Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Welk statief en kop
Goto page 1, 2  Next

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Guest

PostPosted: Tue 27 May 2008, 19:01    Post subject: Welk statief en kop
Ik heb al in het forum zitten zoeken op statief maar kom er niet echt uit.
Dus hier is mijn vraag.

Welk statief met welke kop raden jullie aan voor gebruik met een Sony A 700 plus een Sigma 500 mm F4.5.
gewicht ongeveer 4 kilo.

gr. Ferry
Back to top
Reply with quote

Tjido Wierda

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 27 May 2008, 22:06    Post subject:
Bedoel je het draag vermogen van het statief of het totaal gewicht van je fotocamera en de lens?

Een belangrijke tip zorg dat je stabiel blijft!! Elke trilling kan soms te veel zijn. Ik denk toch al snel dat je aan de 12 kg draag vermogen moet zitten met een zeer stabiele statief kop.
Back to top
Reply with quote

Ferry Bantjes
Guest

PostPosted: Tue 27 May 2008, 22:18    Post subject:
Ik bedoel het gewicht van de camera en het objectief, dat is 4 kilo.
En graag zou ik bijvoorbeeld weten wat voor statieven men gebruikt of aanraad van bijv. Manfrotto of Giotto's.

gr. Ferry
Back to top
Reply with quote

Tjido Wierda

PostPosted: Tue 27 May 2008, 23:25    Post subject:
voor een zware set zou ik kiezen voor een Gitzo 3541 LS met een gitzo G 2380 dan heb je een top set voor je leven.

Of voor een ouder model Gitzo 1326 carbon.
Back to top
Reply with quote

Ruud van Veenschoten

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 28 May 2008, 7:33    Post subject:
Je kan ook eens kijken naar de Feisol CT-3371. Is ook een goed statief en goedkoper als de Gitzo statieven. Verder nog een balhoofd, daar kan je ook alle kanten mee op. Kijk hier maar eens:
http://www.ganymedes.nl/Ganymedes.old/Templates/Feisol%20Statieven.htm

Groet,
Ruud

Doodles

PostPosted: Wed 28 May 2008, 7:43    Post subject:
De Feisol tip is een goeie. Het zijn kwalitatief erg goeie statieven tegen een lagere prijs dan de beroemde Gitzo's. Aangezien de Gitzo's de laatste tijd nogal duurder zijn geworden is Feisol alleen maar interessanter geworden.

http://www.buteo-outdoorsupplies.nl levert de Feisols.

Nog een tip: denk vooruit. Het is zonde om een statief en kop te kopen die nog net passen bij je huidige set, maar te kort komen bij toekomstige uitbreiding. Nu zal er gezien je Sigma 500mm lens niet snel een veel zwaardere lens in je arsenaal komen, dus dat scheelt.

Ik zelf heb bewust voor een goed balhoofd (Markins) icm een Sidekcik van Wimberly gekozen. Waarom? Ik maak ook landschaps en macro opnamen en wil geen twee koppen moeten meeslepen (eentje voor tele en eentje voor de rest). Met mijn combi hoef ik alleen maar de Sidekick los te koppelen en ik heb een balhoofd over.

Succes!
Back to top
Reply with quote

peter wijn

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 28 May 2008, 8:04    Post subject:
op mijn markins zit een klein beetje speling: als ik de kop vastdraai zakt de lens iets naar beneden. Daar is mee te leven, maar prettig is anders.
Dat schijnt bij andere - nog duurdere - balhoofden zoals arca swiss minder het geval te zijn. in duitsland is een winkel www.isarfoto.com waar alle bekende goede spullen worden verkocht. Op mijn emails met vragen hebben ze heel prettig gereageerd.

voor balhoofden hebben een goede naam: Burzynski (oid schuif even wat met de i en de y), RRS (really right stuff), Markins (verkrijgbaar via Nikonians.org), arca swiss (deze werken met de arca swiss snelkoppeling waar ook de zwekrekken/gimbal-heads wimberley-head en side-kick mee zijn uitgevoerd) en daarnaast gitzo en novoflex.
Nu we het hebben over zwenkrekken/gimbalheads: manfrotto maakt er, han bouwmeester, indiers, chinezen, ditmar nill, wimberley (tripodhead.com), black-widow, en uhh...

De ditmar nill spreekt mij het meeste aan, maar ik beperk me tot mijn gitzo 1327v met balhoofd markins M20. Ik gebruik een vergelijkbare lens als jij.

Last edited by peter wijn on Wed 28 May 2008, 8:52; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote

Doodles

PostPosted: Wed 28 May 2008, 8:36    Post subject:
Een statiefkop die door Duitsers nogal eens wordt gebruikt is de Manfrotto 501 videokop. Ik overweeg deze erbij te nemen.

Alleen een balhoofd vind ik niet prettig werken vanuit een schuiltent. Ik wil de camera en lens steeds klaar hebben voor actie. Met een Sidekick of ander zwenkrek kun je de boel gebruiksklaar los laten hangen, met een balhoofd kan dat niet, daar zul je de boel moeten vastdraaien.

Zoals altijd hangt de daadwerkelijke keuze natuurlijk af van je gebruik. Doe je veel vluchtopnamen, dan is een zwenkrek aan te bevelen. Of een abo op de fitness school, dan kun je heel goedkoop uit de hand werken. Veel flexibeler.
Back to top
Reply with quote

Fuse

PostPosted: Wed 28 May 2008, 8:40    Post subject:
Ik heb zo'n feisol en echt teverden ben ik er toch niet van. Aangekocht in december en nu al miserie mee. Een van de poten klikt niet meer vast en dat komt doordat het metaal voor dat mechanisme gewoon al volledig uitgesleten is. Een tweede poot is goed op weg om dezelfde problemen te geven. Ik ben nu aan't wachten op 2 vervangstukken, weliswaar onder garantie, maar na 5 maanden al dergelijke problemen. Zo'n statieven zijn inderdaad goedkoper, maar het prijsverschil moet ergens te verklaren zijn, dus ze gebruiken minderwaardige materialen. Gevolg: metaal slijt gewoon kapot. Ik draag altijd enorm veel zorg van mijn materiaal, dus daaraan kan het niet liggen. Zo'n statief dat je uiteindelijk erg veel zal gebruiken kan beter oerdegelijk zijn. Mijn volgende wordt alvast een Gitzo met RRS head.

www.bartheirweg.com
Back to top
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Wed 28 May 2008, 8:49    Post subject:
Doodles wrote:
Alleen een balhoofd vind ik niet prettig werken vanuit een schuiltent. Ik wil de camera en lens steeds klaar hebben voor actie. Met een Sidekick of ander zwenkrek kun je de boel gebruiksklaar los laten hangen, met een balhoofd kan dat niet, daar zul je de boel moeten vastdraaien.

(Gaat enorm snel, bovendien kun je het balhoofd zo instellen dat ie niet vanzelf wegdraait, maar wel als je de camera wilt bewegen. Let wel: ik sta redelijk alleen in deze ervaring... )
Back to top
Reply with quote

Job Hakbijl

PostPosted: Wed 28 May 2008, 9:05    Post subject:
Peter,
Ik heb ook zo'n balhoofd met frictieinstelling en t werkt goed!
Ik heb het Giotto's 3300-658 balhoofd (draagvermogen 30 kg)
eerder in dit topic werd aangehaald dat de lens iets naar beneden zakte als je t balhoofd aandraaide. Daar heeft dit balhoofd (i.i.g. die van mij) geen last van). En hij is nog een beetje betaalbaar (166 eurie)

gr
Job
Back to top
Reply with quote

Bas Breetveld

PostPosted: Wed 28 May 2008, 9:22    Post subject:
Nee hoor,Peter. Ik doe het ook zo. De ball staat zo ingesteld dat ie redelijk stabiel staat en bij bewegen gaat dat dan nog tamelijk gemakkelijk. De onderste schroef staat zo ingesteld dat de horizontale beweging ietsje losser staat. Zodoende gaat het horizontale pannen heerlijk soepel en komt de ball niet in beweging.

Zou eerlijk gezegd niet weten hoe je het anders zou willen doen?

Ik gebruik de RRS. Heerlijk fraai ding. Echt een stukje topdesign op dit gebied. Bovendien niet duur meer met de huidige dollarkoers. Ik heb hem voorzichtig gesmeerd met wat dunne olie. Dat zorgde voor een minimum aan stick-slip. Stick-slip wil zeggen dat er meer kracht nodig is voor het in beweging brengen dan voor de beweging zelf. Zoiets als dat je wegrijdt met de handrem erop. Daarvoor moet je heel veel gas geven. Als de auto eenmaal rijdt, merk je het bijna niet. Wat dat betreft is de Birzynski een ideale constructie. Deze heeft minder wrijvingsoppervlak langs de ball en daarom zo vreselijk goed. Nadeel vond ik dat de camera niet verticaal kan voor landschapjes enzo. Anders had ik die gekocht.

Een zeer belangrijk punt: Vaak wordt de lensvoet de zwakste schakel. Als je geld uitgeeft aan een goed balhoofd zou ik meteen een replacement-foot erbij nemen. Ben je overal vanaf. Na het instellen en vastzetten (als ik dat dan doe) zie je duidelijk de lens nog wat zakken als ik de extender erop heb zitten.

Voor het statief zelf kan niets op tegen massa en een spelingsvrije constructie. Je wilt je ook geen breuk sjouwen in het veld en daarom verdient die speling alle aandacht. De poten van een Gitzo zijn nageslepen en dat zorgt voor een waanzinnige nauwkeurigheid zonder speling na het vastzetten. De poten van de Feisol niet en daarin zit het prijsverschil. Dez zijn ook een stuk ruwer en daarom misschien ook veel meer slijtage van de locks?! Verder is het zeer handig dat je de poten onder verschillende hoek kunt zetten. Dat kan bij beide merken, meen ik.

Succes met de aanschaf,

Bas
Back to top
Reply with quote

Doodles

PostPosted: Wed 28 May 2008, 9:33    Post subject:
Bas Breetveld wrote:
Ik heb hem voorzichtig gesmeerd met wat dunne olie. Dat zorgde voor een minimum aan stick-slip. Stick-slip wil zeggen dat er meer kracht nodig is voor het in beweging brengen dan voor de beweging zelf.

Dat is iets wat ik bij de Markins (icm de Sidekick) wel merk: als ik een heel klein beetje horizontaal wil pannen kost het relatief veel kracht hem in beweging te krijgen. Eenmaal in beweging schiet ie dan te ver door, heel irritant. Een beetje zoals die reclame van die Golf Sport die elke keer voorbij het tankstation schiet bij het optrekken. Horizontaal pannen zou dus wat mij betreft vloeiender mogen gaan. Is dat wat die olie kan doen?
Back to top
Reply with quote

Bas Breetveld

PostPosted: Wed 28 May 2008, 9:38    Post subject:
Dat kan de olie zeker doen. Maar pas ermee op en gebruik niet zomaar wat. Olie is smerig! Ik gebruik spul uit de hengelsport. Het is bedoeld voor het smeren van reels (soort molens) Het is heel schoon en plakt niet na opdrogen en langdurig gebruik. Het is van het merk ABU. Ik ben er niet allergisch voor en dat zegt heel wat! Trouwens (bijna) nergens te krijgen dat spul.
Back to top
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Wed 28 May 2008, 9:42    Post subject:
naaimachine-olie zou het moeten doen
(aanbeveling door fabrikant markins zelf)
Back to top
Reply with quote

Bas Breetveld

PostPosted: Wed 28 May 2008, 9:47    Post subject:
O ja, die vergat ik even. Ik heb dan ook geen naaimachine Cool
Back to top
Reply with quote

Ferry Bantjes
Guest

PostPosted: Wed 28 May 2008, 16:36    Post subject:
Tot zover allemaal bedankt voor het meedenken en de suggesties.

gr. Ferry
Back to top
Reply with quote

hansp

PostPosted: Wed 28 May 2008, 17:17    Post subject:
Ferry,

de kop die ik gebruik is de manfrotto 393. Ik heb ook met een arca swiss B1 (mooi stukje techniek!) gewerkt, maar mijn bezwaar tegen bolkoppen is dat je een bewegingsvrijheid teveel hebt waardoor je al snel je kamera niet meer horizontaal hebt: niet handig. Dit kan met de gondel niet.
Mijn bezwaar tegen de manfrotto is het gewicht: dit moet lichter kunnen, maar dat heb ik nog niet gevonden.

verder heb ik net de nieuwe Feisol 3472 binnen (uit Taiwan). Deze moet ik nog proberen, maar de eerste indruk is positief en heel licht: 1800 gram.
($ 561 inclusief transport en dan nog €100 import en BTW)

succes met je keuze,

Hans-Peter

Fuse

PostPosted: Wed 28 May 2008, 17:23    Post subject:
Quote:
maar de eerste indruk is positief

Mijn eerste indruk was ook positief, helaas na amper 5 maanden is die niet meer zo positief.

www.bartheirweg.com
Back to top
Reply with quote

Han Bouwmeester

PostPosted: Wed 28 May 2008, 19:10    Post subject:
Fuse; mijn gevoel zegt dat je gewoon domme pech hebt gehad. Ik ken inmiddels behoorlijk wat fotografen die al een hele tijd met Feisol werken en heb slechts een keer een klein probleempje gehoord. Dat probleempje was een gescheurde dop waarna Feisol prompt een complete set nieuwe doppen op heeft gestuurd.
Ben dus eigenlijk erg benieuwd of er meer mensen zijn die de ervaring van je herkennen.
Reply with quote

Ferry Bantjes
Guest

PostPosted: Fri 30 May 2008, 20:43    Post subject: Knoop doorgehakt
Hoi allemaal,

Ik heb na veel wikken en wegen het volgende besteld.
De Manfrotto 055MF3, Carbon Fiber Pro Tripod w/ 3sect.
En de Manfrotto 393, Heavy Lens Support

Allemaal bedankt voor het meedenken.

gr. Ferry Bantjes
Back to top
Reply with quote

adjuh

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sat 31 May 2008, 15:52    Post subject:
peter wijn wrote:
op mijn markins zit een klein beetje speling: als ik de kop vastdraai zakt de lens iets naar beneden. Daar is mee te leven, maar prettig is anders.

Peter: Dit kun je oplossen met een lange lensplate. Je kunt dan heel gemakkelijk het zwaartepunt van je combo recht boven het statief brengen, en je probleem is opgelost.
Als je een lens eerst naar beneden richt, en dan naar boven, kan het zwaartepunt makkelijk 5 cm of meer opschuiven. ( afhankelijk van je balhoofd )Door je lensplate te verschuiven maak je de hele combinatie aanzienlijk stabieler.
Mensen die niet met een Arca Swiss systeem werken ( net als ik ), kunnen dit oplossen met een Manfrotto 357.

grt
Ad

Fuse

PostPosted: Tue 24 Jun 2008, 9:42    Post subject:
Quote:
Fuse; mijn gevoel zegt dat je gewoon domme pech hebt gehad. Ik ken inmiddels behoorlijk wat fotografen die al een hele tijd met Feisol werken en heb slechts een keer een klein probleempje gehoord. Dat probleempje was een gescheurde dop waarna Feisol prompt een complete set nieuwe doppen op heeft gestuurd.
Ben dus eigenlijk erg benieuwd of er meer mensen zijn die de ervaring van je herkennen

Om nog even terug te komen op de problemen met Feisol. Ik ben dus heus niet de enige met problemen, zie volgende topic op Naturescapes.net.

http://www.naturescapes.net/phpBB3/viewtopic.php?f=1&t=133611&p=1361649#p1361649

www.bartheirweg.com
Back to top
Reply with quote

mvbalkom

PostPosted: Wed 20 Aug 2008, 19:39    Post subject:
Fuse wrote:
Quote:
Ben dus eigenlijk erg benieuwd of er meer mensen zijn die de ervaring van je herkennen

Om nog even terug te komen op de problemen met Feisol. Ik ben dus heus niet de enige met problemen, zie volgende topic op Naturescapes.net.

http://www.naturescapes.net/phpBB3/viewtopic.php?f=1&t=133611&p=1361649#p1361649

Zijn deze problemen met het nieuwe of oude type carbon / statief van Feisol. misschien is dit ook handig om te weten? De nieuwe serie is imo over het algemeen goed zonder veel uitval.

Wat betreft statieven en wimberly koppen is het handig om goed om je heen te kijken. Er zit wel wat verschil in aanbod en prijzen. kijk bijvoorbeeld ook eens op http://www.foto-express.nl die beide merken ook uit voorraad levert

peter wijn

PostPosted: Mon 25 Aug 2008, 20:28    Post subject:
is er eigenlijk iemand hier die met het zwenkrek van ditmar nill werkt?

ik heb hem op stand van nikon gezien en gevoeld, lekker licht van gewicht tov manfrotto en wimberley leek me.

helaas was de 2e hands versie verkocht aan bas ... (gefeliciteerd bas ..., ik hoor je bevindingen graag)
Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur
Goto page 1, 2  Next

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 2

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum