Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking

vragen bij gebruik van een beamer

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 16 Dec 2004, 22:17    Post subject: vragen bij gebruik van een beamer
In het recente verleden heb ik met gedigitaliseerde dia's voor een aantal lezingen/cursussen watb Powerpoint presentaties in elkaar gezet. Omdat er aardig wat plaatjes in verwerkt waren heb ik ze op een niet al te groot formaat (200 p/i, 20x25 cm, compressie Cool er ingezet om het bestand niet al te groot te maken, en het laden wat sneller te kunnen laten plaatsvinden. Met het maken van digitale beelden zal ik vaker op het gebruik van een beamer zijn aangewezen.
Wie heeft er ervaring met / tips voor het gebruik van de beamer voor wat betreft een te gebruiken programma (is PowerPoint goed genoeg of kan het kwalitatief beter in een ander programma), wat is de aan te bevelen grootte van een afbeelding, en mogelijk wat meer tips (in ieder geval om de kwaliteit -scherpte- van de afbeeldingen te waarborgen).
Karel
Reply with quote

Rob Scholten

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 16 Dec 2004, 22:47    Post subject:
Hallo Karel,
er is een zeer mooi en makkelijk programma Proshow Gold, kan verschillende dia overvloeibestanden met muziek en teksten verwerken naar o.a. (s)vcd-dvd en voor de beamer belangrijk exe bestanden.
Je foto's kan je dan het beste naar het formaat 1024x768 met een resolutie van 72dpi schrijven. Er is een uitprobeerversie voor 30 dagen te verkrijgen via internet of een koopversie voor $ 69,00.

Groet Rob
Reply with quote

Marcel van der Tol
Admin
Admin

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 16 Dec 2004, 23:37    Post subject:
Beste Karel,

Voor presenteren met een beamer is het als je niet teveel je eigen foto's tekort wilt doen van belang dat de beamer zelf van goede kwaliteit is. Ik heb wel eens met een geleende beamer de meest afschuwelijke plaatjes gekregen. (En dat lag niet aan mijn foto's).

Helaas geldt voor beamers hetzelfde als voor camera's. Hoe beter hoe duurder. Gelukkig heeft de vogelwerkgroep waar ik voorzitter van ben met subsidie voor een vogelcursus een redelijke beamer aangeschaft en die beamer kan ik weer voor presentaties van de vereniging huren.

Zelf heb ik tot nu toe steeds Powerpoint gebruikt. Met de huidige PC's is het geen enkel probleem om grote bestanden te gebruiken. Mijn ervaring is dat je de beamer het beeld moet aanbieden dat het beste bij de beamer past. Dus heeft die een resolutie van 1024 bij 768 dan bied je Powerpoint een foto van dat formaat aan in 72 dpi. Je doet jezelf te kort als je de foto's kleiner maakt en ze dan alsnog opblaast.

Vervelend is wel dat als je een nieuwe presentatie maakt je vaak veel foto's opnieuw moet bewerken, want elk medium vraagt zijn eigen afmetingen.

Het is wel handig om een PC te gebruiken met een beetje fatsoenlijke grafische kaart. De zwakste schakel bepaalt immers het resultaat. Tegenwoordig zijn de grafische kaarten meestal wel goed genoeg.

Het is trouwens helemaal niet erg om bijvoorbeeekd 4 kleinere foto's in één powerpoint beeld te zetten. Als de vogels er redelijk beeldvullend opstaan kunnen die zelfs behoorlijk instructief zijn. Dan kan je iets dat je niet zo makkelijk met dia's kan. Tijdens een verhaal in één beeld twee of meer plaatjes vergelijken. Wordt door velen, vooral beginnelingen in de vogelarij, zeer gewaardeerd.

groeten
Marcel
Reply with quote

Digibird

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 17 Dec 2004, 12:47    Post subject: Irfanview
PowerPoint is inderdaad een mogelijkheid, maar ik gebruik zelf een ander (gratis) programma: Irfanview (freeware).
Foto-presentaties maken gaat nog makkelijker dan in PP, en ik gebruik het al enige jaren.

Ik hoef er niks extra's voor te bewerken: ik gebruik zelfs gewoon de bestanden die ik voor afdrukken ook zou gebruiken. Overdone vanwege de hoge resolutie die voor de beamer niet nodig is, maar ik hoef er geen extra werk voor te doen.
Irfanview brand ik standaard op de cd waarop mijn definitieve presentatie staat, en ik kan op elk moment waar dan ook mijn presentatie laten zien zoals ik het wil.

Phil

peter wijn

PostPosted: Mon 20 Dec 2004, 8:48    Post subject: beamer en dpi
Lui,

erg instructief!

misschien domme vraag: waarom je nog zorgen maken om dpi als je iets aan een beeldscherm of beamer aanlevert. Dan gaat het toch puur om de de "d", de dots, en niet meer om de "i". Dpi geldt toch alleen voor (af)druk?
peter
Back to top
Reply with quote

Digibird

PostPosted: Tue 21 Dec 2004, 0:04    Post subject: over DPI, PPI etc.
Korte uitleg van een aantal resolutietermen die geregeld wordt gebruikt (tekst is van het net geplukt, dus niet zelf zitten in typen om me een muisarm te besparen):

PPI (pixels per inch) is hoe een monitor een afbeelding weergeeft. Hoe een afbeelding er op een scherm uitziet hangt af van de resolutie van de monitor (het aantal pixels wat de monitor weer kan geven in een bepaald gebied). Daarom is de PPI de resolutie van de monitor, niet de resolutie van de afbeelding.

DPI (dots per inch) is waarschijnlijk de bekendste en meer misbruikte meting van resolutie. Het is niet de resolutie van de gescande afbeeldingen, en het is niet de meting van de afbeeldingen op uw monitor. DPI is meting van hoeveel punten inkt of toner een printer binnen een inch (2.54 cm) kan plaatsen.

De meeste printers printen dezelfde aantallen punten horizontaal en verticaal. Het komt erop neer dat een 600 DPI printer 600 kleine punten horizontaal over een inch plaats, en 600 DPI verticaal over een inch.

SPI (samples per inch) is een meting van een afbeelding resolutie wanneer een scan wordt gedaan, of wanneer een afbeelding van een CD of digitale camera wordt gebruikt.

Sommige scanner fabrikanten gebruiken DPI in plaatst van SPI in het aangeven van de resolutie mogelijkheden van desbetreffende scanner. Dit is misleidend omdat er geen punten in een afbeelding zijn totdat het daadwerkelijk afgedrukt is.

Wanneer u fotografische afbeeldingen inscant dient u niet u uw uiteindelijke druk- of output methode in het achterhoofd te houden. Indien u scant met een te lage resolutie en u dient de afbeelding te vergroten met het software programma wat u gebruikt zal uw uiteindelijke afbeeldingen van lagere kwaliteit zijn. Van de andere kant kan het gebruik van te hoge resoluties leiden tot onnodig gebruik van ruimte en informatie.

LPI (lines per inch) is een belangrijke meting gerelateerd aan de manier waarop VistaPrint drukt. LPI is een standaard offset drukterm, en is afhankelijk van het output apparaat en het type papier wat gebruikt wordt voor drukken.

Om verschillende tinten grijs te kunnen simuleren met alleen zwarte inkt print een printer verschillende grootten en patronen met spots (spots bestaan uit vele inkt punten). Kleine inkt spots (minder punten) creëren een visuele illustratie van een lichtgrijs terwijl grotere spots (meer punten) er donkerder uitzien. De printer gebruikt een scherm wat verdeeld is in cellen. Deze cellen bevatten de spots. Hoe dichter de cellen bij elkaar staan in een lijn staan wordt Lines Per Inch (LPI) genoemd.

Einde citaat.
Gegroet, Phil

Arjan Esschendal

PostPosted: Fri 01 Feb 2008, 11:06    Post subject:
Voor een presentatie die ik volgende maand ga doen, is mij een beamer beschikbaar gesteld met een resolutie van 800x600. Kun je dan ook het beste de foto's in formaat 800x600 met resolutie 72dpi aanbieden?

peter wijn

PostPosted: Fri 01 Feb 2008, 13:51    Post subject:
zoals gezegd, die dpi kan je instellen op wat je maar wilt. Het gaat om de dots, de pixels.
Idd 800x600 levert de snelste verwerking van je beelden.
Back to top
Reply with quote

Hans de Braal

PostPosted: Fri 01 Feb 2008, 19:38    Post subject:
Ik heb wel eens gebruik gemaakt van het (gratis in de basisversie) programma Wings Platinum. Hiermee kun je de foto's ook in elkaar laten overvloeien, en er muziek of andere geluidsbestanden onder zetten, precies op de plaats waar je het hebben wilt.

Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum