Posted: Mon 29 Sep 2008, 19:57 Post subject: De Sigma 120-400 f4.5-5.6 of de Sigma 150-500 f5-6.3?
Hoi,
Ik ben op zoek naar een telelens voor mijn toekomstige Canon EOS 40D, waar ik vogels mee wil gaan fotograferen, nu ben ik aan het twijfelen tussen de sigma 120-400 f4.5-5.6 DG OS HSM en de 150-500 f5-5.6 DG OS HSM. De 150-500 is qua bereik beter maar de 120-400 is weer beter qua diafragmaopening. Een andere lens die ik op het oog heb is de Canon EF 70-300 f4-5.6 IS USM, het nadeel van deze lens is dat deze (veel) minder bereik heeft dan de Sigma lenzen, wel is de diafragmaopening beter. Eventueel kan in bij de Canon 70-300 een teleconverter kopen maar ik denk dat er dan weer kwaliteit verloren gaat en dan beter een Sigma lens kan kopen. Welke lens is aan te raden? Graag reacties of ervaringen met een van de lenzen.
Alvast bedankt! _________________ Canon
www.fotografie-robbert.weebly.com
Gender: Male Age: 54 Joined: 12 Jun 2008 Posts: 10 Location: Cuijk NB
Posted: Mon 29 Sep 2008, 22:22 Post subject:
Hoi Henc.
Ik gebruik de Sigma 150-500 nu een tijdje met de Canon 400D.
Hier was ik zeer tevreden mee.
Ik heb echter vandaag de Canon 40D gekocht, en de eerste testshots zijn veelbelovend.
Ik ken de 120-400 niet, maar wat ik er over lees is toch minder dan de 500.
De Canon 70-300 is een goede lens maar met een extender zoals je aangeeft, dan mis je de af en moet je manueel focussen.
De Sigma is natuurlijk geen prime lens of kwaliteit, maar ik denk dat het een leuke lens is.
De OS en de HSM werken goed.
Kijk wel uit met het kopen van de lens, serienummers lager dan:1007xxxx
kunnen de burstrate van de 40D omlaag halen in de AI servo stand met de OS aan.
Gr. Peter. _________________ Gr. Peter.
Canon 40D met kitlens een 70-200 f4.
Tamron 28-75 2.8 macro en een sigma 150-500 os/hsm.
Hoi Peter,
Bedankt voor je reactie! Je vertelt dat wat je gelezen hebt over de 120-400, minder is dan de 150-500. Wat is dat dan als ik vragen mag? Dat met dat serienummer, is dat alleen bij de 150-500 of ook bij de andere len(s)(zen)? Zouden de foto's die jij maakt niet iets lichter mogen (waarbij de 120-400 weer in het voordeel is?). En als laatste wat bedoel je met burstrate?
Gender: Male Age: 54 Joined: 12 Jun 2008 Posts: 10 Location: Cuijk NB
Posted: Tue 30 Sep 2008, 15:26 Post subject:
Nog lichter. haha..
Wat ik las over de 120-400 is dat deze erg onscherp is. In een van de reviews over de 150-500 op FM reviews staat er een stukje over.
Het serienummer wat ik je noemde geld voor de 150-500, voor de 120-400 is er ook een melding maar weet die niet uit mijn hoofd.
De lichtsterkte van 6.3 vind ik voor een 500mm niet slecht.
De canon 100-400 bv heeft 5.6 bij 400mm en dat is 1 stop, maar 100mm minder.
Met burstrate bedoel ik de aantal opname's per sec.
Dat is bij de 40D 6.5 per sec.
Bij een ''verkeerd'' serienummer gaat dat naar beneden naar 3.5 ops.
Kopers van zo'n lens kunnen deze gratis door Sigma laten updaten.
Gr. Peter. _________________ Gr. Peter.
Canon 40D met kitlens een 70-200 f4.
Tamron 28-75 2.8 macro en een sigma 150-500 os/hsm.
Gender: Male Age: 65 Joined: 01 Nov 2005 Posts: 765 Location: Amersfoort
Posted: Tue 30 Sep 2008, 19:45 Post subject:
Als je alleen vogels gaat fotograferen zou ik zelfs de Canon 400mm f5.6L overwegen. Is een erg scherp tekenende lens. Of de Canon 100-400L, is over het algemeen een goede scherpe lens. Heb de 400mm gehad, en zelfs met 2x converter (manual scherpstellen) waren er erg goed foto`s mee te maken. Gebruik de 100-400mm zelf ook, zelfs met 1,4 x converter als het nodig is (als ik een keer geen zin heb om de 500mm mee te sjouwen).
Het blijft lastig om een goede lens uit te zoeken. Wat je kan doen is een keer door de weeks naar Konijnenberg in Den Ham te rijden, je body mee te nemen ne wat lenzen proberen. Doen ze over het algemeen niet moeilijk over.
Groet,
Ruud _________________ Canon body`s en Canon L glaswerk. Feisol 3371 statief + Jobu BWG-HD schommelkop.
Hoi Ruud,
Bedankt voor je reactie! Het allerliefste zou ik inderdaad de canon EF 100-400mm L IS USM kopen, maar deze is wel wat duurder. Maar je krijgt er dan ook iets goeds voor. Ook heb ik mijn body (40D) nog niet dus kan ik ook nog geen lenzen gaan uitproberen. Maar zodra ik mijn Canon EOS 40D heb ga ik inderdaad eens een paar lenzen uitproberen om zo mijn definitieve keuze te maken. Het liefst heb ik wel een telezoom lens omdat ik niet alleen maar vogels ga fotograferen (ook wel eens een keer wat anders waarbij je zoom kan gebruiken). _________________ Canon
Gender: Male Age: 57 Joined: 05 Nov 2006 Posts: 2 Location: Wommels
Posted: Wed 01 Oct 2008, 20:50 Post subject:
Hallo Henc,
Ik ben sinds 1 week in het bezit van een sigma 120-400mm lens. Ik ben zeer te spreken over de scherpte op 400mm. Het is geen prime, maar zeker scherp te noemen. (op een nikon d50). Er zijn inmiddels ook wat testen verschenen, oa in het Duitse Foto Magazin sept nr worden de 120-400 en de 150-500 getest, ook heb ik vandaag nog een test gelezen in een van de Nederlandse fotobladen (oktober nr maar ik ben kwijt in welk blad) in beide bladen wordt de 120-400 goed tot zeer goed getest.
Hoi Christiaan,
Bedankt voor je reactie! Ik had nog geen test op het internet gevonden over de Sigma 120-400. Zou je eventueel (als deze ook op het internet staat) een link van deze test kunnen doorsturen?
Gender: Male Age: 68 Joined: 04 Jun 2006 Posts: 242 Location: schijndel
Posted: Thu 02 Oct 2008, 17:23 Post subject:
Over de 2 sigma lenzen kees ik zeer uiteen lopende reacties. Er schijn in de VS ergens een dealer te zijn die ze uit het programma heeft genomen, omdat er zoveel problemen mee zijn. De kwaliteits controle van sigma zit blijkbaar op een diepte punt.
Daar staat tegenover dat ik foto's heb gezien die met de 150-500 zijn gemaakt die er werkelijk schitterend uitzien. Zorge er dus voor dat je een goed exemplaar hebt!
Converters op dit soort lenzen is meestal geen goed idee. Als het voor vogelfotografie is, ga dan voor de langste lens.
Hoi Ad,
Bedankt voor je reactie! Gaat het bij de dealer in de VS om allebei de Sigma lenzen of gaat het er maar om één?
Ik was trouwens ook niet van plan om er een converter bij te kopen. Hoe weet je trouwens van tevoren of je een goed exemplaar hebt (heb weleens gelezen dat het aan het serienummer ligt, maar welk serienummer is dan wel goed en welke niet?)
Gender: Male Age: 57 Joined: 05 Nov 2006 Posts: 2 Location: Wommels
Posted: Thu 02 Oct 2008, 20:38 Post subject:
Hallo Henc,
Helaas heb ik op het internet nog geen reviews gevonden , maar het blad fotomagazin is bij de betere bladenhandels wel te koop. De eindconclusies: De rating van de 150-500 is 3 sterren en " gut" ( net als de tamron 200-500, die ook is getest) de 120-400 krijgt 4 sterren en "sehr gut".
Groeten Christiaan _________________ Nikon
Gender: Male Age: 68 Joined: 04 Jun 2006 Posts: 242 Location: schijndel
Posted: Thu 02 Oct 2008, 21:16 Post subject:
Henc
Het ging toevallig over allebei deze lenzen.
Ik heb nergens gelezen dat er specifieke serie nummers aan verbonden zijn.
De problemen worden ook netjes opgelost, maar het is elke keer weer een hoop gedoe, en daar zit je niet op te wachten als je net nieuwe spullen hebt gekocht.
Ik meen dat de bewusten lenzen niet scherp waren. Kan me niet herinneren dat er nog andere problemen waren.
Ik heb nog gezocht , maar kan de discussie over deze twee lenzen niet meer vinden.
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum