Posted: Tue 15 Jan 2008, 13:37 Post subject: Re: Noorwegen
Henny,
op het eiland Runde (bij Alesund) zitten veel vogels. Rond 1 juli eten de papagaaiduikers (spreekwoordelijk) uit je hand. Ook op de Hardanger Vida heb je een goede kans op succes. Wel zijn de vogels daar vaak solitair en dus verspreid.
Ben benieuwd naar verdere reacties: wij willen komende zomer weer die kant op.
de meeste broedplekken zijn inderdaad niet toegankelijk (maar dat wil je ook niet: erg stijl en ver naar beneden). Runde heeft een "hoogvlakte". Aan de rand van die vlakte loopt een pad. De westzijde loopt langs de kliffen waar een hek staat. Jij mag er niet overheen, de papegaaiduikers wel. Die komen aan onze kant inhun broedholen. Ze kropen letterlijk onder onze benen door hun holen in en uit.
Verder kun je daar ook nog via een stijl, glibberig pad afdalen naar de zee. Hier kom je vlak bij drieteenmeeuwen, zeealken en zeekoeten.
Ja het is beschermd, maar je komt zonder problemen goed dichtbij.
Hardangervida is bijzonder groot en ontoegankelijk, behalve als je met een tentje het gebied in trekt. Natuurlijk kun je wel een beetje aan de rand van de hoogvlakte rondstruinen. _________________ Jos Welbedacht
Groningen
Age: 47 Joined: 18 Aug 2005 Posts: 651 Location: Valkenswaard
Posted: Wed 16 Jan 2008, 15:25 Post subject:
Ik was er afgelopen augustus. Dat was te laat, alle vogels op de Genten na waren letterlijk gevlogen. Dat pad naar de zee zou ik voor geen honderd euro afdalen, zeker niet met duizenden euri aan camera spullen op mijn nek.
Los daarvan is het een prachtig eiland met Jagers op de vlakte, zeearenden langs de kliffen, tamme huismussen bij je tent, fraters op de distels en scholeksters langs de kust. Je vermaakt je er vast wel, zeker als je WEL in het goeie seizoen gaat
voor de papegaaiduikers heb je niet meer nodig dan 70-200. Ik heb alleen de drieteenmeeuwen en de stormvogels met de 500 gedaan. De genten zitten te ver weg om ze er goed op te krijgen.
Ik zal mijn site eens bijwerken met fotos, dan kun je zien wat er te halen is.
Tav de Hardangervida, ja het gebied is groot. Maar er zijn ook plekken waar je er makkelijk (via tolwegen) in kunt met de auto, en daar in de tent of hut overnachten. Goudplevieren, morinel plevieren, strandleeuwerikken...
Runde is inmiddels -terecht - meermalen genoemd. Ook Flatanger (ongeveer 150-200km boven Trondheim) is het overwegen waard. Daar zitten veel zeearenden en met bootexcursies kun je er heel dicht bij komen.
Gender: Male Age: 68 Joined: 12 Nov 2007 Posts: 320 Location: Putten
Posted: Tue 12 Feb 2008, 9:46 Post subject:
Ik zelf ga al jaren naar het Eiland Hitra, dat ligt aan de kust ter hoogte van Trondheim en daar zie ik elk jaar de zeearend rond vliegen en die kan je dan ook redelijk dicht benaderen en dat gebied is niet gesloten daar mag je dus gewoon nog komen.
In juli gaan wij weer, maar ik ga eind februari naar zweden naar het plaatsje Grythyttan, ik weet niet of er nog mensen zijn die mij nog tips daarvoor kunnen geven.
gr. Ben _________________ Canon 1D MarkIII, Canon 7D, Canon 100mm 2.8 IS USM macro, Canon 70-200mm f2.8, Canon 400mm f5.6, TC canon 1.4 en 2.0
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum