steff064 wrote: |
Dag Lars,
Dat is geen makkelijke vraag om te beantwoorden. Veel hangt af van je budget. Als je met een compact camera wil blijven werken (voorlopig), dan is digiscopen misschien de beste oplossing. Daar weet ik zelf niet zo veel van, maar daar kan je zowel op internet als bij BP veel over vinden. Vogels fotograferen vraagt nagenoeg zonder uitzondering forse telelenzen. Compacts, met hun electronische zoekers, of LCD-schermpjes geven dan onbevredigende beelden. Hoe meer tele, hoe belangrijker het scherpstellen wordt. Een takje of blaadje leidt dan al gauw tot verkeerde scherpstelling. Ook kan je niet echt handmatig scherp stellen (er zit een motortje tussen met vertraging) en dat maakt het onnauwkeurig en traag. Verder is onder slechte lichtomstandigheden de lichtmeting vaak traag en ook onnauwkeurig. Kortom: ik denk, dat anders dan digiscopen een compact tot teleurstelling zal leiden. Dan kan je misschien beter wat langer sparen en beginnen met een "instap"spiegelreflex-camera. Vanwege het lenzenassortiment lijkt me dan in de eerste plaats Nikon of Canon in aanmerking te komen. Veel succes, Jan Willem Steffelaar |