Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Stel jezelf voor

wie ben ik?

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Mon 14 Mar 2005, 14:57    Post subject: wie ben ik?
Wie ben ik?

Nu jullie toch allemaal gezien hebben dat ik vandaag 60 geworden ben, hier een korte introductie. Ik ben Herman Berkhoudt, geboren 14-03-1945. Ik woon in Leiden waar ik ook biologie studeerde (1967-1973) en promoveerde in 1980 op zintuigen (tastzin & smaak) in de snavel van de wilde eend. Voor mijn wetenschappelijk bijdrage zie het overzicht van de Nederlandse ornithologie door wijlen professor Karel Voous. Over mijn wel en wee als Morfologie-docent bij de Leidse biologie staat genoeg op Internet.

Ik begon pas in mijn derde jaar van mijn studie serieus met vogelfotografie, gestimuleerd door medestudiegenoot Eric Wanders (ex-Vogelbescherming, nu SBB). Naar zijn voorbeeld koos ik op mijn eerste spiegelreflex (Petri) voor het (tweedehands) Novoflexsysteem met 300 en 640 lenzen. Ik nam later Ericís 400 mm kop over.
Na een jaar sabbatical in New York in 1980-81 schakelde ik over op het Contax-systeem (eerst 139 quartz, vervolgens de 167 MT), met Yashica en Tamron (macro) lenzen vanwege de aantrekkelijker prijs..Via een M-Contax adapter fuctioneerde mijn Novoflexsysteem nog steeds.

Het gemak van autofocus voor de vogelfotografie en de trefzekere lenskwaliteit van het Canon I.S. systeem zette me op de aankoop van de 300/4.0 I.S. L tele, eerst met een tweedehands Eos 650 later met de Eos 300 en 33 body. Sinds een jaar ben ik digitaal met de Canon Eos 10d. Ik heb erg veel lol in macrofotografie en wissel dat af met de vogels.

Ik combineerde Internationale Ornithologieconferenties vaak met een aansluitende reis, zoals bijv. Nieuw Zeeland en Zuid-Afrika Ik schuw de competitie niet: toen Frans Lanting voor het eerst bekend werd, haalde ik bij de BBC World Wildlife of the Year competitie een eervolle vermelding in de categorie vogels. Ik ben als fotograaf aangesloten bij Foto Natura.

Ik heb heel lang gekeken op deze site en durfde me aanvankelijk niet aan te melden. Het plaatje van de sperwer met houtsnip deed echter mín schroom varen dus sinds een week ben ik nu ook officieel binnen.
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Stel jezelf voor

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum