Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Welke Lens Nikon 300mm of 200-400mm

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 15 Jun 2008, 17:51    Post subject: Welke Lens Nikon 300mm of 200-400mm
Hoi, deze website net ontdekt en een hoop nuttige info gevonden.
Nu zit ik met een (luxe) probleem. Na jaren in de studio te hebben gefotografeerd ben ik toe aan iets anders. Ik betrap me dat ik het steeds leuker vind om vliegende voorwerpen te fotograferen.
Nu ben ik op zoek naar de ideale lens voor deze soort van fotografie.
Een lichtsterke lens staat op het verlanglijstje en dacht aan een Nikon 300mm F2.8 of een Nikon 200-400 F4. Zijn deze lenzen uberhaupt genoeg om volgels in de vlucht te fotograferen om moet ik naar zwaardere tele's gaan? Ik schiet momenteel met een Nikon D300 of zie niet direct de behoefte om een D3 aan te schaffen.

Zijn er fotozaken die deze in de verhuur hebben?
Hebben jullie voorbeelden van foto's die je met deze lens hebt genomen?
Als ik me niet vergis heb je een internationale garantie op deze lenzen dus in de States kopen zou geen probleem mogen opleveren qua garantie of raden jullie mij aan deze in de Benelux aan te kopen.
Thanks voor jullie reply
Back to top
Reply with quote

Gert-Jan

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sun 15 Jun 2008, 18:53    Post subject:
Welkom Geoffry

lang leven de lol . De D300 is prima . De D3 beter . 2,8/300 is leuk . 2,8/400 is beter . in de regel hoe meer mm hoe liever . succes hier op dit soms bizare maar wel toffe forum . verder een beetje rondstruinen op het www levert vaak mooie resultaten . fotoapparatuur is zo,n site . Import uit oa the usa kan lonend zijn . maar reken je niet rijk . invoerrechten ect . succes

groetjes
@leo

Last edited by Gert-Jan on Sun 15 Jun 2008, 19:39; edited 3 times in total
Back to top
Reply with quote

Mies
Moderator
Moderator

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 15 Jun 2008, 19:21    Post subject:
Hoi Geoffery,

Ik fotografeer met de 200-400 en vindt vliegende beestjes ook leuk! Je kunt even kijken naar mijn foto's wat ik er mee presteer, maar houd in je achterhoofd dat alles oefening en voorbereiding vergt. De 200-400 is minder met converters, de 300 2,8 kan hier beter mee overweg, maar is weer geen zoom. Voor vogels geldt de algemene regel dat je nooit mm genoeg hebt, dus zou ook de cropfactor van de camera voorlopig niet loslaten. Er zijn genoeg jongens met Canon apperatuur die vluchtplaten maken met de 500 f4 en ook nog met een convertor eraangeschroefd...

Michel
Reply with quote

Gert-Jan

PostPosted: Sun 15 Jun 2008, 21:13    Post subject:
Hoi Geoffery

reken je eigen niet rijk met de cropfactor van welke camera dan ook . Je 400mm zal met cropfactor nooit en te nimmer een een 600mm worden . Je hebt met een D300 alleen de beeldhoek van een 600mm , Maar niet het telebereik van een 600mm . Peter Wijn heeft dat een week geleden heel netjes uitgelegt . vraag hem er maar naar . Hij zal je zeker helpen met je vragen over nikon .

met vriendelijke groeten
@leo
Back to top
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Mon 16 Jun 2008, 7:32    Post subject:
Leo wrote:
Hoi Geoffery

reken je eigen niet rijk met de cropfactor van welke camera dan ook . Je 400mm zal met cropfactor nooit en te nimmer een een 600mm worden . Je hebt met een D300 alleen de beeldhoek van een 600mm , Maar niet het telebereik van een 600mm . Peter Wijn heeft dat een week geleden heel netjes uitgelegt . vraag hem er maar naar . Hij zal je zeker helpen met je vragen over nikon .

met vriendelijke groeten
@leo

??? moet ik iets uitleggen wat ik niet begrijp?
ik ben JC niet.... Wink

Lenskeuze is heel erg een persoonlijke kwestie, wat past bij je, hoe dicht kun je de vogels benaderen. Zoomen tijdens het volgen van een vogel in de lucht is nogal lastig. Het is uberhaubt lastig zo'n beest te volgen en scherp te houden, juist te belichten etc.
Voordeel is wel dat zo'n vliegend beest 1) al aan het vliegen is en dus af en toe dichter bij komt dan je er bij kunt komen als ie statisch op de grond zit, 2) drie a vier keer zo groot is als ie zijn vleugels uitslaat dan als ie zit te zitten.
Met een 500 een vogel volgen vergt kracht, die ik niet heb (maar ik ben ook niet echt sterk). Een 300 F4 is lekker licht, en vliegende vogels fotografeer je toch alleen bij veel licht... tenzij je een topper bent natuurlijk.

Probeer het uit, en gun de winkelier die het je laat uitproberen het voordeel van in een keer de juiste keuze maken.
Back to top
Reply with quote

Geoffrey

PostPosted: Mon 16 Jun 2008, 14:11    Post subject:
ALvast bedankt voor de snelle reacties ...

Ik ben deze ochtend de Nikon 200-400 F4 en de 300mm F2.8 gaan uittesten.
De verkoper stuurde me absoluut naar de 200-400 omwille van zijn veelzijdige inzetbaarheid. Ik ga de foto's deze avond eens proberen te vergelijken.
Iemand ook ervaring met de budgetvriendelijker 300mm F4 qua scherpte in vergelijking met de 2 andere?
Ik probeer eerstdaags de knoop door te hakken. Op dit moment een lichte voorkeur voor de 200-400 ...
Back to top
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Mon 16 Jun 2008, 14:57    Post subject:
Geoffrey wrote:
Iemand ook ervaring met de budgetvriendelijker 300mm F4 qua scherpte in vergelijking met de 2 andere?

ik vind deze 300 F4 lens net zo goed - scherpte / onscherpte - als de 500 F4. deze 500 is volgens iedereen die het testte mooier dan 200-400. 200-400 is op zich mooi genoeg, zoals je vanavond wel zal zien (zoomen levert wat op, en het kost dus ook wat).
Relatief nadeel van de 300 F4 is dat er geen "VR" in zit. Maar voor vluchtfoto's is de beweging van de vogel veelal maatgevend voor de sluitertijd, en niet de beweging van de fotograaf.

300 F2,8 AF-S VR ken ik te weinig beelden van, maar die is geheid beter dan de prachtige 200-400 Wink Bartjes zegt dat de 300 F2,8 beter in de hand ligt, maar dat is voor jou dus geen issue.

Of je de juiste lens kiest is vooral afhankelijk van jouw gebruikswensen (lichtsterke, gewicht, veelzijdigheid, bereik, prijs) en veel minder van de scherpte/onscherpte van de lens.

Heb je al geprobeerd of je er dicht genoeg mee bij je onderwerp kunt komen?
Back to top
Reply with quote

Hugo van der Slot

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 16 Jun 2008, 18:29    Post subject:
Geoffrey wrote:

Gebruik zelf een 300/4 lens met een TC 14EII en ben er zeer over te spreken, gezien ik ook graag Libellen en vlinders fotografeer heeft deze lens voor mij een dubbele functie, want met een 36mm tussenring ertussen (sommigen gebruiken gewoon hun TC14EII ervoor) heb ik een perfcte lens om mijn libellen en vlinders beeldvullend te platen.

suc6 met je keuzen.

hier nog een link naar een vluchtplaat met de 300/4 lens:
http://www.nederpix.nl/album_page.php?pic_id=61444
http://www.nederpix.nl/album_page.php?pic_id=61443

Nikon D300 en D7000 -
Nikon 300 f/4D ED IF AF-S -
Nikon TC-14E II - TC-17E II -
PN-11 en een setje tussenringen.

Last edited by Hugo van der Slot on Mon 16 Jun 2008, 18:56; edited 2 times in total
Back to top
Reply with quote

Andrew George

PostPosted: Mon 16 Jun 2008, 18:49    Post subject:
Puur voor vluchtopnames zou ik (als 200-400 gebruiker) ws toch voor de 300/2.8 VR gaan, maar ligt eraan hoe zwaar die dan ook weer is t.o.v. gelijkwaardige objectieven, VR heeft geen functie meer boven sluitertijden van 1/500ste..een erg lichte 300 F4 zou ook fijn zijn in dat opzicht...en dan houdt je nog wat centjes over voor andere spulletjes, maar de 300/2.8 is wel weer goed te combineren met een 1,4x en 1,7x converter Wink Voor vluchtopnames zou ik niet gauw een 500 pakken Question ...vaak afgesneden vleugels en niet wendbaar genoeg:?: , maarja ligt er ook weer aan hoe groot de vogel is en hoe dichtbij hij komt...geloof me het gewicht van het objectief gaat tellen bij vluchtopnames...

en de legendarische woorden of wc tegel van Cruijf: "elk voordeel heb z'n nadeel" Very Happy

Succes!

http://www.agfoto.nl
Back to top
Reply with quote

Huib Tom

PostPosted: Tue 17 Jun 2008, 10:46    Post subject:
Geoffry,

Het meeste is al boven neer gezet maar omdat ik beide objectieven heb kan ik een vergelijk maken.

De 300mm F4 wint het van 200-400 qua scherpte en met een 1.4 en 1.7 converter blijft dit objectief beter presteren. Ook veel 500mm objectieven moeten het onderspit delven van deze krachtpatser als het op scherpte aankomt. Zie de diverse fotografen hier op het forum die pracht platen uit de 300 toveren.

Voor een dag lekker struinen of op de fiets er op uit is de 300 mm mijn favoriet. Soms neem ik alleen de 70-200 F.2.8 mee al dan niet met een 1.4 converter maar ik dwaal af.

Mooi meegenomen is dat je met een setje goedkope tussenringen een pracht dichtbij objectief hebt waar AF werkt. Zie http://www.zwiebertje.nl/insekten/libellen/lantaarntje/lantaarntje.html voor opnames met de 300mm en kenko tussenringen.

Met de 200-400 kom je soms mm te kort maar onder bepaalde omstandigheden is een converter bruikbaar en verlies aan scherpte is aanvaardbaar. Bij minder licht wordt het minder maar dat gaat ook op voor de 300 F4 met een 1.7 (hunten)
Zonder converter heb ik niets te klagen en levert de 200-400 top prestaties voor een zoom en ik zou niet weten welke zoom tot 400 dit evenaart. De enige serieuze kandidaat is de 300-800 van sigma maar ook dat is een lens waar je mee moet leren werken. Sommige krijgen er geen fatsoenlijke plaat uit andere doen je keer op keer verbazen.

Zelf ervaar ik de zoom als het grote voordeel. Vooral bij camouflage is dit een gemak omdat vogels dan wel heel dichtbij kunnen komen. De zoom maakt het objectief vrij universeel en voor vele soorten van fotografie inzetbaar. Sport, landschap, architectuur om er een paar te noemen. Toch handig als je net even beeldvullend kan zoomen als je geen stap terug kan doen.

Aan de 300F4 val je nooit een buil. De 200-400 zal je qua prestaties zeker niet teleurstellen alleen het te kort aan mm kan soms vervelend zijn. Dit tekort maakt je wel handiger in het 'leren' benaderen van vogels Very Happy

succes
Back to top
Reply with quote

maxvogel

PostPosted: Tue 17 Jun 2008, 16:58    Post subject:
Hoi

Ik heb toevallig ook net de keuze gemaakt en lenzen uitgeprobeerd. Ik heb voor de 200-400Vr gekozen. Geweldige lens, ook met de 1.4 converter. Geweldige zoom, makkelijk in gebruik. Prima uit de hand mee te schieten. Fijne lens en na een week gebruikt te hebben kan ik niet wachten totdat de lens volgende week binnen komt!
Reply with quote

ruudje

PostPosted: Tue 17 Jun 2008, 18:16    Post subject:
Geoffery ,

ik heb zelf voor de 300mm 2.8 vr gekozen i.c.m. met de 1,7 en 2.0 converter
gebruik deze op de D300, ben zelf dik tevreden met deze set.

alle foto`s die ik tot nu toe geplaatst heb zijn met deze combinatie gemaakt.

groet , ruud
Back to top
Reply with quote

Gert-Jan

PostPosted: Tue 17 Jun 2008, 18:25    Post subject:
Hoi Geoffrey

Zoals je ziet .lopen de meningen en ervaringen niet naast elkaar .
Maar gezien mm en lichtsterkte wel erg handig zijn bij vogel fotografie
Zou ik voor de primes gaan Zoomlenzen zijn erg handig maar bepaalt niet licht sterk . F 4 tegen 2,8 bij een telelens . en bij weing of lastiglicht
is een 2,8 lens een zegen . lastig he

groetjes
@leo
Back to top
Reply with quote

Geoffrey

PostPosted: Tue 17 Jun 2008, 20:51    Post subject:
Heb de vergelijking gemaakt en inderdaad de 300mm is net dat ietsje scherper maar naar mijn bescheiden mening zal ik met de 200-400 iets flexibeler zijn in gebruik.
Nu bekijk ik de prijzen in de Benelux en de USA ... het verschil 1500 euro na inklaring en BTW. Een hoop geld en met internationale garantie dus dient deze lens bij een eventuele defect niet terug naar Nikon USA maar kan deze in de benelux hersteld worden.
Uiteraard is dit een spijtige zaak voor de lokale handelaars die stock nemen, de tijd nemen om uitleg te geven enz .. maar er zijn grenzen aan wat je wil betalen voor service.
Ik zal morgen Nikon eens hierover aanspreken en ben benieuwd naar hun reactie ..
Back to top
Reply with quote

Gert-Jan

PostPosted: Tue 17 Jun 2008, 21:01    Post subject:
Hoi Geoffrey

Ik zou me de moeite van het telefoontje naar nikon nederland besparen . Ze zullen niet onder de indruk zijn van jou betoog of verhaal . dat horen ze dagelijks dan wel wekelijks . Maar laat de lokale fotozaak dan ook maar met rust . dan kunnen ze hun tijd aan andere mensen besteden , of betaal hun gewoon hun uurloon . Dat je € 1500 niet laat schieten kan ik mij goed voorstellen . want het is een hele hoop met geld.
Dat betekent dus , dat de 200-400 vr van nikon je ongeveer € 3000 gaat kosten . correct ? . ben benieuw , Want dat lijkt mij wel heel erg weinig .
maar oke .zou kunnen .

Groetjes
@leo
Back to top
Reply with quote

maxvogel

PostPosted: Tue 17 Jun 2008, 21:17    Post subject: USA prijzen en meer
Als ik kijk naar de 200-400: de lens kost gemiddeld hier in nederland 5500 euro. Er is een zaak die een import lens voor 4950 kan leveren, ook zonder nederlandse garantie dus.

In de usa is de lens slecht verkrijgbaar overigens, en de prijzen schommelen tussen de 5100 dollar en 5800 dollar. Verzenden is vaak duur, rond de 250 dollar maar sommige zaken rekenen daar gewoon 500 dollar voor. Invoer en btw is vervolgens 25% over aankoop bedrag plus verzending. De meeste VS zaken willen geen andere waarde op de doos zetten (ook ivm verzekeren).

On top of that: het is NIET mogelijk met een nederlandse creditcard te betalen in de USA (via de telefoon) dus bespaar je de moeite van het proberen. Ter plekke kan je er wel mee betalen maar niet op afstand

Ik heb het net allemaal uitgebreid uitgezocht omdat ik zelf ook de 200-400VR lens wilde aanschaffen (en ook inmiddels heb gedaan).

Ben benieuwd welke plannen jij hebt en met welke bedragen jij rekent.

Want voor 4000 euro heb je de lens dus nog niet uit de USA hier!

Last edited by maxvogel on Tue 17 Jun 2008, 22:05; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote

Martijn de Jonge

PostPosted: Tue 17 Jun 2008, 21:51    Post subject:
On top of that: het is NIET mogelijk met een nederlandse creditcard te betalen in de USA dus bespaar je de moeite van het proberen.

Hoe zo niet?
Back to top
Reply with quote

maxvogel

PostPosted: Tue 17 Jun 2008, 22:03    Post subject:
Martijn de Jonge wrote:
On top of that: het is NIET mogelijk met een nederlandse creditcard te betalen in de USA dus bespaar je de moeite van het proberen.

Hoe zo niet?

NB: dit geldt dus alleen voor bestellen via de telefoon: ter plekke kan je natuurlijk gewoon betalen met credit card!

Dat was voor mij ook totaal nieuw maar de creditcards kunnen niet geverifieerd worden in de USA en dus willen ze niet shippen. Ik wist dat niet, maar in de meeste algemene voorwaarden staat dit ook en als je gaat zoeken op internet is dit een veelvoorkomend probleem. Ik heb verschillende winkels gebeld in mijn speurtocht en kreeg overal negatief antwoord. Ze wilden het niet. Ook paypal was géén optie. Balen dus Sad
Reply with quote

Ruud van Veenschoten

PostPosted: Tue 17 Jun 2008, 22:04    Post subject:
De in Nederland uitgegeven creditcards van Mastercard, Visa, etc. worden gewoon geaccepteerd in de USA. No problem. Bestel op zijn tijd ook wel spullen in de USA en mijn creditcard is nog nooit geweigerd. wat je op dit moment wel ziet dat alles wat uit Amerika komt belast wordt met invoerrechten. Was niet zo, maar de lage dollarkoers is daar debet aan. Je kan ook je licht eens opsteken in Hong Kong. Wordt minder moeilijk over gedaan Wink
Lees net het antwoord van Maxvogel. Wat je wel ziet is dat een hoop bedrijven niet willen leveren/verzenden naar Europa. Maar dat is dus een heel ander verhaal....
Succes met je beslissing.

Groet,
Ruud

Last edited by Ruud van Veenschoten on Tue 17 Jun 2008, 22:07; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote

maxvogel

PostPosted: Tue 17 Jun 2008, 22:07    Post subject:
rudoveen wrote:
De in Nederland uitgegeven creditcards van Mastercard, Visa, etc. worden gewoon geaccepteerd in de USA. No problem. Bestel op zijn tijd ook wel spullen in de USA en mijn creditcard is nog nooit geweigerd. wat je op dit moment wel ziet dat alles wat uit Amerika komt belast wordt met invoerrechten. Was niet zo, maar de lage dollarkoers is daar debet aan. Je kan ook je licht eens opsteken in Hong Kong. Wordt minder moeilijk over gedaan Wink
Succes met je beslissing.

Groet,
Ruud

Misschien voor kleine bedragen maar ik kreeg écht geen 200-400VR op mijn creditcard en ik kon het ook gewoon nalezen op de websites van de verschillende winkels. Het was totaal nieuw voor mij eerlijk gezegd. Ik heb zowel visa, mastercard en american express maar nee Sad
Reply with quote

Hans J.

PostPosted: Tue 17 Jun 2008, 22:55    Post subject:
De 200-400 stond onlangs op Ebay.

Zie http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&rd=1&item=300230379205&ssPageName=STRK:MEWA:IT&ih=020

Al twee maal zelfs. De eerste keer ging deze niet weg voor 4500 euro.
Is vrij nieuw. Zie het hele verhaal.

Het is een eindje rijden maar er zijn ook andere wegen.
Heb vroeger veel op Ebay gekocht en het ging eigenlijk altijd goed.

Vr. Gr. Hans J.

ruudje

PostPosted: Wed 18 Jun 2008, 15:39    Post subject:
zou persoonlijk nooit voor de 200/400 gaan , omdat ik het gevoel heb dat ie dan toch alleen maar op 400 zou staan en het zoomen toch niet zou gebruiken.

groet , ruud
Back to top
Reply with quote

Gert-Jan

PostPosted: Wed 18 Jun 2008, 16:16    Post subject:
Hoi Hans

Ik heb ook veel op E-bay gekocht . Maar de lol is er een beetje van af .
veel bedrijven bieden hun spullen zelf omhoog tot het bedrag dat ze er voor willen hebben . Het mag niet , Maar gebeurt wel degelijk . Ook de prijzen in hongkong zijn tegenwoordig aardig europees te noemen . Mijn ervaring van dit moment is , Dat je gewoon geluk moet hebben soms ben je hier in de lagelanden beter en goedkoper uit . Voor mij is de glans van E-bay er wel af . Mijn systeem over schakeling van leica naar nikon die bijna is afgerond is een tamelijk nederlands gebeuren geworden . Direct of in direct . Maar je kunt het gewoon proberen . het kan je hooguit een paar duizend euro,s kosten . verder niets . een knies oor die Daar op let .

groetjes
@leo
Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum