Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Canon 300mm 4.0 + 1,4 x t.o.v. Sigma 50-500

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 16 Jan 2008, 14:52    Post subject: Canon 300mm 4.0 + 1,4 x t.o.v. Sigma 50-500
Hallo allemaal,

In principe heb ik besloten tot aankoop van een Canon 40D met 300mm 4,0 tele en 1,4x convertor.
Nu zag ik dat er ook met de sigma 50-500 mm soms heel mooie foto's worden gemaakt.
Uit de forum's bleek dat de Canon 300mm scherper is dan de sigma 50-500.
Mijn vraag is of je met de 300mm + 1,4 x convertor + extra vergroten een zelfde of beter resultaat kunt krijgen dan met de sigma 50-500 in de 500mm stand.
Deze vergelijking heb ik nergens kunnen vinden.

Groeten Daan.
Back to top
Reply with quote

Hendrik

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 19 Jan 2008, 0:32    Post subject:
Ten eerste,

Sigma in de 500mm stand is geen 500mm maar effectief iets van 465 of zo. Heb een vergelijking en die zou ik er even bij moeten pakken. Kan ook 475mm zijn, weet ik zo even niet meer.

Canon combi is met stabilisatie, F5,6, lang zo zwaar niet, geen "stofzuiger" en absoluut scherper dan de sigma in de uiterste zoomstand met open diafragma. (welke dan al minder lichtsterk is)

Mijn mening is dus:
Tenzij die zoom echt heel belangrijk voor je is. (want die sigma presteert echt mooi hoor als je niet doorgaat tot het einde) dan absoluut de canon combi.

Ik denk dat je het zo moet vergelijken. Schroef een 1,7 x op de canon en bekijk het dan nog eens. Qua beeld zal het dan geen wereld van verschil zijn. Met de canon zit je echter dan wel op 510mm. AF zal wel wat langzamer zijn.
Voordeel van je 40d is wel dat je weinig ruis hebt. Iets meer croppen, tja het kan. Eigenlijk zou je het moeten proberen. Ik heb liever wat minder bereik en een veel betere kwaliteit op dit moment. Ik doe mijn canon 300mm F4 zelfs weg. Ik ben dan misschien ook wel een hele vreemd eend in de bijt.
Schoot ooit met novoflex 600mm met converter om het thuisfront die ene zeldzame soort te kunnen laten zien. Nu vind ik een 300mm F4 met TC niet goed genoeg meer en..... Tja, het blijft gewoon persoonlijk. Als je eens wat leuks 2e hands kunt scoren dan kun je ook eens wat uittesten. Zo doe je vanzelf ervaring op.
Back to top
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Sat 19 Jan 2008, 14:28    Post subject:
oorspronkelijke vraag is al eerder aan de orde geweest voor nikon.

nikkor 300 F4 + 1,4TC (420mm) is een scherper/mooier dan nikkor 80-400 F5,6 op 400mm, en die is nog altijd een stuk mooier/scherper dan sigma 50-500 op ca 400 mm.

De nikkor 300 F4 en canon 300 F4 zijn optisch min of meer vergelijkbaar. (t.o. De canon heeft het voordeel van image stabiliser.)

(Hendriks bericht begrijp ik niet helemaal, maar ik neem aan dat hij suggereert een kenko pro 1,7 tc te gebruiken, in plaats van een 1,4 tc? canon heeft geen 1,7 tc voor zover mij bekend.)
Back to top
Reply with quote

Hendrik

PostPosted: Sat 19 Jan 2008, 17:52    Post subject:
Klopt Peter,

Dat zei ik omdat de topic starter sprak over '+ extra vergroten' (lees croppen) bij de 300 F4 + TC combi. Dat is leuk natuurlijk maar om met deze redenatie af te rekenen op het minder aantal mm's van de canon combi is niet helemaal eerlijk. Daarom begon ik over die 1,7x. in dat geval komt de canon combi juist op meer mm's uit dan de bigma, en heb je ook nagenoeg hetzelfde diafragma.

Mijn punt is het volgende.
Voor vogelfotografie zal je de sigma toch altijd op de uiterste stand hebben. De canon combi mag misschien dan iets duurder uit gaan vallen. Hij veegt dan ook op alle punten totaal de vloer aan met de sigma. Ik zou beginnen met de 300 + 1,4x vanwege snelheid, kwaliteit, IS, minimale scherpstelafstand en gewicht. Kom je te vaak mm's te kort, probeer eens een 1,7x ergens in een winkel, van een collega of 'in het wild' als je iemand tegenkomt. Zit je gelijk op 510mm. Ben je dan niet tevreden, dan gaat het veel geld kosten. Trouwens, zonder die 1,4x heb je een prachtige 300mm mocht je er werk voor hebben. Ideaal als je eens in een schuilhut etc bezig gaat. Ook leuk voor in de tuin al of niet met tussenringen voor macrowerk.
Ondanks de prachige vogelfoto's die ik gezien heb en de vele mensen die er mee werken vind ik de sigma 50-500 geen vogellens. Er is gewoon zoveel beter voor een beetje meer. Het is wel een erg mooie alround lens als je ook een goed bereik wilt hebben.
Back to top
Reply with quote

Gerwinvanhouwelingen

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sat 19 Jan 2008, 23:04    Post subject:
Er is gewoon zoveel beter voor een beetje meer. Het is wel een erg mooie alround lens als je ook een goed bereik wilt hebben.

Ja, ja, Hendrik, wrijf het er maar weer in Crying or Very sad . Ik had achteraf gezien toch ook de vaste 300mm moeten kopen, ondanks dat ik af en toe toch nog een aardige plaat kan schieten met de sigma Laughing .

groetjes Gerwin

daankuiper

PostPosted: Fri 25 Jan 2008, 23:28    Post subject:
Bedankt voor de reakties allemaal.

Inmiddels de 40D met 300mm 4.0 + 1,4x convertor gekocht.

Groeten
Daan Kuiper
Back to top
Reply with quote

Lesley van Loo

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 25 Jan 2008, 23:29    Post subject:
ik gok dat je daar geen spijt van gaat krijgen. Wink
succes ermee.

groeten Lesley

BraCom

PostPosted: Sat 26 Jan 2008, 8:56    Post subject:
Gefeliciteerd met je aankoop van je Canon spullen, kost wat maar dan heb je ook wat.
lijkt me geen verkeerde keuze geweest, ben nu benieuwd naar je resultaten.

Inge van der Wulp

PostPosted: Sat 26 Jan 2008, 9:35    Post subject:
Ik denk dat we binnenkort hele mooie foto's van je gaan zien Cool Gefeliciteerd met je aankoop. Ik ben zeer tervreden over mijn 40D. Het kost je een tijdje om aan alle mogelijkheden van de camera te wennen (in mijn geval dan) maar het is de beste aankoop die ik het afgelopen jaar heb gedaan Smile Succes!
Canon 1Dx mark II, 5D Mark III, Canon EF 300mm f 2.8 L IS II USM, Canon EF 70-200mm f2.8 L IS USM, Canon EF 100mm f2.8 L IS USM, Canon EF 24mm f1.4 L II USM, Canon EF 17-40mm f4L IS USM, 2x en 1.4 ext en wat extra spullen.

http://www.ingevanderwulp.nl
Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum