosted: Wed 09 Jan 2008, 20:50    Post subject:
Ik denk dat het optisch opzich wel zal gaan. Beide objectieven hebben opzich uitstekende MTF waardes ( http://www.photozone.de/8Reviews/index.html ). Door gebruik van een convertor gaat er natuurlijk wel wat aan scherpte verloren, maar ik denk (is dus een anname!) dat het wel redelijk goed zal blijven. Grootste probleem blijft AF, en IS. Met een 1.4 convertor wordt een 5.6 lens een 8.0 lens. Ik denk dat zo`n combinatie alleen werkbaar is bij hele heldere dagen...

Maar er zullen hier ongetwijfeld ervarings deskundigen zitten Wink

Sander
Back to top
Reply with quote

Kevin B.

PostPosted: Wed 09 Jan 2008, 21:50    Post subject:
Ja ben ik wel met je eens.. njah extender eruit dan.. 70-300 IS is denk ik dan toch wel de beste keuze.. heb jaren en jaren met de oude 75-300 IS en canon 300d gefotografeerd en daar zijn toch heel wat aardige fotos uitgekomen: (even 2 voorbeeldjes)

martijn roos

PostPosted: Wed 09 Jan 2008, 22:21    Post subject:
als je het geld hebt kun je ook een 50-500 van sigma overwegen. groot bereik en prima scherpte.

Art

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 09 Jan 2008, 22:26    Post subject:
Zelf heb ik ook de stap van EOS300D naar EOS 30D gemaakt en darbij de 170-500mm van Sigma. Weet niet of die aan je vraag voldoet, maar ik vind het een fijne lens die goed bij je spullen past. Wink
Back to top
Reply with quote

Kevin B.

PostPosted: Wed 09 Jan 2008, 22:45    Post subject:
Dat geloof ik graag, helaas limiteert mijn budget me teveel hiervoor. de 70-300 is op dit moment denk ik mijn beste keuzen, zodra het budget wat is toegenomen kan ik dat inderdaad eens overwegen!

robby roos

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Thu 10 Jan 2008, 8:49    Post subject:
Ik heb totaal geen verstand van de waardes van de Canonlenzen aangezien ik Nikonian ben, maar wil toch even een balletje opgooien.
Wat is het prijsverschil verhoudingsgewijs tussen een Canon tele en een telezoom zeg maar, de 170-500?

Wat je eventueel zou kunnen doen is een 300 4.5 USM en de TC combi.
Ik denk dat je de scherpte meer behoudt dan wanneer je deze combi zou maken met een telezoom.

Mijn vrouw gebruikt de 170-500 met een Nikonbody, maar is helemaal niet te spreken over de scherpte er van.
We zijn dus al een tijdje bezig om deze te vervangen met een andere en daarom gebruik ze regelmatig mijn 500 tele en ze is meer te spreken over deze lens (duuuh!!), maar ze heeft het geld er niet voor over en is deze lens simpelweg te zwaar voor haar.

Om een lang verhaal kort te maken;
misschien moet je 's de mogelijkheden bekijken van een telelens ipv een telezoom en nogmaals prijsgewijs weet ik niet wat de verschillen daar tussen zijn.
Maar in ieder geval veel succes met je keuze en je bovenstaande platen, niks mis mee!!

Groeten,

Robby Roos
www.photofanatic.nl
Back to top
Reply with quote

Kevin B.

PostPosted: Thu 10 Jan 2008, 10:50    Post subject:
Dank je Robby, maar ik wil het uiteindelijk toch wel graag bij canon lenzen houden, ik fotografeer er al sinds mn 14e mee, en ben niets anders gewend.
Nu het volgende, de 55-250 lijkt me niets meer.
Maar dan dit:
Of de 70-300 IS USM
OF de 70-200 L + kenko 1.4 extender

kwa zoom scheelt het niet echt veel, maar er zit geen IS op de 70-200.
Kan iemand met de 70-200 mij vertellen of het goed te doen is haarscherpe fotos te maken uit de hand? Een statief limiteert mij gewoon teveel ben ik bang..
Verder door de extender komt er minder licht inval in de lens, verpest dit niet nog verder de scherpte van de fotos? (nog meer beweging..)
Tenslotte zonder extender is de 200 met 320mm te weinig denk ik voor vogel fotografie.. Of zit ik ernaast, en is het met kroppen nog heel goed te doen?

JoopG

PostPosted: Thu 10 Jan 2008, 11:46    Post subject:
Kevin,

Kijk eens op Photozone en op The Digital Picture. Op die laatste site staat ook een handig "tooltje" waarmee je de scherpte van de diverse lenzen onderling kunt vergelijken.

Groet, Joop

You can't shake hands with a clenched fist (Indira Ghandi)
Back to top
Reply with quote

robby roos

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Thu 10 Jan 2008, 11:50    Post subject:
Kevin,

Heb je ooit 's met een monopod gewerkt en dan 1 met een kogelkop?
Kan ook best handig wezen...

Groeten,

Robby Roos
www.photofanatic.nl
Back to top
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Thu 10 Jan 2008, 11:57    Post subject:
Kevin B. wrote:
Dank je Robby, maar ik wil het uiteindelijk toch wel graag bij canon lenzen houden, ik fotografeer er al sinds mn 14e mee, en ben niets anders gewend.
Nu het volgende, de 55-250 lijkt me niets meer.
Maar dan dit:
Of de 70-300 IS USM
OF de 70-200 L + kenko 1.4 extender

kwa zoom scheelt het niet echt veel, maar er zit geen IS op de 70-200.
Kan iemand met de 70-200 mij vertellen of het goed te doen is haarscherpe fotos te maken uit de hand? Een statief limiteert mij gewoon teveel ben ik bang..
Verder door de extender komt er minder licht inval in de lens, verpest dit niet nog verder de scherpte van de fotos? (nog meer beweging..)
Tenslotte zonder extender is de 200 met 320mm te weinig denk ik voor vogel fotografie.. Of zit ik ernaast, en is het met kroppen nog heel goed te doen?

Deze lenzen zijn eigenlijk alleen geschikt als je heel dichtbij de vogel kunt komen, dus uit een eigen hutje of zo. De prachtige foto's uit afrika met 70-300, zul je in NL niet zo maar kunnen maken.
Een 70-300 mm F5,6 zoomlens gebruiken met convertor ligt niet voor de hand.
Uit de hand fotograferen werkt alleen bij heel gunstige lichtomstandigheden, tenzij je een supertalent bent - kan natuurlijk best hoor, zou ik wel even uittesten.
Misschien kun je voor een vergelijkbaar bedrag een 2e hands sigma 400 mm F5,6 APO Macro kopen (alleen met al die toevoegingen). Beste optie voor dat budget, m.i. Maar geen zoom (gelukkig Smile ).
succes en plezier
Back to top
Reply with quote

Kevin B.

PostPosted: Thu 10 Jan 2008, 12:12    Post subject:
Hoezo gelukkig geen zoom?Razz met een olifant zit je dan toch behoorlijk de problemen als ie dichtbij is.. om nu alleen zn oog te fotograferen..
En ja ik weet dat dat in Nederland niet mogelijk is, het mooie is alleen dat ik vrijwel alleen in zuid afrika fotografeer;) geen tijd hier in nederland ivm studie

En nee ik heb nog nooit met een monopod gewerkt, behoud je daarmee nog een beetje mobiliteit?

peter wijn

PostPosted: Thu 10 Jan 2008, 12:22    Post subject:
sorry kevin, ik had over dat deel van je bericht heengelezen.
het lijkt me dat 70-300 het beste aansluit. richting 55mm zal je meestal tijd hebben om lens te wisselen. Richting 300 heb je echt af en toe nodig. Met een bonenzak uit raam of railing op de auto zou moeten werken (als de auto niet staat te schudden door bewegende medereizigers). Monopod scheelt ook al een hoop, alleszins een tussenvorm tussen wel en geen statief.
Veel plezier. (en sparen voor te zijner tijd een 100-400?)
Back to top
Reply with quote

Kevin B.

PostPosted: Thu 10 Jan 2008, 12:33    Post subject:
Ja dat is de volgende lens, de beslissing tussen 70-200 L en 70-300 valt me alleen zwaar haha:P ik ben al weken het internet aan het afstruinen en beide heb pro's en contra's..

peter wijn

PostPosted: Thu 10 Jan 2008, 12:50    Post subject:
als je 2e hands koopt voor een normale prijs, dan kun je te zijner tijd redelijk kostenneutraal wisselen.
De 70-200 L F4 is hoogstwaarschijnlijk technisch veel beter. Je zou willen weten of die lens net zo goed is met tc 1,4 als de 70-300 zonder.
(Ik verwacht dat dat weinig meer uitmaakt. Dan beter de 70-300, want tc-wisselen in een stoffige omgeving is ook weer niet fijn voor de sensor.... )Die 1,4 tc is ook bepaald niet gratis trouwens.
Back to top
Reply with quote

Kevin B.

PostPosted: Thu 10 Jan 2008, 13:09    Post subject:
Ik heb al een kenko 1.4 pro 300 DG..

HJDT

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 10 Jan 2008, 20:28    Post subject:
Een 70-200 L zou, zelfs met 1.4 tc, makkelijk op moeten kunnen tegen de genoemde 70-300, zowel qua snelheid als scherpte. Staar je niet teveel blind op de IS zou ik zeggen, bij gebruik van een monopod of rijstzak merk je dat verschil nauwelijks (zeg maar niet) en bij normaal gebruik eigenlijk ook niet echt als je in redelijk gunstige omstandigheden fotografeert (wat in een land als Zuid-Afrika meestal wel het geval is).

Er zijn trouwens nogal wat varianten van de 70-200; F4 met en zonder IS en F2.8 met en zonder IS. Vooral die 2.8 versies worden heel erg goed gewaardeerd. Als je niks tegen tweedehands hebt en je hebt nog even de tijd kan het zeker de moeite zijn om marktplaats en fotoapparatuur.nl eens in de gaten te houden of er niet toevallig iemand hoog nodig van zo'n lens af moet voor een zacht prijsje. L-lenzen zijn flink wat waardevaster waardoor het ook nog eens een betere investering is. Ieder zijn meug maar ik zou absoluut voor een L-lens gaan.
Succes met je keuze !!

Groeten Michel
Reply with quote

Kevin B.

PostPosted: Thu 10 Jan 2008, 20:56    Post subject:
Heel erg bedankt iedereen voor zijn reacties, ik heb mijn keuze gemaakt en een 70-200 L F4 besteld, vooral ook omdat ik al de kenko 1.4 extender heb.
Ik kan niet wachten tot ik hem heb! Ben zeer benieuwd wat er te zien is zodra ik de met mijn nieuwe set gemaakte foto's naast mijn oude fotos leg (eos 300d+75-300) Very Happy

ushpiz

PostPosted: Thu 10 Jan 2008, 22:04    Post subject:
300/4 is +1.4 =420/5 de best set end snel en licht[/b][/url]
Back to top
Reply with quote

Kevin B.

PostPosted: Thu 10 Jan 2008, 22:26    Post subject:
uhm heb je het nu over de 70-300? zo ja dan moet je niet vergeten met de 1.4 extender dat je op max zoom boven de 5.6 uitkomt door het verlies van een stop.. dat is echt niet handig

Ruud van Veenschoten

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 11 Jan 2008, 8:34    Post subject:
Hallo Kevin,

Ushpiz bedoelt de 300mm F4.0 Prime lens met 1,4x converter. Drukt zich in het Nederlands nogaleens ongelukkig uit Very Happy
De 70-200 F4.0 is een erg goede en scherpe lens (heb hem zelf).
Ik ben het Michel eens, als je het geld hebt ga voor de L-lenzen van Canon.

Groet,
Ruud

Kevin B.

PostPosted: Fri 11 Jan 2008, 18:45    Post subject:
Ja, dat heb ik ook gedaan, de 70-200 f4 L, hoewel de 300 mm goedklinkt is het voor mij niets.. In afrika heb ik dieren op alle afstanden, dus is zoom noodzakelijk!

Zeger

PostPosted: Fri 11 Jan 2008, 18:54    Post subject:
je moet met de 70-200 F4 wel geluk hebben om een goede te pakken,er zitten wel is wat mindere bij,beste zal zijn om er een paar uit te proberen in een winkel en daar de beste van tenemen.
Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur
Goto page 1, 2  Next

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 2

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum