Gender: Male Age: 84 Joined: 17 Jan 2005 Posts: 37 Location: De Cocksdorp
Posted: Fri 26 Sep 2008, 20:02 Post subject: gewicht,kwaliteit en afstand
Het is toptijd voor vogelliefhebbers op Texel waar ik woon.Twee maal een Visarend nabij,Roze Spreeuw,Fitissen,Gekraagde Roodstaarten,Zwartkoppen,Putters in de tuin.Wat is er nou te klagen? Mooie apperatuur,Nikon D300 met 120-300 mm Sigma,1.4 Converter,Kowa 323M Spotting sccope en een Monopod.Helaas ben ik wat op leeftijd 67 jaar en heb ziekte van Bechterew.Momenteel lukt het me alleen vanaf statief in tuin of vanuit rijstzak in de auto foto's te maken.Mooie tochten langs de Schorren,De Tuintjes,Horsmeertjes lukken niet meer.Bij elkaar weegt de rugzak denk ik dik 5 kilo.Kennen sommigen van jullie dit probleem.Doe niets liever dan vogelen en vind Texel zeker met dit weer paradijs op aarde.Hoe te fotograferen met minder gewicht.Digiscopen? Lichte camera en lens aanschaffen, alles liijkt lichter dan Nikon.Olympus kopen? Ben benieuwd of jullie die dit probleem hebben een oplossing gevonden hebben.Rob LS
http://picasaweb.google.nl/rlutkeschipholt/VOGELSTexel# _________________ Olympus E3,Zuiko ED 50-200mm 1:2.8-3.5 SWD en 12-50 SWD. 1.4 , 2x converter, 300mm 2.8
Last edited by R.Lutke Schipholt on Fri 26 Sep 2008, 23:17; edited 1 time in total
Gender: Male Age: 42 Joined: 14 Dec 2004 Posts: 630 Location: Limburg
Posted: Fri 26 Sep 2008, 21:14 Post subject:
Beste R.Lutke,
Er zijn zoals je zelf aangeeft inderdaad meerdere opties mogelijk:
1.op zoek naar een manier om je spullen makkelijker mee te nemen
2.voor de lange wandeltochten door de duinen/strand een lichtere uitrusting mee
3.splitsen; of observeren (alleen kijker en telescoop mee) of fotograferen (alleen de camera met sigma 120-300)
2: Je zou kunnen denken om je uitrusting te voorzien van een lichtere lens die makkelijk is mee te nemen. Voor nikon denk ik dan aan de 300 mm f4; weegt 1,4 kg en is redelijk betaalbaar en ragscherp. Moet het nog lichter/goedkoper dan zou je aan bijvoorbeeld de Nikon 70-300mm AF-S VR kunnen denken (ca. 700 gram). Maar die overlapt het bereik van je 120-300 mm wel erg veel. Ik neem zelf ook voor lange wandeltochten geen zwaar spul mee, alleen de 100-300 mm en nog een lens met camera en verrekijker in een licht rugzakje.
3: zoals gezegd een keuze maken wat je die dag wil doen; puur kijken naar de vogels of alleen je toeleggen op de fotografie? Bij vogels kijken is alles in feite interessant, bij fotografie alleen de vogels die dichtbij zitten (dichterbij dan 15 meter in mijn optiek, tenzij het een extreme zeldzaamheid is). In mijn ogen kun je bij fotograferen beter geen andere dingen doen, en je volledig concentreren op de foto en niets anders (makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk ).
Ikzelf zou kiezen tussen optie 2 of 3, met mijn voorkeur op optie 3, dus niet alles tegelijk mee willen nemen.
Hopelijk ben je hier mee enigzins geholpen.
Groeten, Joep _________________ Canon EOS 7D + EF 400 mm f5.6 L USM | Statief: Manfrotto 055PRO-B + 501HDV videokop | Monopod: Manfrotto 680 + 484RC2 balhoofd
Gender: Male Age: 61 Joined: 02 Jan 2006 Posts: 376 Location: De Meern
Posted: Fri 26 Sep 2008, 22:56 Post subject:
Tja ik zou in dat geval toch de olympus E3 met een Zuiko 50-200 lens en een Zuiko 2.0 converter. Geeft je dan toch 100 x 400 ex en 200 x 800 inclusief de kropfactor met daarbij een gewicht onder de 1.2 KG.
Maar....ik ben bevooroordeeld _________________ Olympus E5 en E510 Digitaal met Zuiko 14-45, 50-200, ED300 f2.8 en de 35mm makro.
De Sigma 150 mm macrolens, 1.4 en 2.0 converter, Velpon Sjerpa Pro 730 met GMB kop driepoot met schommelkop en manfrotto monopoot. O ja....ook nog een schuiltentje..
Posted: Fri 26 Sep 2008, 23:23 Post subject:
Zit serieus te denken over zo'n karretje.Zal eens rondvragen. Op de duinpaden is het vaak rul en zanderig.Alexander Koeders maakt prachtige foto's en ook Cameraland in Alkmaar adviseerde mij over te stappen naar een E3.Werkt de 2x converter beter dan mijn sigma 2x converter? Binnenkort komt Olympus en Panasonic met een Micro uitviering van het 3/4 systeem, zonder opklapbare spiegel.Weet jij daar iets van Alexander? Nog minder gewicht,zelfde lenzen en geen geluid meer door het klappen van de spiegel.Kijk er naar uit.Groet Rob _________________ Olympus E3,Zuiko ED 50-200mm 1:2.8-3.5 SWD en 12-50 SWD. 1.4 , 2x converter, 300mm 2.8
Gender: Male Age: 61 Joined: 02 Jan 2006 Posts: 376 Location: De Meern
Posted: Fri 26 Sep 2008, 23:43 Post subject:
Ja en ik heb al wat voorproefjes bij Oly mogen bekijken. Die camera wordt echt klein en heeft dezelfde mogelijkehden als de E3 behalve dan dat hij niet waterdicht is. Hij wordt ook de helft lichter dacht ik dus.......
Hoe dan ook zul je veel adviezen krijgen en moet je uiteindelijk zelf kiezen. Succes _________________ Olympus E5 en E510 Digitaal met Zuiko 14-45, 50-200, ED300 f2.8 en de 35mm makro.
De Sigma 150 mm macrolens, 1.4 en 2.0 converter, Velpon Sjerpa Pro 730 met GMB kop driepoot met schommelkop en manfrotto monopoot. O ja....ook nog een schuiltentje..
Gender: Male Age: 42 Joined: 14 Dec 2004 Posts: 630 Location: Limburg
Posted: Sat 27 Sep 2008, 12:59 Post subject:
Nog over het karretje; ik heb deze vaker gezien in De Groote Peel waar onze Oosterburen regelmatig mee binnenkomen. De banden zijn lekker stevig en breed, dus zanderige paden zijn geen probleem. De enige klacht die ik ooit over het karretje van een Duitser heb gehoord is dat deze niet geschikt is voor zeer smalle wandelpaadjes, die schijnbaar in veel Duitse gebieden voorkomen. Maar op Texel weet ik er geen te noemen (maar ben nog niet op alle plekken van het eiland geweest).
Succes met je verdere keuze! _________________ Canon EOS 7D + EF 400 mm f5.6 L USM | Statief: Manfrotto 055PRO-B + 501HDV videokop | Monopod: Manfrotto 680 + 484RC2 balhoofd
Gender: Male Age: 68 Joined: 04 Jun 2006 Posts: 242 Location: schijndel
Posted: Thu 02 Oct 2008, 17:44 Post subject:
Ik heb die kar, en dat bevalt me prima. Hij is idd niet geschikt voor smalle paadjes omdat de kar een breede wielbasis heeft. Eigenlijk is dat een voordeel, want nu is het een erg stabiel karretje, Je hoeft niet bang te zijn dat hij omkiepert op een helling.
De kar heeft nog een voordeel/nadeel: hij zit erg lekker! Heerlijk om uit te rusten, maar je komt er wat moeilijk uit.
Verder niets dan lof. Hij is licht, maar toch heel degelijk, en kan heel compact vervoerd worden.
Gender: Male Age: 72 Joined: 15 Jan 2008 Posts: 81 Location: Dirksland
Posted: Sun 12 Oct 2008, 12:47 Post subject:
Ik heb ook zo'n kar, is echt geweldig je sleept alles met je mee zonder er echt mee te sjouwen.
en smalle paadjes is idd een probleem, ik heb het zelfs al een keer voor elkaar gekregen dat de hele boel omkieperde, maar was wel heel ruig terrein
voor de rest is het een uitkomst voor je uitrusting, rolt behoorlijk licht door de grote luchtbanden (behalve in vrij los zand).
ik ben alleen een beetje bang dat de asjes snel versleten zullen zijn, materiaal is van alluminium (as) en de wielen zijn (de naaf) van plastic,
en aangezien ik er de meeste tijd in natuur gebieden mee loop, dus veel zand er tussen, zie ik toch al behoorlijk slijtage aan de assen. _________________ M.vr.gr. Bram Mijn foto album
Posted: Sat 18 Oct 2008, 22:56 Post subject:
Het is de Canon 50D en een 300mm en 1.4 converter geworden.Kilo's lichter dan ik gewend ben.Nog geen karretje nodig.Altijd afstand te kort..er is nu zoveel te zien.Tot mijn verbazing lukte het redelijk om met de Kowa 823 foto's te maken met de mobiele telefoon (Nokia N95).Geen mooie plaatsjes.maar goed om achteraf te determineren.Was stom verbaast over het resultaat! _________________ Olympus E3,Zuiko ED 50-200mm 1:2.8-3.5 SWD en 12-50 SWD. 1.4 , 2x converter, 300mm 2.8
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum