Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Daar is de 50D

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 26 Aug 2008, 14:39    Post subject: Daar is de 50D
Op het eerste zicht vooral veel meer pixels dan de 40D:

http://www.robgalbraith.com/bins/multi_page.asp?cid=7-9314-9568

Glenn

Doodles

PostPosted: Tue 26 Aug 2008, 14:51    Post subject:
Idd, meer pixels en naar eigen zeggen minder ruis bij hoge ISO en een nog groter scherm. Volgens presteert de 40D op deze gebieden al meer dan goed genoeg. Als ik de 40D had zou ik in elk geval niet upgraden voor die paar kleine extraatjes.
Back to top
Reply with quote

Joep Tomlow

PostPosted: Tue 26 Aug 2008, 15:11    Post subject:
Als deze info klopt weet ik ZEKER dat ik hiermee mijn 350D ga vervangen. Kan me echter voorstellen dat ook 40D-bezitters dit ook doen, je krijgt 50% meer pixels. Bij de 10D - 20/30D - 40D kreeg je telkens slechts resp. 1,7 en 2 megepixels meer.

EDIT: ook dpreview staat ie, dus het moet wel kloppen Cool
http://www.dpreview.com/news/0808/08082605canoneos50d.asp

Doodles

PostPosted: Tue 26 Aug 2008, 15:19    Post subject:
Maar wat moet je met al die pixels? Met 6MP kun je al afdrukken van A3 en groter maken. Betekent alleen dat je NOG meer zou kunnen croppen en nog tot een acceptabel resultaat zou kunnen komen.

Het voordeel daarvan is dan wel weer dat we met zijn alleen wat verder van de vogels blijven staan. Ik ga even op zoek naar een krachtiger speakertje voor bij mijn Ipod Twisted Evil

Verder zijn je CF kaarten razendsnel vol en zul je je PC ook moeten upgraden om met dergelijk grote bestanden (TIFF van meer dan 75MB) te kunnen werken.
Back to top
Reply with quote

Joep Tomlow

PostPosted: Tue 26 Aug 2008, 15:46    Post subject:
Doodles wrote:
Verder zijn je CF kaarten razendsnel vol en zul je je PC ook moeten upgraden om met dergelijk grote bestanden (TIFF van meer dan 75MB) te kunnen werken.

De CF kaarten zijn niet zo zeer het probleem, als ik er wat moet aanschaffen zal dat een klein aandeel in de kosten zijn. Maar de bestandsgrootte kan inderdaad een probleem zijn voor m'n notebook, goed punt Marijn!

Misschien komt binnenkort ook de 1D mk IV uit, ook met 15 MP? En dan nog die opvolger van de 5D, hoeveel pixels krijgt die wel niet... Shocked

Doodles

PostPosted: Tue 26 Aug 2008, 15:52    Post subject:
De hoeveelheid pixels alleen is niet heilig. Zelfs een simpele compactcamera heeft er tegenwoordig al meer dan genoeg. Het wordt tijd dat die pixelhype eens over gaat. Voor internet gebruik alleen heb je niet meer pixels nodig. En wie maakt er nou metersgrote afdrukken van al zijn foto's? Ikke niet, 50x70 is maximaal en dat ziet er met 3000x2000 pixels al meer dan behoorlijk uit.

Ik had bijvoorbeeld veel liever gezien dat de 50D AF behield bij F8 (lees: bij een 500/4 met een 2x of zo). Dat zijn upgrades waar je wat mee kunt.

Maar begrijp me niet verkeerd. Als je van een 350D komt (of een 20D) is dit een flinke en zinvolle stap. Voor mensen met een 40D vraag ik me dat toch wel af.

(Ik ben stiekum toch wel benieuwd naar de 5D2, niemand zeggen).
Back to top
Reply with quote

peter wijn

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 26 Aug 2008, 15:58    Post subject:
Doodles wrote:
De hoeveelheid pixels alleen is niet heilig. Zelfs een simpele compactcamera heeft er tegenwoordig al meer dan genoeg. Het wordt tijd dat die pixelhype eens over gaat. Voor internet gebruik alleen heb je niet meer pixels nodig. En wie maakt er nou metersgrote afdrukken van al zijn foto's? Ikke niet, 50x70 is maximaal en dat ziet er met 3000x2000 pixels al meer dan behoorlijk uit.

Ik had bijvoorbeeld veel liever gezien dat de 50D AF behield bij F8 (lees: bij een 500/4 met een 2x of zo). Dat zijn upgrades waar je wat mee kunt.

Maar begrijp me niet verkeerd. Als je van een 350D komt (of een 20D) is dit een flinke en zinvolle stap. Voor mensen met een 40D vraag ik me dat toch wel af.

Als het aliasfilter er mee kan verdwijnen.... dan wil ik wel extra pixels.
maar liever meer dynamisch bereik.
Back to top
Reply with quote

Bas Breetveld

PostPosted: Tue 26 Aug 2008, 16:51    Post subject:
Doodles wrote:

Optie 3 voor die donkere Bald Eagle: Een zeer lichtgevoelige 5D2 kopen en nog eens teruggaan. Moet ie wel voldoende (goede) AF-punten hebben en geseald zijn.

Gelukkig ben je beter in fotografie dan in gedachten lezen Wink

Groetjes,

Bas
Back to top
Reply with quote

Jan Uilhoorn
Guest

PostPosted: Tue 26 Aug 2008, 19:44    Post subject:
Back to top
Reply with quote

Glenn Vermeersch

PostPosted: Tue 26 Aug 2008, 19:48    Post subject:
Volledig eens met Marijn: pixels zijn niet heilig en met pakweg 10mp heb je echt meer dan voldoende voor de meeste toepassingen. De sensor is dat wel en de vrees is gegrond dat 15Mp op een even grote sensor wel eens tot minder goede ruis-prestaties zou kunnen leiden, hoewel Canon beweert van niet. Wachten dus op de eerste veldtests.

Ik ga m'n recent vrij goedkoop aangeschafte 40D alvast niet inruilen. En ook de mk3 ga ik gewoon leegfotograferen. Ik heb de laatste tijd veel kostbare tijd verloren door al het getob over de overstap naar Canon en moet dringend weer eens het veld op Very Happy

Glenn

In de eventuele 5D mk2 ben ik dan weer wel bijzonder geďnteresseerd Very Happy

Gerrit Jan Klop

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Tue 26 Aug 2008, 20:49    Post subject:
Wanneer de ruis per pixel/sensordeeltje (de onnauwkeurigheid waarmee het licht wordt vastgelegd) identiek is voor een 10 MP en een 16 MP, dan heb ik toch veeeeeel liever de 16 MP. Je kunt de ISO waarde dan een stuk hoger leggen om dezelfde zichtbare ruis in de foto te zien.

Zichtbare ruis is hier een belangrijk begrip.

groet

Gerrit Jan

Jan Hendriks

PostPosted: Tue 26 Aug 2008, 23:58    Post subject:
Doodles wrote:

Niet heilig misschien maar vaak wel nuttig. Ik moet vanwege mijn karige 400mm mijn meeste foto's behoorlijk stevig croppen. Wat mij opviel bij de overgang van 30D naar 40D ( 2MP meer) was dat ik bij de 40D meer details behield na het croppen en daarbij ook wat verder kon gaan.
Het vervelende was ook dat de AF van de 40D nog maar heel slecht werkte als ik ook de 1.4x Tamron erop zette. Gelukkig kan ik door de mogelijkheid wat sterker te croppen de 1.4x meestal laten liggen.

Neemt niet weg dat ik het mooi meegenomen zou vinden als de AF van de 50D ook met de 1.4x weer redelijk zou willen werken.
Ik ben, vanwege die 15MP, zeker in de markt voor de 50D

Jan

Roland IJdema

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 27 Aug 2008, 15:25    Post subject:
Doodles wrote:

Ik vind het wel grappig om te lezen hoe mensen, die voor duizenden euro's aan apparatuur kopen, ineens moeilijk doen over het aanschaffen van dingen die een paar tientjes kosten. Een 500GB harde schijf kost tegenwoordig bijvoorbeeld 70 euro.

Maargoed, wat ik me eigenlijk afvroeg is of de camera begin oktober ook in Nederland uitkomt? Of lopen we altijd een paar maanden achter met Amerika?

Arjen Drost

PostPosted: Wed 27 Aug 2008, 15:33    Post subject:
Nou ja, het gaat natuurlijk niet alleen over de opslag. Als je met 75mb grote bestanden wilt werken, zul je ook een groter intern geheugen moeten hebben, dus helemaal een snellere pc...
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography
Back to top
Reply with quote

Jan Uilhoorn
Guest

PostPosted: Wed 27 Aug 2008, 16:12    Post subject:
Maar waarom zou je in TIFF willen werken.
Wat is de toegevoegde waarde t.o.v. RAW?

Jan
Back to top
Reply with quote

Doodles

PostPosted: Wed 27 Aug 2008, 16:19    Post subject:
Als je RAW schiet kun je in Lightroom of identiek al wat correcties maken. Lokale bewerkingen en verscherping zijn echter (ook met Lightroom 2.0) nog steeds beter in PS te maken. Kort mijn workflow:

- schiet RAW
- bewerk RAW in Lightroom en open in PS
- bewerk lokaal en sla TIFF op (masterfile)
- maak voor elk uiteindelijk doel (print, web, presentatie) een voor dat doel verscherpte JPG van je masterfile

Mijn archief bestaat dus uit de RAWs (negatieven), de TIFFs (masterfiles) en JPGs (doelbestanden).
Back to top
Reply with quote

teubie

PostPosted: Sun 28 Sep 2008, 11:43    Post subject:
Is er al iemand die een 50d in bezit heeft , ben wel benieuwt naar een gebruikers ervaring.
Groetjes Johan
Canon ef 100-400 f4.5-5.6 is
Canon speedlite 430ex
Nokia N900
http://twitter.com/JohanTeuben
Back to top
Reply with quote

Bas Breetveld

PostPosted: Sun 28 Sep 2008, 12:19    Post subject:
Wat ik uit 'hands on' reviews heb begrepen is dat ie niet beter presteert qua ruis t.o.v. de 40D en verder ook niet veel voordelen biedt. Door die extreme resolutie krijg je ook wat last van diffractie. Croppen zal je ook niet echt verder helpen dus.

Joep Tomlow

PostPosted: Sun 28 Sep 2008, 13:16    Post subject:
Hoi Bas,

Kun je misschien wat links van die hands on previews geven? Ben natuurlijk zeer benieuwd. Ik hoop echter dat ik met pak een beet ISO 400 toch nog zonder al te veel problemen een ca. 33% crop (= 5 MP! Cool ) kan maken (bij een correcte belichting natuurlijk).

@teubie: Bij Konijnenberg zou ie volgens de site vanaf aanstaande woensdag (1 oktober) te krijgen zijn. Maar bij de 40D was dit bij de aanvang een beperkte oplage en pas later kwam de grote partij binnen...

teubie

PostPosted: Sun 28 Sep 2008, 13:30    Post subject:
Ik heb hem al te koop gezien maar ik wil eerst nog even afwachten wat de bevindingen zijn.
De 400d is me eigenlijk te langzaam en niet stevig genoeg Confused
Canon ef 100-400 f4.5-5.6 is
Canon speedlite 430ex
Nokia N900
http://twitter.com/JohanTeuben
Back to top
Reply with quote

Bas Breetveld

PostPosted: Sun 28 Sep 2008, 13:33    Post subject:
Sorry Joep, Ik heb zo veel afgespeurd naar reviews van o.a. de 5D2, dat ik het niet meer zou weten. Die 5D vind ik veel aantrekkelijker. Pixeldichtheid ligt op 8MP van een aps-c sensor. Meer dan genoeg dus en daarbij de resolutie van een full-frame cadeau (nou ja Rolling Eyes) + de ultra lage ruis, die zelfs op een beter niveau ligt dan de 1Ds3.

Maar goed, de 50D biedt niet meer detail op de vierkante millimeter dan de 40D is een veel gelezen conclusie. Die 15 MP op een dergelijk oppervlakje is ver over de top, voor zo ver ik begrepen heb.

Joep Tomlow

PostPosted: Sun 28 Sep 2008, 13:38    Post subject:
Oké Bas, duidelijk. Bedankt in ieder geval voor je toelichting.
Ik google wel even, en zal eventuele resultaten/bevindingen voor anderen hier posten. En de 5D is natuurlijk een juweel van een camera!

Bas Breetveld

PostPosted: Sun 28 Sep 2008, 14:25    Post subject:
Joep, m.i. ben je klaar voor de toekomst met die 5D. Veel beter wordt het niet meer. Zodoende ben je goedkoper uit dan telkens een nieuwe XD kopen. Wat minder verheffend is het AF-systeem van de 5D2. Dat zal zich nog moeten bewijzen en dan maar hopen dat het geschikt is voor vogels in vlucht.
Er komen ook opvolgers aan van de 1D. De 'gewone' 1D zal een full frame moeten zijn met een nieuwe 'gapless' sensor. De lichtgevoeligheid daarvan laat zich raden...

Het jammere is dat het nu een marketing gedreven markt is met het uitbrengen van die nieuwe modellen. Voorheen was het nog technologie gedreven. De techniek ligt er al lang, de vraag is alleen wanneer ze besluiten het op de markt te brengen en de productiefaciliteiten in te richten. Dat laatste is de enige reden dat we het met - nu alweer - verouderde techniek mogen doen. Canon lijkt nu de nieuwe stap van Nikon af te wachten om ze daarna weer eens af te slachten met verbluffende techniek. Zo ging het de laatste jaren tenminste. Nu laat Canon echter (te) lang op zich wachten met slechts 1 verheffend model.

Gr,

Bas

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum