Posted: Sat 26 Jan 2008, 18:31 Post subject: vogels in het riet
Hallo allemaal,
Bij mij in de buurt is een klein natuurgebietje met allemaal riet. Nou ben ik benieuwd wat voor vogels ik daar zo al kan aantreffen (rietzanger, kleine karekiet??) voorlopig alleen wat pimpelmezen gespot:P
Lijkt me leuk een keer een kleine karekiet op de plaat te krijgen.
Iemand wat tips over hoe dit aan te pakken?
Bij voorbaad dank,
MTP _________________ Canon eos 300D
Canon 55- 200mm
Sigma APO 135- 400mm
Gender: Male Age: 48 Joined: 06 Dec 2004 Posts: 2329 Location: Groningen
Posted: Sat 26 Jan 2008, 18:36 Post subject:
Ik zou eerst wachten tot het weer voorjaar wordt en vogels als de Kleine Karekiet en de Rietzanger weer terug komen. Die zitten nu namelijk lekker warm in Afrika.
Verder lijkt het me een zaak van veel geduld hebben, rustig op een goede plek blijven staan.
Gender: Male Age: 42 Joined: 14 Dec 2004 Posts: 630 Location: Limburg
Posted: Sat 26 Jan 2008, 20:45 Post subject:
Let ook op de roerdomp, in deze periode (maar eigenlijk vooral als het lekker vriest) kunnen die beesten overal opduiken. 1 keer heb ik zelfs een exemplaar in een ruig grasland met pitrus gezien. Een andere tip is om via de zoekfunctie van birpix te zoeken op 'riet' of 'rietveld' in de optie "beschrijving" (zie link onder). Zo kun je al een globaal beeld vormen wat je in dit soort gebieden kunt aantreffen per seizoen.
Verder zijn boeken, internet maar vooral veldkennis (vooral herkenning van zang en roepjes) inderdaad zeer handig bij vogel- en natuurfotografie.
Zelf heb ik eind oktober mijn allereerste roerdomp gezien. Ook wat foto's gemaakt, maar was net na zonsondergang en de domp zat ook nog eens een eind weg. Maar ik vond het wel indrukwekkend om zo'n vogel voor het eerst zo te zien.
Hij zat aan de rand van het water, tussen het riet.
Later, met het hoog water, is zijn hele foerageergebied ondergelopen. Nu is het water alweer flink gezakt, maar nogsteeds staat het water nog te hoog. Ik zal dus ook geduld moeten hebben!
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum