Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Fotografieplekken

Geheimhouding en plaatsen van foto's

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sat 05 Jul 2008, 22:38    Post subject: Geheimhouding en plaatsen van foto's
Collega's vogel-fotografen,

ik ben benieuwd naar jullie mening.
Ik zie momenteel mooie foto's van de Woudaap. De plek wordt angstvallig geheim gehouden. Ik begrijp dat men zo'n zeldzame vogel wil beschermen tegen hordes fotografen. Ik ben persoonlijk van mening dat je die foto's niet moet plaatsen, dit wekt nieuwsgierigheid op van de kijkers op deze site. Uiteindelijk willen we allemaal vogels fotograferen of op zijn minst een keertje een zeldzaamheid zien. Dit wordt door zulke foto's wel aangewakkerd. Maarja we willen ook graag zeldzaamheden op de site zien. Ik moet zeggen ik had nog nooit een Woudaap zo op de foto's gezien, prachtig.
Gezien de bedreiging van dit soort, kies ik persoonlijk hoe moeilijk dat ook is, om ze niet te plaatsen.
40-150mm f2.8
300mm f4.0
Back to top
Reply with quote

Digibird

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 05 Jul 2008, 22:45    Post subject:
Zie mijn commentaar bij de overigens prachtige foto van Chris.

Phil

Hendrik van Kampen
Moderator
Moderator

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sat 05 Jul 2008, 22:47    Post subject:
De makers van de Woudapenfoto's hebben een maand gewacht met het plaatsen. Heel verstandig van ze. De vogel is dus waarschijnlijk al weg en het aanwakkereffect is daarmee voldoende vermeden.

Digibird

PostPosted: Sat 05 Jul 2008, 22:51    Post subject:
Waarschijnlijk al weg?? Als ze zijn gaan broeden zijn ze natuurlijk nog niet weg want dan zijn er jongen ... als dat event broeden niet eens bekend zou zijn, dan is het juist uitermate onverstandig om de foto's nu al te plaatsen ....

Phil

Last edited by Digibird on Sun 06 Jul 2008, 6:20; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote

Ben Brons

PostPosted: Sat 05 Jul 2008, 23:25    Post subject:
Ik denk dat de mensen zelf verstandig moeten zijn en zeker degene die hier hun foto's plaatsen, we weten allemaal zo langzamerhand wel wat wel en niet kan, kijk naar de uilen in Belgie of de vos op de hoge veluwe.
Trouwens wat is er nu leuk aan om met een leger fotografen een vogel te spotten, dan kan je beter naar de Zoo gaan, daar is het immers ook inmens druk.
Ik vind het zo prima, lekker plaatsen en verder niks zeggen, toppie

Groeten Ben Brons

Hendrik van Kampen
Moderator
Moderator

PostPosted: Sat 05 Jul 2008, 23:57    Post subject:
Ik sluit mij wel aan bij de woorden van Ben. Als het een broedpaar betreft ligt het natuurlijk wel wat anders. Zo'n plek heb je namelijk zelfs zonder plaatsvermelding zo gevonden. Ik vind het goed dat de betreffende fotografen er bewust mee zijn omgegaan. Dat het hier een broedpaar betreft lijkt mij onlogisch omdat men anders voor niets een maand heeft gewacht.

Vergeet niet dat de verantwoordelijkheid voor het eventuele verstoren ligt bij ieder individu die voor zichzelf een waarneming of foto van zo'n kwetsbare soort wil maken. Nooit bij degene die de foto publiceerd. Die is alleen verantwoordelijk voor zijn eigen aandeel in de verstoring die tijdens het maken van de foto is veroorzaakt. Aangezien wij onszelf allemaal vogelliefhebbers vinden moet men hier maar eens even over nadenken voordat er weer massaal naar de volgende zeldzaamheid wordt gevlogen ...............

Digibird

PostPosted: Sun 06 Jul 2008, 5:43    Post subject:
Natuurlijk ligt de verantwoordelijkheid ook bij degene die een foto publiceert, niet alleen bij een maker ervan. Sterker nog, ik vind het ook de verantwoordelijkheid van de moderators want die laten het plaatsen toe.

Als niet 100% zeker is of het al dat niet een broedgeval betreft, moet je met het plaatsen gewoon wachten totdat het broedseizoen voorbij is. Doe je het toch, dan is het onverstandig en is die "geheimhouding" zinloos.

In het geval van de Woudapen hadden ze net zo goed in september geplaatst kunnen worden, dan weet je zeker dat er geen verstoring kan optreden.
Voor de maker/plaatser/moderator van de foto maakt 2 maanden langer wachten niks uit, kwestie van nadenken en geduld hebben.

Phil

Froggies

PostPosted: Sun 06 Jul 2008, 8:47    Post subject:
Ik vind de reacties interessant. Iedere reactie heeft een andere mening en voor elke mening is wat te zeggen.
Wij willen allemaal die zeldzaamheid fotograferen en ik weet zeker als mij dat zou lukken dat je staat te popelen om die foto te plaatsen. Ik zou al blij zijn als ik ooit een blauwborst kan fotograferen laat staan een woudaap. Ik denk ook wanneer je die zeldzaamheid ziet dat de adrenaline door je aderen giert en dat je bezig bent met fotograferen en kijken en vooral genieten. Wanneer je na huis rijdt er pas erover denkt wat je nu gefotografeerd hebt en dan pas tot het besef komt wat evt risico’s zijn. Ik had niet gedacht aan een evt. broedpaar en ik moet Phil daarin gelijk geven, van de andere kant of het nu een Spreeuw is of een Roerdomp, verstoren mag nooit de bedoeling zijn voor de ultieme plaat. Als je mensen gaat fotograferen in bijv. Kenia, die vertellen je wel of ze verstoort zijn en anders voel je het wel. Helaas doen dieren dit niet, mogelijk een keer op je koppie kakken.
Voor dat verstoren steek ik niet mijn hand voor in het vuur dat dit bij iedereen het geval is. Zeker wanneer euro’s een rol gaan spelen is niet iedereen eerlijk tov de natuur. Dit laatste heb ik gezien met het fotograferen van kikkers, helaas het gebeurd.
Het is ieders verantwoording wat hij/zij fotografeert en hoe je dat doet, alleen die verantwoording is niet bij iedereen gelijk.
40-150mm f2.8
300mm f4.0
Back to top
Reply with quote

Digibird

PostPosted: Sun 06 Jul 2008, 9:57    Post subject:
Dieren (en dus ook vogels) laten je wel degelijk weten of ze verstoord worden: ze rennen weg of vallen je aan. En komen misschien niet meer terug. Ze doen niks anders dan wat mensen ook zouden doen.

Ik vind het wat betreft de Woudapen niet verantwoord de foto's nu al te plaatsen.

Phil

Panthera

PostPosted: Sun 06 Jul 2008, 11:30    Post subject:
Erg leuke discussie!

Wel even een paar opmerkingen van mijn kant.

Hoewel ik iedereen alle fotografieplezier gun wat maar mogelijk is, elke mooie primeur is ook iedereen gegund en alle bewustwording in de natuur is ook mooi meegenomen, zijn er wel wat zaken die niet onderbelicht mogen blijven.

Zoals eigenlijk iedereen zijn camera hoort te kennen voordat hij/zij op pad gaat, zo hoort dat ook met het onderwerp te gebeuren.
Er doen veel stoere verhalen de ronde van natuurfotografen die eeuwenlang postvatten om maar de unieke plaat je kunnen schieten. Dat ligt natuurlijk heel anders. Je kunt wel ergens je schuiltent opzetten, maar als dat in de varkensstal van boer Harm is, kan je wel 400 jaar wachten, maar is de kans klein dat je een ooievaar of zo treft. Dit weten de meesten wel. Wanneer je je nu ook nog eens verdiept in het gedrag van het dier, weet je ook of deze patronen heeft. Zijn die patronen te volgen vanuit je schuilhut, dan is de kans aanwezig (jaja, geluk is een veel en veel grotere factor dan de meeste mensen denken) dat je geweldige opnamen kunt maken.

Alle dieren geven voldoende aanwijzingen of ze jouw gedrag accepteren of niet. Weglopen of vliegen is het ultieme signaal dat je te ver bent gegaan.
Ik heb op dit forum hierover al eens wat geschreven, maar vooruit nog maar eens:
Vaak bepaalt de grootte van een dier tot op welke afstand je het mag benaderen voordat het zelf de afstand weer vergroot. Meestal is het looppatroon grillig en zeker tijdens het foerageren kan het zowel van je aflopen als naar je toe. Gaat het dier niet af en toe in jouw richting, dan is de kans groot dat het de afstand aan het vergroten is.

Ook de snelheid waarmee een dier zich in noodsituaties kan verplaatsen, bepaalt wanneer de afstand naar de zin van het dier te klein wordt. Kan deze snel vluchten, dan kom je dichterbij.

Is het dieren een roofdier of een prooidier. Roofdieren (wanneer zelf minder worden bejaagd tenminste) zijn minder bang dan prooidieren (ook weer afhankelijk van de grootte).

Let eens goed op de reactie van het dier. Mensen vinden flitsen vervelend en dat geldt ook voor dieren. Kijk eens naar een vogel die op een tak zit. Flits je deze steeds weer vol in de ogen dan gaat deze met de ogen langs een takje wrijven. Net als mensen in hun ogen gaan wrijven. Roofdieren draaien hun kop om. (Is een vaak gehoord misverstand. Roofdieren (zeker de grote) rennen/lopen zelden weg. Wanneer ze verstoord worden, draaien ze alleen hun kop weg.)

Voor alle bijdehandjes die zeggen niet te weten waar je info over die bepaalde diersoort kunt vinden, het volgende. Iedereen weet precies tot hoever je ongeveer kunt gaan. Wedden dat wanneer je door de natuur loopt en een grote kat (leeuw of tijger) of een Olifant ziet lopen/liggen en jij zelf kwetsbaar bent, je echt niet te dichtbij komt!!!!! Wanneer je echter verondersteld dat je een confrontatie zult winnen (bij een huismus bijvoorbeeld) dan durf je veel dichterbij te komen.

Wanneer al die helden nu eens gewoon in al die huismussen tijgers zien, wordt er helemaal niets meer verstoord.

Overigens wordt de uitdrukking 'the back of Africa' door fotografen veel gebruikt wanneer tot hun fustratie het dier weer eens wegloopt. De kunnen dan alleen de kint fotograferen. Ze kwamen dus ook te dichtbij!!!

Groet,

Marco

Hendrik van Kampen
Moderator
Moderator

PostPosted: Sun 06 Jul 2008, 11:33    Post subject:
Quote:
Natuurlijk ligt de verantwoordelijkheid ook bij degene die een foto publiceert

Het is veel te gemakkelijk om de verantwoordelijkheid af te schuiven op een ander, dat is mijn punt. "Als jullie niet publiceren, dan blijft het wel rustig in het gebied" Nogmaals: De keuze tussen wel of niet verstoren is iedere fotograaf zijn eigen verantwoordelijkheid. Die keuze maakt iedereen voor zichzelf en wordt echt niet door Birdpix (of een ander medium) gedicteerd. Als je fotografeert verstoor je bijna altijd. Als je met velen fotografeert verstoor je zeker. Niemand verplicht jou om op zo'n plek te zijn, je kan het ook gewoon laten en een ander onderwerp zoeken. Het is belangrijk dat fotografen en vogelaars ervan doordrongen zijn dat de problemen in eerste instantie door hen zelf veroorzaakt worden. Pas daarna door het medium waar de foto's of waarnemingen openbaar worden gemaakt.

Quote:
Wij willen allemaal die zeldzaamheid fotograferen

Is dat wel zo? Er zijn ook mensen die gaan voor het gedrag of het dagelijkse leven van gewone soorten. Anderen beleven veel plezier aan het maken van prachtige sfeerplaten waarbij de een grote rol voor het licht of de leefomgeving is weggelegd. Voorbeelden daarvan zijn op Birdpix genoeg te vinden.

Het probleem van veel vogelfotografen is dat ze eigelijk geen foto's maken maar veel meer een verzameling aanleggen. De verzameling moet compleet, alle soorten moet je hebben, zo groot mogelijk in beeld, geen takjes ervoor enz. De verleiding is dan heel groot om extra risico te nemen om die ene zeldzame soort die je nog niet hebt, op de foto of je lijstje te krijgen. Grenzen worden opgerekt.

Froggies

PostPosted: Mon 07 Jul 2008, 8:04    Post subject:
Hendrik, ben het met je eens over "het fotograferen van die zeldzaamheid" Er zullen zeker mensen zijn die het gaan om gedrag maar ook vele om het verzamelen. "Vroeger" werd er in een vogelboek of waarnemingenboek een kruisje achter de naam gezet, nu willen mensen graag die foto. Tegenwoordig kan iedereen wel een digitale camera aanschaffen. Over dit laatste verbaasd ik mij wel over wat men nu uitgeeft aan camera's spiegel of compact dat werd vroeger nooit uitgegeven voor een camera.
Je ziet het ook in de bossen neem de orchideentuin in Limburg. De weg ernaar toe staan tientallen orchideen in het wild. Bordjes erbij "bosrand niet betreden". Wat doen hordes mensen er toch naar toe lopen. Je hoeft niet te weten waar ze staan, volg gewoon de paden de bosrand in en je vind ze. Dit zal wanneer een plaats van zeldzame vogels bekend is niet anders zijn. Als liefhebber wil je dit vaak ook delen ( lees je ook in het commentaar) en van de andere kant beschermen.
Het is daarom zeer terecht dat men de plaats niet bekend maakt.
Persoonlijk vind ik het niet de taak van de moderator om te beslissen om een foto niet te plaatsen op basis van zeldzaamheid. Hij/Zij moet kijken of de kwaliteit van de foto in orde is en of aan de voorop gestelde voorwaarden is voldaan. Het uploaden is volledig ter verantwoording van de inzender en niemand anders.
Het dubbele voor mij is: ik vind die foto's van de woudaap erg mooi maar van de andere kant???
40-150mm f2.8
300mm f4.0
Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Fotografieplekken

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum