Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Maandopdracht


maandopdracht
Goto page Previous  1, 2, 3 ... , 24, 25, 26  Next
 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Alexander Koenders


Gender: Male
Age: 60
Joined: 02 Jan 2006
Posts: 376
Location: De Meern
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 01 Jan 2007, 16:49    Post subject: rudi
Van harte met de winst en kom met een leuke nieuwjaarsopdracht dan doe ik ook eens mee Very Happy Wink
_________________
Olympus E5 en E510 Digitaal met Zuiko 14-45, 50-200, ED300 f2.8 en de 35mm makro.
De Sigma 150 mm macrolens, 1.4 en 2.0 converter, Velpon Sjerpa Pro 730 met GMB kop driepoot met schommelkop en manfrotto monopoot. O ja....ook nog een schuiltentje..
Back to top
Reply with quote
 
Rudi Debruyne


Gender: Male
Age: 66
Joined: 05 Jun 2005
Posts: 380
Location: Diksmuide (W.Vl) Belgium
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 01 Jan 2007, 18:13    Post subject:
Vooreerst, aan allen een gelukkig nieuwjaar! en nogmaals bedankt aan de "maandopdrachters" Wat de opdracht van januari betreft; het is er eentje die al lang in mijn kop zat. Ik zag zojuist het nieuwsoverzicht en met al die treurnis ben ik nog meer overtuigd dat dit de goeie is: Het thema voor januari is HUMOR. Laat me iets verduidelijken: De inzendingen hoeven ons niet meteen aan het schaterlachen te zetten, maar een fijn glimlachje is al genoeg. Simpel; het aanschouwen van een inzending moet een beetje een (spontane) (glim)lach op onze tronies toveren en de commentaar LEUK verdienen. Dat betekend dus niet alleen dat opnames van zowat alle vogelsoorten kunnen meedoen maar ook foto’s die huishoren in het album “leuke diversen”, of “vogels in het landschap”. Humor kan men in een foto terugvinden door verschillende zaken (of een combinatie hiervan).

Een eerste mogelijkheid is natuurlijk de vogel zelf die een grappige pose aanneemt. Voorbeelden hiervan zijn de Kleine Rietgans van Roland; http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=79975
of (weliswaar iets minder uitgesproken) de kokmeeuw van Alexander; http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=79080 .
Natuurlijk is de Velduil van Rein buiten categorie en zit nog vers in het geheugen:
http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=37230
Op de eerste foto krijg ik een brede glimlach op mijn gelaat, op de tweede eerder een verwonderde glimlach. Maar ook “schijtende” vogels zijn vaak grappig, de Bergeend van Glenn; http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=60145 en misschien nog beter de Lepelaar van Werner. http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=55545 tonen dat.

Een tweede mogelijkheid is een grappige situatie die ontstaat door een (schijnbare) interactie tussen het onderwerp en een ander dier/voorwerp, en dit zonder dat de vogel eigenlijk iets speciaals doet. Een voorbeeld hiervan zien jullie hier bij de Torenvalk van Peter van de Wijst. : http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=78032 of (nog beter?) bij deze Zilvermeeuw van mij zij de gek. http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=44767

Daarnaast kan een simpele maar originele compositie ook voor humor zorgen. Roland is hier een beetje meester in en toon met deze Zilvermeeuwen een prachtig voorbeeld. http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=55091
En natuurlijk de Sneeuwgors van Deek: http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=52114 en mischien ook wel een beetje de merel van Kruimelwerk: http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=59576
Meer exotisch in deze categorie (kan niet voor de maandcompetitie, maar dat zijn hier ideeën, meer niet) is dan deze van Michael: http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=63910
Bij de “speciale” uit deze reeks vermeld ik de Steltkluut van Karel: http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=69364

Naast deze twee categoriën hebben we natuurlijk nog gewoon grappige foto’s door het samengaan van een moment of locatie met het onderwerp. Voorbeelden hiervan genoeg.
Kijk even naar de “piepende huismus” van Sendendanceman:
http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=16671 of deze van Digion:
http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=49476

Je ziet, met het archief alleen al van BP kunnen we zo een themaboek maken over dit onderwerp ! Ik denk dat ik met deze voorbeelden toch een beetje klaarheid schep en de bedoeling van de opdracht een beetje voor iedereen duidelijk wordt.

Ik wens jullie allemaal veel succes en samen met Arie hoop ik op veel inzendingen. Blader eens door de voorbeelden en lees ook eens de commentaren; heel vaak lees je “leuk”, wel dat is de enige voorwaarde voor het meedoen aan deze maandopdracht! En pas op dat jezelf tijdens het maken van je favoriete plaat niet te veel bewegingsonscherpte veroorzaakt door te schuddebuiken van het lachen…. Laat ze komen mensen!!

Groet, Rudi
_________________
Canon 5D Mark2 en 7D - Ef 100-400 4.5/5.6 L IS - EF 500 & 600 1:4 L IS USM - Ext. EF 1,4 - Speedlite 580EX - Manfrotto Magf. Monopod 694 & Whimberly schommelkop & Gitzo C. Tripod G1548 & G1227LVL en Manfrotto vdkop 501.
Back to top
Reply with quote
 
Han Bouwmeester


Gender: Male
Age: 58
Joined: 11 Aug 2003
Posts: 886
Location: Hof van Twente
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 01 Jan 2007, 18:27    Post subject:
Zo, dat staat Rudi!
Klinkt erg leuk en lijkt me voor iedereen wel haalbaar. Geluk zal een grote factor gaan worden maar dat hebben we allemaal wel eens nodig. Ben heel benieuwd wat dit op gaat leveren!
_________________
Han Bouwmeester
www.hanbouwmeester.nl
Back to top
Reply with quote
 
devoogt


Gender: Male
Age: 74
Joined: 18 Aug 2006
Posts: 3
Location: SPAARNDAM
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 01 Jan 2007, 20:35    Post subject:
Wat een fantastische wijze van presenteren van de maand opdracht. Een zeer positieve bijdrage aan de discussie van enige tijd terug. Dit wekt pas echt enthausiasme op bij de vogel-en-foto-liefhebber. Dank daarvoor.
_________________
CANON 5D MIII
Back to top
Reply with quote
 
Peter Grobben


Gender: Male
Age: 62
Joined: 30 Aug 2005
Posts: 133
Location: Hoek
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 01 Jan 2007, 21:14    Post subject:
Ja, nog gefeliciteerd Rudi.
De opdracht is super en ik ga er mijn best voor doen, wat ik al zei, heb er zin in!
Beetje leuke tekst bij een foto werkt ook, voorbeeldje,
http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=66204
Groetjes Peter
_________________
2x de CANON EOS 5D Mark IV, en de 500mm 4.0 IS II plus nog ander glaswerk.


Last edited by Peter Grobben on Mon 01 Jan 2007, 23:45; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn



Age: 57
Joined: 08 Nov 2003
Posts: 3780
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 01 Jan 2007, 22:33    Post subject:
leuk
Back to top
Reply with quote
 
Ad Sprang
PixPas Pro


Gender: Male
Age: 71
Joined: 03 Apr 2005
Posts: 7402

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 01 Jan 2007, 22:41    Post subject:
Rudi, allereerst nog gefeliciteerd met deze belgische zege op deze .nl site Wink
Voor wat betreft de nieuwe maandopdracht: erg origineel en je hebt voorbeelden te over aangedragen om ons allen aan ideeën te helpen.
Laten we hopen dat dit tot een hoog aantal inzendingen zal leiden.

Groeten en succes allemaal met deze opdracht!!

Ad
_________________
Canon EOS 20D (2005) én Canon EOS 40D (2007) én Canon EOS 50D (september 2010). Canon 300 mm. F4 IS lens en Canon 1.4 converter.
Sinds 10 december 2005 Canon EF 500 mm. F4 L IS USM. Snelkoppeling Novoflex Miniconnect Profi-set.
Manfrotto 681B eenpoot.
Back to top
Reply with quote
 
Erwin van Laar



Age: 66
Joined: 15 Feb 2005
Posts: 118
Location: Driebergen-Rijsenburg (Utr)
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 01 Jan 2007, 23:30    Post subject:
Rudi, allereerst de felicitaties met je overwinning. Voor de nieuwe opdracht ben ik al druk in de weer maar of dat gaat lukken. In ieder geval een hele uitdaging. Groet, Erwin.
Back to top
Reply with quote
 
valentine


Gender: Female

Joined: 08 Jul 2006
Posts: 32
Location: leunen
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 02 Jan 2007, 10:47    Post subject:
Hartelijk gefeliciteerd met je zeer terechte overwinning! Ik vind de nieuwe opdracht heel grappig en ik hoop dat ik tijd zal hebben weer mee te doen. Het toeval zal altijd een flinke rol spelen bij een maandopdracht en dat zal dit keer waarschijnlijk nog meer zo zijn dan anders, maar dat maakt het ook wel spannend. Ik ben erg benieuwd naar de foto's aan het eind van de maand!

Groet,
Valentine
_________________
EOS 20D, sigma 50-500, sigma converter 1.4, canon EF 24-105, canon 70-300,
Back to top
Reply with quote
 
henkdikkers
PixPas Pro


Gender: Male
Age: 81
Joined: 23 May 2005
Posts: 79
Location: Nuis
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 02 Jan 2007, 11:24    Post subject:
Geluk gewenst met je winnende plaat Rudi en.... je verstrekt ons een goed onderbouwde en uitnodigende maandopdracht!!
_________________
Nikon camera's en Nikkor lenzen
Back to top
Reply with quote
 
Frans Stam


Gender: Male
Age: 84
Joined: 25 Jul 2005
Posts: 12
Location: Hoorn /Nh
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Tue 02 Jan 2007, 15:46    Post subject:
Gefeliciteerd en ook van mij bewondering voor de maandopdracht-research.
Groet FransS
_________________
Canon D1 markII /D1 markIIImet
Canon Zoom 100-400
Canon 500
Ext 1,4
Back to top
Reply with quote
 
Renée en George


Gender: Female
Age: 72
Joined: 07 May 2006
Posts: 62
Location: Voorburg
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Tue 02 Jan 2007, 16:40    Post subject:
Hoi Rudi,

Dit lijkt ons een leuke opdracht, we zijn zeer benieuwd met wat voor verrassende foto's men zal komen!
Hopelijk worden het er wel meer dan 8.

Hartelijke groeten en succes allemaal van:

Renee en George
_________________
Canon 550D
Canon 300mm F4L IS. USM.Canon 300mm F/2.8 IS. USM Canon Eos 7D Mk II per 1-11-'15 Canon 650D. Extender EF 1.4x II en EF 2x III, Canon 100 mm F/2.8 L IS USM.
Manfrotto éénpoot en 3-poot.
Schommelkop Manfrotto 393.
Back to top
Reply with quote
 
FRANCOIS roland


Gender: Male
Age: 86
Joined: 09 Jan 2005
Posts: 174
Location: OOSTENDE BELGIE
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 02 Jan 2007, 16:53    Post subject: Maandopdracht
Dag Rudi,
Nogmaals gefeliciteerd met je overwinning en niet in het minst voor de prettige nieuwe opdracht... dat wordt lachen geblazen eind januari! :D
Bedankt
Roland
_________________
Canon EOS D60 - 300D - 40D- 1-D Mark IV
Canon Lenzen: EF70-200mm USM f2.8 IS II, EF 500mm USM f4 IS, EF 800mm f5.6 IS USM en extenders : TC1.4 III en TC2 III
Canon EF100mm f2.8 USM Macro
Back to top
Reply with quote
 
Jaap Blom


Gender: Male
Age: 67
Joined: 05 Feb 2006
Posts: 174
Location: Best
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 02 Jan 2007, 19:20    Post subject:
Rudi, gefeliciteerd met je dubbele zegetocht, hier met je eerste plaats en elders met je goedkoopste Lesbostripje.
Ik ga vast nadenken over hoe ik straks de nieuwe opdracht moet gaan beoordelen: op basis van wat mijn lachspieren doen of van wat mijn fotografisch gevoel mij zegt. Ik hoop het te kunnen combineren.
_________________
Canon EOS 7DII
17-85 mm IS USM en
300 mm F4 IS USM, ext. 1.4x
Back to top
Reply with quote
 
PietB


Gender: Male
Age: 70
Joined: 01 Apr 2006
Posts: 67
Location: Amsterdam
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 02 Jan 2007, 22:48    Post subject:
Hallo Rudi,

Ik sluit me volledig aan bij de anderen. Niet alleen een goed doordachte opdracht, maar ook voorbeeldig gepresenteerd. Een uitgekiende opdracht voor die serieuze Hollandse vogelaars. Ik wed dat je nu al zit te lachen...

Piet Blom
Back to top
Reply with quote
 
Alexander Koenders


Gender: Male
Age: 60
Joined: 02 Jan 2006
Posts: 376
Location: De Meern
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 04 Jan 2007, 19:56    Post subject: meesterwerk
Je hebt ons verbaasd Rudi en terecht. Een zeer goede wijze van presenteren en en nemen van voldoende moeite om de opdracht voor iedereen toegankelijk te maken. Petje af en veel respect mijner zijde Wink
_________________
Olympus E5 en E510 Digitaal met Zuiko 14-45, 50-200, ED300 f2.8 en de 35mm makro.
De Sigma 150 mm macrolens, 1.4 en 2.0 converter, Velpon Sjerpa Pro 730 met GMB kop driepoot met schommelkop en manfrotto monopoot. O ja....ook nog een schuiltentje..
Back to top
Reply with quote
 
Ian Borwell


Gender: Male
Age: 71
Joined: 23 Nov 2006
Posts: 10
Location: Wytgaard, Friesland
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 05 Jan 2007, 9:20    Post subject:
Een onderwerp naar mijn hart Rudi. Als relatief nieuw lid ga ik me proberen in de strijd te mengen deze keer.
_________________
Canon EOS 700D; Canon EF 300mm lens; Kenko 1,4 converter.
Back to top
Reply with quote
 
Marcel van Kammen


Gender: Male
Age: 40
Joined: 07 Nov 2006
Posts: 802
Location: Noardbergum
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 05 Jan 2007, 13:44    Post subject: Maandopdracht
Dit lijkt me logischerwijze een LEUKE opdracht.....en zal proberen om ook eens mee te doen en een leuke foto in te sturen! Mooie presentatie gemaakt....keurig!
_________________
Kijk ook eens op mijn site: www.momentsofnature.nl

Nikon Camera en wat lensjes.
Back to top
Reply with quote
 
Ol@f


Gender: Male

Joined: 27 Nov 2004
Posts: 20

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 10 Jan 2007, 11:06    Post subject:
Dit thema had ik ook in gedachten als ik ooit een keer zou winnen. (moet je natuurlijk wel eerst meedoen Wink )
Meteen een goed voornemen voor 2007 om vaker mee te gaan doen aan de maandopdrachten.
Ben blij dat jij nu voor dit leuke Thema hebt gekozen Rudy zodat we in februari met z'n allen kunnen gaan lachen.
_________________
Body :Canon Eos 20D.
Lenzen:Canon EF 400 F/5.6L USM en
Sigma 18-50 F3.5-5.6
Back to top
Reply with quote
 
Vermac


Gender: Male
Age: 63
Joined: 18 Feb 2006
Posts: 2
Location: Blauberg (B)
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 11 Jan 2007, 20:37    Post subject:
Gefeliciteerd Rudi, en een leuk onderwerp voor de maandopdracht.
Lijkt me leuk om mee te doen.
_________________
Canon 10D, 5D, 1D L-servies van 17 - 500 mm.
Back to top
Reply with quote
 
Peter van der Wijst


Gender: Male
Age: 58
Joined: 27 Apr 2005
Posts: 171
Location: Soest
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 15 Jan 2007, 10:28    Post subject:
Ik zag toevallig bovenin nog wel een foto die wil in de collectie van grappige foto's past: http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=32061
_________________
Canon 20D, Canon 1D Mk.II, Canon 1D Mk.III, Canon 17-40L USM, Canon 17-85 IS USM, Canon 28-105 USM, Canon 100-400L IS USM, Canon 500/4L IS USM, Sigma 150/2.8 EX HSM macro, Gitzo 1325 Mk.2
Back to top
Reply with quote
 
Daan Schoonhoven


Gender: Male
Age: 50
Joined: 14 Jul 2003
Posts: 2683
Location: Nijkerk
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 22 Jan 2007, 10:55    Post subject:
HERINNERING
Tot en met morgen kun je een foto insturen voor de lopende maandopdracht: humor.
Back to top
Reply with quote
 
Peter Grobben


Gender: Male
Age: 62
Joined: 30 Aug 2005
Posts: 133
Location: Hoek
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 22 Jan 2007, 19:31    Post subject:
Jammer, ik heb niks.
Had graag wat meer tijd gehad voor deze waanzinnige leuke opdracht.
De dagen die ik eventueel had kunnen gebruiken om aan de opdracht te werken vielen in het slechte (fototechnische) weer.
Hebben meerdere daar nou ook last van? en zou het niet leuker zijn om er meer tijd voor te krijgen?
Wat me ook een leuke oplossing lijkt is, dat alle maandopdrachten van het hele jaar al bekend waren zodat je steeds meer tijd en kans krijgt om een onderwerp te scoren voor een maand.
In december is het dan helemaal een klapstuk, je heb dan 12 maanden de tijd gehad voor dat onderwerp!
Weet zeker dat er dan in de loop van het jaar steeds meer inzendingen per maand binnen gaan komen.
Diegene die het vorige jaar de desbetreffende maand had gewonnen geeft dan nu het onderwerp voor die maand in dit jaar.
Het is maar een ideetje, in ieder geval kan ik wel naar de seminar workflow in Utrecht op 24 feb.(als ik niet te laat ben met inschrijven).
Moet super worden, kzie jullie allen daar,
Groetjes Peter.
_________________
2x de CANON EOS 5D Mark IV, en de 500mm 4.0 IS II plus nog ander glaswerk.
Back to top
Reply with quote
 
Hendrik van Kampen
Moderator
Moderator


Gender: Male
Age: 65
Joined: 15 Apr 2005
Posts: 9835
Location: Leeuwarden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 22 Jan 2007, 21:55    Post subject:
Sorry Rudi, ik heb ook geen tijd gehad. Afgelopen maand nauwelijks een vogel voor de lens gehad. Korte dagen, werk en als het dan even kon, net wat anders. Toch ben ik geen voorstander van verlenging. Het is juist een uitdaging om zo'n opdracht binnen één maand voor elkaar te krijgen. Daar leer je nou juist heel veel van.
_________________
Nikon, Gitzo
Back to top
Reply with quote
 
Rudi Debruyne


Gender: Male
Age: 66
Joined: 05 Jun 2005
Posts: 380
Location: Diksmuide (W.Vl) Belgium
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 22 Jan 2007, 22:13    Post subject:
Jamaar dames, heren, ... #Mad

Persoonlijk heb ik ook niet écht iets denderends, ik wilde oorspronkelijk zelfs niet meedoen (als je "opdrachtgever" bent, doe je dat toch niet?) maar als het weer zo makkelijk wordt om te winnen .... Very Happy dan krijg ik toch goesting om nogmaals mijn kans te wagen hoor Exclamation Question Idea
_________________
Canon 5D Mark2 en 7D - Ef 100-400 4.5/5.6 L IS - EF 500 & 600 1:4 L IS USM - Ext. EF 1,4 - Speedlite 580EX - Manfrotto Magf. Monopod 694 & Whimberly schommelkop & Gitzo C. Tripod G1548 & G1227LVL en Manfrotto vdkop 501.
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Birdpix.nl Forum Index -> Maandopdracht
Goto page Previous  1, 2, 3 ... , 24, 25, 26  Next
 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
Page 25 of 26


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum