Posted: Fri 11 Jan 2008, 21:48 Post subject: vraagje
heb weer een vraagje als ik foto, maak met mijn canon 350d dan kan ik de kwaliteit van de foto op L en M en S zetten .dan als ik de foto’s op computer zet kan ik ze gewoon bekijken bestand heet dan IMG 2222,JPG. .alleen ik vind de kwaliteit te laag dus heb ik hem op RAW gezet alleen nu kan ik de foto,s niet openen bestand heet zoo IMG 2222,CR2 wat kan dat zij . moet ik een bepaal programma hebben . ik weet het niet weet iemand dat gr hendrik-jan
@ hendrik-jan:
Zelf gebruik ik Digital Photo Professional, daarmee kun je je foto's overzetten van CR2 naar JPEG of TIFF.
Misschien heb je het programma'tje zelf ook wel bij aankoop van je camera gekregen. Eerst de gewenste foto's selecteren, dan rechts bovenin klikken op batch process, waarna je kan kiezen naar welk soort bestand je de foto wil overzetten, en in welke kwaliteit.
Als je DPP niet heb, volgens mij zijn er ook wel programma'tjes gratis te downloaden, misschien weten anderen hier meer van.
Gender: Male Age: 34 Joined: 10 Jan 2007 Posts: 90 Location: Alblasserdam
Posted: Fri 11 Jan 2008, 21:58 Post subject:
Een .CR2 file is een RAW bestand. Als het goed is heb je bij je camera het programma'tje Zoombrowser EX gekregen. Daar kan je Raw bestanden uit je camera me openen. Je hebt ook het programma Digital Photo Professional meegeleverd gekregen. Daar kan je RAW bestanden mee omzetten naar TIFF files (8 Bits). Die kan je in alle programma's bewerken, terwijl je een veel betere kwaliteit hebt dan met JPG files.
Je hebt ook programma's waarmee je meteen het CR2 bestand kan bewerken. Ik heb bijvoorbeeld een plug-in voor Photoshop CS2 waarmee je Cr2(RAW) bestanden mee kan bewerken. Dat heeft voordelen, want bij mij zijn CR2 bestanden ongeveer 10 MB en TIFF bestanden 29 MB.
Ik hoop dat je dr iets van gesnapt hebt, anders hoop ik dat anderen je op het goede pad kunnen helpen.
EDIT: Adri je was me weer eens te snel af:P
gr
Job _________________ Canon EOS 400D
18-55 mm
Tamron 90 mm 2.8 SP macro AF
Giotto MT 9271 en Giotto MH 3300-658 balhoofd
Gender: Male Age: 58 Joined: 23 Dec 2007 Posts: 24 Location: Assen
Posted: Fri 11 Jan 2008, 22:51 Post subject:
Zelf fotografeer ik ook in raw. Dat levert inderdaad bestanden op met de extensie .CR2. Ik zet ze altijd eerst met Digital Photo Professional om naar JPG en doe dat met de compressie op 8. Dit doe je door 'Convert and save' te kiezen en 'Image quality' op 8. Hiermee krijg ik meestal bestanden van zo'n 3 Mb. Ik sla zelf niet op als TIF, omdat deze bestanden enorm groot worden. Ook als ik nog in een fotoprogramma wil bewerken doe ik dit in JPG. Ik zie zelf geen verschil met een bewerking waarbij ik eerst als TIF heb opgeslagen. Dit scheelt niet alleen veel schijfruimte, maar het laden en opslaan gaat ook veel sneller. De bewerkingen, waarbij het belangrijk is zoveel mogelijk details te hebben heb ik trouwens al in Digital Photo Professional gedaan (witbalans corrigeren, histogram (iets) aanpassen en bij uitzondering de belichting bijstellen). Wil ik toch meer detail naar mijn fotobewerkinsprogramma meenemen dan zet ik de compressie op 10. Daarmee bevat JPG namelijk ook nog alle details.
Gender: Male Age: 71 Joined: 10 Jan 2005 Posts: 806 Location: Rotterdam
Posted: Sat 12 Jan 2008, 1:24 Post subject:
Zoombrowswer EX is een Canon programma dat ook bij de camera zit.
Heb van de week de laatste update van de Canon webpagina opgehaald.
Deze versie ziet er in de CR2 modus een stuk beter uit.
Klik op de thumbnail en klik processing RAW image. Beetje aanpassingen doen en opslaan als .JPG, 8 bits TIFF of 16 bits TIFF.
Klein beetje verscherpen en croppen of verkleinen doe ik in PhotoFiltre Studio.
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum