Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking

Schuiltent

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 14 Feb 2008, 19:19    Post subject: Schuiltent
Ik zit er aan te denken om een schuiltent aan te schaffen.

Nu is mijn vraag of jullie hier ook ervaring hebben met schuiltenten en weten welke tent het meest geschikt is om te gebruiken.

Graag zie ik jullie info tegemoet.

Groet,
Jenne Meijer

martijn roos

PostPosted: Thu 14 Feb 2008, 19:44    Post subject:
Ik heb hier al vaak gehoord van een buteo schuiltent, te vinden op www.schuiltent.nl bij produkten. Ze zijn makkelijk op te zetten en af te breken, en niet zo gek duur.

Dutchy

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 14 Feb 2008, 20:00    Post subject:
Ik heb en gebruik de ameristep outhouse (http://www.ameristep.com/blinds/outhouse.html)

Prettige hoogte, goede instap en in een mum opgezet (uit de draagzak halen en neergooien Wink ) en opgeruimd.

Cor
CNPP Foto
Back to top
Reply with quote

jornn_-

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Thu 14 Feb 2008, 20:35    Post subject:
Dutchy wrote:
Ik heb en gebruik de ameristep outhouse (http://www.ameristep.com/blinds/outhouse.html)

Prettige hoogte, goede instap en in een mum opgezet (uit de draagzak halen en neergooien Wink ) en opgeruimd.

die ziet er ook goed uit
moet ook eens zo`n ding aanschaffen.
heb 1x voor mijn ijsvogel een vistentje die aan 1 kant open is gebruikt, gaten er in gemaakt en daar er achter gaan zitten, werkte prima
Back to top
Reply with quote

Doodles

PostPosted: Thu 14 Feb 2008, 20:48    Post subject:
Buteo verkoopt niet alleen hun eigen tent, maar levert ook bijna alle andere denkbare tenten, inclusief de Brenner, de Ameristeps en de dure tenten van Wildlife Watching Supplies uit Engeland. Prijzen zijn ook erg redelijk. Zelf importeren is iets goedkoper, maar duurt veel langer en levert een berg ellende op met douane en zo.
Back to top
Reply with quote

Nikon Duck

PostPosted: Thu 14 Feb 2008, 22:08    Post subject:
http://link.marktplaats.nl/126294057 aanbieding ameristep schuiltent, outhouse al voor 85 euro
groet, Lex
Back to top
Reply with quote

Digibird

PostPosted: Fri 15 Feb 2008, 11:51    Post subject: ervaringen?
Dag allemaal,

Ik heb een aantal vragen aan (ervaren) schuiltent gebruikers. Ik heb recent gekeken wat er zoal op de markt beschikbaar is, en zal binnenkort enkele eens proberen [niet in het veld, gewoon binnen voor maten, openingen e.d.].

Wat zijn jullie ervaringen wat betreft, met bijvoorbeeld:
* stevigheid / stukgaan door in- en uitvouwen;
* aantal openingen om een lens uit te steken zonder de tent uit te hoeven etc;
* minimale hoogte van de openingen (wat doe je bv. bij een leuke drinkplaats laag op de grond, ervanuit gaande dat je dan met een hoekzoeker werkt omdat ik je natuurlijk niet languit in een tent kunt gaan liggen);
* het eventueel glimmend zijn van de gebruikte stof;
* andere praktische gebruikerstips (gewicht is er natuurlijk eentje waar ik op let)

Alvast bedankt voor de reakties!
Phil (nog steeds verrekijkerloos ...)

Doodles

PostPosted: Fri 15 Feb 2008, 12:16    Post subject: Re: ervaringen?
Digibird wrote:
Dag allemaal,
Wat zijn jullie ervaringen wat betreft, met bijvoorbeeld:
* stevigheid / stukgaan door in- en uitvouwen;
* aantal openingen om een lens uit te steken zonder de tent uit te hoeven etc;
* minimale hoogte van de openingen (wat doe je bv. bij een leuke drinkplaats laag op de grond, ervanuit gaande dat je dan met een hoekzoeker werkt omdat ik je natuurlijk niet languit in een tent kunt gaan liggen);
* het eventueel glimmend zijn van de gebruikte stof;
* andere praktische gebruikerstips (gewicht is er natuurlijk eentje waar ik op let)

Hoi Phil,

Ik gebruik zelf twee verschillende tenten.

De Ameristep Doghouse is van degelijke kwaliteit en lekker ruim, maar daarmee iets zwaarder en dus lastiger over grote afstand te verplaatsen. De mijne staat al een halfjaar op dezelfde plek en heeft vorst en storm overleefd zonder enige schade. Aan 3 van de 4 kanten zitten kijkgaten op zithoogte, naar keuze in grootte (lensopening of hele breedte). Er zitten geen gaten op grondhoogte. Dat is een nadeel, maar kun je zelf erin snijden, de stof is voldoende degelijk. Voor je voorste statiefpoot hoef je geen gat te maken, de tent is zo ruim dat je gewoon verder naar achteren kunt gaan zitten als je de lens aoveel mogelijk binnen wil houden. De tent is van binnen zwart, waardoor je bewegingen van buiten niet te zien zijn. Tevens zou ie geurproof moeten zijn, maar daar heb ik van de vogels nog niets over gehoord. Heel fijn is dat je alle ruimte hebt voor je tas, een voeremmer en andere zaken. Als je aan de zijkant iets ziet en je lens wil verplaatsen kan dat zonder dat de hele boel heen en weer staat te schudden.

Als deze tent lang ergens staat gooi ik er landbouwfolie overheen tegen de regen, en vervolgens hierover een camonet tegen het glimmen en opwaaien. De vogels maakt het allemaal niet uit, maar ivm mensen kun je beter geen glimmende tent hebben...

Verder heb ik de Buteo tent. Kleiner en daarmee lichter en dus eenvoudiger mee te nemen naar lokatie. Ik gebruik deze voor kortdurende projektjes, laat hem niet in weer en wind staan. Ook hier aan 3 kanten kijkgaten op ooghoogte, en tevens aan alle zijden een statiefpootsleuf (scrabble?) die ook als lensgat gebruikt kan worden. Deze is net iets ruimer dan het bekende PM tentje. Dit PM tentje heb ik wel eens geprobeerd maar is vreselijk. Als je je wil omdraaien beweegt de hele tent mee, zo krap is ie. Deze Buteo heeft wel voldoende plek voor je fototas en je hebt voldoende bewegingsruimte om niet claustrofobisch te worden.

Andere tenten heb ik niet geprobeerd en kan ik dus niet over oordelen.

Succes, ook met het vinden van je kijker. We hebben elkaar dinsdag kort gesproken bij de (afwezige) dwerguil, toen jij er met Gerard was en die vreselijk mooie platen van maandag liet zien.

Marijn
Back to top
Reply with quote

Rien van Zuijlen

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 15 Feb 2008, 22:11    Post subject:
Ik heb een Buteo tent maar deze is inderdaad veel te krap. Ook de kijkgaten zitten te hoog zodat ik er al flink in heb moeten snijden. Ik ben op zoek naar een grotere tent, bijvoorbeeld de Ameristep Doghouse maar zou deze graag ergens bekijken. Weet iemand een verkoopadres (en dus niet een internetwinkel)?
Groet,
Rien
Back to top
Reply with quote

sniffie

PostPosted: Sat 16 Feb 2008, 8:56    Post subject:
Ik heb laatst de Buteo tent aangeschaft. Ik ben het niet helemaal eens met Rien: Ruimte heb je meer dan genoeg in deze tent. (Of bedoelde je het tentje dat Doodles noemde, het bekende PM tentje?). Wel ben ik het eens met het feit dat de gaten veel te hoog gemaakt zijn. Hier stoor ik mij ook aan!

Ben nog een beetje huivering om mijn nieuwe tent te gaan knippen en snijden. Heeft iemand advies ervaringen hiermee? Ik wil de gaten toch lager gaan maken, aangezien ik een erg fijne lage stoel bezit (karperstoeltje Laughing).

Digibird

PostPosted: Sat 16 Feb 2008, 9:05    Post subject: hoogte
Bedankt voor de gebruikersreaktries tot dusver, nuttige gebruikerservaringen!

Wat betreft de hoogte van de gaten: 1 meter leek me ook nogal hoog (Buteo). Aan de andere kant, hoe laag kun je redelijkerwijs gaan in een tentje? Natuurlijk kun je een hoekzoeker gebruiken, maar je kunt er nu eenmaal niet in gaan liggen gezien de beperkte ruimte en ook omdat je je statief dan helemaal wijduit moet plaatsen.
Hoe laag kun je redelijkerwijs gaan, inclusief het knippen van een extra gat (en dicht je dan die weer af met gecamoufleerd klitteband?)?

Phil

Glenn Vermeersch

PostPosted: Sat 16 Feb 2008, 9:09    Post subject:
Hoi,

de Buteo-tent is goedkoop, makkelijk op te stellen en mee te nemen. Maar die kijkgaten zitten (veel) te hoog. Uitknippen en je hebt er geen last meer van. Deze gebruik ik voor onverwachte mogelijkheden aangezien ze steeds in m'n rugzak meegaat.
Voor soorten die je kan voorbereiden, maak ik steeds zelf hutjes met plaatselijke materialen waar ik dan een of ander goedkoop zeiltje over smijt. Geen zorgen om deze te laten staan, mag gerust gestolen of vernield worden, ik word er niet armer van Very Happy

Een hut moet niet mooi of comfortabel zijn, je mag gerust een beetje lijden voor je mooiste foto's Very Happy

Succes,

Glenn

Digibird

PostPosted: Sat 16 Feb 2008, 9:19    Post subject: hoe dan?
Hi Glenn,

Op welke hoogte maak jij dan de gaten, en gebruik je dan een hoekzoeker en hoe laag zit je zelf dan in de tent?
Hoe dicht jij die gaten vervolgens af (klitteband en camouflagemateriaal wellicht)?

gr, Phil

Glenn Vermeersch

PostPosted: Sat 16 Feb 2008, 12:52    Post subject:
Ik maak de gaten op zo'n 75 cm. De rest stik ik dicht met extra camo-stof. Ik gebruik bijna altijd een hoekzoeker. Hét allerbelangrijlste van een hut is dat je een goed zicht heb naar buiten en daarvoor moet mijn camera uit m'n gezichtsveld zijn, lager dus en dan komt die hoekzoeker goed van pas.

Glenn

frosty311

PostPosted: Sun 17 Feb 2008, 18:33    Post subject: ameristep doghouse!!
ik heb nu al een tijdje de ameristep doghouse. deze heb ik bestelt via www.schuiltent.nl en moet zeggen dat ik erg tevreden ben. tent is erg makkelijk in gebruik en de service van schuiltent.nl is ook erg goed!

kan iedereen aanraden om hier zijn tent te kopen!
Nikor 70-300mm f/ 4.5-5.6,
Vanguard Tracker 3 Statief
Back to top
Reply with quote

Digibird

PostPosted: Sun 24 Feb 2008, 20:13    Post subject: aangeschaft
Nogmaals bedankt voor jullie adviezen en ervaringen die ik heb ontvangen.
Inmiddels heb ik een tentje aangeschaft. Het is de tent van P&M geworden.
Ik heb gekozen voor oa. gewicht en grootte (compact, niet onnodig hoog hetgeen lastig vanwege wind kan zijn). Ik heb ook dankbaar gebruik gemaakt van 2 ervaren gebruikers bij wie ik thuis mocht komen 'passen en meten'; het is even oefenen met opvouwen, maar als je eenmaal de slag te pakken hebt, valt het best mee.
Ik vind het in de tent komen iets lastiger dan eruit komen, en het is ook prima te doen om met tent en al een stukje te verplaatsen (uiteraard als de vogels even weg waren).

Vanmiddag met succes uitgeprobeerd in de tuin bij iemand met veel leuke soorten; de vogels waren heel goed te doen, makkelijker dan ik had verwacht. Ik denk dat ik er veel lol van zal gaan hebben.

Phil

Luc Meert

PostPosted: Mon 03 Mar 2008, 23:00    Post subject:
Wanneer we gaten gaan bijmaken, knippen zoals Glenn schreef, bestaat er dan geen gevaar dat de tent hieruit verder gaat scheuren.
Groet Luc.
Back to top
Reply with quote

arne_lanting

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 04 Mar 2008, 10:27    Post subject:
hallo,

ik heb een aantal jaar in de reparatie dienst van een grote kampeer winkel gewerkt, waar ik veel gescheurde buitendoeken gerepareerd heb. Het risico van uitscheuren hangt helemaal van het materiaal af. De meeste kunstof tenten scheuren erg snel. Persoonlijk zou ik het niemand aanraden om in z'n tent te gaan knippen. De meeste tenten maken gebruik van de spanning van het buitendoek om (in wat slechter weer) overeind te blijven staan. Als je hier extra gaten in gaat knippen komt dat de stabiliteit van de tent niet tengoede en is het risico van uitscheuren (door de spanning op het doek) groot.

Groeten Arne

BUTEO11

PostPosted: Tue 04 Mar 2008, 19:21    Post subject: schuiltent
Als je de opening naar wens maakt, moet je er tape of band opzetten en dan stikken en/of omzomen. Het beste is dit te laten doen door een atelier.

een andere optie is de deurzijde te gebruiken en aan het klitteband een doek of camouflagenet te hangen. je kunt dan iedere gewenste hoogte gebruiken vanaf de grond tot boven aan.

voor vragen mail gerust.

Jurgen Sloots
schuiltent.nl

Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum