Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Goedkoopste aanbieder(s) top, maar service, en rechten ?
Goto page 1, 2, 3, 4  Next

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Guest

PostPosted: Tue 01 Apr 2008, 16:03    Post subject: Goedkoopste aanbieder(s) top, maar service, en rechten ?
Ik wil graag even mijn meest recente ervaring delen op het gebied van het aankopen van apparatuur m.b.t. tot fotografie i.v.m. recht van garantie, afkoelingsperiode etc. voor de wellicht geinteresseerde lezers naar aanleiding van een zeer recente koop-ervaring waarvan ik instant een wat wrange smaak heb overgehouden en waarover ik even het nodige van me af wil schrijven.

[DE ERVARING]

Naar aanleiding van een mankement, deze week naar voren gekomen, in een door mij (op 1 maart 2008) nieuw aangekochte Canon EF 400mm F5.6L lens heb ik het objectief vandaag ter reparatie aangeboden bij het verkooppunt. Echter de service van het desbetreffende bedrijf, Foka te Rotterdam, is mij nogal vies tegengevallen om er nog het minste over te zeggen. Om het makkelijker en wellicht beter leesbaar te maken zal ik de opgedane ervaring en de bijbehorende historie simpelweg opsommen en toelichten.

1 maart - naar aanleiding van een lijst van de goedkoopste verkooppunten besluit ik om een nieuw Canon 400mm F5.6L objectief aan te schaffen bij Foka in Rotterdam Kralingen, mede omdat deze winkelier een goede naam geniet onder allerlei fotografen.

29 maart - tijdens een foto-wandeling bij de Ackerdijkse plassen begint het objectief een mankement te vertonen gerelateerd aan het interne scherpstelmechanisme.

30 maart - na het objectief ook op mijn 'oude' camera getest te hebben kom ik tot de conclusie dat er iets, binnenin de lens defekt is geraakt en dat dat zonder enige physieke aanleiding is gebeurd (niks laten vallen/nergens tegenaan gestoten etc.)

1 April - Na enige communicatie met de technische dienst van Canon in Nederland, Etbas, geleerd dat het objectief maar liefst 3 gebreken vertoont naar aanleiding van het omschrijven van de klacht. Meteen met het objectief terug gegaan naar Foka waar deze niet eens de moeite voor mij wilden nemen om het objectief even op een aanwezige body te zetten teneinde de klacht te confirmeren. Ik kreeg de volgende mededeling toen ik verzocht om confirmatie "daar hebben we geen tijd voor en we hebben hier niet de expertise om een dergelijke klacht te kunnen verifieëren" (er stonden notabene maar liefst drie van de verkopers aan hun spreekwoordelijke kont te krabben omdat er geen enkele klant in de winkel aanwezig was behalve ik, lees: verveeld te praten met elkaar! en als ik het euvel kan waarnemen, dan zeker de verkopers die vrijwel zonder uitzondering de fotoacademie hebben 'vervolbracht' en op de hoogte dienen te zijn van de produkten die ze verkopen, vooral wat betreft een juiste werking van die produkten).

Na naar voren gebracht te hebben dat er wel genoeg tijd voor mij werd vrijgemaakt toen ik het objectief kwam kopen op 1 Maart en dat er tijdens het aankoopbezoek niets teveel moeite scheen te zijn v.w.b. het voorzien in produktinformatie door de verkoper aanwezig en v.w.b. het mogen testen op mijn camerabody van verschillende objectieven kreeg ik te horen "wij zijn tegenwoordig slechts een verkooppunt dat het moet hebben van een grote aanwezige voorraad zodat we de goedkoopste kunnen blijven maar we hebben daardoor drastisch in moeten leveren op onze service" waarop ik meteen de vraag stelde of ik dan met een soort kijkshop-achtige winkel te maken had en daar ook nog confirmatie over kreeg met een volgende mededeling "indien je echte service verlangt moet je bij Calumet zijn aan de Gordelweg"...

Een erg triest verhaal, temeer omdat Foka een heel aardige reputatie geniet v.w.b. fotografische-apparatuur en zichzelf met o.a. de volgende tekst verkoopt op de eigen website :

Quote:
Of het nu gaat om een eenvoudige compact- of een professionele digitale camera, Foka biedt u altijd de beste prijs waarbij de optimale service en perfecte garantievoorwaarden vanzelfsprekend zijn.

Uiteraard was ik aardig ontdaan van deze hondsbrutale mededelingen van de desbetreffende verkoper en de dienstdoende servicemedewerker dus heb ik geopperd voor een nieuw exemplaar ter vervanging van de kapotte lens omdat ik had gedacht dat ik daar recht op zou hebben na deze defekte doch kostbare aankoop waarop mij werd medegedeeld dat dat niet meer mogelijk was en dat de periode van 'afkoeling' voorbij was.

Met flinke tegenzin heb ik de lens toch maar voor reparatie bij dit bedrijf achtergelaten (zoals de engelsen plachten te zeggen "what can you do?") maar bij thuiskomst heb ik wel meteen de telefoon ter hand genomen en ben ik de nodige gesprekken gaan voeren met een juridisch expert van de consumentenbond inzake de schandelijke behandeling en de weigering om een nieuw exemplaar te verstrekken. Ik heb het onderstaande geleerd van dit 'avontuur' met betrekking tot rechten en plichten van de winkelier t.o.v. de consument zoals gegeven door de juridisch expert.

[DE FEITEN]

1) Het verkooppunt heeft het recht om op een dergelijke wijze te handelen (wrang maar realiteit helaas).
2) Na de afkoelingsperiode van 8 dagen heeft de winkelier twee opties v.w.b. het retourneren van het aangekochte apparaat. De winkelier kan een nieuw exemplaar aanbieden ter vervanging van het defecte apparaat of kan aanbieden om het defecte apparaat te repareren waarbij een reparatieperiode van 4 tot 6 weken mag worden gehanteerd.
3) Indien het desbetreffende apparaat binnen een half jaar na aankoopdatum een tweede reparatie behoeft kan de winkelier nogmaals de opties van punt 2 overwegen. Echter indien een derde reparatie aan het apparaat binnen het eerste half jaar na de aankoopdatum nodig blijkt kan de klant zich beroepen op het heersende wetboek en een nieuw exemplaar eisen van de winkelier of bij weigering daarvan het aankoopbedrag terug eisen c.q. de koop te 'ontbinden'.

[NAWOORD]

Zolang er niets mis is met dit soort van apparatuur valt er niets te lijden maar zodra je (negatief) wordt geconfronteerd met een in wezen slecht en laks verkooppunt in geval van defecten begint het piepen en dan zou je wensen dat je 100 EUR meer had betaald voor een dergelijk object bij een bedrijf dat nog wel de inhoudelijke betekenis kent van het woord 'service'.

Mijn persoonlijke lering is in dit (en ieder) geval dat ik nooit meer bij een dergelijk bedrijf wil en moet kopen en inderdaad beter af ben met een wat duurdere concurrent als wellicht Calumet waar de klant nog wel 'koning' schijnt te zijn.

Ik hoop dat ik niemand heb verveeld met mijn ervaring en dat ik het bovenstaande voldoende helder (en objectief genoeg) heb opgetekend en daarbij voldaan heb aan de doelstelling één en ander te verduidelijken m.b.t. tot nieuwe aankopen zodat meerderen enigzins (en bij voorbaat) op de hoogte zijn van een eventuéle toepassing van een stukje consumentenrecht indien er calamiteiten optreden na een nieuwe aankoop.

Echt helder en objectief ben ik nog niet v.w.b. dit hele gebeuren maar gegeven de gebeurtenissen is dat niet zo vreemd lijkt me #evil

Groeten, Ray

[UPDATE per 6-6-2008]
Voor degenen die geen zin hebben om de gehele discussie te lezen:

De discussie is inmiddels zo goed als beeindigd doordat de kwestie naar tevredenheid is afgehandeld. Foka is in gebreke gebleven en heeft me in de kou laten staan toen het objectief 6 weken na de reparatie opnieuw hetzelfde defect vertoonde maar door tussenkomst van Canon Nederland is het gelukkig opgelost.

Canon heeft me geweldig goed geholpen door het defecte objectief uiteindelijk toch te vervangen en me een nieuw exemplaar te geven, en dat mag gezegd worden

Hoera voor Canon, yes we can!

Groeten, Ray

Last edited by R.D. on Fri 06 Jun 2008, 11:36; edited 3 times in total
Back to top
Reply with quote

peter wijn

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 01 Apr 2008, 16:27    Post subject:
als ik het goed begrijp heb je aan - EDIT verkeerde naam weggehaald - gevraagd of ze in de winkel wilden bevestigen wat jij als euvel vermoedde? En dat hebben niet willen doen? Had je je eigen camera niet mee?

Wonderlijk, maar anderzijds, je lens was duidelijk stuk (toch?) en moest toch naar de leverancier voor reparatie of vervanging onder garantie. Een vervangende lens krijg je bij geen enkel merk/winkel, tenzij je de lens leased.

conclusie, de verkoper gedroeg zich als een hork - geen optimale service -, maar heeft wel juist gehandeld - wel optimale service en ook perfecte garantie - maar ja, die garantie komt dan ook van de fabrikant.

Ik hoop dat je lens snel terug is.

EDIT, ik snap je boosheid over een beetje horkerigheid niet. Ze voldoen toch aan de eisen.

Last edited by peter wijn on Tue 01 Apr 2008, 17:27; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote

Ecoshot

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Tue 01 Apr 2008, 17:16    Post subject:
Ray, dit is precies de reden waarom wij, als wij nieuwe apparatuur kopen, alleen nog maar naar Foto video boom te Almelo gaan. Hier krijg je nog de echte service zoals hij hoort!!
Wij hebben namelijk dezelfde slechte ervaring met Konijnenberg te Den Ham Sad
Hopelijk is de lens niet te lang weg! Confused

gr. Richard
Canon 400 5.6L / Canon 1.4 ext.

en wederom sparende....
Back to top
Reply with quote

R.D.
Guest

PostPosted: Tue 01 Apr 2008, 17:21    Post subject:
@Peter, ik kan alleen maar hopen dat Etbas het euvel netjes zal verhelpen en dat ik er snel weer mee aan de slag kan.

Ik wil nog even kwijt dat het desbetreffende bedrijf niet Kamera Expres was. De eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik ook van hen geen hoge pet op heb na er enige aankopen gedaan te hebben maar de bijna denigrerende service van het bedrijf waar het om handelt is vele malen slechter dan wat ik bij Kamera Expres heb meegemaakt.

Misschien ben ik gewoon te naief geweest v.w.b. de verwachting dat ik een goede service kon verwachten, naief geweest vanwege het feit dat ik wat conservatief ben waar het de 'after-care' en kwaliteit betreft maar aldoende leert men.

@Richard, ik had misschien wat minder inhalig moeten zijn waar het de goedkoopste aanbieder betreft, fijn om te horen dat goede service toch nog steeds tot de mogelijkheden behoort en dat het schijnbaar ook anders kan.

Groeten, Ray
Back to top
Reply with quote

Aad Verkuijl

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 01 Apr 2008, 17:52    Post subject:
Nou, ik ken maar een fotozaak in Kralingen Wink
Is nou niet bepaald een visitekaartje voor F..A

Succes met de wachttijd, hopelijk niet te lang.

Jocrisse

PostPosted: Tue 01 Apr 2008, 18:04    Post subject:
Het klonk inderdaad erg Kamera-Express-erig. Maar bij Foka kan men dus ook terecht voor dergelijke ervaringen. Ik snap niet dat dat soort bedrijven niet doorhebben dat 1 zo'n slechte ervaring niet tegenop te marketen is.

Misschien moet K'nijn eens een vestiging in het Westen va het land proberen. Den Haag lijkt me een perfecte lokatie daarvoor. Smile

Succes met de afhandeling.

R.D.
Guest

PostPosted: Tue 01 Apr 2008, 18:26    Post subject:
peter wijn wrote:
EDIT, ik snap je boosheid over een beetje horkerigheid niet. Ze voldoen toch aan de eisen.

Vanuit welk een vermoedelijk (donker genoegen?) stukje motivatie je deze zin naar voren brengt ontgaat me even, ik kan alleen maar hopen dat je het niet zo bedoelt als dat ik het placht te interpreteren en daarom zal ik er ook niet op in gaan.

Over het behaalde marketing-prestatie gehalte kan ik kort en bondig zijn: de enigste stappen die ik nog in deze winkel zal zetten zullen noodgebonden zijn wanneer ik wederom aanspraak zou moeten maken op de garantiebepaling van de lens of van de camera die ik er heb gekocht. Ik ben niet echt een big spender maar in sommige jaren zal ik toch wel goed zijn voor enkele flinke aankopen waar het de aanschaf van apparatuur betreft i.v.m. een uitbreiding of vernieuwing.

Klantenbinding is een geweldig wapen om de strijd met de concurrentie te beslechten.

Groeten, Ray
Back to top
Reply with quote

Annie Keizer

PostPosted: Tue 01 Apr 2008, 20:17    Post subject: goekoopste aanbieders enz.
Even een reactie van ons over problemen met de Canon 400mm.
We hadden de (gebruikte) lens bij Konijnenberg in Den Ham gekocht.
Na een maand of 8 bleek het MF niet meer te werken.
Wij met de lens naar Den Ham.
Daar deden ze helemaal niet moeilijk.
De lens werd opgestuurd en twee weken later hadden we hem weer gerepareerd terug.
Zonder dat er kosten aan verbonden waren.
Dus de voorgaande klachten over service herkennen we in het geheel niet.

groeten,
Annie.
Back to top
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Wed 02 Apr 2008, 7:31    Post subject:
R.D. wrote:
peter wijn wrote:

Vanuit welk een vermoedelijk (donker genoegen?) stukje motivatie je deze zin naar voren brengt ontgaat me even, ik kan alleen maar hopen dat je het niet zo bedoelt als dat ik het placht te interpreteren en daarom zal ik er ook niet op in gaan.

Hoho, Ray, ik ben Foka niet. Wel goed blijven mikken met je boosheid. Wink

Wat ik in je verhaal lees is dat een stel horken zich wel aan de regels hebben gehouden maar geen draad meer voor je wilden doen dan absoluut noodzakelijk was.
Horkerigheid is geen onrecht Ray. Al is het enorm vervelend. Iedereen maakt het vrijwel dagelijks mee in het verkeer.

Je zou in zo'n geval kunnen vragen om de filiaalleider even te spreken. Als die ook geen zin heeft stuur je eventueel zelfs een brief aan het hoofdkantoor met KLACHT op de enveloppe. Je schiet er niets mee op, maar ze kunnen met zijn allen even zweten.

Hoe dan ook: laat die lens snel klaar zijn.

(en ben blij dat er geen horken aan je lens hebben gezeten. Misschien zouden ze wel proberen die lens op een nikon te schroeven).
Back to top
Reply with quote

R.D.
Guest

PostPosted: Wed 02 Apr 2008, 8:21    Post subject:
Da's dan meteen helder Peter, ik kon even niet plaatsen waarom je de door mij gequote regel aan je reaktie had toegevoegd maar als je het zo stelt heb ik inderdaad niets te klagen v.w.b. service en garantie en heeft de winkelier dit afdoende afgehandeld (tot dusver).

Ik heb er inmiddels een nachtje over kunnen slapen en m'n portie rust is er niet minder om geweest, in feite beschouw ik het al als een groot voorrecht dat ik met een dergelijk optisch instrument op pad kan (en mag) wanneer daar de gelegenheid voor is maar het komt me zo voor dat er weinig consumenten zullen zijn die een dergelijk onbeschofte en ongeinteresseerde handelwijze v.w.b. 'service' zullen appricieëren, vooral niet als dit 'optreden' enorm contrasteert met de prima behandeling genoten tijdens de aankoop van het apparaat ("hop, we hebben weer gescoord, tis te hopen dat het niet binnen een jaar kapot gaat, anders krijgen we weer zo'n zeikerd aan de balie die denkt dat de klant nog koning is. Dat voorrecht had ie alleen...eh...toen ie nog niets gekocht had.").

Ik ga er verder geen woorden meer over vuil maken bij de desbetreffende winkelier en denk dat het verstandig is om gewoon de resultaten van de reparatie af te wachten teneinde vanuit daar de draad met het objectief weer op te pakken.

Voorlopig zullen het wel wat grotere vogels in de zoeker worden (en paarden zijn ook interessant om te fotograferen overigens, vooral als er niemand op zit) en de gezellige bak koffie zal er echt geen seconde minder om smaken Smile

Dank je voor de objectiviteit.

Groeten, Ray
Back to top
Reply with quote

Gert-Jan

PostPosted: Wed 02 Apr 2008, 8:57    Post subject:
Hoi Ray

Wat rot dat je zo dom bent behandelt . Ik hoop dat alles met je lens weer snel in orde komt . Al eens overwogen om rechtsstreeks naar de
importeur te gaan met je kapotte lens ? .En verder Met broer konijn ,mocht je die bedoelen heb ik alleen goede ervaringen . zeg maar rustig topservice . Alleen de prijzen zijn voor mij op dit moment wat te gortig . Kamera expres was eens maar NOOIT weer !!!! .
verder kunt je zonder een zaak zwart te maken ,vragen of er mensen zijn die ook vervelende ervaringen hebben met die en die zaak . Tot slot bedenk wel dat een ander nooit het hele verhaal kent . dus het hoor en wederhoor verhaal komt hier om de hoek kijken . overigens wel netjes dat je voorzchtig bent met het noemen van namen . Maar het kan dus ook op een andere nette manier . sterkte met alles .

groetjes
@leo
Back to top
Reply with quote

R.D.
Guest

PostPosted: Wed 02 Apr 2008, 9:50    Post subject:
Dank je wel Leo. Aan contact met de importeur heb ik nog niet gedacht, misschien loont het sowieso om deze eens te contacteren. Bedankt voor de tip.

Gezien de handelwijze van dit bedrijf hebben ze bij deze zichzelf geblameerd en van zwart maken was geen sprake, ik heb slechts de feiten opgetekend zoals ze zich hebben voorgedaan. Uiteraard ben ik 'redelijk' ontdaan geweest van dit 'voorval' gezien het initiatief het hier op te schrijven. Echter hoop ik ook andere potentieële kopers van dit soort apparatuur (deels) te kunnen behoeden voor een dergelijke ergernis. Vanuit deze ervaring wil ik aangeven dat (sommige?) (goedkope?) aanbieders het wel erg strikt nemen met het begrip 'service'. Om de daarbij behorende (eventuéle) calamiteiten in geval van defecten zoveel mogelijk uit te sluiten en in de kiem te smoren zou het wellicht positiever uitpakken indien een dergelijke aankoop bij een bedrijf zou worden gedaan dat zich wat meer op de service richt en wat beter in 'balans' is v.w.b. de prijs/prestatie verhouding.

Wat mij betreft ben ik zo correct mogelijk geweest in het (be)noemen van de voorgevallen gebeurtenissen (programmeurs hebben vaak een fotografisch geheugen, niet altijd even praktisch overigens) en ben ik er zeker van dat menigeen een heel wat lagere tolerantiegrens heeft t.o.v. van dit soort ervaringen (lees: 'een korter lontje').

Groeten, Ray
Back to top
Reply with quote

JoopG

PostPosted: Wed 02 Apr 2008, 10:15    Post subject:
R.D. wrote:
Aan contact met de importeur heb ik nog niet gedacht, misschien loont het sowieso om deze eens te contacteren.

Ray,

Volgens het Burgerlijk Wetboek is de winkelier degene die ervoor moet zorgen dat de lens voldoet aan de verwachtingen die je er redelijkerwijs van zou mogen hebben. Dit is niet eens gebonden aan een garantietermijn, wanneer een Canon L-lens bij normaal gebruik al na anderhalf jaar de geest zou geven dan is de winkelier nog steeds verantwoordelijk, omdat zou mogen verwachten dat een dergelijke lens zeer veel langer meegaat dan anderhalf jaar. Hoe de winkelier dit verder met de importeur (en die op zijn beurt weer met de fabrikant) regelt is zijn zaak.

Ik hoop overigens dat je je lens weer snel en goed functionerend terug hebt.

Groet, Joop

You can't shake hands with a clenched fist (Indira Ghandi)
Back to top
Reply with quote

Gert-Jan

PostPosted: Wed 02 Apr 2008, 11:39    Post subject:
Beste JoopG

Als een winkelier er het met de pet naar gooit . Rest je als consument maar een ding .Naar de importeur . Je hebt dan 2 vliegen in een klap .
Je spullen worden netjes gemaakt . en de winkelier loopt bij veel klachten kans dat hij uit het klantenbestand van de importeur wordt verwijdert . Merken als canon en nikon , En er zullen er nog wel meer zijn . pikken namelijk niet dat hun naam schade op loopt .

groetjes
@leo
Back to top
Reply with quote

JoopG

PostPosted: Wed 02 Apr 2008, 11:57    Post subject:
Leo wrote:
Als een winkelier er het met de pet naar gooit . Rest je als consument maar een ding

=> en dat is: Naar de RECHTER Exclamation Exclamation Exclamation Exclamation Exclamation

De importeur heeft aan jou geen boodschap, want je hebt met hem geen zaken gedaan, en is dus geen partij in het geschil met de winkelier. Breng je een dergelijke kwestie voor de rechter dan heb je een gewonnen zaak. Het consumentenprogramma van de regionale omroep hier heeft er een speerpunt van gemaakt. In alle gevallen waar dit consumentenprogramma achteraan gegaan is is het tot een schikking met de winkelier gekomen, vaak vlak voordat de dagvaarding bij de winkelier op de mat viel. Tot een rechtszaak is het -tot op heden en jammer genoeg- nog niet gekomen.

Groet, Joop

Back to top
Reply with quote

R.D.
Guest

PostPosted: Wed 02 Apr 2008, 14:05    Post subject:
@Joop, @Leo, dit zijn erg interessante en leerzame berichten.

Ik heb zojuist, evenals Joop ogenschijnlijk heeft gedaan, hele stukken uit het wetsboek zitten lezen en Joop heeft het absoluut bij het juiste eind. In geval van (garantie)nalatigheid of onrechtmatig handelen (door de verkoper) i.v.m. ondeugdelijke apparatuur binnen de garantietermijn zal er geprocedeerd (rechtszaak) moeten worden tegen de winkelier zelf omdat de consument met deze de koopovereenkomst heeft afgesloten en niet met bijv. de fabrikant of de importeur.

In mijn geval valt er echter niets te procederen omdat de winkelier binnen de marges heeft gehandeld en aan de wettelijk gestelde garantie-afwikkeling heeft voldaan. Indien ik naar de importeur of Canon zelf zou stappen met dit verhaal wordt er automatisch door (één van) beide op gewezen dat niet zij maar het verkooppunt verantwoordelijk is voor de juiste afwikkeling, in dit geval dus de dealer die me het objectief heeft verkocht.

Dank jullie voor de inbreng.

Groeten, Ray

Last edited by R.D. on Wed 02 Apr 2008, 14:06; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote

Gert-Jan

PostPosted: Wed 02 Apr 2008, 14:05    Post subject:
Beste JoopG

Hopelijk blijft mij een gang naar de rechter bespaart . Bij alles wat ik aan
reparaties heb gehad .Was de importeur voor mij , altijd vriendelijk en wel willend . om het even voor wat voor product . een gang naar de rechter is een kostbare zaak .En een rechtsbijstand hebbben velen onder de mensen niets eens . Iets wat ik u allen van harte kan aan bevelen . onlangs had ik een kwestie . De eerste in mijn menselijk bestaan .
de zaak werd in mijn voordeel beslecht . resultaat . de premie van de afgelopen 10 jaar en de komende 10 jaar heb ik er dik uit . En de problemen zijn opgelost . Doen dus zo,n rechtsbijstand verzekering .
en Ray ik hoop dat Canon je wilt helpen . anders zou het exit canon zijn .
wat mij betreft . Het gaat hier niet over een pak suiker . lijkt mij zo .
succes met de kwestie . en hopen op de goede afloop

Groetjes
@leo
Back to top
Reply with quote

R.D.
Guest

PostPosted: Wed 02 Apr 2008, 20:11    Post subject:
Bij deze een aanvulling op de begintopic van deze discussie/klaagzang/ervaring in de vorm van een link : http://www.consuwijzer.nl/

Van de website van ConsuWijzer:

ConsuWijzer wrote:
ConsuWijzer is het loket van de overheid voor consumenten.

U vindt bij ons onafhankelijke en betrouwbare informatie over uw rechten. Via deze site, ons telefoonnummer of post.

En klaar is kee...Ray Exclamation

Groeten, Ray

[UPDATE per 03-04-2008]

Onder het mom van "nooit geschoten is altijd mis" heb ik alsnog Canon Nederland benaderd en ben daarbij uitgekomen bij het hoofdkantoor in Hoofddorp alwaar ik gesproken heb met de 'Chef' ofwel 'de hoogste autoriteit aldaar aanwezig op het moment dat het telefoongesprek plaatsvond'.

Ik heb het probleem voorgelegd en uitééngezet en daarbij om de coulantie van Canon verzocht in de vorm van een nieuw exemplaar van de lens maar ook Canon Nederland is van mening dat het niet om een DOA (Defect On Arrival) handelt maar door het servicecenter d.m.v. een eventuéle reparatie afgehandeld moet worden. Sterker nog, Canon heeft deze vorm van beleid (of 'richtlijn') aan de winkelier ('dealer') opgedragen en daar is de winkelier in beginsel mee akkoord gegaan teneinde het label van het Canon dealerschap te mogen dragen.

De definitie van een 'DOA' van de website van Etb, het waarnemend servicecenter van Canon luidt als volgt:

etbass.nl wrote:
Een DOA (Dead on Arrival) is een product welke binnen 8 dagen na aankoop door een eindgebruiker, defect is door materiaal- of fabricagefout.

Het komt er dus op neer dat je absoluut niet op een nieuw apparaat hoeft te rekenen indien je nieuw aangekochte apparatuur niet meer aan de door Canon gestelde DOA-definitie voldoet, bijv. 9 dagen na aankoop. Volgens Canon worden er geen uitzonderingen gemaakt op deze regel, ongeacht of het om een compactcamera van 200 EUR handelt, een objectief van 1100+ EUR of om een (Canon) apparaat van 5000+ EUR.

De coulantie waar Canon zich volgens deze 'chef van Canon' (wiens naam omwille van discretie-overwegingen buiten beschouwing blijft) wel van bedient is de bereidheid tot een reparatie van bijv. de EF 400mm F5.6L indien een dergelijk objectief binnen een periode van 2 jaar defecten zou vertonen die niet te wijten zijn aan het (dagelijks) gebruik door de eindgebruiker.

Hard gezegd zou je dus kunnen stellen dat voor dit apparaat een garantieduur-bepaling van 2 jaar (na de aankoopdatum) wordt gehanteerd door de fabrikant, in dit geval Canon.

Et Fin
Back to top
Reply with quote

HJDT

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 03 Apr 2008, 22:16    Post subject:
Ray, in de Nederlandse wet staat duidelijk omschreven dat fabrikanten verplicht zijn 2 jaar garantie te geven op hun product. Dat dit in de praktijk vrijwel nooit zo meedegedeeld word vind ik nog steeds een vreemde zaak. Om in dat tweede jaar ook echt aanspraak te kunnen maken op garantie moet je meestal aardig wat moeite doen. Bij Canon ligt dat kennelijk anders.
Reply with quote

geelgors

PostPosted: Thu 03 Apr 2008, 22:33    Post subject:
HJDT wrote:
Ray, in de Nederlandse wet staat duidelijk omschreven dat fabrikanten verplicht zijn 2 jaar garantie te geven op hun product. Dat dit in de praktijk vrijwel nooit zo meedegedeeld word vind ik nog steeds een vreemde zaak. Om in dat tweede jaar ook echt aanspraak te kunnen maken op garantie moet je meestal aardig wat moeite doen. Bij Canon ligt dat kennelijk anders.

Omdat dus niet zo duidelijk geschreven staat als jij nu doet voorkomen + recht hebben vs. krijgen.
Back to top
Reply with quote

adjuh

PostPosted: Thu 03 Apr 2008, 23:04    Post subject:
Leo wrote:
. en de winkelier loopt bij veel klachten kans dat hij uit het klantenbestand van de importeur wordt verwijdert . Merken als canon en nikon , En er zullen er nog wel meer zijn . pikken namelijk niet dat hun naam schade op loopt .

groetjes
@leo

Dacht je dat nou echt? Dit was 50 jaar geleden misschien nog het geval, maar tegenwoordig zijn importeurs en fabriekanten enkel geinteresseerd in omzet en winst.

Helaas: "money makes the world go round"

Grt
Ad

JoopG

PostPosted: Fri 04 Apr 2008, 5:43    Post subject:
HJDT wrote:
in de Nederlandse wet staat duidelijk omschreven dat fabrikanten verplicht zijn 2 jaar garantie te geven op hun product.

Het ligt toch iets genuanceerder, de wet noemt namelijk geen termijn. Het gaat erom of een artikel "de eigenschappen bezit die de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten". De letterlijke tekst van de wet vind je hier en hier, de achtergrondinformatie die TV Gelderland hierover geeft vind je hier.

Groet, Joop

Back to top
Reply with quote

Gert-Jan

PostPosted: Fri 04 Apr 2008, 7:50    Post subject:
Als dat zo is . Hoeven de winkeliers ook niet te zeuren dat de mensen voor de laagste prijs gaan , En op internet hun zaken kopen . Ik hoop het niet mee te maken . Wat ik tot opheden heb mee gemaakt is gelukkig geen 50 jaar geleden . Maar tijden gaan snel , En misschien heb ik geluk gehad . effe afkloppen .

groetjes
@leo
Back to top
Reply with quote

JoopG

PostPosted: Fri 04 Apr 2008, 8:51    Post subject:
Leo wrote:
Als dat zo is . Hoeven de winkeliers ook niet te zeuren dat de mensen voor de laagste prijs gaan , En op internet hun zaken kopen

Hoi Leo,

Houd er wel rekening mee dat de hoeveelheid moeite die je ervoor moet doen om je recht te krijgen wel eens omgekeerd evenredig kan zijn aan de prijs die je voor het product betaald hebt. Idea

Groet, Joop

Back to top
Reply with quote

adjuh

PostPosted: Fri 04 Apr 2008, 8:59    Post subject:
Leo wrote:
Als dat zo is . Hoeven de winkeliers ook niet te zeuren dat de mensen voor de laagste prijs gaan , En op internet hun zaken kopen . Ik hoop het niet mee te maken . Wat ik tot opheden heb mee gemaakt is gelukkig geen 50 jaar geleden . Maar tijden gaan snel , En misschien heb ik geluk gehad . effe afkloppen .

groetjes
@leo

Leo

Ik had het over importeurs en fabriekanten. Ik denk dat een goede winkelier wel degelijk om zijn klanten en goede naam geeft. Ik wel tenminste. Maar vaak is het erg moeilijk om goed personeel te krijgen, die snappen dat de salarissen uiteindelijk door de klant worden betaald.

grt
Ad

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur
Goto page 1, 2, 3, 4  Next

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 4

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum