Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking

Wat drijft de vogel-fotograaf ?

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Guest

PostPosted: Thu 28 Feb 2008, 23:27    Post subject: Wat drijft de vogel-fotograaf ?
Persoonlijk vind ik dit een zeer interessante vraagstelling, temeer omdat de meesten onder de vogelaars/fotografen bereid zijn aanzienlijke (lees: "enorme") bedragen uit te geven aan de apparatuur om goede foto's te schieten, en dat vanuit hobbymatige overwegingen.

De laatste dagen vooral heb ik mezelf die vraag meerdere malen gesteld (ja, klinkt vast gek) en voor mij persoonlijk gaat het grotendeels ook om de rust die ik ervan opdoe en het voldane gevoel als ik thuisgekomen ook nog eens mooie foto's van m'n geheugenkaartje af kan halen. Echter een eenduidig antwoord kan ik niet vinden bij mezelf, wel een combinatie van meerdere (antwoord)elementen i.v.m. wat het nu zo aantrekkelijk maakt.

Ik was bijv. nooit speciaal een vogelliefhebber tot ik ze vast ging (proberen) te leggen met de camera en daar een aantal zeer bescheiden succesjes in behaalde. Vanaf dan ben ik toch ineens heel anders naar vogels gaan kijken en kan nu werkelijk intens genieten van een vlucht ganzen/eenden etc. die een vliegshow boven bijv. de Starrevaart-plas ten beste geven.

Hoe ervaren jullie dit en hoe verantwoorden jullie de aanschaf van al de dure apparatuur etc. ? Misschien denken niet veel birdpixers in het algemeen hier veel over na maar ik verwonder me er steeds meer over eigenlijk (notabene nog geen 3 jaar geleden vond ik het onzin en verspilling om zelfs maar een compactcamera te kopen en nu ben ik al zover dat ik aan het sparen ben geslagen om een lens van 1000 EUR of duurder te kunnen kopen en bestaan er nog maar weinig grenzen wat dat betreft Shocked ).
Back to top
Reply with quote

Ron van Elst

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 28 Feb 2008, 23:50    Post subject: Makkelijk.
Ieder z'n hobbie. Toch ? De een koopt elke 2 maanden de nieuwste dure telefoon. De ander geeft weer tig euro's uit aan bijv. auto's / nieuwste lcd tv / vakantie / uitgaan of andere zaken...

Voor mij is het fotograferen een belangrijke vorm van ontspanning en laat mij 'ontsnappen' aan het werkzame leven op kantoor. Heerlijk om dan weer buiten te zijn, en te genieten van de natuur. Dat fotograferen doe ik al jaren, het is vooral het grenzen verleggen wat je drijft tot steeds betere apparatuur en dus hogere kosten. Maar dat heb ik er graag voor over....

http://www.shutterstock.com/g/ronvanelst
Back to top
Reply with quote

dynamik

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 29 Feb 2008, 8:47    Post subject: Re: Makkelijk.
Ron van Elst wrote:
Ieder z'n hobbie. Toch ? De een koopt elke 2 maanden de nieuwste dure telefoon. De ander geeft weer tig euro's uit aan bijv. auto's / nieuwste lcd tv / vakantie / uitgaan of andere zaken...

Voor mij is het fotograferen een belangrijke vorm van ontspanning en laat mij 'ontsnappen' aan het werkzame leven op kantoor. Heerlijk om dan weer buiten te zijn, en te genieten van de natuur. Dat fotograferen doe ik al jaren, het is vooral het grenzen verleggen wat je drijft tot steeds betere apparatuur en dus hogere kosten. Maar dat heb ik er graag voor over....

Ik sluit me hier bij aan. Het is een heerlijke vorm van ontspanning. Daarnaast is het eigenlijk net jagen maar dan zonder de "kill".
Zoeken naar een prooi. Mikken. Afdrukken. Anderen kunnen na dit schot gelukkig ook nog van de beestjes genieten Wink
Back to top
Reply with quote

FopSop

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 29 Feb 2008, 8:56    Post subject: Re: Wat drijft de vogel-fotograaf ?
R.D. wrote:

Ik was bijv. nooit speciaal een vogelliefhebber tot ik ze vast ging (proberen) te leggen met de camera en daar een aantal zeer bescheiden succesjes in behaalde. Vanaf dan ben ik toch ineens heel anders naar vogels gaan kijken en kan nu werkelijk intens genieten van een vlucht ganzen/eenden etc. die een vliegshow boven bijv. de Starrevaart-plas ten beste geven.

Kijk dat heb ik nu ook.
Ik vind dat alleen maar positief, je gaat eigenlijk heel anders naar de natuur kijken. Voorlopig doe ik het met low budget-spul, maar zoals je zegt, sparen, nu heb je dan tenminste een doel.
Reply with quote

Bert Hoogerhoud

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 29 Feb 2008, 8:57    Post subject: mijn drijfreden
Hoi Ray,

We hebben het er al eens even over gehad. Voor mij is het een van de manieren om de vele vrije tijd (FPU) zinvol te vullen. Ik was altijd al veel in de natuur en gek op vogels. Toen ik BP ontdekte en de prachtige foto's zag, ging het fotograferen spelen. Eigenlijk nooit meer dan vakantiekiekjes gemaakt. Eenmaal bezig wil je steeds mooiere foto's maken. Gewoon omdat het voldoening geeft. Ik heb nu net de Bigma aangeschaft en daar zal ik het toch voorlopig mee moeten doen. Zal toch een hele vooruitgang zijn na mijn eenvoudige 2ehands 75/300.

Groet, Bert

(Tot febr 2013 met: Sony a230, Sigma 50-500 APO DG)
Back to top
Reply with quote

Ruud van Veenschoten

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 29 Feb 2008, 9:59    Post subject:
Ik sluit me helemaal bij Ron aan.
Voor mij is het een manier om lekker in de natuur bezig te zijn en geestelijk tot rust te komen. Na geschrokken te zijn na een burnout heb ik mezelf voorgenomen meer in de natuur te zijn. Liefst samen met mijn vrouw, maar die heeft niet altijd zin om uren in een hut of de auto te zitten Very Happy
Verder ga je je eisen aan de foto`s steeds hoger leggen, dus je techniek verbeteren en dat vind ik ook leuk (ondanks dat ik al meer dan 30 jaar fotografeer).

Groet,
Ruud

jornn_-

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Fri 29 Feb 2008, 14:03    Post subject:
inderdaad, heerlijk er even tussen uit te zijn, rustig met een muziekje op door de zon lopen, en als het dan ook nog mooie platen oplevert geeft dit een tevrede gevoel, voor mij is het foto's maken ook iets moois om later aan een baan te komen (hopelijk) ik ben nu bezig met zo veel mogelijk mooie foto's te maken, en die in mijn portfolio te doen, en dan hopelijk ooit na mijn MBO (mss HBO) naar een mooi land om daar Foto's te maken (of te filmen) voor Televisie en / of tijdschriften, mijn droom Smile en vaste lasten heb ik nog niet echt als 18 jarige, dus kan ik mijn zakcentjes lekker uitgeven aan al het moois voor de camera
Back to top
Reply with quote

R.D.
Guest

PostPosted: Fri 29 Feb 2008, 23:23    Post subject:
Dank voor het delen van de motieven t.o.v. van deze wat prijzige hobby, al had ik graag wat meer respons gezien kijkende naar de gebruikersaantallen alhier.

Mij gaat het vrijwel om dezelfde redenen als naar voren komt uit bovenstaande reakties voor zover ik het kan peilen bij mezelf: rust, weg uit de stadse drukte en de recht-toe-recht-aan bouwcultuur (zit hier in Rotterdam tenslotte *alles naar amerikaans voorbeeld* en helaas Rolling Eyes ) en leren jagen maar dan zonder iets te hoeven doden schijnt me ook wel aan te spreken.

Nogmaals dank voor de reakties!

Groeten, Ray
Back to top
Reply with quote

Ton van Mourik

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 29 Feb 2008, 23:43    Post subject: Wat 'drijft' de vogelfotograaf?
Bespeuren wij hier verwantschap met 'Wat ruist er door het struikgewas?'...

Wat mij en mijn portemonnee in ieder geval drijft, is de combinatie van verwondering over zoveel prachtigs en het voorrecht dat soms zomaar te kunnen vastleggen. Of is het te vergelijken met een stuk van Chopin of Schumann waarin spanning en ontspanning of tederheid en vurig elan zich binnen 1/15 kunnen afwisselen maar toch onlosmakelijk deel van elkaar blijven uitmaken?

Vrolijke pennenstreek,

Ton

'Iets verder kijken, brengt je een stuk dichterbij' - TvM.
Back to top
Reply with quote

R.D.
Guest

PostPosted: Sat 01 Mar 2008, 0:12    Post subject: Re: Wat 'drijft' de vogelfotograaf?
Ton van Mourik wrote:
Bespeuren wij hier verwantschap met 'Wat ruist er door het struikgewas?'...

Wat mij en mijn portemonnee in ieder geval drijft, is de combinatie van verwondering over zoveel prachtigs en het voorrecht dat soms zomaar te kunnen vastleggen.

Prachtig is het zeker en uiteraard is het een voorrecht om het ook nog te mogen 'knippen'.

Je poëtische benadering waarin je een eventuele vergelijking tussen afwisselende passages legt gaat niet echt op in mijn geval omdat ik muziek enorm kan waarderen, zeker ook het klassieke ouvre, maar dat het toch in een wat schril contrast afsteekt tegen de schoonheid van de natuur en de rust die dat teweeg brengt. Niettemin begrijp ik heel goed wat je bedoelt Smile
Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum