Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking


Foto's zijn te donker

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
alex



Age: 41
Joined: 29 Dec 2004
Posts: 13
Location: Veenendaal
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 03 Apr 2005, 13:09    Post subject: Foto's zijn te donker
Ik zit nu enkele weken bij de IJsvogel en vandaag had ik hem eindelijk op mn tak zitten. Toen ik thuis kwam en de foto's nakeek, bleken alle foto's ontzettend donker te zijn.

Wie kan mij vertellen hoe dit kan.

Op de plek waar de IJsvogel zat scheen de zon vol op de tak. Er was dus genoeg licht. Ik had een sluitertijd van 1/250 met een diafragma van 5.6 en ISO 100.

De witbalans had ik op zonnig gezet, omdat er genoeg licht is. Ik heb een originele foto in mn pa gezet.

Kunnen jullie me ook gelijk vertellen hoe ik de foto moet bewerken, want daar heb ik nog maar heel weinig ervaring mee.

Alvast bedankt

Alex
_________________
Canon 450 D
18-55 mm 1:3.5-5.6
90-300 mm 1:4.5-5.6
170-500 mm 1:5-6.3
Back to top
Reply with quote
 
Fred
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 67
Joined: 02 Feb 2005
Posts: 94
Location: Schildwolde
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sun 03 Apr 2005, 14:49    Post subject: foto's zijn te donker
ik heb de foto iets bewerkt in photoshop cs

1. schaduw/hooglicht (foto lichter maken)
2. helderheid/contrast [iets helderder en een heel klein beetje contrast toegevoegt]

IK ben zelf ook nog maar een beginneling en er is vast nog meer mogelijk met deze plaat. O ja ik heb ook nog iets van het groen weg gesneden.

groeten Fred

ik plaats de foto in het werkalbum
_________________
Olympus
Back to top
Reply with quote
 
marc j



Age: 62
Joined: 28 Mar 2005
Posts: 10
Location: Leiden
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 03 Apr 2005, 17:08    Post subject: Re: Foto's zijn te donker
alex wrote:
Ik zit nu enkele weken bij de IJsvogel en vandaag had ik hem eindelijk op mn tak zitten. Toen ik thuis kwam en de foto's nakeek, bleken alle foto's ontzettend donker te zijn.

Wie kan mij vertellen hoe dit kan.

Op de plek waar de IJsvogel zat scheen de zon vol op de tak. Er was dus genoeg licht. Ik had een sluitertijd van 1/250 met een diafragma van 5.6 en ISO 100.

De witbalans had ik op zonnig gezet, omdat er genoeg licht is. Ik heb een originele foto in mn pa gezet.

Kunnen jullie me ook gelijk vertellen hoe ik de foto moet bewerken, want daar heb ik nog maar heel weinig ervaring mee.

Alvast bedankt

Alex


Ha Alex, Ik zou er niet te veel aan doen. Het is een mooie, misschien ietwat stemmige plaat. De "donkerte indruk" komt vooral door de donkere achtergrond, als je de vogels zelf bekijkt valt het wel mee. Klinkt raar, maar heb je in ps wel eens smartfix gebruikt? Dat doet in deze gevallen erg goeie dingen. Ik heb ps el 3 en maakte dit weekend een belichtingsblunder (geen vogels) maar dat smartfix redde de hele situatie.

Wie weet heb je er wat aan.
Groeten,

Marc
_________________
minolta 7d/600si Classic, 17-35 min, 28-75 min, 100 sf min, 70-300 apo 2 sigma, 170-500 sigma. Kite forster 8x42 kijker.
Back to top
Reply with quote
 
alex



Age: 41
Joined: 29 Dec 2004
Posts: 13
Location: Veenendaal
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 03 Apr 2005, 17:56    Post subject:
Allebei bedankt voor je reactie. Ik ben zelf ook even bezig geweest met de schaduw en hooglichten en je krijgt de vogel wel mooier naar voren.

@Marc: Wat bedoel je met "smartfix". Ik heb zelf Adobe Photoshop CS op de computer staan. Zit die functie er ook bij mij op?

Groeten Alex
_________________
Canon 450 D
18-55 mm 1:3.5-5.6
90-300 mm 1:4.5-5.6
170-500 mm 1:5-6.3
Back to top
Reply with quote
 
marc j



Age: 62
Joined: 28 Mar 2005
Posts: 10
Location: Leiden
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 03 Apr 2005, 21:34    Post subject:
@Marc: Wat bedoel je met "smartfix". Ik heb zelf Adobe Photoshop CS op de computer staan. Zit die functie er ook bij mij op?

Groeten Alex[/quote]

Hmmm... Goeie vraag. Dat weet ik niet zo zeker, hangt van je versie af. Ik weet niet waar je woont hoor, maar je mag mn cd wel ff lenen. (ps el 3).
Het is superhandig, niet voor de topkwaliteit, maar als redmiddel doet het waanzinnige dingen. Als je zelf nl zaken gaat veranderen komen er telkens weer nieuwe problemen bij, smartfix doet verschillende compensaties tegelijk.
Ik weet natuurlijk niet in hoeverre er op birdpix software wordt uitgewisseld, maar mijn versie van ps el 3 is wat mij betreft wel te "lenen". Wil de cd wel weer terug.....;-)Groet, Marc
_________________
minolta 7d/600si Classic, 17-35 min, 28-75 min, 100 sf min, 70-300 apo 2 sigma, 170-500 sigma. Kite forster 8x42 kijker.
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum