Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur


Camera kopen in Nederland?!

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Martijn de Jonge



Age: 66
Joined: 01 Jan 2004
Posts: 462
Location: Amsterdam
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 21 Feb 2005, 9:15    Post subject: Camera kopen in Nederland?!
Afgelopen week viel mijn in juli bij Kamera-express aangeschafte Nikon D2H uit: de belichtingsmeter weigerde dienst. Zoals normaal naar Inca in Haarlem waar de Proservice garant staat voor snelle reparatie danwel leenapparatuur. Echter mijn body zat niet in de computer en bleek grijs geïmporteerd door KE uit Hongkong! Dankzij coulantie van Inca en snel overleg met KE is de body bij uitzondering toch snel hersteld, het ging om een defect printplaatje van Euro 200. Normaal had ik ermee naar Capelle gemoeten waarna ik in een weken durende procedure zou zijn gekomen waarin ik zonder camera zou zitten. Het is goed te realiseren dat zelfs in Nederland officieel aangeschafte camera's grijs van buiten Europa komen en daardoor buiten de garantieservice van Inca vallen. Dat geldt uiteraard ook voor goedkoop in de US of Singapore aangeschafte apparatuur. Overigens viel mijn keus op KE omdat ze de D2H direct konden leveren en mijn groothandel Fimex een wachtlijst had. Komende woensdag mag ik een dag met de Nikon D2X aan de gang, ben benieuwd.

Groeten, Martijn.
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn



Age: 57
Joined: 08 Nov 2003
Posts: 3780
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 21 Feb 2005, 10:17    Post subject: proberen d2x
Oeps d2x!
Ik wens je alle euri toe die deze topcamera moet kosten, martijn!
Ik hoop dat over een jaar of 3 een dergelijke camera betaalbaar wordt. Het is natuurlijk de fotograaf die de foto maakt, maar wat kan luxe hardware toch fijn zijn. Als je een verslagje maakt houd ik me aanbevolen. Liefst met vergelijking D2h?
peter
PS Voel me net een puber op een brommer die kwijlend zit te kijken naar een auto.
Back to top
Reply with quote
 
Panthera



Age: 64
Joined: 05 Jun 2004
Posts: 349
Location: Maarssen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 22 Feb 2005, 20:36    Post subject:
Hoi Martijn,

Had jij die camera gelijk bij INCA geregistreerd????????
Volgens mij is het zo dat wanneer je de camera op de site kunt registreren, het een door INCA afgegeven garantiebewijs is. Dat kun je overigens ook op het papieren garantiebewijs zien. Daar staat namelijk altijd de importeur vermeld.

Gefeliciteerd dat je in de eerste week zit. Helaas moet ik wachten tot half maart, maar dan verwacht ik er al lang mee te werken in een warm land ver van hier.
Graag je bevindingen en zeker op ISO 800 of hoger.

Groet en veel plezier op Zandvoort
Marco
_________________
www.panthera-multimedia.nl
Back to top
Reply with quote
 
Martijn de Jonge



Age: 66
Joined: 01 Jan 2004
Posts: 462
Location: Amsterdam
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sat 26 Feb 2005, 14:11    Post subject: Nikon D2X
Afgelopen woensdag de Nikon D2X even in handen gehad tijdens de presentatiedag in Zandvoort. Inca had helaas maar 5 bodies voor 40 man warvan er twee binnen vast in een studio stonden opgesteld. De halve dag ging op aan de nieuwe bediening van het toestel die ik als D2H gebruiker dus al kende want de body is pratisch identiek. De techniek is voor vogelfotografen interessant aangezien je op het centrum kunt 'inzoomen'waardoor een 2x vergrotong ontstaat in vergelijking met het normale brandpunt. De bestanden zijn dan nog ruim 6 MB wat heel redelijk is, de gewone bestanden worden circa 12 MB. In de zoom functie heb je dus i.p.v. een 500 F4 een 1000 F4 waar je dan nog converters kunt bij gooien. Aangezien de zoomfunctie alleen het centrum van de lens gebruikt zul je van fouten langs de randen niet snel last hebben. Maar goed de praktijk moet uitwijzen of dit werkt en of de camera Canon weet te evenaren. De nieuwe 300 F2.8 tele was overigens ook op Zandvoort aanwezig en met ruim 2 kilo toch nog wel een stevig gewicht voor actie uit de hand. Maar wel eindelijk VR en AFS. Het meest interessante is nu hoe het prijsnivo van deze spulletjes zich het komende half jaar gaat ontwikkelen.

Groeten, Martijn de Jonge
Back to top
Reply with quote
 
Panthera



Age: 64
Joined: 05 Jun 2004
Posts: 349
Location: Maarssen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sat 26 Feb 2005, 16:49    Post subject:
Tot nu toe vind ik het een geweldige camera, maar ik wordt gek van de bestandsgrootte.

De tijd die het vergt om een gecomprimeerde NEF van 12,4 MP te openen in PhotoShop (50sec) of in Capture 4.2 (17sec) op een P4 3,0GHz met 1GB intern geheugen, maken dat ik vermoedelijk toch gewoon weer JPEG ga fotograferen. Respectievelijk 1,3 en 2,2 sec. en dus een stuk aantrekkelijker.

De H(igh)S(peed)C(rop) is inderdaad een geweldige functie. De camera produceert dan bij 6.8MP een verlengingsfactor van 2.
Moose Peterson is hier heel enthousiast over en ik kan het tot op heden alleen maar beamen.

Ik heb er nog een nodig, maar ik verwacht/hoop dat de prijs in de zomer op zo'n 4250 euro zal liggen (in de USA doen ze momenteel een kleine 5000 dollar wat in euro's zo ongeveer 3850 doet), dan zullen ze vermoedelijk ook beter verkrijgbaar zijn.

Groet
Marco
_________________
www.panthera-multimedia.nl
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum