Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Combinatie 40D & Canon EF 500 F4L
Goto page 1, 2  Next

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 03 Jul 2008, 21:46    Post subject: Combinatie 40D & Canon EF 500 F4L
Hallo,

Momenteel fotografeer ik met Olympus in combinatie met de Sigma 50-500.
Omdat deze combinatie teveel beperkingen heeft voor de vogelfotografie (moeilijk fotograferen met weinig licht en het ruisverhaal van Olympus bij hoge ISO-waarden, waardoor ik dus niet de gewenste sluitertijden kan behalen) wil ik binnen niet al te lange tijd de overstap maken naar Canon.

Hoewel ik eerst mijn zinnen had gezet op de Sigma 500 F4,5 heb ik toch besloten om te gaan voor de "Canon EF 500mm F 4.0 L USM IS". De reden hiervoor is het behoud van de AF bij gebruik van een 1,4x teleconverter en de aanwezige IS in dit objectief.
Hierbij wil ik de Canon 40D aanschaffen, omdat ik hier erg goede vehalen over heb gehoord.

Ik heb zowel over het objectief als over de 40D al het één en ander kunnen vinden op dit forum, maar ik vraag me af of er hier mensen zijn die deze combinatie gebruiken en hun ervaringen willen delen. (en zodat ik wat werk kan zien van deze combi)

Het is namelijk een enorme uitgave en wil er zeker van zijn dat ik hier geen spijt van ga krijgen. Wink

Alvast bedankt.

Groet, Mike
Reply with quote

Rob Belterman

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 03 Jul 2008, 21:56    Post subject:
Hallo Michael, zoek eens naar foto's van Desyma. Hij gebruikt ook deze combi. Groeten, Rob

Wilfred Marissen

PostPosted: Thu 03 Jul 2008, 22:02    Post subject:
Hoi Michael,
Combinatie 40D en 500mm werkt uitstekend voor mijzelf en vele anderen.

Go for it!

Wilfred

Ad Sprang

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 04 Jul 2008, 6:25    Post subject:
Gebruik zelf deze combinatie ook en ben er erg tevreden over. Bij mij zit er dan vrijwel altijd nog de 1.4 converter tussen.
Autofocussen bij vliegbeelden zou wat sneller mogen maar het prijsverschil met de Mark 3 is wel erg groot.
groet,
@d
Back to top
Reply with quote

John de Roos

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Fri 04 Jul 2008, 8:33    Post subject:
De combinatie 40D en de 500 IS van Canon heb ik een tijdje gebruikt. beviel mij zeer goed zie foto's in mijn PA. De serie visarend 21-9-2007 tot de kleine Strandloper 14-10-2007 heb ik met deze combinatie gemaakt.

De 40D gebruik ik nu voor de groothoek en de 100-400 IS ed.

Marcel Langelaan

PostPosted: Fri 04 Jul 2008, 8:59    Post subject:
Ik sluit mij bij mijn voorgangers aan. Ik fotografeer er zelf ook mee en dat bevalt prima. Hier ga je zeker geen spijt van krijgen.
Groet Marcel

birdphoto

PostPosted: Fri 04 Jul 2008, 11:19    Post subject:
Perfecte combinatie....gebruik deze zelf ook en dan met een 1.4x converter.

Bezoek mijn site www.birdphoto.nl maar eens voor resultaten!!

Michael Visser

PostPosted: Fri 04 Jul 2008, 13:12    Post subject:
Bedankt voor de reacties allemaal.

De resultaten zien er prima uit met deze combi en ik ga ervan uit dat het fotograferen hiermee makkelijker wordt als met mijn huidige apperatuur. (vooral het scherpstellen in moeilijke lichtsituaties) Hoop ook dat de verhalen over de ruis bij de 40D kloppen. Zo zouden foto's bij ISO800 nog zo goed als ruisvrij zijn. Klopt dat idd.?

Heb de 40D en de 500mm F4 dan ook net laten reserveren bij Konijnenberg en over 2 weken is deze hoop ik in mijn bezit. Wink

Ooh ja, het is, even voor de duidelijkheid, toch wel zo dat je AF behoudt bij gebruik van een 1,4x converter icm. de D40 ?

Groet, Mike
Reply with quote

Marcel Langelaan

PostPosted: Fri 04 Jul 2008, 13:25    Post subject:
Quote:
Zo zouden foto's bij ISO800 nog zo goed als ruisvrij zijn. Klopt dat idd.?

Nee, dat klopt niet vind ik. Je kunt redelijk veilig tot iso400 gaan maar iso800 geeft wel erg veel ruis.
en ja je behoudt je af met 1.4 converter.

Groet Marcel

Michael Visser

PostPosted: Fri 04 Jul 2008, 13:53    Post subject:
YATES wrote:
Quote:

Nee, dat klopt niet vind ik. Je kunt redelijk veilig tot iso400 gaan maar iso800 geeft wel erg veel ruis.

Ik ben natuurlijk mijn Olympus E500 en E510 gewend en die geven al heel snel ruis. Denk dat als ik het hiermee vergelijk dat het toch wel een aardig verschil zou zijn.

Ik ben nog niet zo thuis in de Canon apperatuur, maar is er een andere Canon het overwegen waard, buiten de 1Dmark natuurlijk, die nog minder ruis produceerd en die in alle andere opzichten de 40D evenaard?
Of hoef ik me hier niet echt druk over te maken ?

Groet, Mike
Reply with quote

Bas Breetveld

PostPosted: Fri 04 Jul 2008, 14:06    Post subject:
Afhankelijk van wat je wilt zou ik zelf de 5d overwegen. Vanwege de grotere pixels geeft deze minder ruis te zien dan de 40D. Vooralsnog zit je dichtbij genoeg met een 500 om niet te veel te hoeven croppen. Ook na croppen tot sensorformaat van de 40D houd je meer dan voldoende resolutie over. Hij is alleen veel minder snel. Dat is het enige nadeel.
En voor een paar centen meer ligt er hier en daar nog wel een nieuwe 1D mkII(N) Voordeel van die camera is dat je veel meer AF-punten hebt waaruit je kunt kiezen. Deze zitten ook op de goede plaats. Dat vind ik een groot gemis van de 40D (en de 5D).
Back to top
Reply with quote

Michael Visser

PostPosted: Fri 04 Jul 2008, 14:22    Post subject:
Hoi Bas,

Full frame camera's had ik eigenlijk al uitgesloten. Zoals je aangeeft is deze ook minder rap dan de 40D en dit heeft eigenlijk meer prioriteit voor mij. Persoonlijk maak ik zelden gebruik van de verschillende scherpstelpunten en gebruik ik bijna altijd het centrale punt.

Ik hoor net dat een kennis van me naast de MarkIII ook een 40D heeft aangeschaft en hij is ook in het bezit van de Canon 500 F4. Heb dus even gevraagd of ik deze eens mag proberen zodat ik van te voren weet wat ik koop. Wink Kan ik ook gelijk zien wat de kwaliteit van de foto's is bij hogere ISO waarden in vergelijking tot mijn huidige apperatuur.

Bedankt iig. voor je input.
Reply with quote

Bas Breetveld

PostPosted: Fri 04 Jul 2008, 14:38    Post subject:
Schoot je al vaak met 500 mm? Ik moet zeggen dat als ik 1 AF-punt kan missen, dat de middelste is..
Back to top
Reply with quote

Michael Visser

PostPosted: Fri 04 Jul 2008, 15:06    Post subject:
Bas Breetveld wrote:
Schoot je al vaak met 500 mm? Ik moet zeggen dat als ik 1 AF-punt kan missen, dat de middelste is..

met de 50-500 fotografeer ik 95% van de gevallen op de maximale 500.
Ik stel altijd scherp met het centrale punt en maak dan snel een uitsnede (juiste compositie) door mijn camera te verplaatsen.
Nu moet ik wel zeggen dat mijn E510 maar 3 scherpstelpunten heeft en dat ik het een nogal omslachtige manier vind om een ander punt te selecteren. Tegen die tijd heb je kans dat de vogel al gevlogen is.
Ik heb wel gezien dat dit bij de 40D een stuk makkelijker gaat. Al ik het goed heb selecteer je snel een punt door aan een instelwiel te draaien.

Dan nog lijkt het me dat je in situaties waarbij je snel moet handelen je vaak te laat bent wanneer je eerst het juiste scherpstelpunt moet
selecteren of vergis ik me hierin?

Groet, Mike
Reply with quote

Bas Breetveld

PostPosted: Fri 04 Jul 2008, 15:14    Post subject:
Met een beetje behendigheid pak je dan juist altijd de juiste compositie in het geval je onderwerp zich dichtbij bevindt. Idd, met dat wieltje en 2 wielen voor de 1D.
Back to top
Reply with quote

Michael Visser

PostPosted: Fri 04 Jul 2008, 15:24    Post subject:
De overstap naar Canon zal zowiezo erg wennen worden denk ik, maar zal er zeker geen een zijn waar ik spijt van krijg.

We gaan het iig proberen en zal je tip zeker meenemen Bas. Wink

Gr, Mike
Reply with quote

birdphoto

PostPosted: Fri 04 Jul 2008, 17:23    Post subject:
Michael Visser wrote:
...

Ooh ja, het is, even voor de duidelijkheid, toch wel zo dat je AF behoudt bij gebruik van een 1,4x converter icm. de D40 ?

Groet, Mike

ja hoor, AF wordt iets trager natuurlijk maar werkt verder prima!!

Martijn de Jonge

PostPosted: Fri 04 Jul 2008, 18:09    Post subject:
Leuk al die Canonfans, ik was laatst in de Poelruiter terwijl de ijsvogel landde. Dan merk je dat zo'n 40D snel stilvalt terwijl de D300 vrolijk door ratelt. Fijn als je een 500 USM IS hebt maar als je body 'busy' is houdt het op. De zwakste schakel bepaalt de sterkte van de ketting, een Canon 500 Usm IS presteert alleen optimaal met minstens een Mark 111. Een 5D lijkt me sowieso geen optie want die zit voorbij z'n houdbaarheidsdatum.

Groeten,Martijn.
Back to top
Reply with quote

Michael Visser

PostPosted: Fri 04 Jul 2008, 18:35    Post subject:
Martijn de Jonge wrote:
Leuk al die Canonfans, ik was laatst in de Poelruiter terwijl de ijsvogel landde. Dan merk je dat zo'n 40D snel stilvalt terwijl de D300 vrolijk door ratelt. Fijn als je een 500 USM IS hebt maar als je body 'busy' is houdt het op. De zwakste schakel bepaalt de sterkte van de ketting, een Canon 500 Usm IS presteert alleen optimaal met minstens een Mark 111. Een 5D lijkt me sowieso geen optie want die zit voorbij z'n houdbaarheidsdatum.

Groeten,Martijn.

Zo te lezen een Nikon gebruiker ? Wink

Corigeer me als ik het fout heb, maar:
De 40D maakt 6,5 fps met een buffer van 17 opnames in Raw. Dit houd dus in dat de 40D "busy" is na 2,6 sec.
De MarkIII maakt 10 fps met een buffer van 30 opnames in Raw. Dit houd dus in dat de MarkIII "busy" is na 3 sec.

Met de MarkIII zou je dus een halve seconde langer kunnen schieten voordat de camera "busy"is. Het enige voordeel zou dan zijn dat je in dezelfde tijd (2,6sec) 9 opnames meer hebt gemaakt.

Dit is het prijsverschil mij niet waard en wat ik aan foto's voorbij heb zien komen van deze combi zegt mij dat ik het daarvoor niet hoef te laten.

Btw:
De D300 maakt 8fps, maar de buffer voor Raw opnames staat nergens vermeld. Wel 100 in Jpeg tegenover 110 Jpegs van de MarkIII en 75 Jpegs van de 40D. Al met al zal het elkaar naar mijn mening niet veel ontlopen. Misschien dat je een halve seconden langer kan fotograferen en dus in die tijd wat meer foto's produceerd, maar ik kan er ook helemaal naast zitten natuurlijk.
Een en ander is natuurlijk ook afhankelijk van je CF kaart toch?

Groet, Mike
Reply with quote

birdphoto

PostPosted: Fri 04 Jul 2008, 20:52    Post subject:
Martijn de Jonge wrote:

Groeten,Martijn.

Klopt Martijn....maar een mark 3 is ook niet de meest betaalbare camera. Als ik geld genoeg had, had ik allang dit geweldig toestel!

Bas Breetveld

PostPosted: Sat 05 Jul 2008, 10:17    Post subject:
Dat is zeker waar. Maar als de body de sluitpost vormt op de begroting, dan wordt de keuze al snel minder.
Ik vind de mk IV weer een stuk beter. Na de komst van de D3 kan het bijna niet anders of dit wordt ook een full-frame met uiteraard meer pixels dan de concurrent en een AF-systeem dat deugt. De verwachting is ook dat ie al tamelijk snel op de markt komt.
Blijft het feit dat een dergelijke lens een professionele body verdient en niets minder dan dat. Wat mij betreft voldoet de mkII ook nog steeds uitstekend. Dat deed hij 4 jaar terug ook voor iedereen. Een prima investering dus op lange termijn, zo'n 1D mk x, waarbij de afschrijving minmimaal is, als je hem tenminste 4 jaar lang houdt.

Over het vollopen van de buffer: het is mij opgevallen bij X0D en XX0D dat de camera alle foto's moet wegschrijven voordat je weer verder kunt ratelen. Dat kan soms even duren. Bij de 1D 2 is mij dat nog nooit overkomen.

Gr,

Bas
Back to top
Reply with quote

Ron van Elst

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 05 Jul 2008, 10:29    Post subject: Verstandig
Hoi Michael,

Als ik jou was zou ik zeker geen nieuwe body aanschaffen. Als er ergens veel geld afgeschreven wordt in een zeer korte termijn dan is het wel op camerabodies.

Mijn advies: Koop die 500/4.0 en schaf daarbij een 2e hands 30D ofzoiets aan. Deze gaan al weg voor rond de € 450 als je goed zoekt. Spaart je toch weer de helft uit in vergelijking met een nieuwe 40D.

Ik heb zelf ooit € 1500,- betaald voor de Minolta 7D toen die net uit was. Dat doe ik dus nooit meer. Nu net 2,5 jaar later is die wellicht net € 300 waard.

Nu gebruik ik een 2e hands 1DmkII en een 2e hands 30D. Is dat aan te zien aan mijn foto's ? Denk het niet toch? De aanschaf van een nieuwe body is echt de slechtste investering die een mens kan doen als je krap in je geld zit.

http://www.shutterstock.com/g/ronvanelst
Back to top
Reply with quote

Bas Breetveld

PostPosted: Sat 05 Jul 2008, 11:12    Post subject: Re: Verstandig
Ron van Elst wrote:

Nu gebruik ik een 2e hands 1DmkII

Zo heb ik het ook gedaan en dat bevalt nog steeds uitstekend.
Back to top
Reply with quote

Marcel Langelaan

PostPosted: Sat 05 Jul 2008, 11:34    Post subject:
Quote:
Mijn advies: Koop die 500/4.0 en schaf daarbij een 2e hands 30D ofzoiets aan. Deze gaan al weg voor rond de € 450 als je goed zoekt. Spaart je toch weer de helft uit in vergelijking met een nieuwe 40D.

Nu gebruik ik een 2e hands 1DmkII en een 2e hands 30D. Is dat aan te zien aan mijn foto's ? Denk het niet toch? De aanschaf van een nieuwe body is echt de slechtste investering die een mens kan doen als je krap in je geld zit.

Natuurlijk is 280euro (nieuwe40D=880-150cashback=730) extra voor een nieuwe body veel geld als je krap bij kas zit maar op een totaal bedrag van +/- 5800euro valt het wel mee . Met een nieuwe 40D weet je tenminste wat je krijgt en bij 2e hands is er toch een risico. Daarnaast vind ik de 40D vooral qua snelheid een stuk beter dan de 30D.

Het blijft natuurlijk altijd het overwegen waard.

Groet Marcel

Michael Visser

PostPosted: Sat 05 Jul 2008, 12:38    Post subject:
Bedankt voor alle input. Wink

Ik weet dat de afschrijving enorm is van een nieuwe body. Als je de winkel uitloopt is deze bij wijze van spreken al gelijk flink minder waard.

Toch is voor mij een 2de hands geen optie. (misschien meer gevoelsmatig) Welliswaar heb ik hier geen ervaringen mee wat betreft fotoapperatuur, maar wel met andere electronica en dat is niet goed uitgepakt. Wel neem ik aan dat wanneer je bv. een 2de hands MKII koopt dat hier al aardig wat foto's mee gemaakt zijn. Het vernieuwen van de sluiter zal dan ook al niet lang meer op zich laten wachten, tenzij dit net gebeurd is voor de aanschaf natuurlijk.

Zoals Yates al aangaf weet je bij aanschaf van een nieuwe 40D wat je in huis haalt en heb je zowiezo 2 jaar garantie. (Helaas is de cashback-actie wel net ten einde)

Heb nog wel even een vraagje over de extender.
Is het aan te raden om hier de originele 1,4x van Canon te nemen of zijn er andere opties die dezelfde kwaliteit leveren?

Groet, Mike
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur
Goto page 1, 2  Next

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 2

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum