Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking

Kritische trillingsfrequentie van je camera

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 13 Jun 2008, 10:46    Post subject: Kritische trillingsfrequentie van je camera
Iedere constructie heeft zijn eigen kritische trillingsfrequentie. Denk maar aan de Tocamo brug in Washington 1940. De brug begon te trillen en kwam in zijn eigen kritische trillingsfrequentie terecht. Aanleiding was een luchtstroom die de trilling telkens wat aanzwengelde. Het hoeft niet altijd fataal af te lopen. De racemotoren van de jaren 80 en begin jaren 90 hadden er veel last van bij het uitkomen van de snelle bochten. De beelden van de zwabberende motorfietsen kennen we nog wel. Een 'speedwoble' heette dat dan. Een trilling in de gyroscoop van het voorwiel deed heel de motor in die trilling brengen.

Wat dit te maken heeft met fotografie? Welnu, als ik flink doorschiet met 8,5 beelden per seconden bij een sluitertijd van rond de 1/125, is altijd de eerste foto het scherpst. Ik vraag me af of de camera in een trilling tercht komt bij deze frequentie en of ik daarmee precies in de kritische trillingsfrequentie van mijn camera + lens zit.

Wie weet hier misschien iets van? Het lijkt me in ieder geval een leuk discussiepunt.

Gr,

Bas
Back to top
Reply with quote

Hans de Braal

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 13 Jun 2008, 11:20    Post subject:
Dat lijkt me een interessant onderwerp. Ik denk dat je hier doelt op de trilling van het hele systeem, dus camera met objectief. Volgens mij zou je dan verschil moeten merken tussen fotograferen vanaf statief of vanaf een rijstzak. Wanneer je vanaf rijstzak fotografeert, en het objectief+toestel stevig in de rijstzak drukt, zou je in ieder geval minder verschil in scherpte moeten zien tussen de eerste foto, en de volgende foto's.

Bas Breetveld

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 13 Jun 2008, 11:59    Post subject:
Ja Hans, Het gaat hierbij altijd om de gehele constructie, inclusief statief, als deze gebruikt wordt. Die maakt dan deel uit van de 'constructie'.

Vanaf statief heb ik geen ervaring met dit verschijnsel omdat ik deze zelden gebruik. Ik bemerkte het met gebruik van de rijstzak. Ik druk hem er altijd stevig in en dan treedt het ook op. Tenminste, als dit het is.

Bas
Back to top
Reply with quote

Hans de Braal

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 13 Jun 2008, 15:27    Post subject:
Dan weet ik het ook niet, Bas!

Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum