Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Capture NX: wie kan mij op weg helpen?

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Tue 29 Jan 2008, 10:28    Post subject: Capture NX: wie kan mij op weg helpen?
Beste Birdpixers.
Na de aanschaf van mijn D300, kwam ik in het bezit van Capture NX. Na het bestuderen van de verschillende FAQ-pagina's van Nikon, ben ik nog niet veel wijzer. Hetgene wat ik niet kan bereiken is het volgende.

Als ik een foto open, wil ik mijn onderwerp los maken van de achtergrond, en deze vervolgens verscherpen. De achtergrond wil ik vervagen, of het contrast verlagen, zonder dat er lelijke randjes bij de overgang van voor- naar achtergrond ontstaan. Als je precies wilt zien wat ik bedoel, bekijk dan eens de website van Rein Hofman, op www.birdfocus.nl

Is er iemand die me stap voor stap kan vertellen hoe ik dit aan moet pakken, zodat ik mezelf morgen op mijn verjaardag kan trakteren op een foto, waar ik écht tevreden over ben. Alvast bedankt voor de reacties.

P.s. ik heb de zoekfunctie voor de verschillende fora op birdpix al geraadpleegd, maar niet gevonden wat ik zocht.

Met vriendelijke groet Pieter (sanibel).
Back to top
Reply with quote

peter wijn

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 29 Jan 2008, 12:01    Post subject:
Hi pieter // Sanibel,

Iedere bewerkingsstap doe je in een nieuw veldje (rechtsonder even klikken, zit meestal juist boven het histogram).
Selecteren van een gebied waarin je de bewerkingsstap wilt toepassen doe door de betreffende bewerkingsstap aan te klikken en vervolgens je met het kwastje (of een ander tool) (ik meen het blokje onder F4 linksboven). Dubbelklikken op het tool en je kunt de hardheid, dekking en grootte van de kwast instellen.
Vervagen en verscherpen doe je met een van de scherpte-tools in de bewerkingsstappen.

lastig te beschrijven.
succes

Overigens, je kunt ook bij camera-instellingen (rechtsboven) de scherpte aanpassen. Ik heb het daar standaard op +4 staan (en profiel neutraal).
Back to top
Reply with quote

sanibel

PostPosted: Tue 29 Jan 2008, 12:24    Post subject:
Hoi Peter,

Bedankt voor je eerste aanzet om mijn verzoek/vraag te beantwoorden. Graag wil ik andere kenners nog verzoeken, om hun methode, stap voor stap op te schrijven, want zoals je het hier hebt beschreven kom ik er niet uit. Ik weet, het lijkt voor een crack gesneden koek, maar ik heb een iets gedetaileerdere uitleg nodig.
Ik denk overigens dat hier meer mensen hun voordeel mee zouden kunnen doen. Oh, ja: ik fotografeer in RAW (voornamelijk om nog invloed te hebben op de witbalans), dus volgens mij heeft het dan niet veel zin om in de camera de verscherping op +4 te zetten, maar dat weet ik dus ook niet zeker.

Groet, Pieter.
Back to top
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Tue 29 Jan 2008, 12:44    Post subject:
Als je zelf even proberen te kijken wat je precies niet begrijpt dan kan ik het misschien nader uitleggen. Zo heel veel mensen werken hier niet met capture (vreemd genoeg).
sanibel wrote:
Oh, ja: ik fotografeer in RAW (voornamelijk om nog invloed te hebben op de witbalans), dus volgens mij heeft het dan niet veel zin om in de camera de verscherping op +4 te zetten, maar dat weet ik dus ook niet zeker.

De kracht van Capture NX is dat het begrijpt wat de camera-instelling van je nikon camera was (in tegenstelling tot andere raw-convertors). Sterker nog, je kunt in Capture alsnog een andere instelling van de camera kiezen - ik bedoel wel verscherping, tooncurven (inclusief oplichten) en kleurprofielen, (hoge iso) ruis, maar niet van die dingen als de belichting zelf).
Het heeft wel degelijk zin om het in de camera zo dicht mogelijk bij je smaak in te stellen, maar alleen omdat je dan later minder aanpassingen hoeft te doen.
Back to top
Reply with quote

G.Rekers

PostPosted: Tue 29 Jan 2008, 13:47    Post subject:
Het probleem is een beetje capture is hier niet helemaal geschikt voor,jammer maar het is even niet anders.

Bewerk de foto zoals je wilt en let niet op je achtergrond,dat komt zo wel.
Voor elke nieuw bewerking moet je een nieuwe stap openen,als je tevreden bent over de vogel doe je het volgende.

Open een nieuwe stap ,en bij aanpassingen selecteren kiezen voor Gausiaans vervagen dit pas je toe op het hele beeld.
daar na klik je op F6 je ziet een venstertje met een aantal selectie mogelijk heden,links zie je een penseel,klik daarbij op de - en ga over je vogel heen,zorg wel voor een zachte rand in je penseel,je zult nu zien dat de selectie verdwijnt,mocht je even iets te ver gaan klik dan even op de + je kunt het dan weer vervagen.

Als je nu eens kijkt onder weergave zie je daar een optie selectie tonen,daar kun je zien wat er geselecteerd is.

Wil je nog meer in de achtergrond veranderen met behoud van je selectie dan moet je het volgende doen.
je ziet in je bewerkinslijst staan dat je gekozen hebt voor gausiaans vervagen,hou de Shift knop ingedrukt en kies onder gausiaan vervagen voor een nieuwe bewerkings mogelijkheid,bijv helderheid -contrast
De bewerking voer je dan uit met behoud van je selectie,er gebeurdt dan niets met je vogel,je ziet de niewe stap onder gausiaans vervagen staan

Het zou helemaal mooi zijn al je de selectie om kon draaien,maar helaas is dat niet mogelijk.

Kijk eens op deze site,s voor heel veel tips over capture.
http://support.nikontech.com/

Groeten Gerrit
Back to top
Reply with quote

sanibel

PostPosted: Tue 29 Jan 2008, 14:33    Post subject:
Hoi Gerrit,

Bedankt voor je gedetaileerde uitleg. Vanavond thuis ga ik er mee aan de slag. Het is inderdaad jammer dat je de selectie niet kunt omkeren, zoals in CS2 ( die gebruik ik ook wel, maar daar heb ik ook al een haat liefde verhouding mee Very Happy )

Peter, nog bedankt voor de uitleg mbt de camera-instellingen. Ik had er hier en daar al over gelezen, maar ja, dan moet je het ook nog toepassen.

Ik heb weer genoeg stof tot nadenken. Mochten er nog mensen zijn met aanvullingen, dan hoor ik ( en andere NX-gebruikers ) dat graag.
Weet in elk geval wat ik morgen op mijn verjaardag vraag; "The Photographer's Guide to Capture NX ", schijnt wel een leerzaam boek te zijn.

Groeten, Pieter.
Back to top
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Tue 29 Jan 2008, 15:42    Post subject:
hi gerrit,
dank voor je bijdrage (en de correctie "F6"). (Met name die tip van die shift toets heb ik wat geleerd.)

Voor de specifieke bewerking die Pieter noemt lijkt me capture nog prima geschikt. Je moet niet willen stempelen, maar selectieve scherpte, ruis, veronscherpen en kleur- en toonbehandeling gaan prima.
Back to top
Reply with quote

G.Rekers

PostPosted: Tue 29 Jan 2008, 16:10    Post subject:
Hallo Peter.

Op zich kun je prima werken in capture,maar als ik het soort bewerkingen heb zoals hier boven zou ik CS3 kiezen voor het vervagen,en de rest zoals je aangaf in Capture NX,vooral de verscherping van RAW beeldenin NX is heel goed,war het ook goed kan is ruis maken.
Bewerk maar eens een opname in Capture en CS3 en kijk dan eens naar de ruis,vaak ik het helemaal geen probleem,en ik bij normaal gebruik het beeld uit capture net iets mooier.

En over de Shift,capture heeft wel meer van dat soort handigheidjes,op deze site zijn is daat ook wel wat over te vinden.
http://www.flickr.com/groups/capturenx/

Groeten Gerrit
Back to top
Reply with quote

Hendrik van Kampen
Moderator
Moderator

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 29 Jan 2008, 22:28    Post subject:
Erg goede tips, ik gebruik het programma ook en kan hier weer mee verder.

Hendrik van Kampen

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum