Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Fotografieplekken

Velduilen Uitkerke
Goto page 1, 2, 3  Next

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 08 Feb 2008, 8:37    Post subject: Velduilen Uitkerke
Hallo,

Ik wil a.s zondag naar Uitkerke gaan in Belgie voor de velduilen.
Mijn vraag is: komen de uilen dichtbij genoeg om met een 400mm zoomlens nog goede foto's te kunnen maken of heb je meer bereik nodig.

Alvast bedankt.

Gr Henny
Back to top
Reply with quote

R. P. McMurphy

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 08 Feb 2008, 9:23    Post subject:
vind je het niet leuker om zelf je vogels te gaan zoeken?

(als je wat andere fotografen een pb stuurt krijg je gericht antwoord. Het is maar de vraag of de vogels zitten te wachten op een uitgebreide routebeschrijving die voor iedereen leesbaar, als je begrijpt wat ik bedoel. Ornithologisch massatoerisme enzo, met mogelijke ongewenste randverschijnselen).
Back to top
Reply with quote

Henny van Egdom

PostPosted: Fri 08 Feb 2008, 9:28    Post subject:
Hoi Luc,

ik vraag niet naar een uitgebreide routebeschrijving maar of ik met een 400mm lens genoeg bereik zou hebben, wat betreft zelf vogels spotten doe ik gewoon maar op het moment dat zo'n moment zich voordoet vind ik dat je die moet pakken. En ik denk gezien de foto's die ik zie dat ik niet de enige ben.

Gr Henny
Back to top
Reply with quote

Peter Grobben

PostPosted: Fri 08 Feb 2008, 14:23    Post subject:
Denk dat 400mm genoeg is, helemaal voor fraaie platen met landschap er omheen en met het verwachte mooie weer kan je al gouw gebruik maken van een converter.
Heb al van veel collega natuurbewonderaars gehoord dat ze ook het weekend willen gaan kijken.
Ben bang dat het erg druk gaat worden die plek, dus minder leuk.
Het beste is een doordeweekse dag lijkt mij, maarja, dan moet je wel kunnen.

Groetjes,
Peter

Han Bouwmeester

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 08 Feb 2008, 15:06    Post subject:
Waar start de kaartverkoop? Laughing Ben bang dat Luc en Peter gelijk gaan krijgen. Voor iedereen begrijpelijk want wie wil nu geen velduil maar of het een goede zaak is...

Last edited by Han Bouwmeester on Fri 08 Feb 2008, 20:16; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote

Hendrik van Kampen
Moderator
Moderator

PostPosted: Fri 08 Feb 2008, 19:15    Post subject:
Wij wensen iedereen die hier naartoe gaan een hele leuke dag. Foto's van Velduilen die in Uitkerke worden gemaakt zullen echter niet direkt naar de database worden verplaatst, om de hype niet verder aan te wakkeren. Als de Velduilen weer zijn vertrokken en alle drukte voorbij is kijken we of er nog wat tussen zit. Je fotografeert dus op deze lokatie vooral voor je eigen verzameling.

Andrew George

PostPosted: Fri 08 Feb 2008, 20:19    Post subject:
Hendrik van Kampen wrote:
Wij wensen iedereen die hier naartoe gaan een hele leuke dag. Foto's van Velduilen die in Uitkerke worden gemaakt zullen echter niet direkt naar de database worden verplaatst, om de hype niet verder aan te wakkeren. Als de Velduilen weer zijn vertrokken en alle drukte voorbij is kijken we of er nog wat tussen zit. Je fotografeert dus op deze lokatie vooral voor je eigen verzameling.

Wat een wijze beslissing (eindelijk)...van mij mag BP nog eerder ingrijpen.

http://www.agfoto.nl
Back to top
Reply with quote

Arjen Drost

PostPosted: Fri 08 Feb 2008, 20:31    Post subject:
Ik vind dit ook een prima beslissing. Het lijkt me niet dat er veel mensen zitten te wachten op 100 Velduilen. En bovendien (en eigenlijk belangrijker) geef je de uil zo een stuk meer rust.

Laten we lekker zelf gaan zoeken naar een eigen vogel, geeft ook veel meer voldoening.

Groetjes, Arjen
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography
Back to top
Reply with quote

Digibird

PostPosted: Fri 08 Feb 2008, 21:37    Post subject: helpt het?
Het lijkt op zich prima om even geen Belgische Velduil-foto's te plaatsen, maar of het helpt om hordes mensen ervan te weerhouden naar Belgie af te reizen ... ik betwijfel het ten zeerste. Want zeg eens eerlijk, waarvoor fotografeer je nu eigenlijk? Toch in eerste instantie voor jezelf? En of je plaatje nu wel of niet direct op een site komt ... ach, velen hebben zelf al een site. Verder prachtig weer en iedereen vrij.

Anyways, fotografeer ze en have fun. Ik wacht wel dat er weer een paar pleisteraars in NL zijn of anders heel, heel misschien gewoon een keer door de week.

Phil

Arjen Drost

PostPosted: Fri 08 Feb 2008, 21:45    Post subject: Re: helpt het?
Digibird wrote:
Want zeg eens eerlijk, waarvoor fotografeer je nu eigenlijk? Toch in eerste instantie voor jezelf?

Ik wel ja, maar ik moet zeggen dat ik bij sommige gebruikers daar wel m'n twijfels over heb soms...

Groetjes, Arjen
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography
Back to top
Reply with quote

etii0

PostPosted: Fri 08 Feb 2008, 21:59    Post subject:
Ik ben vandaag op een 'doordeweekse dag' gaan kijken. Het was er heel druk, fotografen stonden zij aan zij, onder hen heel wat Nederlanders. Toch even opmerken dat in die straat er eigenlijk GEEN AUTO'S mogen parkeren noch rijden (uitgezonderd plaatselijk verkeer).

Gr Roibn

DSLR: Nikon D70s+ 18-70mm Nikkor + Sigma APO 70-300mm+ Sigma APO 400mm F5.6

www.natuur-foto.be.tt
Back to top
Reply with quote

Huib Tom

PostPosted: Fri 08 Feb 2008, 23:04    Post subject: Re: Velduilen Uitkerke
josef wrote:
Hallo,

Ik wil a.s zondag naar Uitkerke gaan in Belgie voor de velduilen.
Mijn vraag is: komen de uilen dichtbij genoeg om met een 400mm zoomlens nog goede foto's te kunnen maken of heb je meer bereik nodig.

Alvast bedankt.

Gr Henny

Om je vraag te beantwoorden betreffende de 400mm. Dit moet lukken al zet ik zelf soms een converter in. Ik ken de omstandigheden niet maar heb wel vliegbeelden gezien van deze uilen.

Wil je weten waar in Uitkerke dan ff google op 'Uitkerke velduilen'. Ik had binnen drie sec de exacte locatie waar ze laatst gefotografeerd zijn.

Waar je wel op moet rekenen is dat je bij dit soor zaken een horde fotografen en spotters zult aantreffen.

Verbaas je niet dat je ook de mensen die meestal een grote mond hebben en overlopen van geheimzinnigheid en pretenderen natuurbeschermers te zijn(meestal met de bedoeling om zelf exclusief te zijn of het commercieel uit te buiten) vooraan ziet staan. Zo niet dan hebben ze hun slag vaak al geslagen.

De keus is aan u.
Back to top
Reply with quote

R. P. McMurphy

PostPosted: Sat 09 Feb 2008, 7:54    Post subject: Re: Velduilen Uitkerke
Huib Tom wrote:
Verbaas je niet dat je ook de mensen die meestal een grote mond hebben en overlopen van geheimzinnigheid en pretenderen natuurbeschermers te zijn(meestal met de bedoeling om zelf exclusief te zijn of het commercieel uit te buiten) vooraan ziet staan. Zo niet dan hebben ze hun slag vaak al geslagen. .

Verbaas je er dan ook niet over dat er daadwerkelijk mensen zijn die echt met het lot van vogels begaan zijn.

Dank mods, en verder sluit ik me volledig bij agfoto aan. Het signaal is duidelijk.
Back to top
Reply with quote

Remco Gulien

PostPosted: Sat 09 Feb 2008, 22:55    Post subject:
En was het gezellig vandaag ?

Canon EOS 40D... EF 500 F4 IS USM
Back to top
Reply with quote

madruud1

PostPosted: Sun 10 Feb 2008, 8:40    Post subject:
Embarassed de velduil die dan nu in de database staat is dan waarschijnlijk een foutje maakt de foto er niet mindermooi om maar tocht lukt het jullie niet wat je zegt Luc en Agfoto
Back to top
Reply with quote

birdphoto

PostPosted: Sun 10 Feb 2008, 9:26    Post subject: ...
Was heel gezellig in België met een grote kolonie Nederlanders. En een mooie show van de uilen. Echt prachtig om te zien.

Ik dacht overigens dat er geen foto's van de velduil geplaatst zouden worden?

Erwin van Laar

PostPosted: Sun 10 Feb 2008, 9:27    Post subject: Velduilen
Lieve lezers,
goed initiatief, als dit ook nog even bij de IJsvogels en de Buizerd van Arkemheen wordt gedaan zijn we aardig op weg.
Groet, Erwin.
Back to top
Reply with quote

Karel Mauer

PostPosted: Sun 10 Feb 2008, 11:57    Post subject:
In de Dutch Birding die deze week door de bus viel, staat een stuk over de geschiedenis van de DBA (DBA bestaat namelijk 30 jaar). In dit stuk wordt o.a. de reacties op het "soortenjagen" van zo'n 25 a 30 jaar geleden aangehaald. De discussie die hier boven gevoerd wordt komt mij dan ook erg bekend voor.
In het stuk valt ook te lezen dat er soorten bij waren die ook door (soms felle) "anti-soortenjagers" bezocht werden. Ook bij de discussie hier vraag ik mij af wie er boter op z'n hoofd heeft. Ik zie namelijk van sommige mensen ook foto's op BP staan waar velen naar toe zijn geweest, of waar men zonder voorafgaande informatie nooit naar toe zou zijn gegaan.
Laat iedereen toch in zijn waarde, zeker (of in ieder geval) als het belang van de vogel niet geschaad wordt. Bij deze uilen die hier al een tijdje vrijelijk rond jagen krijg ik niet het idee dat ze verstoord worden.

oh ja 1. Denk niet dat ik door deze reactie mijn gedrag probeer te vergoeilijken, want ik ben er niet naar toe geweest (of zal gaan). Mij namelijk te ver weg.

oh ja 2. Vind het zeker geen verkeerd idee om aan bepaalde gevallen een plaatsingsmaximum te stellen.

oh ja 3. Natuurlijk fotografeert iedereen in eerste instantie voor zichzelf. Ik geloof er geen fluit van dat er mensen zijn die in eerste instantie voor anderen fotograferen. Tegelijkertijd kan geen enkele fotograaf (schilder, artiest, cabaretier, noem maar op) zonder publiek. En voor sommigen is het BP-publiek nou eenmaal het enige publiek dat ze hebben.
Reply with quote

Han Bouwmeester

PostPosted: Sun 10 Feb 2008, 12:16    Post subject:
Ik denk dat we het ook positief kunnen bekijken en vaststellen dat het een goede zaak is dat we er allemaal van bewust zijn en er over praten. Volgens mij is dat alleen maar een goede ontwikkeling. En ik begreep dat het er gisteren erg netjes aan toe is gegaan dus geniet er van zou ik zeggen. Cool
Reply with quote

etii0

PostPosted: Sun 10 Feb 2008, 20:08    Post subject:
Het is heel positief dat men er hier over praat. En op zich is megabelangstelling voor deze uilen niet zooo erg. Maar wat ik wel jammer vind, is dat sommigen enkel nu voor deze soort de Uitkerkse polders bezoeken, een gebied dat veel meer te bieden heeft dan dat. Ik krijg wat de indruk dat bij sommigen enkel nog de soort geldt, niet meer de natuurbeleving of het totaalbeeld...

Gr Robin

www.natuur-foto.be.tt
Back to top
Reply with quote

J. Buckens

PostPosted: Sun 10 Feb 2008, 21:19    Post subject:
Hallo,

Ikzelf woon op 15 minuten rijden van de plaats van de Velduilen, en ik ervaar nu voor het eerst het zogenaamde 'Birdpix-effect'.
Een rustig namiddagbezoek aan de Velduilen, zelfs op een weekdag, zit er niet meer in. Elke dag zijn er hordes fotografen, het grote deel Nederlanders. Vervelend, maar uiteraard mag iedereen meegenieten van deze fantastische vogels.
Ikzelf ben ook 'twitcher', dus heb ik er alle begrip voor dat veel mensen naar een zeldzaamheid komen kijken. Wat ik als vogelkijker niet begrijp is dat mensen meer dan 200 km rijden vanuit Nederland om, uitgerekend in België, Velduilen te komen bekijken. Ik schat dat er in Nederland momenteel 20 keer meer Velduilen zitten dan in België. In Zeeland bijvoorbeeld (weet ik van belgische vogelkijkers) is er een plaats waar 4 a 5 velduilen samenzitten. Op de Waddeneilanden, Flevoland, Groningen,... moeten er ook heel wat zitten.
Het doet me sterk denken aan die (hilarische!) Blauwborst historie. Alleman naar 1 Blauwborst terwijl er wellicht meer dan 1000 territoria in Nederland te vinden zijn.
Misschien een goede tip voor vogelfotografen: ga ook eens vogels kijken!

Verder is er van verstoring in dit geval weinig of geen sprake. Iedereen bleef vanaf de weg kijken, de Velduilen zelf trekken er zich weinig van aan. Alleen blijven ze wat verder van de weg als er veel volk is.

De houding van Birdpix zelf vind ik positief.

groeten,
Johan
Canon 100-400 ii
Back to top
Reply with quote

cor

PostPosted: Sun 10 Feb 2008, 21:44    Post subject:
beste mensen

zelf nederlander, maar ook lokalo ivm mijn werk, anders zou ik er niet zijn geweest, meer dan 300 km voor een paar uilen?

der is niks aan de hand alles is heel relaxed, iedereen houd zich aan de regels en staat netjes op de openbare weg, een goedige welwillendheid
en de uilen doen goed mee.

was het maar altijd zo.

wat me opviel is dat de HOLLANDERS vooraan stonden, nederlanders niet trouwens Laughing die stonden tussen de vlamingen.

geniet en wees onderdeel,
cor
Back to top
Reply with quote

JMKimstra

PostPosted: Sun 10 Feb 2008, 22:06    Post subject:
etii0 wrote:
... Ik krijg wat de indruk dat bij sommigen enkel nog de soort geldt, niet meer de natuurbeleving of het totaalbeeld...

Robin,

ik denk dat je daar een pijnpunt te pakken hebt, waar veel vogelaars tegenaan hikken bij vogelfotografen. Het lijkt inderdaad meer om het plaatje dan om de beleving te gaan. Ik kan me herinneren ooit in een hut meegemaakt te hebben dat iemand stond te fotograferen en vervolgens aan de naast hem staande vogelaar vroeg wat dat nou eigenlijk voor rare eenden waren. (grote zaagbekken)...

Janneke
Back to top
Reply with quote

etii0

PostPosted: Sun 10 Feb 2008, 22:47    Post subject:
Ja dat bedoel ik. Deze 'vogelliefhebbers' zitten liever de hele dag in hun auto te wachten voor velduilen die pas om 16u komen. Daar zit bij mij wat de irritatie. Ga toch op tocht in dit prachtige gebied en sluit de dag af met de velduilen!

www.natuur-foto.be.tt
Back to top
Reply with quote

Lesley van Loo

PostPosted: Sun 10 Feb 2008, 23:05    Post subject:
ik wilde eerst eigenlijk niet reageren, maar leuk onderwerp: mensen de grond intrappen!

Ik ben er ook heengeweest en idd voor de velduilen en ik ben verder niet de polder doorgereden boeie! heeft verder toch niemand wat mee te maken?
als ik het nou leuk vind om daar te gaan kijken en fotograferen laat mij dan lekker, zo vaak krijg je die kans niet.

en ik denk dat iedereen er erg van heeft genoten en gaat genieten, dus hoezo geen beleving?

met vriendelijke groeten
Lesley

Birdpix.nl Forum Index -> Fotografieplekken
Goto page 1, 2, 3  Next

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 3

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum