Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Nieuws


Competitie: digitale vogelfoto van het jaar 2003

 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Daan Schoonhoven


Gender: Male
Age: 50
Joined: 14 Jul 2003
Posts: 2683
Location: Nijkerk
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 27 Dec 2003, 21:55    Post subject: Competitie: digitale vogelfoto van het jaar 2003
Ter afsluiting van het jaar organiseert birdpix.nl een vogelfotowedstrijd: digitale vogelfoto van het jaar 2003.
Elke geregistreerde gebruiker mag 1 foto uploaden naar het album “Foto van het jaar 2003”. De foto moet gemaakt zijn in 2003 in de Benelux en er moet een vogel opstaan Smile . Het mag zowel een foto zijn die al eerder is geupload als een nieuwe foto. In elk geval moet de foto opnieuw geupload worden in het album “Digitale vogelfoto 2003 competitie”. Bij de omschrijving moet worden vermeld met welke apparatuur de foto is genomen. Het copyright van de foto blijft bij de betreffende fotograaf. Zoals gebruikelijk moeten ingezonden foto’s eerst langs een moderator om op de site te verschijnen.

Alle geregistreerde gebruikers bepalen samen wie de winnaar wordt, door zoals gebruikelijk, de ingezonden foto’s te raten. Alleen geregistreerde gebruikers kunnen een rating geven. Laat bij het geven van je oordeel niet zozeer de insteek zijn om de gemiddelde rating te beïnvloeden (bijv. het geven van een 6 omdat je de totdantoe gemiddelde rating van 8,44 te hoog vindt) maar geef het cijfer dat jij de foto waard vindt.

Maak vooral ook gebruik van de commentaar-functie. Technisch gezien kunnen we het commentaar niet verplicht stellen, maar jouw oordeel krijgt meer waarde wanneer je dat met argumenten onderbouwt. Daarom vragen we om bij elke foto die je rate ook te becommentariëren (bijv. ik geef een 7. De vogel is weliswaar goed in focus, maar is iets overbelicht en de compositie had iets beter gekund).

Tot en met 10 januari is het mogelijk om foto’s in te sturen. Raten blijft mogelijk tot 17 januari. Op 17 januari is de winnaar dus bekend. De 1e prijs houdt in dat de winnende foto wordt weergegeven als een van de 7 roulerende foto’s op de homepage van birdpix.nl. Daarnaast zijn we in onderhandeling over publicatie van de foto in een van de Nederlandse vogeltijdschriften.

Degenen die op een oneigenlijke manier, proberen de wedstrijd te beïnvloeden worden uitgesloten van deelname en kunnen zo nodig gebanned worden.

Birdpix.nl behoudt het recht om gedurende de wedstrijd de bepalingen bij te stellen, aan te scherpen en/of te wijzigen wanneer er onvoorziene problemen of vragen rijzen. Uitgangspunt blijft om op een zo eerlijke en transparante manier de winnaar te bepalen.

Vragen kun je bij voorkeur stellen via het forum.
Back to top
Reply with quote
 
bram
Guest







PostPosted: Mon 29 Dec 2003, 18:53    Post subject:
Leuke competitie. Ik ga gelijk de foto's van een rating voorzien.
Back to top
Reply with quote
 
Daan Schoonhoven


Gender: Male
Age: 50
Joined: 14 Jul 2003
Posts: 2683
Location: Nijkerk
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 29 Dec 2003, 23:06    Post subject:
Nog een aanvullende opmerking over hoe te bepalen wie de competitie wint: bij een gelijke score van twee of meerdere foto's wint de foto waarop het vaakst is gestemd.
_________________
Daan Schoonhoven
Admin Birdpix
PiXFACTORY
Back to top
Reply with quote
 
Bokje


Gender: Male
Age: 63
Joined: 22 Aug 2003
Posts: 162
Location: Tienhoven (Utr.)
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 30 Dec 2003, 11:26    Post subject: Digitale fotowedstrijd
Leuk initiatief, ik doe mee.
Ik hoop dat het ook lukt om tijdschriften zover te krijgen om de winnende foto te plaatsen.

Groeten,

Bokje
_________________
Sony
Back to top
Reply with quote
 
Jan Smit


Gender: Male
Age: 65
Joined: 03 Jan 2004
Posts: 3

Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 04 Jan 2004, 16:46    Post subject: Foto Wilde Zwaan terug getrokken uit westrijd.
Omdat ik de foto van de Wilde Zwaan al naar een andere fotowedstrijd heb verzonden en in die wedstrijd eerder gepubliceerde foto's niet mee kunnen doen heb ik de foto van de Wilde Zwaan terug getrokken.

Met vriendelijke groet,

Jan


www.aves.nu
Back to top
Reply with quote
 
Daan Schoonhoven


Gender: Male
Age: 50
Joined: 14 Jul 2003
Posts: 2683
Location: Nijkerk
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 05 Jan 2004, 9:29    Post subject:
weiland wrote:
Het lijkt erop dat je als deelnemer op je eigen foto kan stemmen.


Nee hoor, dit is geblokkeerd. Het was voorheen wel zo, maar i.vm. de competitie hebben we dit veranderd, wel zo eerlijk idd.

Maar hoe kom je erbij dat het lijkt alsof het wel kan?
Back to top
Reply with quote
 
bpbruijn


Gender: Male
Age: 65
Joined: 31 Dec 2003
Posts: 10
Location: Hellevoetsluis
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 06 Jan 2004, 22:26    Post subject:
Ik vind het vreemd dat bij een digitale fotowedstrijd foto's worden toegelaten die met spiegelreflex camera's zijn gemaakt en vervolgens ingescand met een flatbed scanner. In mijn optiek toch iets anders dan een digitale foto. Zo wordt het een oneerlijke strijd. Question
_________________
Camera Nikon Coolpix 990
Telescoop Leica APO televid 77
Statief Manfrotto144B/128RC

mijn website: http://community.webshots.com/user/bpbruijn
Back to top
Reply with quote
 
jwchess
PixPas Pro


Gender: Male

Joined: 14 Jul 2003
Posts: 1119

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 06 Jan 2004, 22:28    Post subject:
Ik vind dat je gelijk hebt.
Misschien dat die er per ongeluk tussendoor is geglipt?
Ik heb hem zolang even afgekeurd, maar Digidaan heeft hierin het laatste woord...
_________________
Nikon D50 met Nikkor 18-200 VR
Back to top
Reply with quote
 
Daan Schoonhoven


Gender: Male
Age: 50
Joined: 14 Jul 2003
Posts: 2683
Location: Nijkerk
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 06 Jan 2004, 22:34    Post subject:
bpbruijn wrote:
Ik vind het vreemd dat bij een digitale fotowedstrijd foto's worden toegelaten die met spiegelreflex camera's zijn gemaakt en vervolgens ingescand met een flatbed scanner. In mijn optiek toch iets anders dan een digitale foto.


Ja, mee eens, de foto wordt uitgesloten van deelname. Toegestaan zijn idd alleen digitale foto's gemaakt met digitale camera's. Bedankt voor je alertheid.
Back to top
Reply with quote
 
bpbruijn


Gender: Male
Age: 65
Joined: 31 Dec 2003
Posts: 10
Location: Hellevoetsluis
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 07 Jan 2004, 0:31    Post subject: nog een foto niet digitaal
Bedankt voor het snelle optreden maar ik zou als ik jullie was nóg maar eens goed kijken naar een inzending of ze digitaal zijn of niet.
Verder laat het ik nu over aan jullie alertheid.
_________________
Camera Nikon Coolpix 990
Telescoop Leica APO televid 77
Statief Manfrotto144B/128RC

mijn website: http://community.webshots.com/user/bpbruijn
Back to top
Reply with quote
 
PeterH



Age: 46
Joined: 10 Aug 2003
Posts: 264
Location: Zeist
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 07 Jan 2004, 10:01    Post subject:
Wat een onzin. Ongelijke strijd?? Zijn jullie bang het af te leggen tegen spiegel reflex camera's met ingescande foto's? Kom nou, als dat de reden is, moet je gewoon betere foto's maken. Zo kan ik natuurlijk ook zeggen dat foto's gemaakt met een 10D altijd gaan winnen boven een coolpix en een 10D foto met een goede lens gaat winnen van een 10D met een scope.

Als de inzendtermijn sluit zal ik alle foto's waarderen. Ik heb voor het nieuwe jaar gekeken en toen waren alle foto's nog niet voorzien van belangrijke info, zoals aparatuur en dergelijke.

Wellicht voor volgend jaar. Je moet niet de waardering kunnen zien. Zo kan iemand die laat stemt altijd invloed uitoefenen op de stand. Gewoon kaal waarderen is in dit geval het beste. Soms maakt de waardering zelfs uit als je weet wie hem gemaakt heeft. Persoonlijke invloeden en dergelijke. Hou het eerlijk jongens!

groeten

Peter
_________________
info@peterdenhartog.com
Compleet vernieuwde website: www.peterdenhartog.com
Back to top
Reply with quote
 
Daan Schoonhoven


Gender: Male
Age: 50
Joined: 14 Jul 2003
Posts: 2683
Location: Nijkerk
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 07 Jan 2004, 11:51    Post subject:
PeterH wrote:
Wat een onzin. Ongelijke strijd?? Zijn jullie bang het af te leggen tegen spiegel reflex camera's met ingescande foto's? Kom nou, als dat de reden is, moet je gewoon betere foto's maken.


Wat mij betreft is het geen kwestie van een ongelijke strijd. We hebben er voor gekozen om een digitale fotowedstrijd te houden, dat betekent dus alleen foto's gemaakt met een digitale camera.

PeterH wrote:
Zo kan ik natuurlijk ook zeggen dat foto's gemaakt met een 10D altijd gaan winnen boven een coolpix en een 10D foto met een goede lens gaat winnen van een 10D met een scope.


Om hierop in te haken: wat vinden jullie er van om de volgende keer twee categoriën te hanteren: een voor gedigiscoopte foto's en een voor foto's gemaakt met digitale spiegelreflexen met bijbehorende lenzen. Graag jullie mening.

PeterH wrote:
Wellicht voor volgend jaar. Je moet niet de waardering kunnen zien. Zo kan iemand die laat stemt altijd invloed uitoefenen op de stand. Gewoon kaal waarderen is in dit geval het beste. Soms maakt de waardering zelfs uit als je weet wie hem gemaakt heeft. Persoonlijke invloeden en dergelijke. Hou het eerlijk jongens!


Ik weet niet of dit technisch zo eenvoudig is, maar op zich heb je gelijk. We kunnen zien hoe we dit een volgende keer kunnen doen. Voorlopig moeten we het doen met de oproep om het oordeel dat al gegeven is buiten beschouwing te laten.


Last edited by Daan Schoonhoven on Wed 07 Jan 2004, 18:03; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote
 
PeterH



Age: 46
Joined: 10 Aug 2003
Posts: 264
Location: Zeist
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 07 Jan 2004, 16:25    Post subject:
Daan,

die keuze van digitaal is prima, ik begrijp alleen de ongelijke strijd niet die bpbruin bedoeld.

Dit is alleen mogelijk als je volgend jaar meer gebruikers hebt. Met 100 mogelijke candidaten is een afscheiding niet nodig.

Je zou ook kunnen kiezen voor een deskundige vakjury. Laat iedereen 1 of 2 digitale foto's uploaden, liefst groot (en klein op de site). Laat iedereen stemmen en laat die stem als 1 stem in de vakjury gelden. Als je zorgt dat er een editor van een natuurblad in de jury zit is het publiceren ook geen probleem. Ik begrijp dat je het zo ingewikkeld kunt maken als je zelf wilt met allerlei verschillende opzetten...

Grz

Peter
_________________
info@peterdenhartog.com
Compleet vernieuwde website: www.peterdenhartog.com
Back to top
Reply with quote
 
Hillebrand


Gender: Male

Joined: 29 Dec 2003
Posts: 22
Location: Warten
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 07 Jan 2004, 19:32    Post subject:
Beste Daan,


Een wijs besluit!!


Peace.............. Very Happy



Met vriendelijke groet,


Hillebrand
_________________
Canon spulletjes
www.breuker-fotografie.nl

Kijk ook eens voor workshops op: www.pixus.nl


Last edited by Hillebrand on Thu 08 Jan 2004, 21:10; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote
 
Daan Schoonhoven


Gender: Male
Age: 50
Joined: 14 Jul 2003
Posts: 2683
Location: Nijkerk
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 08 Jan 2004, 20:34    Post subject:
Na ampel beraad Confused willen we de analoge foto's die totnogtoe zijn geupload voor de wedstrijd niet verwijderen. Reden hiervoor is dat er op voorhand onvoldoende duidelijk is geweest of gescande foto's aldanniet digitaal zijn en wel of niet hadden mogen worden ingediend.
Gedigiscoopte foto's en foto's met digitale SRL's is ook een kwestie van appels en peren vergelijken. De volgende keer zullen we bij het organiseren van een fotowedstrijd verschillende categorien (2 à 3) hanteren. Vooralsnog blijft de huidige wedstrijd beperkt tot een categorie, maar de beste gedigiscoopte foto komt wordt in elk geval ook opgenomen in de home-intro.

Het is een eerste keer dat we een wedstrijd organiseren en in die zin een pilot, we leren ervan. Laten we het belangrijkste doel van de site in het oog houden: het delen van vogelfoto's en leren om betere foto's te maken, daarom zijn gescande foto's sowieso welkom!
En laten we de toon van onze reacties vriendelijk houden, ik kan slecht tegen ruzie Laughing. #angel #angel #angel Vrede op aarde.
Back to top
Reply with quote
 
bpbruijn


Gender: Male
Age: 65
Joined: 31 Dec 2003
Posts: 10
Location: Hellevoetsluis
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 09 Jan 2004, 18:22    Post subject: digitaal of niet?
O.k. hier ben ik het ook mee eens.
Ik wilde gewoon aangeven dat als je zegt dat het een digitale fotowedstrijd is er in mijn optiek geen ingescande foto's mee mogen doen. Nu vind ik dat deze keer de foto's die ingescand zijn mogen meedoen.
Ik wil ook geen ruzie probeerde alleen maar duidelijkheid te scheppen. Mijn ervaring is wel dat bij een andere fotowedstrijd waar ik aan mee gedaan heb ook steeds meer "gewone" foto's ingestuurd werden en dat zo uiteindeklijk de digiscopingfoto's in een mindere hoek plaatste. Want digiscoping blijft toch minder van kwaliteit. Technisch gezien dan.

Bas
_________________
Camera Nikon Coolpix 990
Telescoop Leica APO televid 77
Statief Manfrotto144B/128RC

mijn website: http://community.webshots.com/user/bpbruijn
Back to top
Reply with quote
 
HJDT



Age: 48
Joined: 04 Aug 2003
Posts: 1763
Location: Vleuten
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sat 10 Jan 2004, 14:50    Post subject:
Wat mij betreft zou je eventueel te vormen categorien in principe kunnen splitsen in (1) Digiscoping en (2) "De rest".
Volgens mij is het verschil tussen een digitale en analoge spiegelreflex niet zo groot dat hierdoor verschillende categorien ontstaan.

Natuurlijk geeft bepaalde apparatuur (bijv. een Canon 10D) wel een voorsprong in kwaliteit maar dat is met gedigiscoopte foto's ook zo omdat sommige camera-lens combi's nou eenmaal minder goed samen gaan.

Ik ben er ook voorstander van diezelfde splitsing in de site wel op een of andere manier te behouden en dan niet alleen door middel van een omschrijving welke apparatuur je hebt gebruikt. Nu moet je deze informatie namelijk nog vaak opzoeken in de persoonlijke gegevens van de gebruiker omdat vaak vergeten wordt dit bij elke foto apart te vermelden (ik weet het: dit doe ik zelf ook nooit).

Wellicht is het een idee om bij registratie van elke nieuwe gebruiker een verplicht invulveld te maken met als kop: "Gebruikte apparatuur: " en deze bij elke foto standaard weer te geven zoals nu ook al met een heleboel gegevens gebeurt.

Groeten Michel Veldt
_________________
Canon EOS 40D/7D, Canon EF 500f4 L IS USM en Canon EF 300f4 L IS USM. Eventueel met 1.4x Tc type II.
Statief: Gitzo G3125 + nep-Wimberly of Manfrotto 055 met 139 RC kop.
Back to top
Reply with quote
 
PeterH



Age: 46
Joined: 10 Aug 2003
Posts: 264
Location: Zeist
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 14 Jan 2004, 9:23    Post subject:
Ik kan op 1 foto geen commentaar geven. De foto is Jager en Meeuw van.... (sorry vergeten)

Peter
_________________
info@peterdenhartog.com
Compleet vernieuwde website: www.peterdenhartog.com
Back to top
Reply with quote
 
jwchess
PixPas Pro


Gender: Male

Joined: 14 Jul 2003
Posts: 1119

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 14 Jan 2004, 16:55    Post subject:
Klopt, omdat die foto tijdelijk was afgekeurd, maar daarna weer goedgekeurd, is er wat vergeten aan te passen.
Maar het moet nu weer mogelijk zijn.
Bedankt voor het melden! Smile
_________________
Nikon D50 met Nikkor 18-200 VR
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Birdpix.nl Forum Index -> Nieuws

 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum