Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Welk objectief??

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 27 Sep 2008, 15:52    Post subject: Welk objectief??
Hoi,

Ik heb al een aantal jaar een digitale camera (geen spiegelreflex) Crying or Very sad waar ik al veel vogel mee heb gefotografeerd. Maar nu wil ik de Canon EOS 40D met kitlens EF-S 17-85mm f4-5.6 IS USM kopen omdat ik betere kwaliteit foto's wil gaan maken. Ik heb natuurlijk ook een telelens nodig, maar ik kom er maar niet uit welke ik zou moeten kiezen. Ik zoek een zoom telelens met beeldstabilisatie en USM. Ik ga denk ik vooral uit de hand fotograferen en een enkele keer een statief gebruiken, dus er moet zeker beeldstabilisatie inzitten. De lens mag niet te duur zijn tot max. 800euro. Een goedkopere lens met converter mag eventueel ook als het maar onder de 800euro blijft en de kwaliteit goed blijft.
Alvast bedankt!
Reply with quote

culoken

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sat 27 Sep 2008, 16:07    Post subject: Welke lens
Hallo.
Ik denk dat je zal naar een Sigma lens moeten uitkijken.
Deze staat momenteel bij Konijnenberg 801,24€.
En heeft beeld stabilisatie. Dat is de Sigma 150-500 DG OS.
Persoonlijke ervaring met de lens heb ik niet.
Maar Sigma maakt toch kwalitatief goede lenzen.
Groeten
Extender Canon 2.0XEF II
Soligor extender 1.7X.
Monopod Manfrotto 681B.HBN gimballhead type II met tripod TRIOPO CARBON GX 1227 en ook nog een rijstzak.
Back to top
Reply with quote

Henk van den Bos

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 27 Sep 2008, 22:05    Post subject:
Sta zelf ook voor de keuze wat voor lens het gaat worden hier, dus het advies is zeer welkom en reeds in veel topics besproken.
De lens die hier genoemd wordt aangegeven de Sigma 150 - 500 F5-6.3 DG OS HSM, hierover vind ik tegenstrijdige berichten, ook op dit forum.

Ik heb vandaag de lens in mijn handen handen gehad en ook een het nieuwe blad Digital Photo heeft er een test over geschreven.

De uitslag hiervan is "De Sigma voelde goed in gebruik... jammer dat de reslutaten niet echt helder en scherp waren"
"Bij de korte brandpuntafstanden is de kwaliteit niet slecht, maar vanaf half tot geheel ingezoomd stelt de beeldkwaliteit ons teleur"

Hij kreeg een 6 op een schaal van 0 tot 10 en mijn adviseert om een 50 - 500 te nemen die ondanks dat er geen stabilisator op zit en ca 250,-- duurder is je beduidend sherpere beelden geeft.

Nu ben ik benieuwd of de kwaliteit van de 150-500 zo "slecht " is dat je deze lens meteen uit de geachte moet zetten of dat er ook na bewerking een redelijk tot goede kwaliteit te halen valt.

Ik hoop dat deze vraag ook meer duidelijkheid geeft voor de starter van dit topic omdat de prijs wel zeer interessant is, momenteel 788,-- voor de 150-500 en 1029,-- voor de 50-500.

in afwachting van de reacties van de huidige gebruikers van de 150 - 500.

groet,

Henk
Canon 70-200 L IS 2.8
Sigma 150-500 OS HSM 5.0-6.3
converter 1.4 en 2.0.
Statief Feisol CT3371
HBN Gimbalhead.
Back to top
Reply with quote

peatty

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 28 Sep 2008, 7:59    Post subject:
Als bezitter van een 50-500mm Sigma kan ik wel zeggen dat die lens duidelijk zachtere beelden produceert dan een vaste brandpuntsafstand-lens. Dat wil zeggen dat de contrasten minder zijn en het beeld niet gestoken scherp overkomt. De beeldbewerking achteraf, het werken met statief en heel kritisch met de sluitertijd omgaan maakt dat er met ervaring redelijk goede plaatjes uit te halen zijn.
Ik ken de 150-500mm niet, maar als de 50-500mm als beter beoordeeld wordt dan vermoed ik dat de lens je tegen gaat vallen. De vraag die je stelt komt hier vaker aan de orde, zoek eens in het forum. Veelal lees ik dan dat een 300mm plus 1.4 converter als lens met de beste prijs/kwaliteitverhouding naar boven komt.
Back to top
Reply with quote

Robbert de Smet

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 28 Sep 2008, 15:50    Post subject:
Hoi,
Allereerst bedankt voor jullie reacties. Ik heb voor mezelf al besloten dat het niet de Sigma APO 150-500mm f/5-6.3 DG OS HSM gaat worden.
Wel heb ik op het internet de Sigma APO 120-400mm f/4.5-5.6 DG OS HSM gevonden.
Deze spreekt mij meer aan dan de 150-500 omdat deze een grotere diafragma opening heeft.
Als iemand ervaring heeft met deze lens laat het dan even weten.
Alvast bedankt!
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum