Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Nieuws


Criteria voor het goedkeuren van foto's

 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Daan Schoonhoven


Gender: Male
Age: 50
Joined: 14 Jul 2003
Posts: 2683
Location: Nijkerk
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 27 Dec 2003, 21:42    Post subject: Criteria voor het goedkeuren van foto's
Een enkele keer komt het voor dat we een foto die wordt geupload niet goedkeuren. We sturen hier dan een PB met de reden hiervoor, maar voor de duidelijkheid van iedereen is het goed om de criteria nog eens zwart op wit te stellen.

Uitgangspunt is om op birdpix.nl kwalitatief goede foto’s te plaatsen. De criteria die we hierbij hanteren zijn:

- In principe alleen foto’s van wilde vogels;
- de vogel moet op z’n minst redelijk beeldvullend zijn; geen kleine stipjes waarbij je moet raden welke vogel het is Smile;
- technisch (scherpte, belichting, vignettering etc.) moet de foto goed zijn;
- ook de compositie van de foto moet goed zijn;
- het minimumformaat van een liggende foto ligt rond de 500x375 pixels;
- geen tekst op de foto. Een copyright-tekst is overbodig omdat in de intro-tekst is vermeld dat het copyright bij de betreffende fotograaf blijft.

De mate waarin deze criteria worden toegepast, hangt af van de algemeenheid van de gefotografeerde vogel en hoe makkelijk een bepaalde vogel zich laat fotograferen. Een foto van een Blauwe Reiger, die zeer algemeen is, makkelijk benaderbaar en stil zit, moet ‘perfect’ zijn, maar een foto van een zeldzame soort of bijv. een Goudhaantje, die zeer beweeglijk is, zal eerder goedgekeurd worden.
De mate waarin de bovenstaande criteria worden toegepast hangt ook af van de hoeveelheid foto's die worden geupload gedurende een bepaalde periode.

Omdat het in eerste instantie een vogelfotosite is, geldt dat bovenstaande criteria voor andere onderwerpen als vlinders en libellen strict worden toegepast.
Je mening over deze criteria en de mate waarin ze moeten worden toegepast, horen we graag op het forum.


Last edited by Daan Schoonhoven on Sat 22 Jan 2005, 20:01; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote
 
Martijn de Jonge



Age: 66
Joined: 01 Jan 2004
Posts: 462
Location: Amsterdam
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 06 Jan 2004, 8:48    Post subject:
Nou digidaan, als ik zo de recente bijdrages bekijk kan een wat strengere selectie geen kwaad lijkt me. Nu ontstaat het beeld dat mensen vooral willen laten zien dat ze ook een Coolpix achter de scoop hebben gehangen. Of dat ze in Gambia zijn geweest. Als je de site leuk wilt houden zouden de aangegeven selectienormen als scherpte, belichting en compositie wel wat bijgesteld mogen worden. Maar goed, in ieder geval een leuk initiatief.
Back to top
Reply with quote
 
Daan Schoonhoven


Gender: Male
Age: 50
Joined: 14 Jul 2003
Posts: 2683
Location: Nijkerk
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 06 Jan 2004, 13:41    Post subject:
Iedereen doet z'n best om mooie platen te maken en wil die graag tonen aan anderen De een legt de lat een stuk hoger dan de ander. Wat mij betreft gaat het erom het midden te houden tussen goede kwaliteit aan de ene kant, maar ook iedereen de gelegenheid te bieden om z'n platen te laten zien. Ik heb niet de illusie dat birdpix een site wordt met alleen foto's van de kwaliteit van Jan Smit Laughing, maar aan de andere kant moet het wel aantrekkelijk zijn om te bekijken.

Benieuwd naar de meningen van anderen!
Back to top
Reply with quote
 
Hillebrand


Gender: Male

Joined: 29 Dec 2003
Posts: 22
Location: Warten
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 06 Jan 2004, 23:24    Post subject:
Ondanks dat je één van mijn foto's hebt afgewezen mag de lat van mij ook wel hoger. Ik kan me wel vinden in de opmerking van Martijn. Een opname zoals Jan Smit hier laat zien is niet voor iedereen weggelegd. Dit heeft te maken met talent, ervaring en €€€. De kwaliteit van sommige platen laat echter wel te wensen over; scherpte, belichting, compositie, etc.

Groet,

Hillebrand
_________________
Canon spulletjes
www.breuker-fotografie.nl

Kijk ook eens voor workshops op: www.pixus.nl
Back to top
Reply with quote
 
PeterH



Age: 46
Joined: 10 Aug 2003
Posts: 264
Location: Zeist
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 07 Jan 2004, 10:10    Post subject:
Ik ben het gedeeltelijk hiermee eens.

Foto's zouden in princiepe niet moeten afgewezen mogen worden. Al is het alleen maar om de fotograaf de kans te bieden om wat van zijn fouten te leren en daardoor beter te worden. Toen ik 3 jaar geleden me serieus met fotografie bezig ging houden had ik foto's die ik geweldig vond, die ik nu zonder blikken of blozen in de prullenbak zou gooien. Feit is, dat als niemand diegene op de feiten wijst, dan doet deze persoon er VEEL langer over om beter te worden.

Waar ik wel voor ben is om foto's tijdelijk online te laten staan, zeker met de minder goede. Deze site kan wat betekenen in het geval van bijzondere waarnemingen. Mag een foto dan minder goed zijn? In mijn visie niet. Je kunt goede foto's in een permanente folder zetten. Daardoor raak je veel mindere kwaliteit weer kwijt en leert de fotograaf ondertussen goed bij.

Peter
_________________
info@peterdenhartog.com
Compleet vernieuwde website: www.peterdenhartog.com
Back to top
Reply with quote
 
Daan Schoonhoven


Gender: Male
Age: 50
Joined: 14 Jul 2003
Posts: 2683
Location: Nijkerk
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 07 Jan 2004, 11:58    Post subject:
Wat vinden jullie van het idee om i.p. alle foto's goed te keuren en dat we met elkaar bepalen welke foto's aldanniet blijven staan, een zelfregulerend systeem dus. Dit zou kunnen door foto's, die na bijvoorbeeld 5 keer een rating te hebben gekregen en dan onder een 6 zitten automatisch worden gewist.
Wat zijn de pro's en cons hiervan?
Back to top
Reply with quote
 
PeterH



Age: 46
Joined: 10 Aug 2003
Posts: 264
Location: Zeist
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 08 Jan 2004, 10:37    Post subject:
Mmm. Het is een idee, maar m.i. wordt er op dit moment te weinig cijfers gegeven aan een foto. Een 6 is denk ik ook te laag. Een 7 zou beter zijn om de betere foto's over te houden. Ik denk wel dat, als dit zo gaat gebeuren, dat je pas na 5x stemmen gaat schrappen. Ik denk ook dat foto's die na 5x stemmen, bv na 10x, stemmen onder de 7 vallen alsnog weg kunnen. Wellicht na 5x onder de 6 weg en na 10x onder de 7 weg. Feit blijft voorlopig dat er niet genoeg gerate wordt.

Een betere oplossing zou zijn. Als er genoeg rating is, dan mag ie blijven. Als je wilt dat een foto blijft moet je dus stemmen. Kun je foto's die na bv 1 maand geen of nauwelijks stemmen hebben weghalen en die dat wel hebben, maar te laag ook. De foto's die na 1 maand deze criteria gehaald hebben mogen wel blijven.

Peter
_________________
info@peterdenhartog.com
Compleet vernieuwde website: www.peterdenhartog.com
Back to top
Reply with quote
 
Wietze Janse


Gender: Male

Joined: 13 Aug 2003
Posts: 47
Location: Rijswijk ZH
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Thu 08 Jan 2004, 13:19    Post subject:
Een ideetje:
- Maak de folder 'Recente Foto's' een aparte folder
- Gooi hier alle nieuwe foto's in voor een maand, welke dan geranked kunnen worden door de anderen
- Verplaats na een maand de hooggewaarde foto's naar de 'echte' categorie-en en gooi de rest eraf.

Voordelen:
1) Ik (en anderen) zie graag ook wat mindere platen. Je kan dus toch iets tijdelijk op het web laten zien.
Vaak zijn deze informatief en valt er (zeker met commentaar) veel van te leren.
Bijv. de foto van de gierzwaluw, kwalitatief niet goed, maar wel een leuk shot om gezien te hebben!
2) In de 'echte' folders blijft de kwaliteit gegarandeert.
_________________
Canon 40D + Sigma 150-500mm F 5-6.3 APO DG OS
Back to top
Reply with quote
 
HJDT



Age: 48
Joined: 04 Aug 2003
Posts: 1763
Location: Vleuten
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sat 10 Jan 2004, 15:04    Post subject:
Voorlopig vind ik het laatste idee het beste (= voorstel van Wietze).
De enige opmerking die ik hier over heb is dat je je af kan vragen of bezoekers elke keer weer een redelijke fot zullen ranken om verwijdering te voorkomen. Je loopt dan dus uiteindeljik het risico dat alleen de top-foto's overblijven en dat lijkt me ook niet de bedoeling.

Ikzelf had het idee om eventueel een roulerend panel samen te stellen van gebruikers die de foto's goed moeten keuren.
Een nadeel hiervan is denk ik dat het dan nogal lang duurt voordat een foto door deze beoordelingsronde heen is omdat niet iedereen dagelijks op de site kijkt. Dit zou je deels kunnen ondervangen door de betreffende foto's naar de beoordelaars te mailen.

Wat betreft het voorstel om de foto's een x-periode in een folder te plaatsen en de foto's te verwijderen die na die periode niet voldoende gerate zijn: Ik las een commentaar van een andere gebruiker dat een 6 te laag zou zijn als ondergrens. Dit is m.i. niet waar. Kijk maar eens naar de foto's in de fotocompetitie; alle platen die een 6 of hoger gerate zijn zijn goed genoeg voor publicatie op deze site.

Groeten Michel Veldt
_________________
Canon EOS 40D/7D, Canon EF 500f4 L IS USM en Canon EF 300f4 L IS USM. Eventueel met 1.4x Tc type II.
Statief: Gitzo G3125 + nep-Wimberly of Manfrotto 055 met 139 RC kop.
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Birdpix.nl Forum Index -> Nieuws

 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum