Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur


monopod of tripod??

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Werner Berkhout


Gender: Male
Age: 55
Joined: 01 Apr 2005
Posts: 24
Location: Ouwerkerk
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 07 Apr 2005, 19:45    Post subject: monopod of tripod??
Ik ben al zeer lang aan het twijfelen waar ik nu beter mee af ben, een monopod of een tripod. Ik doe veel op de fiets, maar ver uit het meeste lopend. Dus een monopod lijkt me dan het handigste qua gewicht en vervoer, maar een tripod staat stabieler en je hebt 2 handen vrij om je fototoestel te bedienen.
Ik heb nog geen ervaring met een monopod maar misschien kunnen degene die er wel mee werken me op weg helpen?
_________________
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn



Age: 57
Joined: 08 Nov 2003
Posts: 3780
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 08 Apr 2005, 8:53    Post subject:
Het hangt enorm van de omstandigheden af.
3-poot is altijd beter, tenzij je hem niet bij je had of nog niet had opgesteld. Mijn idee: of je je 3-poot meeneemt hangt van je doel en je ambitie af. Niet mee? dan heeft fotograferen blijkbaar een lagere prioriteit. (heel legitiem natuurlijk)

Heeft iemand ervaring met dat ding van Manfrotto wat je met een druk op de knop ca 50 cm vrij kan bewegen (voor < 5 kg lens+camera)? Weet iemand of er ook andere fabrikanten zijn die zoiets maken?

Peter
Back to top
Reply with quote
 
Karel Mauer




Joined: 10 Aug 2004
Posts: 421
Location: Almere
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 08 Apr 2005, 9:38    Post subject:
Laat Arie Ouwerkerk dit maar niet lezen Peter. Ik denk dat hij het niet met je eens zal zijn (en als ik aan Arie's foto's denk, en de instelling waarmee hij ze maakt, denk ik dat ik het ook niet met je eens ben).
_________________
Karel Mauer
Canon spullen
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn



Age: 57
Joined: 08 Nov 2003
Posts: 3780
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 08 Apr 2005, 9:55    Post subject:
karel,

Arie is een buitencategorie met eindeloos veel ervaring. Ik ben ook erg benieuwd naar zijn mening, en de jouwe nu we het over ervaring hebben!

peter
Back to top
Reply with quote
 
Karel Mauer




Joined: 10 Aug 2004
Posts: 421
Location: Almere
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 08 Apr 2005, 10:37    Post subject:
Ik gebruik zelf meestal de rijstzak (doe veel uit de mobiele schuilhut, oftewel de auto), en als het even kan een statief (Gitzo). Wil nog wel een monopod aanschaffen omdat ik het geschouw met het zware statief een beetje zat begin te worden (zeker in de bergen). Driepoot tussen de blokken van pieren leidt meestal ook tot gestuntel (waardoor soms gemiste kansen). Meedraaien met vliegende vogels op driepoot gaat ook niet altijd even lekker (dan verkies ik het vaak om uit de hand te werken, ook met de 560 mm). Een monopod is waarschijnlijk wat makkelijker om mee te manoevreren (maar daar heb ik dus geen ervaring mee). Denk dus dat de keuze voor een van de drie "ondersteuningen" eerder aan je doel en omstandigheden ligt, dan aan je ambitie.
Ideale combinatie is dus rijstzak, zware driepoot en monopod (en een drager als je die dan tenminste nog kunt betalen).
_________________
Karel Mauer
Canon spullen
Back to top
Reply with quote
 
Arie Ouwerkerk
Moderator
Moderator


Gender: Male
Age: 59
Joined: 21 Aug 2004
Posts: 7012
Location: Terschelling
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 08 Apr 2005, 11:20    Post subject:
Als ik een advies moet geven dan zou ik voor een 3-poot gaan. Zeker als je niet over een lens met IS beschikt (image stabilizer, Canon-jargon, bij Nikon VR) is een 3-poot onmisbaar.

Zelf heb ik 3 objectieven met IS en gebruik alleen een éénpoot of doe het uit de hand. Met de éénpoot lukt het me vaak foto's zonder bewegingsonscherpte te maken vanaf 1/60 sec (als het onderwerp stil zit en het niet te hard waait). Ik maak dan echter altijd een serie met continu-opname. Kost wat meer tijd met selecteren, maar de kans op succes is veel groter. Wel moet je genoeg geheugenkaartjes op zak hebben.

Voorheen gebruikte ik een Nikon 600mm/f5.6, altijd met 3-poot of vanuit de auto met rijstzak. Vliegplaatjes waren met deze lens lastig, maar ook dan gebruikte ik een 3-poot.

Dus samenvattend: 3-poot eigenlijk onmisbaar, maar met lenzen met IS is een éénpoot ook heel bruikbaar (en profiteer je het meest van die IS). Het vergt enige oefening, maar na een misschien wat lastige beginperiode ben je heel flexibel. Enige punt waar je goed voor moet opletten is het recht houden van de (denkbeeldige) horizon. Achteraf is het een en ander natuurlijk nog wel te corrigeren in PS.
_________________
Zie voor veel meer foto's:
http://pbase.com/arieouwerkerk
Back to top
Reply with quote
 
Werner Berkhout


Gender: Male
Age: 55
Joined: 01 Apr 2005
Posts: 24
Location: Ouwerkerk
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 08 Apr 2005, 12:52    Post subject:
Bedankt voor jullie adviezen. Ik heb inderdaad geen lens met IS. Dus ik denk dat ik maar voor een degelijke tripod ga. Kan in de toekomst dan altijd nog kijken voor een monopod ernaast.
Nu neem ik nog alle foto's uit de hand en helaas is dan niet altijd alles scherp. Nu nog uitzoeken welke tripod ik het beste kan nemen, ik denk zelf aan een Manfrotto 055 NAT met een 222 head.

Adviezen hierin zijn ook welkom! Very Happy
_________________
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn



Age: 57
Joined: 08 Nov 2003
Posts: 3780
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 08 Apr 2005, 13:31    Post subject:
hai hai, "krazypointer"
er is veel geschreven over statieven, er is een topic "welk statief gebruik ik". Je kunt de zoek-optie in de forums gebruiken. Kort samengevat de keuze is 1) zwaar en 2e hands of 2) licht en kostbaar. Optie 1) is het beste, want gewicht geeft de meeste weerstand tegen beweging.

Gisteren is mijn gitzo 1325v met markins balhoofd M20 bijna het water in gewaaid. Je begrijpt dat ik inmiddels in optie 2) zit. (de lens zat er niet op, dan staat het weer als een bunker).
succes, peter
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum