Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Naamgeving in I-view

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Moderator
Moderator

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 21 May 2008, 19:12    Post subject: Naamgeving in I-view
Heb door computerproblemen mijn fotobewerkingsprogramma's en I-view op een nieuwe computer moeten installeren. Alles werkt feilloos op een kleinigheidje na. Na het veranderen van de naam van de foto in de door mij gewenste systematiek komt deze op de correcte manier onder de thumbnail te staan. Ook via de browser wordt de naam goed weergegeven, echter klik ik op de naam onder de thumbnail in I-view komt er een heel andere 8-caracter naam met het ~ teken erin tevoorschijn. Als ik via I-view de NEF open in Capture dan krijgt de foto ook die rare naam. Ook als ik de foto via I-view kopieeer naar een andere map verandert de naam ook naar die gekke naam.
Heeft iemand hier een verklaring en een oplossing voor?

Alvast bedankt,

Michel
Reply with quote

D.J. van Unen

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 21 May 2008, 21:53    Post subject:
Beste Michel,

Heb je de namen van je directorystructuur misschien aangepast op je nieuwe PC, zodat het archief in I-view niet meer synchroon loopt met de mappenstructuur op de PC. Ik heb ook eens zoiets gehad met I-view. Dit kun je onder FIND herstellen met RESET PATHS.

Wellicht het proberen waard met een copy van je archief.

Succes,
Dirk-Jan
Reply with quote

Mies
Moderator
Moderator

PostPosted: Wed 21 May 2008, 22:05    Post subject:
Is volgens mij het probleem niet omdat hij dit ook doet met net daarvoor ingeladen verse foto's. Vindt het ook vreemd dat hij de naam van het album ook inkort tot 8 karakters, eindigend op ~1. Zou het met de windowsinstelling te maken kunnen hebben, al hebben andere programma's niet dezelfde problemen.

Michel
Reply with quote

Douwe de Vries

PostPosted: Thu 22 May 2008, 8:14    Post subject:
Het gedrag wat je beschrijft is van programma's die niet geschikt zijn voo r een 32bit operatingsystem. Het operatingsystem geeft dan de eerste acht karakters van het bestandsnaam door gevolgd door ~1 (en ~2 als er nog een bestand is met dezelfde eerste 8 karakters, etc.). Aangezien dit programma dus de volledige naam niet weet zal hij hem ook met deze verkorte naam opslaan.

Wel precies wat jij beschrijft dus, maar als dit het probleem is moet je met een hele oude versie van iview werken. Is dat zo? Dan kun je gewoon een recente versie downloaden.

Groet, Douwe.
Back to top
Reply with quote

Mies
Moderator
Moderator

PostPosted: Thu 22 May 2008, 11:43    Post subject:
@Douwe. Ik heb de laatste versie van I-view inclusief de laatste update. De weergave van de naam lijkt ook in het geheel niet op de bestandsnaam: mige20080514-0781.NEF wordt: MI496A~2.NEF en ook hier is geen logica in te ontdekken. Bij het copieren van bestanden uit twee verschillende batches geeft hij ook de melding dat de bestandsnaam al bestaat (van een tijdens dezelfde kopieeropdracht gekopieerde foto). Question Question

Michel
Reply with quote

peter wijn

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 22 May 2008, 12:39    Post subject: Re: Naamgeving in I-view
Mies wrote:
Alles werkt feilloos op een kleinigheidje na. Na het veranderen van de naam van de foto in de door mij gewenste systematiek komt deze op de correcte manier onder de thumbnail te staan. Ook via de browser wordt de naam goed weergegeven, echter klik ik op de naam onder de thumbnail in I-view komt er een heel andere 8-caracter naam met het ~ teken erin tevoorschijn. ###### Als ik via I-view de NEF open in Capture dan krijgt de foto ook die rare naam. #### Ook als ik de foto via I-view kopieeer naar een andere map verandert de naam ook naar die gekke naam.

Dat wat tussen ### staat heb ik ook meegemaakt. maar alleen als ik kies 'openen met' en dan capture selecteer. Als ik de bovenste selectie kies 'standaardprogramma' (of hoe het heet) dan komt de naam goed door in capture. Maar de andere 2 zaken kloppen helemaal niet. Blijkbaar gebruikt het programma bij jou de interne databaseverwijzing binnen het programma voor de externe naamgeving.

(Ik gebruik het nikonprogramma voor de naamgeving van de bestanden.)
en noch iview, noch microsoft expression media werkt met mijn D300 files. Hoe jij dat doet????
Back to top
Reply with quote

Douwe de Vries

PostPosted: Thu 22 May 2008, 13:22    Post subject:
Een vreemd probleem, dus heb ik nog even wat gezocht. Ik kom zo snel geen pasklaar antwoord tegen, maar zie wel een paar richtingen die wellicht helpen. Die vreemde namen kunnen (zoals peter ook zegt) interne namen van iview zijn die niet goed doorkomen, maar zouden ook uit de exif van het NEF bestand kunnen komen en verkeerd zijn geconverteerd. Ik lees hier en daar namelijk dat de structuur van NEF bestanden in de loop van de tijd veranderd is en dat iview daar niet altijd lekker mee omgaat. Een ander vergelijkbaar probleem (maar niet helemaal) ging over iView multimedia. Zie deze link:http://forum.iview-multimedia.com/viewtopic.php?t=7175&highlight=nef

Dit een beetje combinerend en omdat het op jouw oude PC wel werkte zou het dus kunnen dat iview dll's aanroept die op jouw nieuwe PC een andere (waarschijnlijk nieuwere) versie hebben.

Gaat het met JPEG b.v. ook fout?

Wat je zou kunnen proberen is de plugin directory in iview van jouw oude PC eens over die van je nieuwe heen te zetten (originelen even veiligstellen). Verder kun je nog wat gerichter zoeken in het forum, waar bovengenoemde link naar verwijst.

Veel succes in ieder geval.
Back to top
Reply with quote

Mies
Moderator
Moderator

PostPosted: Thu 22 May 2008, 13:26    Post subject:
Het is dus duidelijk een I-View probleem. Net even geprobeerd als ik de naam niet batchgewijs via I-View wijzig dan veranderd er niets bij opening in Capture (via I-View). Zit denk ik niets anders op om een ander programma te gebruiken voor het leeghalen van de kaartjes en het hernoemen van de bestanden Crying or Very sad Welk programma gebruik jij hier precies voor Peter?
Reply with quote

Landauer92

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 22 May 2008, 13:42    Post subject:

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum