Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking


Belchting
Goto page 1, 2  Next
 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Bas Breetveld


Gender: Male
Age: 54
Joined: 22 Jan 2006
Posts: 983
Location: Zuid Holland
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 29 Feb 2008, 13:38    Post subject: Belchting
Misschien niet echt handig, maar ooit had ik het artikel op mijn eigen site geparkeerd omdat het hier wat onoverzichtelijk werd.

Hiet staat ie: http://www.fotosloep.nl/fotografie-techniek/belichting/belichting.html

tzt kijk ik even of het hier weer geplaatst kan worden.

Gr,

Bas
_________________
Fotosloep.nl


Last edited by Bas Breetveld on Mon 15 Jul 2013, 11:08; edited 31 times in total
Back to top
Reply with quote
 
JoopG
Vip


Gender: Male
Age: 68
Joined: 12 Oct 2006
Posts: 327
Location: Gelderland
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 29 Feb 2008, 14:13    Post subject:
Hoi Bas,

Ik heb het nog niet uitgebreid gelezen, maar je beschrijft precies de zaken die ik in het veld tegenkom. Ook mijn voorkeur gaat uit naar handmatig belichten met een losse belichtingsmeter, of naar spotmeting door de camera. Is dit laatste niet voorhanden op de camera (zoals op de Canon 400D) dan vind ik de deelmeting nog de minst slechte.

Quote:
Ook bij de spotmeting wordt je gefopt door je lichtmeter. Afhankelijk van de kleur van je onderwerp wordt de meting beïnvloed. Bij een witte vogel zal de lichtmeter veronderstellen dat er meer licht voorhanden is dan in werkelijkheid het geval is. Dit moet je zelf compenseren door over te belichten. Donkere onderwerpen vice versa, met het verschil dat je hier nauwelijks te veel op kunt overbelichten.


Het probleem is dat de lichtmeter niet kan zien wat je fotografeert. De lichtmeter is volslagen kleurenblind, hij meet slechts het licht dat door het onderwerp wordt teruggekaatst. Daarbij gaat de meter ervan uit dat het onderwerp neutraal grijs van tint is, en past daar dan ook de lichtwaarde op aan. Dit betekent dat een zwaan te donker gaat worden, en een raaf te licht. Beide vogels worden gezien als neutraal grijs, de meter is immers kleurenblind. Om een correcte weergave te krijgen zul je de zwaan dus moeten overbelichten, en de raaf moeten onderbelichten.

Dit ter aanvulling en verduidelijking.

Groet, Joop
_________________
Canon

You can't shake hands with a clenched fist (Indira Ghandi)
Back to top
Reply with quote
 
Doodles



Age: 46
Joined: 18 Aug 2005
Posts: 651
Location: Valkenswaard
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 29 Feb 2008, 15:06    Post subject:
Om het nog lastiger te maken: of en hoeveel je moet over- en onderbelichten hangt ook af van:

- schijnt de zon of niet
- hoe groot staat je onderwerp in beeld
- welke toon heeft de achtergrond

De camera metert prima bij volle zon, bij zacht zonlicht of bewolkt weer heeft ie (met name richting overbelichting) veel correctie nodig. De standaard onderbelichting die ik in de EXIF van veel BP opnamen zie is vaak volstrekt onjuist en zal achteraf ten koste van heel veel ruis gecorrigeerd moeten worden.

Voor iedereen die er mee worstelt kan ik het e-book van Arthur Morris aanraden. Die legt het heel simpel uit voor de integraalmeting. Ook het boek van John Shaw is trouwens uitmuntend, je kunt duidelijk merken dat ie leraar is geweest.

Bas, geweldig initiatief, dit kon wel eens een heel goed sticky item worden.
Back to top
Reply with quote
 
R.D.
Guest







PostPosted: Fri 29 Feb 2008, 17:24    Post subject:
Doodles wrote:
Bas, geweldig initiatief, dit kon wel eens een heel goed sticky item worden.

Ja graag, dit is precies de informatie die je als beginnend fotograaf nodig hebt en gaat zoeken. Inmiddels ben ik nog steeds een beginnend fotograaf die met bijv. met het onderbelichten/overbelichten worstelt en dan ook nog eens met een camera zonder de genoemde spotmeting waar ik al veel over heb gehoord en gelezen. Dit is duidelijk een stuk leesstof dat me de gelegenheid geeft om er weer verder in te duiken (en nog meer excuus biedt om er op uit te trekken #Silly ).

Dank je wel Bas, top!

Groeten, Ray
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn



Age: 57
Joined: 08 Nov 2003
Posts: 3780
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 29 Feb 2008, 18:10    Post subject:
Quote:
Quote:
Ook bij de spotmeting wordt je gefopt door je lichtmeter. Afhankelijk van de kleur van je onderwerp wordt de meting beïnvloed. Bij een witte vogel zal de lichtmeter veronderstellen dat er meer licht voorhanden is dan in werkelijkheid het geval is. Dit moet je zelf compenseren door over te belichten. Donkere onderwerpen vice versa, met het verschil dat je hier nauwelijks te veel op kunt overbelichten.


Het probleem is dat de lichtmeter niet kan zien wat je fotografeert. De lichtmeter is volslagen kleurenblind, hij meet slechts het licht dat door het onderwerp wordt teruggekaatst. Daarbij gaat de meter ervan uit dat het onderwerp neutraal grijs van tint is, en past daar dan ook de lichtwaarde op aan. Dit betekent dat een zwaan te donker gaat worden, en een raaf te licht. Beide vogels worden gezien als neutraal grijs, de meter is immers kleurenblind. Om een correcte weergave te krijgen zul je de zwaan dus moeten overbelichten, en de raaf moeten onderbelichten.


Hangt van de inteligentie van je camera af. Sommige camera's zien dat je onderwerp licht of donker is tov de omgeving en passen daar de belichting op aan. Dat hebben alle nikons in ieder geval vanaf D70, als ze op matrix-meting staan ingesteld. Hoe het met andere merken zit weet ik niet.
D300 lichtmeting doet het uitzichzelf opvallend goed onder zeer wisselende lichtomstandigheden. Het is natuurlijk beter om te weten wat je doet, maar als je op de automaat mag vertrouwen (en weet wanneer wel en niet) dan heb je weer aandacht over voor andere zaken.

Geweldig initiatief Bas. Ik weet zeker dat dit een plek zal krijgen op birdpix.
Back to top
Reply with quote
 
JoopG
Vip


Gender: Male
Age: 68
Joined: 12 Oct 2006
Posts: 327
Location: Gelderland
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 29 Feb 2008, 19:25    Post subject:
Quote:
Sommige camera's zien dat je onderwerp licht of donker is tov de omgeving en passen daar de belichting op aan.

Canon heeft ook zoiets. Klinkt leuk, maar wat te denken van de volgende situaties: Een lichtgekleurd onderwerp in een neutrale omgeving versus een neutraal gekleurd onderwerp in een donkere omgeving; en een donker gekleurd onderwerp in een neutrale omgeving versus een neutraal gekleurd inderwerp in een lichte omgeving. Dit lijken mij situaties waarin je toch behoorlijk de mist in kunt gaan wanneer je niet precies weet wat je doet.

Quote:
als je op de automaat mag vertrouwen (en weet wanneer wel en niet)

Vooral met de tekst tussen de haakjes raak je denk ik een lastig punt... Confused

Groet, Joop
_________________
Canon

You can't shake hands with a clenched fist (Indira Ghandi)
Back to top
Reply with quote
 
Bas Breetveld


Gender: Male
Age: 54
Joined: 22 Jan 2006
Posts: 983
Location: Zuid Holland
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sat 01 Mar 2008, 12:04    Post subject:
Hoi,

Hoewel er niet al te veel reacties zijn geplaatst, is er wel een gezond enthousiasme zichtbaar voor dit initiatief. Met aanvullende de tips die er zijn geplaatst over het belichten, zijn we nu al klaar met het onderwerp belichting. Ik zal ze ertussen plakken en nog wat aanvullen, eventueel met wat voorbeelden erbij. Zon of geen volle zon op het onderwerp was ik voor het gemak even vergeten.
Het onderwerp belichten is daarmee tamelijk summier in beeld gebracht, maar ik denk dat dit voldoende is om beginners wat op weg te helpen of om de gevorderde weer eens tot overpeinzen van zijn/haar eigen technieken aan te zetten, waar waardevolle tips uit voort kunnen komen. Met hetgeen er dadelijk staat, kun je eigenlijk al alle situaties bij elkaar beredeneren voor een optimale belichting.

Bewust heb ik sommige zinnen in de ik-vorm geschreven, om aan te geven dat dit mijn mening is en geen absolute waarheid. Ik ben echt geen ver gevorderde of expert op dit gebied, maar deel graag de kennis die ik ervan heb.

Dit lijkt mij een prima methode om met z'n allen de kwaliteit weer wat te verbeteren. Daar gaat het toch allemaal om, om zodoende voldoening uit deze hobby te blijven putten?
De materie is dermate complex dat je als hobbyist waarschijnlijk nooit de top van de leercurve bereikt. Daarvoor zijn de vrije weekenden en avonden gewoon niet genoeg. Een hobby voor het leven dus.

Ik ben wel benieuwd hoe de mods/beheerders staan tegenover dit initiatief om deze info te centraliseren. Er gaat heel erg veel werk in zitten, ben ik bang. Voor het gedeelte 'workflow Photoshop en ACR' moet er veel gedaan worden om de boel duidelijk in beeld te brengen. Ik heb voor mezelf heel de boel geautomatiseerd middels 'actions'. Het beschrijven van het aanmaken van deze 'actions' is redelijk lastig, e.e.a. moet goed gevisualiseerd worden.

Het lastige van deze opzet is dat er gekozen moet worden welke aanvullende info erbij wordt geplaatst of niet. Daar kunnen flinke discussies over ontstaan waardoor de betere info weer onder kan sneeuwen.

Van de mods/beheerders gaarne een reactie.

Groetjes,

Bas
Back to top
Reply with quote
 
Peter Grobben


Gender: Male
Age: 62
Joined: 30 Aug 2005
Posts: 133
Location: Hoek
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 01 Mar 2008, 13:09    Post subject:
Erg goed bas, bedankt.
Hele fijne uitleg en een goed initiatief. Applause
Vind het Knap, en aardig bovendien om dit zo uitgebreid en helder met ons te willen delen.
Veel vak-fotograven hebben hier geen tijd voor of willen juist de kneepjes en de weetjes niet met andere delen.
Ik ga hier zeker wat van opsteken ( al gedaan) en zal het blijven volgen.
Ook de link van juzaphoto had ik al bij mijn favorieten gevoegd.

Groetjes,
Peter
_________________
2x de CANON EOS 5D Mark IV, en de 500mm 4.0 IS II plus nog ander glaswerk.
Back to top
Reply with quote
 
Hendrik van Kampen
Moderator
Moderator


Gender: Male
Age: 64
Joined: 15 Apr 2005
Posts: 9822
Location: Leeuwarden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sat 01 Mar 2008, 22:44    Post subject:
Persoonlijk vind ik het een heel goed idee om alle technische tip's bij elkaar te zetten. Er is ook al heel veel geschreven in het verleden. Daar zijn ook wel bijdragen van mijn hand bij.

Ik zou niet weten hoe jou idee technisch aangepakt moet worden. De structuur van de site leent zich er volgens mij niet zo goed voor. Alles wat je schrijft zakt na verloop van tijd diep weg. Er is natuurlijk wel een zoekfunctie maar het probleem is dat je niet altijd vindt wat je precies zoekt of zelfs dat je niet goed zoeken kan als je niet goed weet wat je zoekt. (iets dat vooral bij een gebrek aan kennis nog wel eens wil voorkomen Confused ) Voor beslissingen betreffende technische zaken moet je de mannen met 3 bollen aanspreken. jwchess en digidaan

Om het samenvoegen toch enige vorm te geven plaats ik hier links naar mijn bijdragen:
* Hoe kleur werkt in een computer: Iets over kleuren
* Bij de collega's van Nederpix: iets over het histogram in de camera
* Polarisatie filter: Hier twee voorbeelden

* Kijk ook eens bij de forumbijdragen van Panthera

En van anderen zit er ook nog veel meer in.
_________________
Nikon, Gitzo
Back to top
Reply with quote
 
Bas Breetveld


Gender: Male
Age: 54
Joined: 22 Jan 2006
Posts: 983
Location: Zuid Holland
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 02 Mar 2008, 9:19    Post subject:
Bedankt voor je reactie, Hendrik. In dat geval kies ik er dan voor om zelf een informatieve site op te gaan starten. Je zou immers al je werk weg zien zakken en het daarmee te grabbel gooien. Het schrijven en verschaffen van info is ook een hobby voor mij. Op die manier ga ik er dan mee verder.

Groetjes,

Bas
Back to top
Reply with quote
 
JoopG
Vip


Gender: Male
Age: 68
Joined: 12 Oct 2006
Posts: 327
Location: Gelderland
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 02 Mar 2008, 9:32    Post subject:
Hendrik van Kampen wrote:
Ik zou niet weten hoe jou idee technisch aangepakt moet worden. De structuur van de site leent zich er volgens mij niet zo goed voor. Alles wat je schrijft zakt na verloop van tijd diep weg.

Het is toch mogelijk om bepaalde onderwerpen op het forum de status "Sticky" te geven, zoals hier? Ze blijven dan keurig bovenaan staan. Volgens mij moet jij als moderator die rechten hebben, en anders Digidaan of jwhess. Het zou jammer zijn als deze waardevolle tips van Bas (en uiteraard ook die van anderen) niet op deze site te zien zouden zijn. En sommige onderwerpen blijven actueel, en zijn zeker de moeite waard om snel teruggevonden te kunnen worden.

Groet, Joop
_________________
Canon

You can't shake hands with a clenched fist (Indira Ghandi)
Back to top
Reply with quote
 
R.D.
Guest







PostPosted: Sun 02 Mar 2008, 10:15    Post subject:
Best zonde om deze informatie niet een passende plek te geven, vooral voor de beginners onder ons, een forumtopic dat bovenaan staat is niet te missen immers. En mochten er dan elders op het forum vragen van beginnende fotografen ontstaan over het gebruik van de verschillende mogelijkheden en technieken is een link naar het sticky-topic zo gegeven.

Ik ben geregeld op zoek naart dit soort informatie, of het nu gaat over uitgebeten witte plekken in het materiaal dat ik overhou of de juiste mate van USM toepassen, en hoewel google naar een aantal prima websites verwijst is de echt bruikbare informatie nooit op één enkele website te vinden en doorgaans in het engels (wat op zich niet echt een probleem is ware het niet dat mijn photoshop de Nederlandse taal voert).

Het lijkt me toch alleen maar een meerwaarde om dit soort info aan boord te hebben als een klein maar handig onderdeel van bp.

Groeten, Ray
Back to top
Reply with quote
 
dynamik


Gender: Male
Age: 49
Joined: 03 Sep 2005
Posts: 35
Location: Rotterdam
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 02 Mar 2008, 19:36    Post subject:
Goed initiatief Smile Helaas heb ik geen tips omdat ik nooit photoshop.
Ik schiet altijd perfecte platen Laughing Laughing Laughing
Back to top
Reply with quote
 
R.D.
Guest







PostPosted: Sun 02 Mar 2008, 20:30    Post subject:
Vast een Rotterdammer! optimistisch volkje
Back to top
Reply with quote
 
Gerwinvanhouwelingen


Gender: Male
Age: 45
Joined: 28 Oct 2005
Posts: 177
Location: Zwolle
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sun 02 Mar 2008, 21:31    Post subject:
Na vanmiddag zijn ze niet meer zo optimistisch hoor, Ray Laughing Dancing

groet Gerwin

p.s. goed initiatief dit trouwens zeg! Heb het gelezen en het is erg leerzaam. Ik hou het in de gaten!
_________________
Canon 5DIV en 7D + 40D + Canon 300 f4 IS + 70-200 f4 IS + 17-40mm f4 + 1.4-converter
Back to top
Reply with quote
 
R.D.
Guest







PostPosted: Sun 02 Mar 2008, 23:00    Post subject:
Naar aanleiding van hetgeen je zegt zal ik maar aannemen dat onze lokale voetbalclub vandaag minder heeft gescoord als de tegenstander #2gunfire #Sniper

Gelukkig heb ik daar erg weinig affiniteit mee (lees: geen) en zat ik lekker ontspannen tussen de Aalscholvers Very Happy Waar ik ontopic: ook de nodige tips wel voor zou kunnen gebruiken, het valt niet mee met dat donkere verenkleed en de lichte band op de nek. Ik heb gemerkt dat de 350D hiermee de beste lichtmeting verricht indien de afstelling "Average" wordt geselecteerd, bij de andere twee mogelijkheden die de camera heeft wordt er teveel onderbelicht en/of worden de lichte plekken overbelicht. Het zou toch mogelijk moeten zijn om dit te ondervangen lijkt me. Ik vind het geen probleem om te experimenteren maar ik mis daardoor wel spannende momenten.

Groeten, Ray

p.s.
@Hendrik, je hebt helemaal gelijk met het onderstaande, excuses. Ik heb het even aangepast en meteen van de gelegenheid gebruik gemaakt om één van de (camera)technische struikelblokken die ik heb kenbaar te maken.


Last edited by R.D. on Mon 03 Mar 2008, 11:49; edited 3 times in total
Back to top
Reply with quote
 
Hendrik van Kampen
Moderator
Moderator


Gender: Male
Age: 64
Joined: 15 Apr 2005
Posts: 9822
Location: Leeuwarden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 03 Mar 2008, 11:27    Post subject:
De laatste commentaren onder de hier bovenstaande zeer nuttige tip's voegen weinig toe en zorgen ervoor dat nuttige artikelen als dit snel ondersneeuwen in de massa van berichten. Denk hieraan voordat je wat schrijft!
_________________
Nikon, Gitzo
Back to top
Reply with quote
 
Doodles



Age: 46
Joined: 18 Aug 2005
Posts: 651
Location: Valkenswaard
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 03 Mar 2008, 11:55    Post subject:
R.D. wrote:
Ik heb gemerkt dat de 350D hiermee de beste lichtmeting verricht indien de afstelling "Average" wordt geselecteerd, bij de andere twee mogelijkheden die de camera heeft wordt er teveel onderbelicht en/of worden de lichte plekken overbelicht.


Welke belichtingsmodus je ook kiest, de camera zal het nooit in 100% van de gevallen goed hebben. Mijn tip zou zijn om bij één modus te blijven (spot, deel, matrix of hoe het ook mag heten) en te leren in welke gevallen je de camera moet overrulen.
Back to top
Reply with quote
 
R.D.
Guest







PostPosted: Mon 03 Mar 2008, 12:37    Post subject:
Doodles wrote:

Welke belichtingsmodus je ook kiest, de camera zal het nooit in 100% van de gevallen goed hebben. Mijn tip zou zijn om bij één modus te blijven (spot, deel, matrix of hoe het ook mag heten) en te leren in welke gevallen je de camera moet overrulen.

Bedankt voor je hulp maar hoe 'overrule' ik de camera ? Bedoel je d.m.v. de stapjes (1/3 stop per stapje) onderbelichting/overbelichting via de lichtmeter van de camera ?

Ik moet zeggen dat de belichting bijna nooit helemaal goed is en er vrijwel altijd achteraf (PS) aan bijgesleuteld moet worden. Als ik de vaak perfect belichte foto's van de betere bp-fotografen zie vraag ik me toch altijd een beetje af of mijn 'licht-problemen' worden veroorzaakt door de tekortkomingen van de 350D of dat het puur een camera-technische (lees: kennis) aangelegenheid is waar ik simpelweg nog te weinig ervaring mee heb opgedaan.
Back to top
Reply with quote
 
Doodles



Age: 46
Joined: 18 Aug 2005
Posts: 651
Location: Valkenswaard
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 03 Mar 2008, 12:48    Post subject:
Inderdaad, 1/3 of 1/2 stops overbelichten of onderbelichten. Even heel hard gesteld heeft een 350D geen andere lichtmeting dan een 1D mark III en zul je bij allebei moeten corrigeren.

Lees de informatie van Bas nog maar eens na: elke camera is gemaakt om een juiste belichting te geven voor een middelgrijs onderwerp. Zodra je onderwerp niet midden grijs is zul je de camera dus moeten overrulen en de belichting moeten aanpassen. Het hangt dan van merk en model camera af wanneer en hoeveel je moet corrigeren. Alleen veel oefenen leert je dat. Zelfs twee cameras van hetzelfde type kunnen afwijken. Dat is helemaal niet erg, als je maar van je eigen camera weet hoe die zich gedraagt.

Tip: de boeken van John Shaw en Arthur Morris die ik al eerder aanhaalde leggen het hele verhaal in simpele (maar wel Engelse) taal uit.
Back to top
Reply with quote
 
R.D.
Guest







PostPosted: Mon 03 Mar 2008, 13:42    Post subject:
Doodles wrote:
Inderdaad, 1/3 of 1/2 stops overbelichten of onderbelichten.

Da's heldere taal Smile

Doodles wrote:
Even heel hard gesteld heeft een 350D geen andere lichtmeting dan een 1D mark III en zul je bij allebei moeten corrigeren.

Shocked ik wil niet meteen je woorden in twijfel trekken maar ik kan me erg slecht voorstellen dat een camera van een paar duizend EUR, het Canon-vlaggeschip, niet op veel betere wijze het licht meet dan mijn (laagste-segment) budget (instap)spiegelreflex. Het lijkt me dat zowel de sensor die het licht meet zowel als de toegepaste electronica een wereld van verschil is tussen beide camera's. Twee kleine voorbeelden zijn bijv. de vele meetpunten van de 1D en de spotmeting optie.

Ik zal het stuk van Bas zeker nog 's opnieuw doornemen en zie nog een lange weg van (licht)experimenten voor me Rolling Eyes

Nogmaals bedankt voor je hulp en de boekentips Smile

Groeten, Ray
Back to top
Reply with quote
 
Doodles



Age: 46
Joined: 18 Aug 2005
Posts: 651
Location: Valkenswaard
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 03 Mar 2008, 13:52    Post subject:
Hoe geweldig de lichtmeting in de 1D mark III dan ook mag zijn, hij kan zonder mijn input nog steeds niet weten of ie een zwarte kat in een kolenhok, een ijsbeer in de mist of wat dan ook aan het meten is.

Ik stelde niet voor niets dat het een "harde bewering" is en dus niet 100% waar zal zijn. De conclusie blijft dat elke camera bij tijd en wijlen overruled moet worden, en het is aan de fotograaf zijn camera zo te leren kennen dat ie weet wanneer en hoeveel.

Als je Arthur Morris leest zul je zien dat ie dezelfde correcties adviseert voor alle Canon modellen tussen grofweg de 20D en de 1D2N (topmodel op moment van schrijven).

Om je een idee te geven: ik gebruik een 1D mark III en maak misschien 10% van mijn foto's met de door de camera gestelde meting. Als de zon weg is moet ik heel vaak overbelichten, is de zon er wel, dan is vaak een kleine onderbelichting nodig (en soms overbelichting).

Succes, het is een lastig onderwerp maar het is zeker onder de knie te krijgen.
Back to top
Reply with quote
 
R.D.
Guest







PostPosted: Mon 03 Mar 2008, 16:40    Post subject:
Het is in ieder geval niet zonder meer onder de knie te krijgen, theoretisch vrij eenvoudig maar in de praktijk een stuk hardnekkiger dan ik aanvankelijk gedacht had. Ik ben ook al voorzichtig bezig geweest met RAW bestanden maar ook dat is niet echt simpel te noemen, als je even bezig bent is de objectiviteit snel verdwenen en bestaat er al snel de neiging om te overdrijven.

Maar da's weer een andere kwestie Smile

Groeten, Ray
Back to top
Reply with quote
 
JoopG
Vip


Gender: Male
Age: 68
Joined: 12 Oct 2006
Posts: 327
Location: Gelderland
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 03 Mar 2008, 17:13    Post subject:
R.D. wrote:
Het is in ieder geval niet zonder meer onder de knie te krijgen

Het is in elk geval een kwestie van veel in de praktijk oefenen. Resultaten kritisch bekijken, histogram bekijken, exif bekijken en aan de hand daarvan beoordelen wat je de volgende keer anders zou kunnen/moeten doen om het beter te krijgen.
De door Bas aangehaalde boeken van Shaw en Morris zijn overigens regelrechte aanraders, als je de Engelse taal tenminste machtig bent.

Groet, Joop
_________________
Canon

You can't shake hands with a clenched fist (Indira Ghandi)
Back to top
Reply with quote
 
Bas Breetveld


Gender: Male
Age: 54
Joined: 22 Jan 2006
Posts: 983
Location: Zuid Holland
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 05 Mar 2008, 15:01    Post subject:
Basisartikel bovenaan is aangepast en kennismaking en alle andere randinfo verhuist naar waar het thuis hoort.

Reacties op/aanmerkingen ter verbetering zijn zeer welkom.


Gr,

Bas
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking
Goto page 1, 2  Next
 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
Page 1 of 2


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum