Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Maandopdracht


Maandopdracht Juli/Augustus 2008; Zomer
Goto page Previous  1, 2
 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Arie Ouwerkerk
Moderator
Moderator


Gender: Male
Age: 59
Joined: 21 Aug 2004
Posts: 7012
Location: Terschelling
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 25 Aug 2008, 10:46    Post subject:
Allerlaatste herinnering Cool : Alleen vandaag (maandag 25 augustus) kunnen nog foto's voor de maandopdracht worden aangeboden.
_________________
Zie voor veel meer foto's:
http://pbase.com/arieouwerkerk
Back to top
Reply with quote
 
Arie Ouwerkerk
Moderator
Moderator


Gender: Male
Age: 59
Joined: 21 Aug 2004
Posts: 7012
Location: Terschelling
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 25 Aug 2008, 23:26    Post subject:
Als het goed is zijn de foto's van de zomerse maandopdracht van juli/augustus inmiddels online. Graag nodig ik jullie uit de foto's te bekijken en eventueel van een commentaar en nominatie te voorzien. Dit kan tot en met zaterdag 30 augustus. Op zondag wordt de winnaar bekend gemaakt.

Iedereen weer bedankt voor het insturen van zijn/haar foto en ik hoop dat veel mensen van de mogelijkheid gebruik maken te reageren. Er zitten weer enkele erg leuke foto's tussen! In ieder geval iedereen veel plezier!

En voor het makkelijk vinden van het album: http://www.birdpix.nl/album_cat.php?cat_id=19
_________________
Zie voor veel meer foto's:
http://pbase.com/arieouwerkerk
Back to top
Reply with quote
 
Karel Mauer




Joined: 10 Aug 2004
Posts: 421
Location: Almere
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 26 Aug 2008, 16:33    Post subject:
Dit keer ook maar eens besloten om mee te doen.
Twee dingen vind ik jammer:
1) jammer dat er namen van de makers zichtbaar zijn
2) jammer dat sommigen niet alle foto's van commentaar voorzien (zo gigantisch veel zijn het er niet). Ik denk dat iedereen die zich aan dit spelletje waagt er "het recht" toe heeft om becommentarieerd te worden.

Als deelnemer wacht ik tot het laatste moment om commentaar te leveren.
_________________
Karel Mauer
Canon spullen
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn



Age: 57
Joined: 08 Nov 2003
Posts: 3780
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 26 Aug 2008, 17:21    Post subject:
compliment karel met je foto.

belachelijk trouwens dat er zo weinig inzenders zijn bij een zo toegankelijke en leuke opdracht. Zit er ergens een drempel waardoor mensen niet mee doen?


Om het makkelijker te maken te reageren en nomineren, hier is het album http://www.birdpix.nl/album_cat.php?cat_id=19

(en de foto die je moet nomineren staat op de 2e rij van onder 2e van rechts Wink ).
Back to top
Reply with quote
 
Arie Ouwerkerk
Moderator
Moderator


Gender: Male
Age: 59
Joined: 21 Aug 2004
Posts: 7012
Location: Terschelling
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 29 Aug 2008, 9:15    Post subject:
Herinnering & Oproep: Vandaag en morgen (zaterdag 30 augustus) is er nog de mogelijkheid commentaren te schrijven en nominaties te geven bij de foto's van de maandopdracht. Ik hoop en wil dat veel mensen hier gebruik van willen maken Cool

Klik http://www.birdpix.nl/album_cat.php?cat_id=19 om er direct te komen.
_________________
Zie voor veel meer foto's:
http://pbase.com/arieouwerkerk
Back to top
Reply with quote
 
Arie Ouwerkerk
Moderator
Moderator


Gender: Male
Age: 59
Joined: 21 Aug 2004
Posts: 7012
Location: Terschelling
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sat 30 Aug 2008, 11:43    Post subject:
Herinnering & Laatste Oproep: Vandaag (zaterdag 30 augustus) is er de laatste mogelijkheid commentaren te schrijven en nominaties te geven bij de foto's van de maandopdracht. Ik hoop dat nog meer mensen hier gebruik van willen maken.

Klik http://www.birdpix.nl/album_cat.php?cat_id=19 om er direct te komen.
_________________
Zie voor veel meer foto's:
http://pbase.com/arieouwerkerk
Back to top
Reply with quote
 
Arie Ouwerkerk
Moderator
Moderator


Gender: Male
Age: 59
Joined: 21 Aug 2004
Posts: 7012
Location: Terschelling
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sat 30 Aug 2008, 23:20    Post subject:
Het is inmiddels de 31ste dus mag ik de uitslag van deze maandopdracht bekend maken:

1e plaats: Gierzwaluwen van Karel Mauer, 15 nomi's
2e plaats: Visdief van Gerard Visser, 11 nomi's
3e plaats: Stadsduiven & Waterspreeeuw van Frans Freijee respectievelijk Peter Wijn, 7 nomi's

Aan Karel dus de eer ons van een nieuwe opdracht te voorzien. Binnen niet al te lange tijd zullen de nominaties voor iedereen zichtbaar zijn.

Felicitaties aan het podium en iedereen bedankt voor foto's, commentaren en nominaties.
_________________
Zie voor veel meer foto's:
http://pbase.com/arieouwerkerk
Back to top
Reply with quote
 
jurimetz


Gender: Male
Age: 48
Joined: 30 Nov 2004
Posts: 26
Location: Nijmegen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sun 31 Aug 2008, 9:48    Post subject:
Gefeliciteerd allen, in het bijzonder Karel! Mooi en terecht erepodium.
_________________
Juriaan Metz -- Canon 50D, 500/4L IS USM, 100-400/4.5-5.6L IS USM, 1,4x extender II, Tamron 90/2.8 macro 1:1, Feisol CT-3471, Manfrotto 393.
Back to top
Reply with quote
 
Gerard Visser


Gender: Male
Age: 74
Joined: 16 Apr 2006
Posts: 1239
Location: Rotterdam
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sun 31 Aug 2008, 10:14    Post subject:
Had mijn reactie al onder de mooie plaat van Karel en onder mijn eigen foto gezet, maar dit is natuurlijk een veel betere plek (met dank aan jurimetz): ook mijn hartelijke felicitaties aan de onbetwiste winnaar.

En wat mezelf betreft: ik ben heel blij met zilver. Iedereen zeer bedankt voor de commentaren en nominaties!
gr
G
_________________
Nikon; Nikkor; Sigma; Velbon; Manfrotto
Back to top
Reply with quote
 
Karel Mauer




Joined: 10 Aug 2004
Posts: 421
Location: Almere
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 31 Aug 2008, 12:01    Post subject:
Even heel snel (want ik moet nu weg). Allen bedankt voor de nominaties.
Ik kom vanavond wel met een iets uitgebreidere reactie.

Groet allen,
Karel
_________________
Karel Mauer
Canon spullen
Back to top
Reply with quote
 
jan Luit
Moderator
Moderator


Gender: Male
Age: 65
Joined: 29 May 2005
Posts: 1097
Location: Murillo,Ontario,Canada
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 31 Aug 2008, 14:20    Post subject:
Karel gefeliciteerd met je overwinning.
Ook Gerard,Frans en Peter gefeliciteerd met jullie ereplaatsen.
Vond het ook deze keer weer leuk om mee te doen.
Idereen bedankt voor de reacties bij mijn foto.

Ben benieuwd waarmee Karel ons zal verrassen Smile

Groet Jan
_________________
Nikon spulletjes


Think outside the box.
Back to top
Reply with quote
 
P.Teune


Gender: Male
Age: 68
Joined: 09 Mar 2006
Posts: 983
Location: Ermelo
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sun 31 Aug 2008, 15:09    Post subject:
Karel gefeliciteerd, met deze gierende overwinning!...Een uitstekende winnaar, van een helaas alleen maar kwalitatief uitstekend deelnemersveld Rolling Eyes


Gerard ook van harte...k neem aan dat je jezelf nu in de Rotte smijt?...en ook Frans en Peter ...toppie!

Iedereen ook bedankt voor de reacties op mijn eigen inbreng

Benieuwd naar hetgeen Karel gaat bedenken voor de komende maand!

groet,

Peter
_________________
Nikon D90...in combi met sigma 50-500 mm.........
'life is for living' (Coldplay)
Back to top
Reply with quote
 
Hendrik van Kampen
Moderator
Moderator


Gender: Male
Age: 64
Joined: 15 Apr 2005
Posts: 9822
Location: Leeuwarden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 31 Aug 2008, 17:22    Post subject:
Gefeliciteerd met je overwinning Karel. Ook Gerard, Frans en Peter gefeliciteerd met jullie ereplaatsen
_________________
Nikon, Gitzo
Back to top
Reply with quote
 
Gerard Visser


Gender: Male
Age: 74
Joined: 16 Apr 2006
Posts: 1239
Location: Rotterdam
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sun 31 Aug 2008, 19:41    Post subject:
Iedereen bedankt voor de felicitaties....en, Peter, nee recht hartelijk dank, maar de Rotte is mij zelfs in de zomer niet warm genoeg...
Ben ook wel benieuwd naar de reactie van Karel en naar wat hij zal verzinnen als nieuwe maandopdracht ('k moet wel zeggen dat de gunstige kant van "slechts" zilver is, dat je die dan niet hoeft te verzinnen, want dat lijkt me pas écht lastig....)
gr
G
_________________
Nikon; Nikkor; Sigma; Velbon; Manfrotto
Back to top
Reply with quote
 
leo snellink
Moderator
Moderator


Gender: Male
Age: 66
Joined: 31 Jan 2007
Posts: 5542
Location: Den Haag
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 31 Aug 2008, 19:46    Post subject:
Karel, gefeliciteerd. Je was ook mijn favoriet. De andere winnaars ook gefeliciteerd natuurlijk (Gerard, Frans en Peter).
Alhoewel het aantal deelnemers aan de maandopdracht een beetje tegenviel (onderwerp was goed te doen en je had twee maanden de tijd) ben ik wel tevreden over het aantal geschreven commentaren. Zoals Karel al aangaf, zou het aardig zijn als iedereen alle deelnemers van commentaar voorziet, maar met 13 tot 21 commentaren per foto, denk ik dat het toch heel zinnig is om deel te nemen aan de maandopdracht. Probeer met een foto in het gewone uploadalbum maar eens 21 commentaren te krijgen. Dus mensen: als je het gevoel hebt dat je foto's te weinig commentaar krijgen: doe mee aan de maandopdracht.
Groeten, Leo
Back to top
Reply with quote
 
Karel Mauer




Joined: 10 Aug 2004
Posts: 421
Location: Almere
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 31 Aug 2008, 22:27    Post subject:
Zo, daar ben ik weer. De nieuwe opdracht voor september staat inmiddels op de site. Daar ga ik het dus niet over hebben.

Eindelijk heb ik weer eens meegedaan aan de maandopdracht, en eigenlijk was het best leuk. Omdat ik de vorige competities slechts van de zijlijn heb gevolgd en deze echt heb meebeleefd, is me nu een aantal dingen opgevallen die ik hier ter overweging mee wil geven (zonder er een waardeoordeel over te hebben).

- Bij het geven van commentaar bij andermans foto's ben ik soms misschien iets te hard geweest. Het is zeker niet mijn bedoeling geweest om iemand te kwetsen. Mocht dat zo zijn overgekomen, dan mijn excuses hiervoor. Anders dan bij een gewone plaatsing vind ik wel dat het bij een competitie duidelijk moet zijn waarom je vind of een foto wel of niet aan bepaalde criteria voldoet.
Meedoen aan een competitie betekent wel dat je je nek uitsteekt. Dus, laatste plaats of niet wil ik iedereen feliciteren met het meedoen aan de maandopdracht.

- Al eerder had ik genoemd het jammer te vinden dat er namen van de makers bij de foto stonden. Namen kunnen bewust of onbewust van invloed zijn op een eventuele nominatie.

- Ook eerder genoemd is het gegeven dat niet altijd elke foto van commentaar wordt voorzien. Da's jammer. Iemand doet moeite om iets in te zenden en mag dan best wat commentaar verwachten.

- Veel deelnemers hebben commentaar gegeven op foto's van anderen. Sommigen hebben dat niet gedaan. Is het wenselijk of juist niet wenselijk dat men elkaars foto's becommentarieerd ?

- Het thema zomer was een leuk thema. Maar, hoe concreet zo'n thema ook lijkt, aan sommige inzendingen en de reacties erop blijkt dat de interpretaties ervan heel verschillend kunnen zijn. Voor de een is 'n in de zomer voorkomende soort al genoeg, voor een ander het zonlicht dat in de foto te zien is. Om in de toekomst inzendingen bij dergelijke abstracte thema's uniformer te kunnen beoordelen, zouden vooraf gegeven criteria wellicht geen gek idee zijn.

- Als ik kijk naar het aantal deelnemers en dat aantal afzet tegen het aantal van 6068 geregistreerde gebruikers dan is dat bedroevend weinig (ik mag natuurlijk niet mopperen omdat ik ook vrijwel nooit meedoe).
Er moet toch een manier te vinden zijn om het aantal deelnemers aan de maandopdracht te vergroten ?

- De opmerking van Leo over het aantal commentaren per foto vergeleken met "gewone" inzendingen is een hele aardige. Kijk je echter naar het aantal malen dat een foto bekeken is, dan zijn dat toch aardige gemiddelden. Misschien mag de verschijning van de foto's van een maandopdracht wel wat nadrukkelijker in beeld worden gebracht zodat het meer kijkers trekt.

Zoals gezegd, het een en ander ter overdenking.
Wie weet zie ik jullie foto's wel aan het eind van de maand terug in de nieuwe opdracht en wie weet doe ik zelf ook wel weer mee Cool

Groet,
Karel
_________________
Karel Mauer
Canon spullen
Back to top
Reply with quote
 
roosje spillebeen


Gender: Female
Age: 61
Joined: 11 Apr 2008
Posts: 7
Location: Rotterdam
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Mon 01 Sep 2008, 7:12    Post subject:
Alle hartelijk gefeliciteerd!
welverdiend!!!\gr roosje
_________________
canon S2 IS, sony cybershot 3.2
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn



Age: 57
Joined: 08 Nov 2003
Posts: 3780
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 01 Sep 2008, 7:25    Post subject:
van harte gefeliciteerd karel, met een inderdaad zeer zomerse bijdrage. je zou vaker mee moeten doen Smile

zeer vereerd op gelijke hoogte met frans te zijn geeindigd, want hij kreeg mijn ene stem Smile. Fototechnisch vond ik frans met afstand het beste (ook die foto lijkt makkelijker dan ie is).

Qua toekomst maandopdracht, graag VEEL meer aandacht hiervoor (en zo nodig lagere drempel) maar niet meer regels. Het is maar een spelletje, om de eer. Ik vind vooral de hogere onderlinge aandacht leuk. En ook dat je ziet hoe verschillend iedereen kijkt.
Back to top
Reply with quote
 
Gerard Visser


Gender: Male
Age: 74
Joined: 16 Apr 2006
Posts: 1239
Location: Rotterdam
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Mon 01 Sep 2008, 7:47    Post subject:
Ben het in grote lijnen wel met Karel eens.
Alleen: ik vind juist die verschillende interpretaties wel erg leuk, zeker bij z'n toegankelijk thema als "zomer". Je krijgt een hele waaier aan opvattingen.
En dat is prima, omdat het inderdaad maar een spelletje is!

Zorgelijk is inderdaad het promillage qua deelname. Je zou zeggen dat Karel's nieuwe, vrij moeilijke, thema zou moeten leiden tot nóg minder inzendigen. Maar aan de andere kant, dit is een fotografisch wat pittiger opdracht en zal dus wellicht meer "echte" fotografen uitdagen.
(Het zal voor mij dus wel een stuk lastiger worden Rolling Eyes )

Ik ben ook voor veel meer aandacht voor de maandopdracht al heb ik daar niet zo gauw een idee over...
gr
G
_________________
Nikon; Nikkor; Sigma; Velbon; Manfrotto
Back to top
Reply with quote
 
FRANCOIS roland


Gender: Male
Age: 86
Joined: 09 Jan 2005
Posts: 174
Location: OOSTENDE BELGIE
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 01 Sep 2008, 12:11    Post subject: Maancompetitie
Hartelijk gefeliciteerd Karel met uw verdiende overwinning en lof eveneens voor de dichtste ereplaatsen van Gerard, Peter en Frans. Ik kwam over de eindstreep met Leo in het tweede peloton...
Groet
Roland
_________________
Canon EOS D60 - 300D - 40D- 1-D Mark IV
Canon Lenzen: EF70-200mm USM f2.8 IS II, EF 500mm USM f4 IS, EF 800mm f5.6 IS USM en extenders : TC1.4 III en TC2 III
Canon EF100mm f2.8 USM Macro
Back to top
Reply with quote
 
jurimetz


Gender: Male
Age: 48
Joined: 30 Nov 2004
Posts: 26
Location: Nijmegen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Mon 01 Sep 2008, 13:20    Post subject:
Quote:
Bij het geven van commentaar bij andermans foto's ben ik soms misschien iets te hard geweest. Het is zeker niet mijn bedoeling geweest om iemand te kwetsen. Mocht dat zo zijn overgekomen, dan mijn excuses hiervoor. Anders dan bij een gewone plaatsing vind ik wel dat het bij een competitie duidelijk moet zijn waarom je vind of een foto wel of niet aan bepaalde criteria voldoet.

Het hoort bij het geven van commentaar dat je ook gewezen wordt op de minpunten. Zelf probeer ik altijd zowel de goede dingen te benoemen, alsook de punten waar misschien nog verbetering te halen is.

Quote:
Al eerder had ik genoemd het jammer te vinden dat er namen van de makers bij de foto stonden. Namen kunnen bewust of onbewust van invloed zijn op een eventuele nominatie.

Ben ik het wel mee eens. De vraag is of je het daarmee niet onmogelijk maakt voor andere deelnemers om commentaar te leveren, aangezien men eigen foto's doorgaans niet van commentaar voorziet.

Quote:
Ook eerder genoemd is het gegeven dat niet altijd elke foto van commentaar wordt voorzien. Da's jammer. Iemand doet moeite om iets in te zenden en mag dan best wat commentaar verwachten.

Eens, al geldt dat in principe voor elke foto. Het leuke van de maandopdracht is dat je veel commentaren krijgt. Dat zou voor iedereen een extra stimulans moeten zijn om mee te doen!

Quote:
Veel deelnemers hebben commentaar gegeven op foto's van anderen. Sommigen hebben dat niet gedaan. Is het wenselijk of juist niet wenselijk dat men elkaars foto's becommentarieerd ?

Persoonlijk zie ik hierin geen bezwaar. Waarom niet? Competitievervalsing?

Quote:
Het thema zomer was een leuk thema. Maar, hoe concreet zo'n thema ook lijkt, aan sommige inzendingen en de reacties erop blijkt dat de interpretaties ervan heel verschillend kunnen zijn. Voor de een is 'n in de zomer voorkomende soort al genoeg, voor een ander het zonlicht dat in de foto te zien is. Om in de toekomst inzendingen bij dergelijke abstracte thema's uniformer te kunnen beoordelen, zouden vooraf gegeven criteria wellicht geen gek idee zijn.

Eén van de charmes van zo'n maandopdracht is naar mijn mening juist dat er zoveel verschillende interpretaties mogelijk zijn.

Quote:
Als ik kijk naar het aantal deelnemers en dat aantal afzet tegen het aantal van 6068 geregistreerde gebruikers dan is dat bedroevend weinig (ik mag natuurlijk niet mopperen omdat ik ook vrijwel nooit meedoe).
Er moet toch een manier te vinden zijn om het aantal deelnemers aan de maandopdracht te vergroten ?

Volgens mij wordt de maandopdracht ruim voldoende onder de aandacht gebracht. Ik heb niet echt een suggestie voor een groter deelnemersveld. Het voordeel is wel dat het bij weinig inzendingen gemakkelijker is om elke foto te becommentariëren.
_________________
Juriaan Metz -- Canon 50D, 500/4L IS USM, 100-400/4.5-5.6L IS USM, 1,4x extender II, Tamron 90/2.8 macro 1:1, Feisol CT-3471, Manfrotto 393.
Back to top
Reply with quote
 
Frans Freijee



Age: 76
Joined: 11 Aug 2005
Posts: 47
Location: Amsterdam
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 01 Sep 2008, 13:48    Post subject:
Fotografeer een "Zomerse sfeer" is een hele leuke maandopdracht geweest, waarbij in mijn ogen de beste (Karel dus) met de eer is gaan strijken. Karel, nog van harte, en ook Gerard en Peter proficiat met de andere ere plaatsen (Peter ex aequo met ondergetekende).
Allen, bedankt voor de inspirerende commentaren én de 7 nominaties plus 1 sigaar (hoewel Gerard, ik rook niet) bij mijn stadsduiven foto.
En inderdaad Peter en Karel, stadsduiven vind je over de hele wereld en zien er gek genoeg overal min of meer hetzelfde uit. Bhopur, Bhopal of New Delhi had dus zomaar gekund.
Ik heb er geen probleem mee dat de deelnemers elkaars foto van commentaar voorzien, maar zonder naam van de fotograaf bij de foto is dit gevoelsmatig toch een eerlijker proces, niet in het minst voor de deelnemers zelf. Hoewel, zoals Peter al zei, het is maar een spelletje.
Hopelijk komen er bij de nieuwe, vrij moeilijke, maandopdracht wat meer deelnemers.
Gr., frans
_________________
Sinds April '07: Canon EOS400D+Canon 18-55 mm; Sigma 50-500mm f/4-6.3.
Sinds Jan.'08: Canon EF70-300mm f/4-5.6 IS USM; Manfrotto 680B monopod.
Sinds 8 April '09: Canon EF400mm f/5.6 L USm lens.
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Birdpix.nl Forum Index -> Maandopdracht
Goto page Previous  1, 2
 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
Page 2 of 2


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum