Posted: Tue 22 Jan 2008, 17:02 Post subject: 500 4.0 op een centrale kolom
Hallo,
Met het oog op een Canon 500 mm 4.0, die er hopelijk binnenkort gaat komen, heb ik een Gitzo GT3530 LSV statief gekocht. Het idee was dat juist de bodemplaat in plaats van een centrale kolom de benodigde stabiliteit zou bieden. Ik gebruik het statief met een Arca Swiss balhoofd. Om het statief ook geschikt voor macro te maken heb ik een middenkolom GT3510S erbij.
Alleen .. het omschroeven is een hele klus: letterlijk is de vogel dan al gevlogen. De Gitzo-importeur zegt dat omzetten onzin is en dat ook een 500 mm lens met een Wimberley gewoon op de centrale kolom kan worden gezet (in zijn laagste stand).
Ik vroeg me af wat anderen daarvan vinden.
Age: 47 Joined: 18 Aug 2005 Posts: 651 Location: Valkenswaard
Posted: Tue 22 Jan 2008, 17:11 Post subject:
Een middenzuil is absoluut instabiel als je hem daadwerkelijk uitdraait. Heb je hem gemonteerd en laat je hem op de laagste stand, dan is dat natuurlijk minder erg. Feit blijft echter dat een middenzuil een extra bewegend deel in een statief is en dus een extra oorzaak van mogelijke trillingen kan zijn. Er is een reden dat bijna alle fotografen met 500/4 (en helemaal met 600/4) lenzen een statief zonder middenzuil gebruiken...
Posted: Tue 22 Jan 2008, 19:44 Post subject:
Dank voor je reactie. Theoretisch is het me duidelijk. Ik vraag me alleen af of het ook in de praktijk waarneembare effecten heeft. Natuurlijk ervan uitgaande dat de middenzuil in zijn laagste stand staat en stevig is vastgedraaid. En er is ook nog de IS. Vangt die niet ook het een en ander op?
Gender: Male Age: 55 Joined: 22 Jan 2006 Posts: 983 Location: Zuid Holland
Posted: Tue 22 Jan 2008, 20:22 Post subject:
Of je die middenzuil nu wel of niet gebruikt, de zwakste schakel wordt je lensvoet. Ik vind hem behoorlijk bewegelijk. Die zuil van Gitzo zal best strak genoeg zijn. De vergrendeling is nog strakker dan die van de poten en daar zit al geen beweging in. Een RRS vervangingsvoet is een zeer nuttige investering.
Gr,
Bas
P.s. Veel succes en plezier met je nieuwe spullen!!!
Posted: Tue 22 Jan 2008, 20:49 Post subject:
Bedankt. Wel heftig dat bij de prijs van de Canon 500 de lensvoet zwabbert!! Maar goede tip, de prijs van de lensvoet maakt weinig uit met die van een lensplaat en ik begrijp dat de replacement foot als lensplaat dienst doet en in een Arca Swiss type adapter past. _________________ Canon 40D + 10-22 + 24-105 + 70-200 + 70-300 DO + 300 + 500 + 100 macro + 180 macro
Posted: Tue 22 Jan 2008, 21:51 Post subject:
Dat klopt, ben je in 1 keer klaar. Ik zou wel even kijken of je vingers nog onder die voet passen i.v.m. draaggemak. Ik bestelde een losse plaat en had daar best wel spijt van, hoewel je in de praktijk eigenlijk nauwelijks last van beweging hebt bij statische onderwerpen vanaf een kogelkop. Met 'action heads' heb ik geen ervaring. Voor vliegbeelden met de zon eronder kun je hem nog redelijk vanuit de hand gebruiken.
Ik kocht hetzelfde statief voor die lens. Echt een heel fijn ding!
Posted: Wed 23 Jan 2008, 14:24 Post subject:
Helemaal mee eens, het is een bijzonder prettig statief. Ik heb er beslist geen spijt van.
Bas, ik vroeg me nog af of jij bij gebruik van de 500 op statief de IS aan of uit zet. Canon adviseert op statief de IS niet te gebruiken. maar op allerlei plekken wordt gezegd dat dit onzin is. Ik vind de centrale kolom van het statief enorm stevig (debevestigingsplaat wat minder) en kan me voorstellen dat met IS aan het omschroeven niet meer nodig is.
Posted: Wed 23 Jan 2008, 15:30 Post subject:
Hoi Nico,
IS heb ik eigenlijk altijd uit staan, behalve vanuit de hand of een eenpoot.
Ik ben van mening dat IS een tikje onscherpte veroorzaakt (relatief gezien dan) De superscherpe platen komen toch altijd van een statief of rijstzak af. Maar, met IS aan vanuit de hand of eenpoot valt ook niet tegen!
Posted: Wed 23 Jan 2008, 16:57 Post subject:
Volgens de geleerden kan IS prima gebruikt worden op statief. Alleen bij de lenzen met een oudere IS variant (zoals de 100-400) dient IS te worden uitgeschakeld op statief. Ik heb het altijd aanstaan op statief, maar zet het uit bij vluchtopnamen uit de hand, omdat de AF dan wat sneller wordt.
Posted: Wed 23 Jan 2008, 22:22 Post subject:
'Doodles', Weet jij misschien hoe dit zit? De IS zou uit moeten schakelen omdat de elektronica zou herkennen dat hij op statief staat. Ik hoor hem echter vrolijk doorbrommen. De reden dat ik hem uitschakel op statief is dat het zoekerbeeld iets beweegt met IS aan op statief. Moet je weel heel erg goed kijken, maar toch.
Posted: Thu 24 Jan 2008, 11:53 Post subject:
Dit beantwoordt de vraag die ik al heel lang had. Prachtig. Met groet, Nico _________________ Canon 40D + 10-22 + 24-105 + 70-200 + 70-300 DO + 300 + 500 + 100 macro + 180 macro
Posted: Thu 24 Jan 2008, 14:09 Post subject:
Als ik dit in overweging neem en dan terug naar mijn initële vraag, lijkt het me dat ik er geen buil aan zal vallen als ik de centrale kolom gewoon laat zitten in zijn laagste stand en de IS aan laat staan. Nico. _________________ Canon 40D + 10-22 + 24-105 + 70-200 + 70-300 DO + 300 + 500 + 100 macro + 180 macro
Posted: Wed 30 Jan 2008, 21:29 Post subject:
Heb flink wat testjes gedaan met en zonder IS aan op het statief (wil het altijd toch zelf even zien) en heb geen verschillen in scherpte kunnen zien. Baat het niet dan schaadt het niet, schijnbaar, zoals ook op die site te lezen was.
Posted: Fri 08 Feb 2008, 14:20 Post subject: Geen tripod-sensing bij Canon IS
Hallo,
Ik heb vandaag Canon gebeld voor een overzicht welke van hun lenzen tripod-sensing zijn (ik heb er een aantal en wilde weten bij welke ik, behalve bij de 500 4.0 IS. de IS uit moet zetten op statief.
Het antwoord was echter: niet één van de Canonlenzen heeft tripod-sensing en je moet altijd de IS uitzetten op statief!! Toen ik het wilde bestrijden werd ik met een 2e lijns medewerker doorverbonden. En die bevestigde de boodschap: altijd uit op statief!! De gyroscopen kunnen zelf trillingen veroorzaken.
Posted: Wed 13 Feb 2008, 20:38 Post subject:
Nico, bedankt voor het delen van je uitzoekwerk.
Wat ze bij Canon zeggen houdt dus wel in dat je met IS nooit een optimaal scherpe foto kunt maken. De gyroscopen veroorzaken immers zelf al trillingen. Iets wat ik wel in de zoeker zag op statief.
O ja, de Amerikaanse prijs inclusief invoeren scheelt ook weer niet zo veel met de de prijzen in Nederland. Ik had het een half jaar terug uitgezocht en vond het niet echt de moeite. Ze zijn onlangs weer wat (een kleine 600 euro) gezakt met de prijzenoorlog hier.
Posted: Wed 13 Feb 2008, 21:24 Post subject:
Hoi Bas,
Die toevoeging 'dat scheelt € 1700' was niet van mij afkomstig, want dat is natuurlijk niet zo. Ik heb hem vandaag gekregen en moest natuurlijk invoerrechten + BTW betalen. Hij komt nu op € 4600,-. Scheelt dus toch wel behoorlijk en er is world wide garantie.
Het is overigens wel een imposant ding. Ik had eerder met een 500 gefotografeerd, maar moest toch even slikken toen ik de zonnekap erop had gezet. Het gewicht valt mee.
Ik was alleen verbaasd over de 'lensdop'. Een vreemde leren constructie die niet echt makkelijk te bevestigen is. Had ik niet eerder gezien. Ik vroeg me af of er andere 'lensdoppen' zijn die wat gemakkelijker en effectiever het glas beschermen?
Posted: Wed 13 Feb 2008, 21:30 Post subject:
Gefeliciteerd, dat gaat je veel moois opleveren!
Van lens coat zijn zojuist de 'hoodies' op de markt. Die zijn erg handig heb ik begrepen. Ik moet er nog 1 bestellen voor een bescheiden 19 euro. Ben je mooi van dat leren ding af.
Met vervoer leg ik hem meestal op de pasagiersstoel met de veiligheidsgordel om de statiefvoet. Dat als ik even alleen ga fotograferen. Scheelt weer een lompe tas in de handling.
In het begin wist ik ook niet goed wat ik met dat gevaarte aan moest. Het went al snel, gelukkig. Toch ook vanuit de hand erg goed bruikbaar met < 1/200 sec.
Posted: Thu 14 Feb 2008, 14:23 Post subject:
Prachtig Bas, dit is wat je noemt volledige informatie! Wat mooi dat je dit gevonden hebt. Betekent dat Marijn van meet af gelijk had en dat ze er bij Canon Nederland echt niets van weten (ook de 'supervisor' niet).
Ik las net ook in mijn handleiding bij de 500 4.0 dat de lens 'tripod-sensing' is en de IS op statief gewoon aan kan blijven staan. In de handleiding wordt geadviseerd het systeem wel even een paar seconden stabiel te laten worden voordat je de opname maakt. Bij aanwezigheid van trillingen (wind e.d.) staat er, gaat de IS gewoon door; bij afwezigheid van trillingen schakelt de microcomputer de IS uit. Alleen bij BULB-opnamen adviseert de handleiding wél de IS uit te schakelen. Betekent voor mij dat ik alleen bij mijn 300 4.0 aan de IS-knop hoef te denken.
Zeer bedankt,
Nico.
(PS. De hoodie besteld bij Konijnenberg) _________________ Canon 40D + 10-22 + 24-105 + 70-200 + 70-300 DO + 300 + 500 + 100 macro + 180 macro
Posted: Thu 14 Feb 2008, 14:56 Post subject:
Graag gedaan, Nico. Af en toe gewoon hier een kijkje nemen en je blijft helemaal bij: http://www.juzaphoto.com/eng/index.htm Kijk vooral even bij de galleries
Posted: Thu 14 Feb 2008, 14:57 Post subject:
Nog even een kleine aanvulling:
Zet de IS ook uit als je vluchtopnamen maakt (uit de hand of van statief). Het schijnt dat de AF van de lens dan net iets sneller en beter werkt en je meer kans op scherpe vluchtopnamen hebt.
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum