De meeste zullen waarschijnlijk AI-servo of AI-focus gebruiken afhankelijk van persoonlijke voorkeur. Het voordeel van de servo-optie is dat de camera niet over hoeft te schakelen van 'Oneshot' naar AI-servo in geval dat je een object volgt met de camera wat wel het geval is wanneer je de AI-focus optie zou gebruiken.
Ik heb het wel eens getest en ben daardoor zelf bij de AI-servo optie uitgekomen, dat werkte volgens mijn persoonlijke bevindingen het meest 'soepel'.
Zou je het verschil kunnen uitleggen tussen optie 2 en 3?
Ik ken namelijk maar 2 methoden: one shot en AI servo.
Dus: een lock of de camera probeert continu de focus vast te houden op wat hij denkt dat het object is. En uit dit verschil blijkt meteen de scenario's wanneer ik welke gebruik. One shot voor stil zittende objecten. Focus, compositie, afdrukken. En de AI servo voor als het object niet op een vaste afstand zit van mijn camera.
groet
Gerrit Jan _________________ Canon 1D mk III. Canon 500 f/4L IS US + Canon 1.4 II extender op eenpoot.
Gender: Male Age: 73 Joined: 06 Jan 2007 Posts: 218 Location: Nederland
Posted: Mon 16 Jun 2008, 22:01 Post subject:
Bij AI Focus stelt de (canon)camera scherp als je de ontspanknop half indrukt en houd deze AF vast zolang je de knop half ingedrukt houd. Zo kun je bijv scherpstellen op kop/oog en met de camera een goede compositie zoeken terwijl de scherpte op oog/kop blijft liggen. Groeten, Rob _________________ Canon
Last edited by Rob Belterman on Mon 16 Jun 2008, 22:02; edited 1 time in total
Kort gezegd is de AI-servo modus geschikt om bewegende objecten te volgen omdat de camera, tijdens het volgen, het object 'scant' en de camera continu opnieuw scherpstelt op het object terwijl de OneShot modus zich baseert op stationaire (stilstaande) objecten ofwel objecten die zich traag bewegen.
De AI-focus modus ligt tussen bovengenoemde modi in, gedraagt zich als de OneShot modus in het geval dat je camera richt (scherpstelt) op een stationair object maar schakelt automatisch over naar de AI-servo modus wanneer het object in beweging zou gaan/komen en je het met de camera zou gaan volgen.
De handleiding van je camera kun je er ook op naslaan
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum