Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking

Image stabilizer

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sat 15 Dec 2007, 10:58    Post subject: Image stabilizer
Hallo mensen,

Ik heb sinds vorige week de canon 300mm f4 USM IS met 1.4 extender. Veelgebruikte combinatie, heb ik begrepen. Wat ik me afvraag: volgens canon kun je de IS het beste op stand 2 zetten bij panning - dus het volgen van een vogel in de lucht o.i.d.
Van fotografen hoor ik ook wel weer eens dat ze bij het fotograferen van vogels in de lucht e.d. de IS sowieso uitzetten. En op een statief an weer stand 1 gebruiken - of geen IS. Wat doen jullie? Ik ben benieuwd!
Back to top
Reply with quote

Naturepix

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 15 Dec 2007, 11:25    Post subject:
Hey
Ik heb zelf geen ervaring met IS, maar ik heb wel eens gehoord dat je de IS het beste kan uitzetten als je met een staief werkt.

1 Als je een goed statief hebt staat je lens gewoon stil dus kost het
onnodig energie(accu sneller leeg)

2 Volgens mij is het ook zo dat de IS ook nog wat beweging(trilling
creert om goed te kunnen werken, dat kan dus alleen maar nadelig
zijn

Zoals gezegd heb ik geen gebruikerservaring, dus punt 2 kan best eens niet kloppen.
Dus ik ben benieuwd wat anderen er van zeggen.
gr
Naturepix
Giotto MT 9271 en Giotto MH 3300-658 balhoofd
Back to top
Reply with quote

birdphoto

PostPosted: Sat 15 Dec 2007, 14:22    Post subject:
punt 1 klopt.

Punt 2 kan ik niet onderschrijven. Ik zet de IS meestal uit als de lens op het statief staat maar als de IS aanstaat, zijn de foto's net zo goed. Zie geen verschil.

bert schoemaker

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 15 Dec 2007, 14:40    Post subject:
ik kan mij wel voorstellen dat de IS wel aan moet staan als je vanaf een 1 poot statief werkt.of zie ik dat verkeerd.
Reply with quote

birdphoto

PostPosted: Sat 15 Dec 2007, 14:52    Post subject:
Klopt Bert. Eenpoot i.c.m. de IS werkt prima en de IS moet dan ook aanstaan. Een éénpoot heeft mijn voorkeur. Een driepoot is stabieler maar een hoop gesleep en minder snel opgezet.

Kees de Jager

PostPosted: Sat 15 Dec 2007, 15:30    Post subject:
Ik heb IS eigenlijk altijd aanstaan. Zeker uit de hand (ook bij vliegende vogels) en ook op eenpoot.
Op driepoot (gebruik ik nauwelijks) vergeet ik hem vaak uit te zetten, maar nog nooit nadelig effect gezien ...

Groet,
Kees
Back to top
Reply with quote

sniffie

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sat 15 Dec 2007, 16:47    Post subject:
Ik heb de zelfde combi Very Happy. De 300mm L IS is een oudere lens uit de L serie. De lens beschikt over een eerste generatie image stabilizer. D.w.z. er kan een maximum van 2 stops licht "gewonnen" worden en IS niet werkt i.c.m. met een statief (3-poots).

De latere generaties IS kunnen wel met een statief werken: De lens detecteert zelf dat er een statief gebruikt wordt en schakelt zelf de IS uit.

Er zijn op internet overzichten te vinden waarin per lens aangegeven staat welke generatie IS het betreft, hoeveel F-stops licht "gewonnen" kunnen worden en of de IS versie uitgeschakeld moet worden i.c.m. met een statief.

FF googlen !!

gr Sniffie

Zeger

PostPosted: Sat 15 Dec 2007, 18:32    Post subject:
Uit tests is gebleken dat er geen verschil is tussen 1 en 2 (2 wel 1 stop minder)van IS is,dus ik hem hem altijd op 2 staan,ook met een zwaar statief,omdat je dan ook gewoon trillingen kan hebben,zeker als je met TCs werkt.
Back to top
Reply with quote

henry bouw

PostPosted: Sun 16 Dec 2007, 13:36    Post subject:
Dag Allemaal

Heb lopen zoeken op internet over welke IS versie maar kan niks vinden heeft iemand een link.

www.henrybouw-natuurfotografie.nl
Back to top
Reply with quote

Arjen Drost

PostPosted: Sun 16 Dec 2007, 13:46    Post subject:
Wat voor link wil je hebben?

Canon lenzen met IS hebben 2 standen, 1 en 2. De een is voor als je bijvoorbeeld vliegende vogels volgt, de ander houdt "alle" trillingen tegen.

Maar als je hier even op het forum zoekt, er is al veel over geschreven.

Groetjes, Arjen
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography
Back to top
Reply with quote

henry bouw

PostPosted: Sun 16 Dec 2007, 13:56    Post subject:
Dag Allemaal

Er zou op internet een site moeten zijn waar per lens aangegeven staat welke generatie IS het betreft.En als die is uitschakeld als je met statief werkt.
Die site zou ik graag eens bezoeken maar kan de site niet vinden.

Groetjes

www.henry.bouw-natuurfotografie.nl
Back to top
Reply with quote

Seevoghel

PostPosted: Sun 16 Dec 2007, 15:48    Post subject: IS
Bedankt voor het meedenken allemaal; ik rommel nog even door. Het komt, zoals zo vaak, denk ik toch weer neer op alles uitproberen.
En een nieuw statief, trouwens, maar dat komt eraan...
Reply with quote

Tod Scenes
Guest

PostPosted: Sun 16 Dec 2007, 19:24    Post subject:
...even voor de duidelijkheid (van Canon.nl):

Canons Image Stabilizer (IS) technologie gebruikt een systeem op basis van lensverschuiving om geringe cameratrillingen te detecteren en te corrigeren. Door de ontspanknop half in te drukken, wordt de vergrendeling op het IS systeem geactiveerd. Minuscuul kleine gyrosensors detecteren objectiefvibraties als gevolg van handtrillingen en sturen een signaal naar een microcomputer die een IS lensgroep regelt om verticale en horizontale bewegingen van het objectief te corrigeren. Om te zorgen dat het bewust kantelen en draaien van de camera niet wordt aangezien voor cameratrillingen, zijn sommige tele- en telezoomobjectieven uitgevoerd met IS Mode 2. Deze mode detecteert of een beweging in een bepaalde richting langer duurt dan een ingestelde periode en schakelt de Image Stabilizer in die richting uit.

zie: http://www.canon.nl/For_Home/Product_Finder/Cameras/EF_Objectieven/Image_Stabilizer.asp
Back to top
Reply with quote

Natuurpracht

PostPosted: Tue 15 Jan 2008, 19:05    Post subject:
Om bewegingsonscherpte te beperken worden fototoestellen of lenzen uitgerust met een image stabiliser. Er bestaan verschillende systemen die allemaal eenzelfde doel voor ogen hebben, maar verschillend te werk gaan.
De bedoeling is het beeld stabiel te houden geduren de volledige tijd dat de sluiter open is. Een stabilizer is meer nodig voor een toestel met een lange brandpuntsafstand (tele) dan voor een normaallens omdat de kleinste beweging grote effekten heeft vanwege het vergrotingsfaktor. En ook omdat een telelens in het algemeen minder lichtgevoelig is.
Werkingsprincipe van een image stabilizer
De kleine ongewenste bewegingen van de camera worden gedetekteerd door minuscule gyroscopen. Doorgaans zijn deze gyroscopen zo klein uitgevoerd dat ze in hun geheel in een ic-tje passen. Vroeger was een gyroscoop een draaiende tol dat zijn positie altijd probeerde te handhaven, nu is het een trillend plaatje waarvan de frekwentie verandert bij het kantelen.
Aktieve sensor, het beeld moet op dezelfde plaats op de sensor blijven vallen zolang de sensor aktief is. Om dit te bereiken kan men de sensor op een bewegend plaatje monteren en de sensor zodanig bewegen dat de lichtstalen continu ongeveer op dezelfde plaats vallen. Deze methode wordt algemeen toegepast bij compact-toestellen omdat de sensor klein is. Aktieve lens, bij reflextoestellen zit de stabilizer-eenheid tussen de lenzen, zodat het gemakkelijker aangepast kan worden aan de specifieke eigenschappen van iedere lens. Het is een duurdere oplossing omdat iedere lens zijn systeem moet hebben, maar een besparing op lange termijn want een lens gaat in het algemeen langer mee dan een body.
Een extra lens, geplaatst tussen de objectief-groep (scherpstelling) en de achtergroep (zoom) compenseert de camerabewegingen. Voordelen, normaal moet je een sluitertijd gebruiken dat korter is dan de brandpuntsafstand. Staat je lens op 100mm ingesteld, dan moet je een sluiterijd van minder dan 1/100 gebruiken (liefst 1/200 of korter). Met de image stabiliser ingeschakeld kan nog foto's nemen met een sluitertijd van 1/30 (liefst 1/60). Probeer het zelf eens!
Wanneer de image stabilizer niet gebruiken. Er is één tak van de fotografie waarbij je de image stabiliser zeker niet mag gebruiken, en dat is bij sportmanifestaties. Hier is het de bedoeling dat je met je fototoestel de sporter volgt (balspel, fietser, motorsport), zodat de sporter zo scherp mogelijk afgetekend is terwijl de achtergrond een bewegingsonscherpte vertoont om een idee van snelheid te geven. Met de image stabilizer ingeschakeld zal het toestel het beeld proberen te bevriezen, zodat de achtergrond scherp is en de sporter onscherp is door beweging, en dat is zeker niet de bedoeling. Sommige stabilisatiesystemen hebben een stand waarbij "pannen" (horizontaal volgen of "meetrekken") niet gecompenseerd wordt. Volgen van motoren tijdens een Grand-Prix: daar kan je geen statief voor gebruiken!
Als je een statief gebruikt, schakel je ook de stabiliser uit. Zelfs als het toestel perfekt stabiel staat produceren de bewegingssensoren een kleine ruisstroom. Deze foutieve "correctie" zorgt ervoor dat het beeld met correctie minder scherp is dan hetzelfde beeld zonder correctie. U zal zelf moeten experimenteren, want bij iedere lens werkt de stabilisator anders en is het resultaat dan ook verschillend. Idea
Voor mij is het duidelijk hopenlijk voor jullie ook Wink

Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum