Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking


Hulp bij Photoshop bewerking

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
HJDT



Age: 48
Joined: 04 Aug 2003
Posts: 1763
Location: Vleuten
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 28 Dec 2003, 1:35    Post subject: Hulp bij Photoshop bewerking
Voordat je verder leest: bekijk eerst de foto van de Knobbelzwaan die op 28-12-2003 is ge-upload in het album “Vogels van Nederland”

Vandaag maakte ik deze foto van een Knobbelzwaan in een door bomen omringd plasje in de buurt van Houten. Doordat de plas nogal in een donkere hoek is gelegen had ik geen hele hoge sluitertijden ondanks dat het een witte vogel is.
Ik heb daarom mijn camera op maximaal onderbelichten gezet (dit zorgt voor langere sluitertijden met alle voordelen van dien) om zo de bewegingsonscherpte maximaal te reduceren, denkende dat ik de ontstane onderbelichting thuis wel weer kon corrigeren.
Na enige oefening met Photoshop Elements 2 blijkt dit toch niet zo makkelijk te zijn als ik had gedacht, ik vermoed dat dit komt doordat de contrasten tussen het donkere water en de witte vogel simpelweg te groot zijn.
De op birdpix geplaatste foto is het meest natuurlijke resultaat dat ik kreeg (heb me daarbij alleen op de zwaan geconcentreerd). Ik heb alleen met belichtings- en kleur corecties gewerkt dus geen verscherping o.i.d toegepast.

Wat ik me nou afvraag is of ik hier genoegen mee moet nemen of dat er manieren zijn waarop je de foto toch zodanig kan corrigeren dat de waterpartij ook als waterpartij herkenbaar is, in plaats van het zwarte gat dat het nu is. En dat natuurlijk zonder dat de zwaan tot een vormeloos wit iets gereduceerd wordt.

Heel graag hoor ik of er mogelijkheden zijn om dit toch nog een mooie plaat te maken.

Wat misschien nog een veel beter idee is: save de foto op je PC, bewerk hem en zet hem in je persoonlijke album zodat het resultaat voor iedereen zichtbaar is (of mail hem naar mij michel.veldt@dutchbirding.nl).
Vergeet in dat geval niet er een stap-voor-stap uitleg bij te doen hoe je het getoonde resultaat hebt bereikt.


Ter vergelijking heb ik de originele foto in het kader linksonderin gezet. Door de onderbelichting heeft de vogel een vreemde bruine waas “opgelopen” die gelukkig redelijk simpel te corrigeren was via de opties Enhance --> Color --> Colorcast.

Groeten Michel Veldt.
_________________
Canon EOS 40D/7D, Canon EF 500f4 L IS USM en Canon EF 300f4 L IS USM. Eventueel met 1.4x Tc type II.
Statief: Gitzo G3125 + nep-Wimberly of Manfrotto 055 met 139 RC kop.
Back to top
Reply with quote
 
ruud



Age: 54
Joined: 29 Aug 2003
Posts: 6
Location: Amsterdam
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 28 Dec 2003, 13:15    Post subject: Bewerking in PS7
Hallo Michel,

je had volgens mij beter het origineel kunnen uploaden want een bewerking van een bewerking wordt meestal niet veel! ;)

Ik heb je foto in Photoshop 7 bewerkt. Omdat je de zwaan al naar tevredenheid had opgewerkt heb ik alleen de achtergrond wat lichter gemaakt. Er zijn volgens mij 1001 manieren om dit te doen, maar ik heb met de volgende stappen gedaan:

1. Om de zwaan te selecteren heb ik Select > Color range... gekozen. Met het plus pipetje kun je de gewenste kleuren selecteren. Als je de Fuzziness hoog zet wordt de zwaan en zijn spiegelbeeld geselecteerd.

2. Om de selectie een "anti-aliased" rand te geven koos ik Select > Feather = 5 pixels.

3. Omdat het niet om de zwaan gaat maar de achtergrond heb ik de selectie gespiegeld met Select > Inverse. Vervolgens heb ik je originele inzetje uit de selectie verwijderd.

4. Nu is alleen de achtergrond geselecteerd. Ik heb deze lichter gemaakt door een Levels Adjustment layer aan te maken (Layers > New Adjustment Layer > Levels...) en in het histogram het middelste (grijze) pijltje naar links te schuiven. (Je moet zo min mogelijk met de zwarte en witte pijltjes schuiven omdat je dan informatie uit de foto verwijdert).

Zie
http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=830 voor het resultaat.
_________________
Swarowski AT 80 HD en Nikon Coolpix 4500
Back to top
Reply with quote
 
Hillebrand


Gender: Male

Joined: 29 Dec 2003
Posts: 22
Location: Warten
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 05 Jan 2004, 20:48    Post subject:
De bruine waas is ontstaan doordat de foto onderbelicht is geweest tijdens de opname. Dit komt door dat de camera het beeld beschouwd als een 18% grijswaarde. In het geval van de witte zwaan wordt dit zichtbaar doordat er automatisch een te hoge sluitertijd door de camera wordt toegepast. Door de hoge sluitertijd wordt er te weinig licht (of te kort) doorgelaten op de CCD. Achteraf corrigeren in Photoshop kan maar beperkt; een onjuiste belichting tijdens de opnname geeft uiteindelijk niet de beste resultaten. Ietsje onderbelichten is echter beter dan overbelichten (te veel licht). Indien de foto overbelicht was geweest dan was alle detail uit het verenkleed verdwenen.
In photoshop kun je op verschillende manieren te werk gaan om correcties te maken. Zelf gebruik ik Elements 2.0 en maak dan veel gebruik van "levels" [ctrl-L]. Als je dit in beeld hebt dan kun je licht midden en donker middels een shuifbalkje aanpassen. Gewoon proberen to je een goed resultaat hebt. Ook kun je het contrast aanpassen in het tweede balkje.
Mocht je verder vragen hebben dan kun je me eventueel mailen.


Groeten,


Hillebrand
_________________
Canon spulletjes
www.breuker-fotografie.nl

Kijk ook eens voor workshops op: www.pixus.nl
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum