Gender: Male Age: 52 Joined: 17 Oct 2006 Posts: 27 Location: Eerbeek
Posted: Thu 28 Feb 2008, 9:53 Post subject: Canon EOS 5D of de EOS 40D
Hallo
Op dit moment heb ik mijn camera's van Nikon (D70s) en de Fuji S3pro met de nodige lenzen erbij.
Ik overweeg nu om over te gaan stappen naar Canon, nu ben ik al weken aan het lezen om er achter te komen welke camera ik zou moeten kopen.
Ik gebruik hem voornamelijk voor natuur fotografie en heb dus grote twijfels of de 5D van Canon of de 40D van canon.
Wie kan mij iets verder op weg helpen met misschien wel ervaringen.
Alvast bedankt.
Met vriendelijke groet,
Jeroen van der Giesen _________________ Canon 40D - Canon 17-85mm IS - Canon 300mm F4 L IS - Canon 1.4 II converter - Manfrotto monopod
Posted: Thu 28 Feb 2008, 10:24 Post subject: Ligt helemaal aan je doel....
Voor landschappen en algemene natuurfotografie is de Canon 5D de onbetwiste 'leider'. Ga je voor vogel en wild fotografie dan is de Canon 40D de beste optie vanwege de cropfactor... Meer bereik met je lenzen.
Aan jouw de keus. Je kunt ook de 5D kopen en wellicht een 2e hands 20D op de kop tikken voor 300-400 euro voor vogelfotografie. _________________ "Take nothing but pictures. Leave nothing but footprints..."
Gender: Male Age: 68 Joined: 05 Feb 2006 Posts: 174 Location: Best
Posted: Thu 28 Feb 2008, 10:25 Post subject:
Belangrijk verschil tussen deze twee camera's is dat de 5D een full-frame camera is en dat de 40D een cropfactor heeft van 1.6*.
Voor vogelfotografie ben je met de laatste beter uit. Betekent dat een lens van 300 mm zich gedraagt als een lens van 480 mm.
De 5D is al weer aan paar jaar oud en mist dus een stuk ontwikkeling die je nu bij de 40D wel hebt (live-view en sensor reiniging bijvoorbeeld).
De 5D heeft daartegenover een voordeel in het groothoekbereik wat voor landschapsfotografie zijn nut kan hebben.
Daarnaast is de 40D ook wat goedkoper in aanschaf.
Maar het blijft natuurlijk altiijd een persoonlijke keus.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt en dat ik geen open deuren intrap. _________________ Canon EOS 7DII
17-85 mm IS USM en
300 mm F4 IS USM, ext. 1.4x
Gender: Male Age: 55 Joined: 22 Jan 2006 Posts: 983 Location: Zuid Holland
Posted: Thu 28 Feb 2008, 11:51 Post subject:
Cropfactor maakt helemaal niks uit. Het gaat om het aantal pixels/oppervlak dat je achter de lens hebt zitten. Op dit moment ben je dan beter af met de 40D als het om telewerk gaat. Liever zou je full frame hebben met meer picels per vierkante millimeter (kun je straffeloos nog eens wat croppen ook) Maar dat wordt een beetje prijzig.
Age: 47 Joined: 18 Aug 2005 Posts: 651 Location: Valkenswaard
Posted: Thu 28 Feb 2008, 12:06 Post subject:
Bas heeft gelijk. Ter verduidelijking in cijfers:
De 5D heeft een 1,0 cropfactor en kent 4368x2912 pixels.
De 40D heeft een 1,6 cropfactor en kent 3888x2592 pixels
Als je nu met de 5D een dermate uitsnede maakt, dat het resulaat gelijk is aan wat je met de 40D zou zien, hou je (delen door 1,6) 2730x1820 pixels over. Je ziet, de 40D biedt bij dezelfde uitsnede meer pixels.
Anders gezegd, om hetzelfde aantal pixels te houden bij dezelfde uitsnede zou de 5D eigenlijk 6222x4148 pixels moeten hebben, oftewel 26MP...dat wordt dus sparen voor een 1Ds mark III...
Zonder gekheid: bedenk goed wat je met je camera wil gaan doen. Een fullframe is super voor landschappen, macro en dieren die benaderbaar zijn. Voor vogels en zoogdieren is een cropfactor camera wel heel fijn.
Posted: Thu 28 Feb 2008, 12:43 Post subject:
Met zulke antwoorden kom ik wel steeds verder in mijn beslissing.
Zelf had ik als iets meer de voorkeur voor de 40D dit mede i.v.m. de snelheid van de camera 6,5 beelden i.p.v. 3 beelden.
Maar als ik dit nu allemaal goed lees (en begrijp) kan ik in mijn geval beter voor de 40D gaan, straks in combinatie met de Canon EF 500mm F4 IS.
tot nu toe alvast bedankt, maar meer reacties zijn zeker welkom.
Groet,
Jeroen van der Giesen _________________ Canon 40D - Canon 17-85mm IS - Canon 300mm F4 L IS - Canon 1.4 II converter - Manfrotto monopod
Posted: Thu 28 Feb 2008, 12:46 Post subject: Jamaar, jamaar...
De 5D is wel DE camera welke de meest 'zachte' beelden kan opleveren. Kijk maar eens in de Fred Miranda forums. http://www.fredmiranda.com/forum/
De beelden die je daar vaak ziet in het 'landscapes' forum zijn vaak om je vingers bij af te likken... en gemaakt met de 5D.
Wil niet zeggen dat dat niet kan met de 40D, maar och, och.... wat een beelden. _________________ "Take nothing but pictures. Leave nothing but footprints..."
Wacht overigens nog even met de aanschaf. Er gaan hardnekkige geruchten over een ophanden zijnde cash back-actie van Canon (150 Euri op de 40D, 200 Euri op de 5D bij aankoop tussen 1/3 en 30/6), alsmede over een mogelijke opvolger voor de 5D. Maar die laatste laat al een tijdje op zich wachten.
Groet, Joop _________________ Canon
You can't shake hands with a clenched fist (Indira Ghandi)
Posted: Thu 28 Feb 2008, 15:08 Post subject:
Bij Fred en Miranda even zitten kijken op hun site, maar inderdaad daar is niets aan gelogen hoor Ron v. Elst.
Maar voor mij gaat het voornamelijk om vogel fotografie dus dan lijkt mij de crop factor van 1,6 wel een extra welkome.
Maar gezien het aantal mensen wat naar mijn vraag al heeft gekeken is dit een vraag waar nog veel mensen mee zitten
Ik heb zeker over de D300 nagedacht maar ik vind de aanschaf van een lens te duur in vergelijking met Canon.
En dat heeft mij er dus van overtuigd dat ik wil over stappen naar Canon.
Jeroen _________________ Canon 40D - Canon 17-85mm IS - Canon 300mm F4 L IS - Canon 1.4 II converter - Manfrotto monopod
Posted: Thu 28 Feb 2008, 15:29 Post subject:
Voor dezelfde centen heb je ook een (gebruikte) mkII(N) om ook een suggestie te doen. Dat geeft nog steeds een hogere beeldkwaliteit dan de 40D en een extreem goede AF.
Posted: Thu 28 Feb 2008, 16:57 Post subject: Keuzes...
Even een reactie op Bas z'n voorstel.
De gebruikte 1DmkII's doen nu rond de € 1500 - € 1800 voor een goed exemplaar. (Lees: weinig sluiterbewegingen en geen afgeragde body) dus zeker wel duurder dan een 40D maar goedkoper dan een nieuwe 5D. Tweedehands 5D's zie ik af en toe voor rond de € 1400,-
Ik heb nu een paar maanden een 1DmkII en ben er zeeeeeer tevreden mee. Geweldige camera, supersnelle AF en zeker snelle sluiter (8 beelden per seconde) in combinatie met een 1,3x cropfactor. Alles aan deze camera straalt professionalisme uit.
Enige nadeel van mijn 1DmkII is het kleine 2 inch display. Maar ik heb allang geleerd dat je nooit op de display van je Canon camera moet vertrouwen als het gaat om scherpte en kleurstelling.
Succes met je keuze! _________________ "Take nothing but pictures. Leave nothing but footprints..."
Posted: Thu 28 Feb 2008, 18:53 Post subject:
Sorry, ik dacht dat de prijzen al wat verder waren gekelderd van de mkII's.
Ik kocht 2 jaar terug mijn mkII ook (jong) gebruikt voor iets meer. Bepaald geen spijt van en hij gaat ook nog jaren mee. Dat kleine schermpje zie ik niet echt als nadeel en is minder krasgevoelig dan zo'n breedbeeld. Het gaat tenslotte om een camera en niet om een televisie.
Age: 58 Joined: 08 Nov 2003 Posts: 3780 Location: Utrecht
Posted: Thu 28 Feb 2008, 20:25 Post subject:
full frame is erg fijn als je het kan veroorloven. 5D is volgens mij - nog steeds - een fantastische camera voor hele mooie natuurbeelden. Een van de meest legitieme redenen om een overstap naar Canon te maken.
Maar het gemak van de cropfactor is voor vogelfotografie voor de meesten meer waard dan het prachtige beeld. Je koopt die 500 mm neem ik aan er van uitgaande dat je een beeldhoek krijgt equivalent met 800mm?
Posted: Thu 28 Feb 2008, 20:33 Post subject:
Peter Wijn:
Ik heb/ben nog steeds aan het twijfelen wat ik moet doen, alleen ik heb nu een camera die maar 1,5 beelden doet (fuji S3pro) maar daar in tegen geeft hij fantastische beelden.
De 5D van Canon is minder snel (3 beelden) dan de 40D (6,5) en dat trekt mij zeken ook heel erg sterk aan, plus de crop factor van 1,6 voor inderdaad de 500mm lens.
Alleen daar komt ie hij heeft maar 10,1 mp i.p.v. 12 mp als de 5D.
Moeilijk, moeilijk, moeilijk.
Maar komt goed!!!!! _________________ Canon 40D - Canon 17-85mm IS - Canon 300mm F4 L IS - Canon 1.4 II converter - Manfrotto monopod
Posted: Thu 28 Feb 2008, 21:05 Post subject: Megapixel
Staar je vooral niet blind op megapixels. Dat is de grootste marketingtruc sinds tijden. We zijn allang een punt gepasseerd waarbij het toevoegen van nog meer megapixels op hetzelfde sensorformaat helemaal geen nut meer heeft. Leidt alleen maar tot meer ruis omdat er de pixels dichterbij elkaar komen te liggen. Vervolgens moet weer software-matig e.e.a. in de camera worden 'rechtgetrokken' om tot een acceptabel niveau te komen.
Die 10 versus 12 megapixel stelt echt niets voor... Baseer daar vooral je beslissing niet op. De 10 megapixel sensor is echt meer dan voldoende. _________________ "Take nothing but pictures. Leave nothing but footprints..."
Age: 58 Joined: 08 Nov 2003 Posts: 3780 Location: Utrecht
Posted: Thu 28 Feb 2008, 21:29 Post subject:
hi J.A.
Tip: de hoogst gewaardeerde foto van de week is met een 5D gemaakt. Als je zoveel voorbereiding als adri in je vogelfoto's gaat stoppen, dan kan een 5d geen kwaad.
Als ik zelf moest kiezen, dan koos ik voor cropfactor (met pijn in het hart). Sterker nog, ik heb gekozen voor cropfactor.
Qua beeldsnelheid. Die S3 is naar ik begrijp vooral erg traag in het wegschrijven van bestanden en heeft snel last van een volle buffer. Voor zover mij bekend is 5d daar wel ietsje beter in? Kun je makkelijk nagaan.
Die S3 levert naar men zegt ook erg mooi beeld. Ik zou dat zeker eens vergelijken met de toekomstige camera van je keuze voordat je de sprong maakt. Om teleurstellingen te voorkomen.
Ron heeft hierboven gelijk: 10 MP is meer dan zat. Toch heeft de nikon d300 met 12 MP een mooier beeld dan d200 met 10 MP. De technieken staan niet stil, niet de productie van ruisarme sensoren, ook niet de software technieken.
Nog een edit: Als je van de beelden uit je s3 houdt is een s5 misschien ook een optie, niet snel, wel sneller. Qua lens: er stonden van de week 2 exemplaren 2e hands 400 F2,8 AF-S te koop op fotoapparatuur.nl. Met een tc1,4 een moordlens. Een vergelijkbare 2e hands canonlens zie ik vrij zelden.
Posted: Fri 29 Feb 2008, 8:41 Post subject:
Zelf heb ik een 5D , een 1DIII en een 40D, los van het feit dat de 40D een camera is van de laatste generaties kan hij nog steeds niet tippen aan de beeldkwaliteit die uit de bijna 3 jaar oude 5D komt gerold… Laat duidelijk zijn dat de 40D helemaal geen slechte camera is maar ik werk nog altijd liever met de 5D ( en 1D ). Ik heb er enkel de 40D bijgenomen voor macrowerk eigenlijk waar de grotere dof en die extra vergroting dan wel een voordeel is. Als je een 5D op een 500mm ( met eventueel 1.4x) gebruikt kom je toch al een heel eind, alles hangt af op welke manier je de beestjes benaderd eigenlijk.
Het idee om een goede 1DII te zoeken is ook helemaal zo slecht niet, veel liever dan een 40D in elk geval. _________________ 5D2 / Eos1D3
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum