Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Sigma 100-300 F4, Canon 100-400 of toch maar de prime...

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 09 Apr 2008, 16:17    Post subject: Sigma 100-300 F4, Canon 100-400 of toch maar de prime...
Tot nu toe heb ik mezelf altijd weten te redden met mijn panasonic FZ50 (http://www.flickr.com/photos/jerw/). Ik ben echter toch van plan mijn hobbie wat serieuzer te gaan beoefenen en wil graag upgraden naar een DSLR. Ik heb mijn oog laten vallen op een canon 30d (40d is boven mijn budget) maar wat lenzen betreft ben ik er nog niet helemaal uit. Ik heb erg veel review sites bezocht en dit zijn mijn bevindingen:

100-400 is verschilt nogal per exemplaar wat scherpte betreft. Heeft wel IS
400 5.6 prime Super scherp, geen IS en weinig flexibiliteit.

Zelf ben ik een superzoom gewend en ik vind het prettig om te kunnen zoomen. Ik ben dus verder gaan zoeken naar opties en vond de volgende:

Sigma 100-300 F4 + extender 1.4.

Op de site van Fred en Miranda wordt deze lens de hemel in geprezen om zijn scherpte. Sommige mensen beweren dat hij qua scherpte niet voor hun prime onder doet. Ook zeggen veel mensen dat de lens i.c.m. de 1.4 extender weinig van deze scherpte inlevert. De beste zoom van sigma staat er regelmatig.

Het lijkt mij een erg mooie combinatie op papier, een 30D met een 420mm 5.6 zoom die lekker scherp is. De IS wil ik wel missen door vanuit een schuilhut met een statief/rijstzak of iets dergelijks te gaan schieten.

Nou eindelijk de vraag... Presteert deze combi idd zo goed als ik hoop? Of is het toch beter voor een van de canon opties te gaan? Graag hoor ik van mensen die ervaring hebben met deze lenzen.

Vriendelijke Groet,

Jeroen Waardenburg

Lesley van Loo

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 09 Apr 2008, 17:21    Post subject:
Hoi Jeroen,

ik heb 2 van de 3 lenzen gehad die jij noemt.
van de canon 100-400 heb ik 2 verschillende exemplaren gehad en de 2de was inderdaad scherper dan de eerste, maar volgens mij zijn de nieuwere modellen wel allemaal gelijk.
ik vind het persoonlijk wel een erg mooie/goede lens (vooral voor op safari Very Happy )

de sigma ex 100-300 F4 is idd een goede en scherpe zoomlens, met interne zoom (lens wordt dus niet groter en kleiner) maar ik vond hem met de sigma ex 1.4 converter tegenvallen en 300mm of 400mm is best een aardig verschil.

als ik nu moest kiezen tussen de sigma of de canon dan zou ik voor de canon kiezen, ook al vind ik de sigma er van buiten mooier uitzien en is die interne zoom ook wel erg mooi Very Happy

succes met je keuze en misschien kan je ze allebei wel een keer proberen bij 1 of andere fotozaak.

groeten Lesley

HJDT

PostPosted: Wed 09 Apr 2008, 20:35    Post subject:
Ik heb de Sigma die je noemt en ben er heel erg tevreden over. Als je het geld er voor (over) hebt zou ik echter voor de Canon gaan (zker als het je "hoofdlens" is). IS en redelijk wat meer bereik waardoor de lens net even veelzijdiger is.

Groeten Michel
Reply with quote

Lesley van Loo

PostPosted: Wed 09 Apr 2008, 21:47    Post subject:
oh ja, of de canon 300mm F4 IS met converter.

JeroenW

PostPosted: Thu 10 Apr 2008, 7:19    Post subject:
Bedankt voor jullie reacties tot nu toe. Jammer dat de Sigma tegenvalt met de 1.4 converter... Anders zou ik zeker voor deze lens gaan. Ik vind hem er idd erg mooi uitzien met die interne zoom enz. Is er iemand die deze lens heeft uitegeprobeerd met een andere converter? Kenko 1.4 pro of iets dergelijks? En is de scherpte van de sigma i.c.m. de converter niet terug te winnen door de lens wat verder dicht te draaien (f/7 of f/Cool? Ik vind het niet erg om op een tri/monopod te gebruiken en met een 30d en mijn ervaring met noise opruimen (ben een compact gebruiker Wink) Denk ik daar wel mee weg te komen...

Gr Jeroen

Lesley van Loo

PostPosted: Thu 10 Apr 2008, 9:16    Post subject:
denk dat je in combinatie met die sigma ex lens toch ook met de sigma ex converter de beste converter hebt, wat dat knijpen van het diafragma betreft dat zou ik niet meer weten, te lang geleden.

het beste kun je het gewoon eens zelf proberen bij een fotozaak.

peter wijn

PostPosted: Thu 10 Apr 2008, 9:28    Post subject:
beter geen convertor achter een zoomlens. Het zoomen kost al kwaliteit, de convertor nog eens...
Hoge diafragmawaarden herstellen een hoop, maar uh, je kan ze lang niet zo vaak toepassen als je zou willen. Het mooiste licht heb je niet midden op de dag.

Als je er nog een vogellens bij hebt, dan is 100-300 erg leuk. Zo niet, kies dan voor lengte.
Back to top
Reply with quote

Ben Brons

PostPosted: Thu 10 Apr 2008, 9:35    Post subject:
Ik zelf heb de Canon 100-400 mm gehad en ben dus overgestapt op een prime en wel de 500mm en ik moet zeggen dat is toch een stuk scherper en zeker met het fotograferen van vogels, het enige nadeel is dat als de vogels erg dichtbij zitten je de 200 mm op moet zetten, maar wanneer gebeurt dat dat er een vogel op een meter of 2 van je af zit?

Gr. Ben Brons

Panthera

PostPosted: Thu 10 Apr 2008, 10:50    Post subject:
peter wijn wrote:
beter geen convertor achter een zoomlens. Het zoomen kost al kwaliteit, de convertor nog eens...

Hoi Peter,

We werken al een tijdje met de Sigma 120-300/2.8 met een Sigma 1.4 of 2.0 convertor.
Geen probleem hoor. Net nog 24.000 foto's mee gemaakt in Kenia. Gisteren pas terug dus moeten ze nog goed bekijken, maar het zag er op lokatie allemaal prima uit.

Zo'n combinatie is wat goedkoper en lichter als zijn zware broertje de 300-800 die wat mij betreft absoluut niet te evenaren valt. Ik zou nooit meer zonder willen. Met dat objectief op een wimberley in een greppel bij een drinkplaats en dan vanaf maaiveld impala's, wrattenzwijnen, kroonkranen, ibissen, buffels en giraffen fotograferen, gaat je voorstellingsvermogen te boven. He-le-maal geweldig. Prijswinnende platen.

Veel groeten
Marco

Last edited by Panthera on Thu 10 Apr 2008, 16:42; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Thu 10 Apr 2008, 12:08    Post subject:
marco,
fotografeer je ook bij volle opening? zou je misschien eens wat voorbeelden willen laten zien van de kwaliteit die je kan halen met convertor en zoom?
Back to top
Reply with quote

Panthera

PostPosted: Thu 10 Apr 2008, 16:52    Post subject:
Hoi Peter,

Jazeker fotograferen wij ook bij volle opening. Liever niet, maar kan het niet anders dan doen we dat.

Foto's laten zien is wat anders. Zoals je weet publiceren we hier eigenlijk geen foto's. Dat heeft te maken met een aantal zaken waaronder het verscherpen.
Wij bewerken de foto's zelden of niet. Bijna alle op internet gepubliceerde foto's zijn verscherpt. Het resultaat zegt dus helemaal niets over de gehaalde kwaliteit. Dat kan verschrikkelijk zijn aangepast.
Je kunt dus alleen maar een oordeel vellen over een niet aangepaste foto. Wanneer wij deze hier publiceren, valt die in het niet bij alle tot op het bot verscherpte foto's. Dat kan dus nooit eerlijk worden.

Wie echter het resultaat wil zien, stuurt gewoon even een berichtje. Stuur ik even wat foto's op of vergelijken we een keer de gemaakte foto's onder gelijke conditie. Geen enkel probleem.

Veel groeten
Marco

j.geerlinks

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 10 Apr 2008, 20:50    Post subject:
Hoi Jeroen,

Ik fotografeerde eerst met de panasonic FZ30 en sinds anderhalf jaar met een canon 400 d met sigma 100-300 en 1.4 converter en mij bevalt het goed.
Ik ben het wel met bovenstaande berichten eens dat een converter niet alijd goed doet.
Maar ik ben er erg blij mee.
Voor resultaten verwijs ik je door naar mijn site en als je nog vragen hebt hoor ik het graag.

Groeten Jorrit
www.jorritgeerlinks.nl
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum