Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Hulp gevraagd VOSONIC

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 06 Jul 2008, 22:34    Post subject: Hulp gevraagd VOSONIC
Hallo,

Al meer dan een jaar gebruik ik de Vosonic VP 2160 (40gb), die altijd prima werkt.
Het rare is dat ik hem altijd leeg maak als ik de inhoud naar mijn pc heb gekopieerd, maar er staat wel steeds minder geheugen op. Nu, terwijl hij helemaal leeg is staat er nog 31.62GB op.
Is er iemand die weet hoe dit mogelijk is?

Alvast bedankt voor de antwoorden.

Groet,

Ies
Back to top
Reply with quote

gustav

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 06 Jul 2008, 23:37    Post subject:
ik denk dat als je hem geleegd heb , je hem moet formatteren
ik heb een ander merk JOBO en SCANDISK , en daar moet ik hem na het legen formatteren
krijgt hij weer de voledige upload volume

groet
gustav
SONY 300MM F2.8 SSM G
SONY 70-400 SSM G
Back to top
Reply with quote

Rick Tibbe

PostPosted: Sun 06 Jul 2008, 23:56    Post subject:
had hetzelfde probleem met de 80 gig-versie. heb het volgende programmaatje gedownload om de vosonic te formateren, want als je met je muis in "mijn computer" op de externe schijf I gaat staan en dit via de rechter muisknop gaat doen, gaat het mis.

ik heb de bovenste gebruikt voor windows xp.
daarna gewoon even de instrukties volgen die erbij horen.
mocht het niet lukken, hoor ik het wel...succes !

http://old.vosonic.com/index.php?PA=support&str=driver&id=26
Back to top
Reply with quote

HJDT

PostPosted: Mon 07 Jul 2008, 13:14    Post subject:
Ik denk dat je je HD niet noodzakelijkerwijs hoeft te formatteren. Je kunt er ook, via je PC besturingsprogramma, een defragmentatie op laten uitvoeren. Formatteren is sneller maar daarmee verwijder je ook eventuele andere informatie die op je HD staat (zoals muziek, video's enz.).

Groeten Michel
Reply with quote

Kees de Jager

PostPosted: Mon 07 Jul 2008, 16:26    Post subject:
Ik heb hetzelfde gehad nadat ik hem even als portable harddisk had gebruikt om grote bestanden uit te wisselen tussen 2 PC's.
Kennelijk "verminkt" windows iets op de schijf waardoor deze niet meer ziet dat de volle omvang leeg is.

Formatteren met het door de leverancier geleverde programma is dan de oplossing. Zeker niet via windows doen !!
Heb je geen programma meegeleverd gekregen, dan even op de site zoeken.

Succes.

Groet,
Kees
Back to top
Reply with quote

SuperJan

PostPosted: Mon 07 Jul 2008, 16:51    Post subject:
Defragmenteren geeft geen ruimte vrij. Het zorgt er voor dat de bestanden die er op aanwezig zijn, aaneengesloten er op staan, waardoor ze sneller te lezen zijn. De lees-schrijfkop hoeft dan minder afstand af te leggen.

Waarom zijn er minder bytes beschikbaar dan men opgeeft?
Leveranciers geven vaak de ongeformatteerde capaciteit op. De geformatteerde capaciteit is lager. Daarnaast werken ze nogal eens met verkeerde eenheden: 1KB is 2 tot de 10de, 1024 bytes, maar leveranciers rekenen nogal eens met kilobytes van 1000 bytes. Op mega- en gigabytes loopt het verschil dan op van 48576 (2^20-1.000.000) of 73741824 (2^30-1.000.000.000) bytes.
Of, de andere kant op gerekend, een schijf van 40GB die in werkelijkheid maar 40.000.000.000 bytes bevat, is dus 40.000.000.000/2^30=37,25 "echte" gigabytes.

NB het luistert nogal nauw op dit gebied: als we praten over een kb, hebben we het over een kilobit, over het algemeen een eenheid bij seriële communicatie en geen opslag. Bij opslag praat met over bytes, met een B (hoofdletter dus) aangeduid.
Een byte bestaat overigens uit 8 bits.

Verder hebben schijven nog te maken met een blockfactor, die met formatteren opgegeven kan worden. Over het algemeen geldt dan, hoe groter de blocks, hoe sneller de data gelezen kan worden. Het grote nadeel: er wordt een aantal blocks per bestand toegewezen. Zijn je bestanden kleiner dan je blocks, dan benut je alle ruimte niet. Heb je bijv. blocks van 4096 bytes (4KB), en zet je er een bestand op van 6KB, dan neemt dat bestand 2 blocks in beslag. Had je blocks van 2048 bytes (2KB), dan had je 3 blocks gebruikt en dus niets verspild. Het lezen van meerdere kleine blocks kost echter meer tijd dan het lezen van dezelfde hoeveelheid data verdeeld over een kleiner aantal grotere blocks.

Als het zo is dat de schijf vroeger meer ruimte had dan nu, dan moet er verborgen informatie op staan, of er zijn delen als beschadigd gemarkeerd, waardoor ze niet meer gebruikt kunnen worden. Dit is te zien door het volume op fouten te controleren (ik ga uit van Windows?). Als je in Windows rechtsklikt op de schijf en de eigenschappen opvraagt, dan zie je hoeveel er op staat. Als er niets op staat, zijn er geen verborgen bestanden.

Ik hoop dat hier nog een touw aan vast te knopen is Wink

Groet, Jan

Michael

PostPosted: Mon 07 Jul 2008, 20:04    Post subject:
Ik heb dezelfde harde schijf, er zat een programmaatje bij om de HD te formateren. Het werkt uitstekend !

kijk ook eens op: http://old.vosonic.com/index.php?PA=support
De VP2160 aanklikken, dan verschijnt een gratis download.

succes,

Michael

www.pbase.com/michaelkars
Back to top
Reply with quote

Panthera

PostPosted: Mon 07 Jul 2008, 20:35    Post subject:
Beste Snorbaarder,

Er kunnen verschillende zaken aan de hand zijn.

SuperJan geeft al aan dat het aantal werkelijke MB/GB ongelijk is aan het door de fabrikant opgegeven aantal. Dat verklaart een deel van het verschil. Op 40GB is het echter te groot.

Formatteren is zeker niet altijd nodig. Daarbij is het ook bijzonder belangrijk om te weten hoe je moet formatteren. Tegenwoordig werken de meeste besturingssystemen met NTFS formaat. Dit biedt meer ruimte voor data omdat de te beschrijven hokjes kleiner zijn dan bij FAT (zie ook uitleg van SuperJan).
De meeste externe harddisks zijn echter als FAT geformatteerd en wanneer de software op jouw Vosonic niet met NTFS overweg kan, heb je een probleem.
Dus het is geen probleem om via de PC te formatteren, zolang je weet wat je doet.

Nu het verschil tussen deleten en formatteren. Bij de laatste wordt de complete verwijzigstabel weggegooid (lees: alles gewist), er blijft dus niets achter.
Wanneer je gaat deleten, worden de bestanden vaak naar een prullenbak gegooid voordat ze daadwerkelijk worden weggegooid. De bestandsverwijzingen gaan naar de prullenbak en die wordt dan steeds groter omdat al die verwijzingen erin staan. Formatteren lost het op, maar wanneer je in de handleiding kijkt, zal je vermoedelijk zien waar je in het menu de prullenbak kunt legen.

Defragmenteren heeft hier niets mee te maken. Dat is inderdaad de bestanden achterelkaar zetten. (Overigens wel zinnig om op je PC te doen. Met name voor de schijf waar je OS en de gewone programma's op staan.)

Groet
Marco

peter wijn

PostPosted: Tue 08 Jul 2008, 6:54    Post subject:
Panthera wrote:
Wanneer je gaat deleten, worden de bestanden vaak naar een prullenbak gegooid voordat ze daadwerkelijk worden weggegooid. De bestandsverwijzingen gaan naar de prullenbak en die wordt dan steeds groter omdat al die verwijzingen erin staan. Formatteren lost het op, maar wanneer je in de handleiding kijkt, zal je vermoedelijk zien waar je in het menu de prullenbak kunt legen.

Prullenbak leegmaken lostte het probleem dat ik ooit dacht te hebben op.
Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum