Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur


Welk statief gebruik je?

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Martijn de Jonge



Age: 66
Joined: 01 Jan 2004
Posts: 462
Location: Amsterdam
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sat 26 Mar 2005, 9:23    Post subject: Welk statief gebruik je?
Om goed en scherp te fotograferen is een zwaar en stabiel statief onontbeerlijk. Hoewel de markt klein is ben ik toch benieuwd naar welke statieven mensen gebruiken om hun tele's op te plaatsen. Zelf gebruik ik een Gitzo Studex, een Gitzo Telestudex en een Gitzo carbon monopod. Verder verschillende koppen waaronder een Wimberley waar je zo mooi vogels in vlucht mee kan volgen. Als schouderstatief een zelf in elkaar geflanst apparaat met restanten Metzflitsrail en Novoflexschoudersteun. Voor uit de auto een met rijst gevulde stufbag die eigenlijk bij mijn Fjallraven rugzak behoort. Tot nu toe nog niet aan een carbonstatief begonnen aangezien de massa van een statief belangrijk is om de zaak stabiel te houden in bijvoorbeeld zware wind. Maar je sleept je daardoor wel een ongeluk. Ik gebruik de statieven zonder middenzuil waardoor ze lager kunnen worden gezet en optimaal steunen op de drie poten.

Groeten en een goede Paas!

Martijn de Jonge
Back to top
Reply with quote
 
Jaap Schelvis



Age: 64
Joined: 07 Dec 2004
Posts: 1406
Location: Leeuwarden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sat 26 Mar 2005, 10:47    Post subject:
Martijn,

Jij ook een goed Pasen gewenst (je was al flink in de eierenstemming Smile ).
Voor fotografie gebruik ik zelden mijn driepoot, dat is trouwens een Slik van nu 23 jaar oud die kennelijk niet kapot te krijgen is (is toch genoeg het veld in geweest). Veel liever werk ik helemaal uit de hand of vanaf mijn éénpoot, die trouwens wel aan vervanging toe is. Tips over goede eenpoten zijn dus welkom. Om met de telescoop uit de auto te werken gebruik ik al jaren een Bushnell autoraam-statiefje, ooit voor 135 gulden op een DB dag meegenomen. Eigenlijk nooit voor fotografie gebruikt, dan steun ik meestal op mijn hand op de ruit of zelfs direct de lens op de ruit. Een rijstzak zal ik binnenkort eens uitproberen.

Groeten Jaap
_________________
cps Jaaps foto's op het web
Back to top
Reply with quote
 
Ron van Elst


Gender: Male
Age: 57
Joined: 13 Mar 2005
Posts: 634

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 26 Mar 2005, 19:57    Post subject: Statief...
Hoi Martijn,

Ik gebruik zelf de Manfrotto 055NAT met daarop een RC141NAT head. Alles in legergroene kleur om zo min mogelijk op te vallen. Ben erg tevreden over dit statief. Ik heb echter sinds kort een 'grote' 400mm (f 4,5) van tegen de 2 kilo. Met dit objectief wordt het wel allemaal wat minder stabiel, maar nog goed genoeg om te gebruiken. Ik zit er wel aan te denken om een Wimberly Sidekick balhoofd te gaan aanschaffen. Hiermee 'hang' je de lens aan het statief en heb je wat meer vrijheid van beweging zonder dat je bang hoeft te zijn dat je statief omkantelt.

Als je eens wat resultaten wilt zien dan kan dat op www.amazingnature.nl De foto's hier op Birdpix van mij zijn tot nu toe uit de auto geschoten, niet van statief.

Groet,

Ron van Elst
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn



Age: 57
Joined: 08 Nov 2003
Posts: 3780
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 27 Mar 2005, 23:03    Post subject: statief
LS
1) Voorheen, een alum. gitzo reporter (met middenzuil). sinds kort mezelf verwend met een gitzo 1325 mountaineer. Dat ding is top! (carbon omdat ik niet zo sterk ben) zonder middenzuil maar wel hoog genoeg.
2) Als kop een Manfrotto zwenkrek 393 (heel handig, stabiliteit vrij goed maar niet 100%) en misschien binnenkort een Markins balhoofd (zie nikonians.com).
3) Een zojuist door mijn moeder vernaaide stoffen boekentas als bonenzak, naar een voorbeeld bij Arie vd H. (2 compartimenten voor aan weerszijden van raam/plank, met ritsen om in het vliegtuig geen gewicht te hebben).
Veel plezier met de fotos, peter
Back to top
Reply with quote
 
R. P. McMurphy


Gender: Male

Joined: 05 Mar 2005
Posts: 546

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 28 Mar 2005, 9:06    Post subject:
Dag allen,

ik gebruik de Manfrotto 055DB, met daarop een Manfrotto 222 Joystick head. Bevalt me erg goed, vooral het gemak waamee je rap bewegende en vliegende beesten kunt volgen is prettig! Stabiel setje voor mijn 300mm/f4, maar ik weet niet of het geheel nog fijn zou werken als er een zwaardere lens op zou komen te staan.

Luc
Back to top
Reply with quote
 
PeterH



Age: 46
Joined: 10 Aug 2003
Posts: 264
Location: Zeist
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 29 Mar 2005, 7:30    Post subject: Re: statief
peter wijn wrote:

2) Als kop een Manfrotto zwenkrek 393 (heel handig, stabiliteit vrij goed maar niet 100%) en misschien binnenkort een Markins balhoofd (zie nikonians.com).


Peter,

ik heb sinds kort de M20 van Markins in huis. Een dijk van een balhoofd, terwijl het maar een klein dingetje is. Geweldig. Ik heb voor de M20 gekozen, omdat ie net iets groter is. Een klein nadeel van de M10 is dat ie eigenlijk gewoon TE klein is. Niet dat ie niet sterk genoeg is. Vooral op statieven met een grotere plaat waar je je balhoofd op zet is het soms lastig om de panningknop lost te maken.

Ik heb hem trouwens bij Markins zelf gekocht in Seoul. Dat scheelt je veel Euri, omdat je in $$ kan betalen. Als je bij Nikonians besteld krijg je hem vanuit Duitsland. Zelf met nog wat snelkoppelingsplaten kwam het pakje zonder invoer of BTW door de grens terwijl de waarde van het pakketje groot op de voorkant stond.

Succes

Peter
_________________
info@peterdenhartog.com
Compleet vernieuwde website: www.peterdenhartog.com
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum