Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking

sluitertijd/diafragma/iso

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 01 Sep 2008, 10:28    Post subject: sluitertijd/diafragma/iso
beste fotografen!

ik ben eigenlijk net begonnen met fotograferen en heb nog wat vragen over bovenstaande dingen.

sluitertijd is de tijd dat er belicht wordt toch?
dus hoe hoger de sluitertijd hoe scherper de foto mits genoeg licht?

diafragma is toch hoe hoger ingesteld hoe kleine de opening is en hoe minder licht er binnenkomt? maw F2,8 geeft meer licht bij eenzelfde iso en sluitertijd dan F8.0 toch?

ISO betekent toch de lichtgevoeligheid van het opnamebeeld.
hoe hoger de iso hoe lichter de foto wordt bij eenzelfde lichtinval,diafragma,sluitertijd.
maar hoe hoger de iso hoe meer ruis je op de foto krijgt?

als ik dit zo zie zou ik toch zeggen:

sluitertijd zo hoog mogelijk
diafragma op zo laag mogelijk getal
iso zo laag mogelijk.

dan lijkt het me dat je in theorie de scherpste foto's hebt met de minste ruis.

als er te veel licht is dan zet je je diafragmagetal hoger (dus meer richting 8.0)
is er te weinig licht en wil je heel snel bewegende dingen fotograferen zet je je iso wat hoger
is er te weinig licht en wil je iets fotograferen dat nauwelijks beweegt zet je je sluitertijd lager voor de beste foto's (ervan uitgaande dat je vanaf een statief fotografeert)

maar soms zie ik een lage sluitertijd bij een hoog diafragmagetal. en dat lijkt bij mij in theorie niet te kloppen. of is het zo dat dit in praktijk mooiere kleuren en overbelichting voorkomt ook al heb je de sluitertijd heel hoog staan?

graag wat antwoorden van jullie Smile
Back to top
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Mon 01 Sep 2008, 11:10    Post subject:
allemaal waar, maar je vergeet nog wat:
kleine opening (hoge diafragma-waarde) geeft
1) meer scherptediepte - en die heb je zelfs met kleine vogels vaak nodig bij lange lenzen -
en 2) corrigeert lensfouten. Met name zoomlenzen en convertors geven een flink "zachter" beeld bij volle opening.
De meeste lenzen geven het beste beeld bij F8 tot F11. Soms maakt een fotograaf juist doelbewust gebruik van de mooie onscherpte van de dure supertelelenzen bij volle opening (F2,8 of F4).

Daarom, de hoogst mogelijke diafragma-waarde en de korst mogelijke sluitertijd bij de laagst mogelijke iso-waarde, bij zo mooi mogelijk ochtend- of avondlicht. Laten dat nou ook nog momenten van weinig licht zijn...
combineer dat bij de laagst mogelijke stand van je statief of rijstzak en je zit gebakken...

(sommige vogels zitten soms lang genoeg stil om bij - zeg - 1/20s een scherpe foto te maken).
Back to top
Reply with quote

Nagtie

PostPosted: Tue 02 Sep 2008, 7:59    Post subject:
Ik zet idd mijn diafragma niet vaak op f2.8, heb mijn camera zo lang mogelijk op iso 100, en ga eigenlijk altijd naar huis als het niet meer gaat, met iso 400. Maar ik heb een 350D, met alle stappen omhoog kun je ook met iets meer iso aan de slag!
Bij veel vogels heb ik mijn camera op F7.1 F8 staan. Met een converter knijp ik nog iets verder.
Mijn sluitertijd, wil ik altijd minstens zo lang als de brandpunts afstand. Dus op 400mm wil ik een sluitertijd van 400/1s (zo schrijf je dat toch).
Ik tril nogal uit de hand, dus wil ook nog wel eens wat hoger gaan zitten als ik geen poot of zo heb!
Reply with quote

rnbflavour

PostPosted: Tue 02 Sep 2008, 13:23    Post subject:
aha bedankt!!

dat maakt het voor mij allemaal weer een stuk duidelijker.
helaas zijn er voor mij camera dan maar zeer weinig dagen weggelegt met genoeg licht om op iso 100 en f8 foto's te maken.
ik moet dan al snel een sluitertijd hebben van langer dan 1/20
maar ik zal weer eens wat gaan experimenteren Smile

en wat kan ik nu beter doen?
stel ik zoom 18x in op een musje uit de hand en wil een zo scherp mogelijke foto.
ideale instellingen zijn voor mij dan:
sluitertijd 1/500 (500mm zoom)
iso 100
diafragma f8

maar dit geeft te weinig licht, wat kan ik dan het beste doen om de foto zo scherp mogelijk te houden?
beter eerst diafragma verder open of toch sluitertijd naar beneden of toch iso hoger zetten?
ik snap dat er misschien niet 1 antwoord is, maar als jullie misschien tips hebben wat ik beter als eerste en wat als laatste verander dan zou ik daar heel blij mee zijn
Back to top
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Tue 02 Sep 2008, 13:32    Post subject:
uitproberen wat voor jou het beste werkt kost niks. ik weet niet of je camera een stabiliser heeft en of je wel voldoende suiker in je bloed hebt, of te veel koffie. Diafragma vol open is een veelgemaakte eerste keus.
(let op de tip over statief of rijstzak)
Back to top
Reply with quote

rnbflavour

PostPosted: Tue 02 Sep 2008, 16:30    Post subject:
peter wijn wrote:
uitproberen wat voor jou het beste werkt kost niks. ik weet niet of je camera een stabiliser heeft en of je wel voldoende suiker in je bloed hebt, of te veel koffie. Diafragma vol open is een veelgemaakte eerste keus.
(let op de tip over statief of rijstzak)

natuurlijk ben ik ook aan het proberen, maar misschien hadden jullie al goede tips!!

en ja ik vin statief zon gedoe.
vogels zijn als ik uit de hand fotografeer al veel te snel weer weg.
Back to top
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Tue 02 Sep 2008, 17:13    Post subject:
Quote:
en ja ik vin statief zon gedoe.

ik vin mooie vogelfoto's maken zon gedoe Smile
wie zei dat het makkelijk is? [/quote]
Back to top
Reply with quote

Job Hakbijl

PostPosted: Tue 02 Sep 2008, 19:14    Post subject:
Je kan er ook voor kiezen je ISo een stukje omhoog te gooien(400 ISO) dan heb je meestal nog vrij ruisarme foto's. Ook je diafragma kan je wel eens wat vanaf knabbelen.

gr
Job
Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum