Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Nieuws


Beste Vogelfoto 2007
Goto page 1, 2, 3  Next
 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Daan Schoonhoven


Gender: Male
Age: 50
Joined: 14 Jul 2003
Posts: 2683
Location: Nijkerk
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 05 Mar 2008, 21:47    Post subject: Beste Vogelfoto 2007
Iets later dan gebruikelijk organiseert Birdpix de jaarlijkse fotowedstrijd. Ditmaal de editie: "Vogelfoto van het jaar 2007".

Opdracht
De opdracht is eenvoudig: stuur je beste foto('s) die je in 2007 hebt gemaakt. Het onderwerp moet een wilde vogel in de vrije natuur zijn gemaakt in 2007 in België of Nederland.
Insturen is mogelijk tot en met 21 maart 2008.

De foto's kunnen worden geupload in een speciaal album

Prijzen
De winnaar ontvangt een waardecheque ter waarde van 250 euro. Deze cheque dient te worden besteed aan een Gitzo product. Deze prijs wordt ter beschikking gesteld door de sponsor van Birdpix: Transcontinenta
De tweede prijs is een waardecheque van 150 euro. Deze cheque dient te worden besteed in de Vivara Birdpixshop. Deze prijs is ter beschikking gesteld door Vivara Natuurbeschermingsproducten.
De derde prijs bevat 2 boeken: “Roofvogels van Nederland” uitgave van de KNNV en “Een eeuw vogels beschermen”, uitgave van de KNNV. Deze boeken zijn ter beschikking gesteld door resp. de KNNV en Vogelbescherming Nederland.
De vierde prijs is het boek “Roofvogels van Nederland” uitgave van de KNNV .
De nummers 5 t/m 25 ontvangen of een tegoedbon van 15 euro voor de Vivara-Birdpix webshop of een lenscleaningset.

Nomineren

De ingezonden foto’s kunnen worden genomineerd van 22 t/m 30 maart 2008. Het aantal nominaties is niet beperkt, maar is het redelijk om maximaal 5 nominaties te geven. De foto's zijn geanonimiseerd, d.w.z. dat niet zichtbaar is wie de inzender is. De nominaties blijven ook verborgen, zodat er geen 'meeloop-effect' kan ontstaan.
Commentaar geven kan niet worden verplicht gesteld, maar hierbij een dringend verzoek om je nominaties te onderbouwen met commentaar.

De winnaars
De foto met de meeste nominaties is de winnaar, gevolgd door de foto's in volgorde van het aantal nominaties.
De winnaars worden bekendgemaakt op 31 maart op Birdpix.nl.

De regels van de fotowedstrijd op een rij:
1.Je mag maximaal 2 foto’s inzenden. De foto moet door de betreffende gebruiker zijn gemaakt.
2.Het onderwerp van de foto is een wilde inheemse vogel, gemaakt in Nederland of België in 2007.
3.De competitie staat alleen open voor betalende gebruikers (VIPS).
4.Uploaden is mogelijk tot en met 21 maart 2008 in het fotowedstrijdalbum. Op 22 maart worden de foto's geanonimiseerd openbaar gemaakt. Van 22 t/m 30 maart kan er worden genomineerd.
5.Er is slechts 1 categorie. Op digiscooppix wordt de digiscoop fotowedstrijd gehouden.
6.Alle velden van het uploadscherm moeten worden ingevuld. Bij de omschrijving moet vermeld worden met welke apparatuur de foto is gemaakt en ook de technische gegevens als sluitertijd, diafragma etc. Daarnaast wordt een beschrijving over de omstandigheden op prijs gesteld. Foto’s waarbij bovengenoemde info niet beschreven is, worden niet geaccepteerd.
7. Uitsneden moeten worden vermeld. Er mag maximaal 50% van het origineel weggesneden worden en er moet minimaal een resolutie van 4 megapixels overblijven.
8.Een foto kan niet worden teruggetrokken of worden vervangen door een andere foto.
9.Alleen kleine bewerkingen met een fotobewerkingsprogramma zijn toegestaan (zoals cropping, verscherping, stofjes wegretoucheren, contrast en levels). Clonen, tekst in en kaders om de foto etc. zijn niet toegestaan.
10.Degenen die op een oneigenlijke manier, proberen de wedstrijd te beïnvloeden, of zich niet aan de regels houden, worden uitgesloten van deelname.
11.Birdpix behoudt het recht om gedurende de wedstrijd de bepalingen bij te stellen, aan te scherpen en/of te wijzigen wanneer er onvoorziene problemen of vragen rijzen. Uitgangspunt is om op een zo eerlijke en transparante manier de winnaar te bepalen.
12.Er moeten originelen van de ingezonden foto’s beschikbaar zijn. Deze originelen van de ingezonden foto’s kunnen door birdpix worden gebruikt voor promotie van een (komende) fotowedstrijd en/of voor Birdpix zelf en/of voor het Birdpix fotoboek. Birdpix verwerft niet de rechten om de foto te verkopen.
13.Per gebruiker kan er slechts 1 prijs worden gewonnen.
14.Over de uitslag wordt niet gecorrespondeerd.
Back to top
Reply with quote
 
Daan Schoonhoven


Gender: Male
Age: 50
Joined: 14 Jul 2003
Posts: 2683
Location: Nijkerk
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 06 Mar 2008, 8:46    Post subject:
Er is een wijziging in de voorwaarden: de voorwaarde dat de foto niet eerder mag zijn ingezonden voor een andere fotowedstrijd is komen te vervallen.
Back to top
Reply with quote
 
Daan Schoonhoven


Gender: Male
Age: 50
Joined: 14 Jul 2003
Posts: 2683
Location: Nijkerk
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 20 Mar 2008, 16:10    Post subject:
Reminder: inzenden is mogelijk tot en met vrijdag 21 maart.
Er zijn nog relatief weinig inzendingen binnnen. Maar liefst 25 inzenders ontvangen een prijs!
Back to top
Reply with quote
 
Ferry Bantjes
Guest







PostPosted: Thu 20 Mar 2008, 20:45    Post subject: Formaat van de foto?
Moet het formaat van de foto hier ook maximaal 150 kb zijn?

gr. Ferry
Back to top
Reply with quote
 
Daan Schoonhoven


Gender: Male
Age: 50
Joined: 14 Jul 2003
Posts: 2683
Location: Nijkerk
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 22 Mar 2008, 15:29    Post subject: Re: Formaat van de foto?
Ferry Bantjes wrote:
Moet het formaat van de foto hier ook maximaal 150 kb zijn?

gr. Ferry


Ja, het is niet anders dan anders.
Back to top
Reply with quote
 
Daan Schoonhoven


Gender: Male
Age: 50
Joined: 14 Jul 2003
Posts: 2683
Location: Nijkerk
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 22 Mar 2008, 15:32    Post subject:
Alle ingzonden foto's staan nu online en kunnen worden genomineerd t/m 30 maart 2008. Het aantal nominaties is niet beperkt, maar is het redelijk om maximaal 5 nominaties te geven. De foto's zijn geanonimiseerd, d.w.z. dat niet zichtbaar is wie de inzender is. De nominaties blijven ook verborgen, zodat er geen 'meeloop-effect' kan ontstaan.
Commentaar geven kan niet worden verplicht gesteld, maar hierbij een dringend verzoek om je nominaties te onderbouwen met commentaar.
Back to top
Reply with quote
 
Alexander Koenders


Gender: Male
Age: 60
Joined: 02 Jan 2006
Posts: 376
Location: De Meern
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 22 Mar 2008, 15:53    Post subject: Ik ken de meesten
Het meeloop effect voorkom je niet door er geen namen aan toe te voegen maar juist die foto's te laten deelnemen die niet al op bp hebben gestaan. De meeste foto's die ik nu zie kan ik ook zo bij een persoon plaatsen Crying or Very sad
_________________
Olympus E5 en E510 Digitaal met Zuiko 14-45, 50-200, ED300 f2.8 en de 35mm makro.
De Sigma 150 mm macrolens, 1.4 en 2.0 converter, Velpon Sjerpa Pro 730 met GMB kop driepoot met schommelkop en manfrotto monopoot. O ja....ook nog een schuiltentje..


Last edited by Alexander Koenders on Sat 22 Mar 2008, 16:11; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote
 
Jaco Ottevanger


Gender: Male
Age: 32
Joined: 07 Apr 2006
Posts: 119
Location: Sliedrecht
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 22 Mar 2008, 16:04    Post subject: Re: Ik ken de meesten
Alexander Koenders wrote:
Het meeloop effect voorkom je niety door er geen namen aan toe te voegen maar juist die foto's te laten deelnemen die niat al op bp hebben gestaan. De meeste foto's die ik nu zie kan ik ook zo bij een persoon plaatsen Crying or Very sad


Daar is eigenlijk ook weinig aan te doen. Iedereen wil gewoon zijn/haar mooiste foto's aan een breder publiek tonen. Aan het einde van het jaar wordt er dan een wedstrijd gehouden over de beste foto van dat jaar en dat is dan waarschijnlijk een foto die al eens is ingezonden. Laten we ons daar het hoofd niet over breken, want we kunnen ook alle foto's nazoeken en alle persoonlijke sites nazoeken, om erachter te komen van wie die foto's zullen zijn. Laten we die tijd nou juist besteden om een eerlijk commentaar te schrijven en daarbij even niet naar de persoon, maar naar de foto te kijken.

Succes allemaal!


Edit:

digidaan wrote:
6.Alle velden van het uploadscherm moeten worden ingevuld. Bij de omschrijving moet vermeld worden met welke apparatuur de foto is gemaakt en ook de technische gegevens als sluitertijd, diafragma etc. Daarnaast wordt een beschrijving over de omstandigheden op prijs gesteld. Foto’s waarbij bovengenoemde info niet beschreven is, worden niet geaccepteerd.


Er staan wel wat foto's tussen waar geen bewerking en/of geen Exif bij staat... (?)
_________________
Canon Eos 20D + Sigma 50-500 F4.0-6.3 APO DG HSM
Sony dsc h1 +2.2x teleconverter

www.jacoottevanger.nl
Back to top
Reply with quote
 
R. P. McMurphy


Gender: Male

Joined: 05 Mar 2005
Posts: 546

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 22 Mar 2008, 17:19    Post subject: Re: Ik ken de meesten
Jaco Ottevanger wrote:


digidaan wrote:
6.Alle velden van het uploadscherm moeten worden ingevuld. Bij de omschrijving moet vermeld worden met welke apparatuur de foto is gemaakt en ook de technische gegevens als sluitertijd, diafragma etc. Daarnaast wordt een beschrijving over de omstandigheden op prijs gesteld. Foto’s waarbij bovengenoemde info niet beschreven is, worden niet geaccepteerd.


Er staan wel wat foto's tussen waar geen bewerking en/of geen Exif bij staat... (?)


Als je de regel strak intepreteerd zouden die foto's er dus nooit hebben moeten staan. Heel simpel. Ik kan me echter wel voorstellen dat je het vergeet (hoewel slordig natuurlijk). Als een foto mooi is maar er is geen exif bij geplaatst (ook niet via een berichtje), dan zal ik er (vanwege bovenstaande) niet op stemmen.

Ik vroeg me wel af: deelname aan de wedstrijd is alleen voor VIP's (betalende leden), mogen niet-Vips dan ook stemmen?
Back to top
Reply with quote
 
Jan Uilhoorn
Guest







PostPosted: Sun 23 Mar 2008, 21:01    Post subject:
Leuk die foto's maar waarom blijven ze op het portaal staan onder de recente database foto's terwijl de verplaatste foto's daar niet zichtbaar worden?

Jan
Back to top
Reply with quote
 
Ferry Bantjes
Guest







PostPosted: Sun 23 Mar 2008, 21:03    Post subject:
Ik vraag me af, hoe het kan dat er bij een aantal foto's geen exif gegevens staan. Ook in de beschrijving staan soms geen gegevens.
Dit is toch een voorwaarde om mee te kunnen doen?

En zijn deze foto's aan de aandacht ontsnapt of zijn de eisen bijgesteld?

gr. Ferry
Back to top
Reply with quote
 
madruud1



Age: 56
Joined: 01 Aug 2005
Posts: 79
Location: velsen
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 23 Mar 2008, 21:36    Post subject: nomineren
#Mad waarom kan ik niet nomineren krijg steeds de ,melding dat ik 3 foto' moet hebben ge upload en 10 berichten moet hebben achter gelaten nou de berichten achter laten zit ik wel boven maar die ge upload dus niet en was ik ook niet van plan om te doen maar wil wel stemmen op de foto van het jaar


#evil #evil #evil #evil #evil #evil #evil #evil #evil #evil
Back to top
Reply with quote
 
Jaap Schelvis



Age: 64
Joined: 07 Dec 2004
Posts: 1406
Location: Leeuwarden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 23 Mar 2008, 21:39    Post subject: Re: Beste Vogelfoto 2007
digidaan wrote:
3.De competitie staat alleen open voor betalende gebruikers (VIPS).
??
_________________
cps Jaaps foto's op het web
Back to top
Reply with quote
 
Daan Schoonhoven


Gender: Male
Age: 50
Joined: 14 Jul 2003
Posts: 2683
Location: Nijkerk
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 23 Mar 2008, 21:54    Post subject: Re: Ik ken de meesten
Jaco Ottevanger wrote:

Er staan wel wat foto's tussen waar geen bewerking en/of geen Exif bij staat... (?)


Deelnemers krijg nog t/m woensdag gelegenheid om dit te doen. Wanneer dat niet alsnog gebeurt, worden deze foto's verwijderd.

Luc Hoogenstein wrote:


Ik vroeg me wel af: deelname aan de wedstrijd is alleen voor VIP's (betalende leden), mogen niet-Vips dan ook stemmen?


Voor het nomineren geldt dat iedereen die normaal gesproken kan nomineren, dit nu ook kan doen, dus ook niet betalende gebruikers.
Dit is meteen een antwoord op de vraag van Madruud; de drempel van 3 foto's en 10 commentaren geldt al vele jaren en is niet voor niets ingevoerd.

@ Jan Uilhoorn: op deze manier krijgen de foto's nog wat aandacht, anders zouden ze alleen via het wedstrijd album te zien zijn. Dat het steeds dezelfde foto's zijn is helaas niet te voorkomen, ik verwacht niet dat dit terug te zien zal zijn in het aantal nominaties.
Back to top
Reply with quote
 
Jan Uilhoorn
Guest







PostPosted: Sun 23 Mar 2008, 21:58    Post subject:
Quote:
op deze manier krijgen de foto's nog wat aandacht, anders zouden ze alleen via het wedstrijd album te zien zijn.


Rare regeling, dat is toch ook niet zo met de maandopdracht.
Nu krijgen de foto's die recent verplaatst zijn van upload naar database niet de aandacht die ze normaal verdienen.

De meeste foto's uit het wedstrijdalbum heb ik al wel vaker gezien dus daar zit ik niet echt op te wachten.

Jan
Back to top
Reply with quote
 
Ben Brons


Gender: Male
Age: 67
Joined: 12 Nov 2007
Posts: 320
Location: Putten
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 23 Mar 2008, 22:40    Post subject:
gewoon lekker doen wat je wil, niks moet en alles mag
_________________
Canon 1D MarkIII, Canon 7D, Canon 100mm 2.8 IS USM macro, Canon 70-200mm f2.8, Canon 400mm f5.6, TC canon 1.4 en 2.0
Back to top
Reply with quote
 
R. P. McMurphy


Gender: Male

Joined: 05 Mar 2005
Posts: 546

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 27 Mar 2008, 11:45    Post subject:
Zo, alle platen van commentaar voorzien, zat mooi werk tussen! Het viel me op dat er nog aardig wat foto's tussen staan waarbij de gegevens (exif en/of crop) ontbreken, en om een foto goed te kunnen beoordelen is dat wel nuttig (en dus ook om wel of geen nominatie uit te delen). Lijkt me zinvol om dat nog even vlug aan te vullen, ook vanwege het feit dat foto's zonder die beschrijving uit de competitie gaan worden genomen (zie berichtje van Daan hierboven).

groet,
Luc
Back to top
Reply with quote
 
Ferry Bantjes
Guest







PostPosted: Thu 27 Mar 2008, 12:34    Post subject: Commentaren
Ik heb nu bijna alle foto's van commentaar voorzien, dat is wel een hele klus hoor.
Wat mij opvalt is dat er relatief weinig commentaar op de ingezonden foto's wordt gegeven. Ik weet uit ervaring dat het veel tijd kost, maar er zijn meer dan 70 foto's ingezonden, dus waar zijn al die reacties?
Ik denk dat je van tenminste de inzenders mag verwachten dat zij ook commentaar geven op de andere ingezonden foto's.

Of zie ik dat nou helemaal verkeerd?

groeten, Ferry
Back to top
Reply with quote
 
Ton van Mourik


Gender: Male
Age: 67
Joined: 27 Sep 2006
Posts: 319
Location: Ermelo
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 27 Mar 2008, 14:03    Post subject:
Misschien dat sommige nominatoren bewust geen commentaren geven om, in het kader van detecteerbare objectiviteit of juist gekleurde voorkeur, zo anoniem mogelijk te blijven.

Vrolijke pennenstreek,

Ton
_________________
Nikon D300 / 600 5.6 MF / 300 AF-S 4 / 105 2.8 / 50 1.2 / 50 1.4 / 18-135 3.5-5.6 / TC 1.7 II / SB900 / Gitzo GT-3541-XLS / Kirk BH-1 balhoofd / "Eagle" autodeurstatief


'Iets verder kijken, brengt je een stuk dichterbij' - TvM.
Back to top
Reply with quote
 
leo snellink
Moderator
Moderator


Gender: Male
Age: 66
Joined: 31 Jan 2007
Posts: 5542
Location: Den Haag
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 27 Mar 2008, 14:22    Post subject:
Quote:
Misschien dat sommige nominatoren bewust geen commentaren geven om, in het kader van detecteerbare objectiviteit of juist gekleurde voorkeur, zo anoniem mogelijk te blijven.

Datzelfde geldt voor mensen, die foto's hebben ingezonden Ton, want als ik meedoe aan de maandcompetitie, ben ik toch altijd bang dat mijn commentaar op andere foto's wordt opgevat als "afkraken van de tegenstander", dus dan durf ik toch minder eerlijk te zijn dan bij competities, waar ik zelf niet aan meedoe. Bovendien is het zo dat je bij een anonieme competitie (nou ja Wink ) door alle foto's van commentaar te voorzien, behalve je eigen foto's, voor iedereen duidelijk is, welke foto's je zelf hebt gemaakt. En dan heeft die foto ineens relatief minder commentaren, waardoor anderen er misschien minder snel naar kijken. Had ik nu geen last van en dat is ook wel eens lekker. Zaten mooie platen tussen, maar ik miste er wel een paar.
Back to top
Reply with quote
 
R. P. McMurphy


Gender: Male

Joined: 05 Mar 2005
Posts: 546

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 27 Mar 2008, 14:23    Post subject:
Ton van Mourik wrote:
Misschien dat sommige nominatoren bewust geen commentaren geven om, in het kader van detecteerbare objectiviteit of juist gekleurde voorkeur, zo anoniem mogelijk te blijven.


Dat is in het verleden wel eens eerder genoemd inderdaad. Maar: de beste foto is de beste foto. Als je als deelnemer vindt dat een andere foto interessanter, knapper is dan jouw bijdragen, of die je om een andere reden erg aanspreekt, dan zou je die mi gewoon moeten becommentarieren of zelfs nomineren. Als je (in zijn algemeenheid) als mededinger geen warme gevoelens durft te uiten richting "concurrenten"...tsja... Ik ben er iig niet zo bang voor, sterker nog, iedereen die de moeite heeft genomen om een foto in te sturen verdient een reactie (al was het maar uit respect)! Ik heb er totaal geen moeite mee om een foto die ik mooi vind als zodanig te benoemen, ook al gaat dat misschien ten koste van mijn eigen bijdragen.

groet,
Luc
Back to top
Reply with quote
 
Jaco Ottevanger


Gender: Male
Age: 32
Joined: 07 Apr 2006
Posts: 119
Location: Sliedrecht
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 27 Mar 2008, 16:01    Post subject:
Quote:
Ik heb er totaal geen moeite mee om een foto die ik mooi vind als zodanig te benoemen, ook al gaat dat misschien ten koste van mijn eigen bijdragen.


Juist Luc, vind ik ook.
Ik heb zelf ook ingestuurd voor de wedstrijd, maar gelijk ook alles becommentarieerd en zelfs 5 foto's genomineerd. Het gaat er mij gewoon om dat de beste wint en ik hoop dus dat er door meer mensen genomineerd wordt dan dat er commentaren zijn.

groet,
Jaco
_________________
Canon Eos 20D + Sigma 50-500 F4.0-6.3 APO DG HSM
Sony dsc h1 +2.2x teleconverter

www.jacoottevanger.nl
Back to top
Reply with quote
 
Jaco Ottevanger


Gender: Male
Age: 32
Joined: 07 Apr 2006
Posts: 119
Location: Sliedrecht
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 27 Mar 2008, 16:05    Post subject: Re: Ik ken de meesten
digidaan wrote:
Jaco Ottevanger wrote:

Er staan wel wat foto's tussen waar geen bewerking en/of geen Exif bij staat... (?)


Deelnemers krijg nog t/m woensdag gelegenheid om dit te doen. Wanneer dat niet alsnog gebeurt, worden deze foto's verwijderd.



Toch staan er nog een paar tussen zonder Exif en/of bewerkingen...
_________________
Canon Eos 20D + Sigma 50-500 F4.0-6.3 APO DG HSM
Sony dsc h1 +2.2x teleconverter

www.jacoottevanger.nl
Back to top
Reply with quote
 
Daan Schoonhoven


Gender: Male
Age: 50
Joined: 14 Jul 2003
Posts: 2683
Location: Nijkerk
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 27 Mar 2008, 16:45    Post subject: Re: Ik ken de meesten
Jaco Ottevanger wrote:
digidaan wrote:
Jaco Ottevanger wrote:

Er staan wel wat foto's tussen waar geen bewerking en/of geen Exif bij staat... (?)


Deelnemers krijg nog t/m woensdag gelegenheid om dit te doen. Wanneer dat niet alsnog gebeurt, worden deze foto's verwijderd.



Toch staan er nog een paar tussen zonder Exif en/of bewerkingen...


ik heb ze nog persoonlijk benaderd en ze krijgen nog even respijt.
Back to top
Reply with quote
 
Daan Schoonhoven


Gender: Male
Age: 50
Joined: 14 Jul 2003
Posts: 2683
Location: Nijkerk
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 29 Mar 2008, 23:37    Post subject:
Tot en met 30 maart, dus alleen zondag nog, heb je tijd om de foto's te nomineren. Voor een objectieve uitslag mogen er door meer fotografen nominties worden gegeven.
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Birdpix.nl Forum Index -> Nieuws
Goto page 1, 2, 3  Next
 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
Page 1 of 3


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum