Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking


Sigma-lenzen

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
henhof


Gender: Male
Age: 49
Joined: 25 Dec 2004
Posts: 33

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 13 Feb 2005, 21:01    Post subject: Sigma-lenzen
Zijn Sigma - lenzen erg goed? Bijvoorbeeld 100 - 300mm, F4 en 70 - 200mm, F2,8. Wie heeft hier ervaring mee? En werkt de autofocus wel optimaal in combinatie met teleconverter 1,4? En 2,0? En zijn Sigma-lenzen wel goed te gebruiken in combinatie met Canon digitale SLR?
Kan iemand hier meer over vertellen?
Back to top
Reply with quote
 
Miel Ferdinande



Age: 48
Joined: 08 Feb 2005
Posts: 2
Location: Diksmuide
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 14 Feb 2005, 15:35    Post subject:
Ik heb zelf een sigma 400mm f5.6 die ik bijna 10 jaar idere weekend gebruik. Deze lens heeft altijd goede resultaten opgeleverd. Deze lens heeft al heel wat meegemaakt en werkt nog steeds goed. (alleen dat na een reis naar israel de zonnekap niet meer heen en weer wil schuiven door het woestijnzand en dat de meeste verf erafgesleten is). Toch merk ik een licht kwaliteitsverschil met de canon lenzen. Ze zijn natuurlijk ook stukken goedkoper, voor topkwaliteit betaal je natuurlijk ook meer.

Sinds enkele maanden heb ik een EOS 300D aangeschaft. Bij de eerste test verliep alles goed maar de tweede dag kreeg ik de verschrikkelijke ERR 99 fout. #evil Noch wat verder getest en toen bleek dat die enkel optrad wanneer het diafragma wijzigde. Dus in programma's met een vast diafragma kon ik de lens wel gebruiken. Het nadeel is dat dit weinig ruimte laat om te experimenteren. Het voordeel dat ik dan wel weer heb is dat de autofocus blijft werken met een 1.4 verdubbelaar ertussen. De canon variant van deze lens laat dit niet toe.

Al bij al zijn het geen slechte lenzen en als het om pure budget redenen gaat zeker het overwegen waard.
Back to top
Reply with quote
 
HJDT



Age: 48
Joined: 04 Aug 2003
Posts: 1763
Location: Vleuten
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 15 Feb 2005, 12:21    Post subject:
Even een reactie op het voorgaande bericht:
De indruk wordt gewekt dat de AF bij een Canon EF 400f5.6 + een 1.4 TC in veel gevallen wel werkt, maar dat is niet het geval

Met de duurste modellen van Canon werkt de autofocus dus kennelijk wel maar ook met wat betaalbaardere modellen als de 10D en 20D werkt de autofocus niet. Afplakken kan inderdaad maar dan wordt de AF traag en zit er ook vaak naast (dit lees je op elk forum, heb het zelf nooit geprobeerd).

Groeten Michel
_________________
Canon EOS 40D/7D, Canon EF 500f4 L IS USM en Canon EF 300f4 L IS USM. Eventueel met 1.4x Tc type II.
Statief: Gitzo G3125 + nep-Wimberly of Manfrotto 055 met 139 RC kop.
Back to top
Reply with quote
 
henhof


Gender: Male
Age: 49
Joined: 25 Dec 2004
Posts: 33

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 16 Feb 2005, 22:46    Post subject:
Combinatie van Canon EOS 300D, Sigma 100 - 300 mm, F4 en 1,4 extender. Is dit wel wat om mee te beginnen?
Back to top
Reply with quote
 
Peter van Rij



Age: 60
Joined: 11 Oct 2004
Posts: 29
Location: zwartewaal
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Thu 17 Feb 2005, 12:14    Post subject:
Ik merk dat er nogal een probleem wordt gemaakt van een al dan niet werkende A.F in combinatie met een converter.De genoemde camera's
zijn niet bepaald de snelste,je kan ook overwegen handmatig scherptestellen,doe ik al jaren, gaat prima.Met een beetje oefening krijg je er zelfs vliegbeelden op.
_________________
Nikon camera en lenzen.
Back to top
Reply with quote
 
henhof


Gender: Male
Age: 49
Joined: 25 Dec 2004
Posts: 33

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 17 Feb 2005, 19:48    Post subject:
Ik heb vanmiddag uitgebreid met een ervaren fotograaf gesproken over Sigma-lenzen. Hij adviseerde mij om Sigma 70 - 200 mm, F 2,8 te kopen omdat ik de statief bijna niet gebruik. Dan is lage diafragmawaarde van belang vanwege hoge sluitertijd. Dit in combinatie met teleconverter 2,0. De autofocus werkt in dit geval feilloos omdat deze lens enorme lichtsterkte kent. Met teleconverter 2,0 en 2 stops kom ik uit op F 4,0 met telebereik van 640mm.
Graag jullie mening hierover...?????

Ik heb Canon EOS300D en Sigma 70 - 200mm, F 2,8 een half uurtje in mijn handen gehad. Wat een gave ding!
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn



Age: 57
Joined: 08 Nov 2003
Posts: 3780
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 17 Feb 2005, 20:17    Post subject:
Er klopt - bij mijn weten - iets niet bij het rekenen.

70-200 F2.8 + tc 2x = 140-400 F5.6.

Als je dan een D300 hebt mag die 400 x 1,6 = 640. Dat klopt wel, min of meer. Maar niet ten opzichte van je huidige 300! die is namelijk al 1,6 x 300 = 480.

Er is een goede kans dat je huidige (?) 300 scherper is (bij 300) dan de beoogde lens met tc 2x. (hoe goed die Canon 300 is weet ik niet).

Er is hier heel veel informatie over op allerlei sites. Die ook genoemd worden door de mensen hier. Check deze sites, daar komt meer reactie dan hier. (en als 400 mm voor weinig geld het doel is, koopt dan een 400 F5.6 APO van sigma 2e hands: +/- 200 euro).

Peter
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum