Gender: Male Age: 43 Joined: 15 Jun 2008 Posts: 10 Location: schoonhoven
Posted: Sun 13 Jul 2008, 11:32 Post subject: tele converter. soligor 1,7??
deze topic is volgens mij al vaker langs gekomen.
Ik gebruik een soligor 1,7 voor mn takumar 300F4 lens. De kwaliteit van deze converter valt me een beetje tegen, er bestaan van soligor wel pro versies maar die zijn er volgens mij alleen voor canon en nikon.
wat zijn de ervaringen met bijv. sigma of tamron converters?
(de soligor die ik heb is een 5 sigmenten converter.) _________________ Pentax istd-s, sigma 17-70mm f2.8, pentax 50 mm f1.7, tamron 70-300mm di II, Takumar 300mm F4, soligor ext. 1,7.
Ik heb jarenlang dezelfde converter met veel plezier en goede resultaten gebruikt.
Mijn vraag aan je is dan ook of je wel hoog genoeg diafragmeerd??
Ik zie vaak dat men te lage F-waardes gebruikt bij converters en daardoor te softe beelden krijgt...
Ik heb het zelf met mijn huidige Canon 2x converter precies zo. Ik gebruik deze op mijn Canon 600mm F4 en je zou dan denken dat je op F8 voldoende scherpte krijgt. Helaas is dat niet zo en zijn de beelden supersoft. Echter wanneer ik naar F11 of F13 diafragmeer krijg ik haarscherpe resultaten!
Ik denk dat jij minimaal naar F8 of F9 moet diafragmeren om scherpe resultaten te behalen.
Gender: Male Age: 44 Joined: 30 May 2005 Posts: 536 Location: sexbierum
Posted: Mon 14 Jul 2008, 21:48 Post subject:
De pro versies zijn er trouwens ook alleen maar in 1,4x. Niet in 1,7 keer.
T.o.v. een goede 1,4x raak je nogal wat licht kwijt.
En @ Jeroenski, zou dat exemplarisch kunnen zijn? Met diafragmeren bereik ik weinig extra scherpte. 2x op F8 gaat prima. _________________ De nodige kilo's canon....
Gitzo carbon + wimberley
www.natuurplaten.nl
Posted: Wed 23 Jul 2008, 19:03 Post subject:
Ik heb geen ervaring met de Soligor 1.7, wel met de Soligor 1.4 Pro en ik heb tevens een Tamron 2x en een Canon 2x. De Tamron 2x heeft als grote voordeel dat hij 'niet gemeld wordt' aan de camera. Je houdt dus AF en diafragma 4 bij de Canon 500 4.0 (al treedt er veel hunting op bij minder licht). Bij de Canon 2x verlies je AF en ga je naar F8.
Maar ............ het verschil in IQ is immens. Bij de Canon scherpe beelden en volle kleuren, ondanks scherpstellen met de hand. Bij de Tamron zeer softe beelden en een enorme kleurafwijking. En dat is ook zo bij F8 of F11. De 1.4 x van Soligor is een fractie softer dan de 1.4 x van Canon, maar het scheelt maar heel weinig.
Ik heb van Jeroen al een paar keer gehoord dat hij zulke goede resultaten heeft met zijn Soligor 1.7x en ik heb diverse foto's van hem gezien die dat zonder meer staven. Maar ik vraag mij met Hendrik een beetje af of de 1.7 x converter van Jeroen exemplrisch is. Van anderen heb ik berichten over veel mindere resultaten gehoord. Hij kost € 85,- en dat is € 100,- minder dan de 1.4 Pro van Soligor. Dat verschil moet ergens in zitten. 'There is not something as a free lunch.'
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum