Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Afbreken van de bigma
Goto page 1, 2  Next

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sun 07 Sep 2008, 18:36    Post subject: Afbreken van de bigma
Hoi allemaal,

vandaag gebeurde het onmogelijke. Mijn bigma brak los van de camera waarbij de solderingen kapot werden getrokken en het verbindingsstuk van de lens aan de camera bleef zitten. De schroefjes waarmee het verbindingsstuk van de lens en de camera mee vast zit, schoten eruit en daardoor viel de lens (gelukkig op mijn autostoel). Iemand enig idee of de lens nu afgeschreven is, of bestaat er nog een reparatiemogelijkheid. De lens heb ik vorig jaar bij Hongsien op fotoapparatuur gekocht en komt dus uit Hongkong. Ik hoor graag van u.

groeten Gerwin

Ron van Elst

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 07 Sep 2008, 19:03    Post subject: Lens
Nee, ik ga niets zeggen over kopen in het buitenland... Wel over een eventuele mogelijkheid tot reparatie. Probeer eens ROFA Repair in Den Haag. Prima onafhankelijk bedrijf wat je ongetwijfeld vooraf een offerte kan geven over het reparatiebedrag, indien reparatie nog mogelijk is.

Even googlen op ROFA Repair zal je ongetwijfeld op hun site brengen.

Mooi balen trouwens dat zo'n lens het zo snel begeeft. Sterke ermee.
Back to top
Reply with quote

Gerwinvanhouwelingen

PostPosted: Sun 07 Sep 2008, 19:17    Post subject:
Hoi Ron,

ja ik weet het, had je maar niet vanuit het buitenland moeten bestellen, maar ja dat is achteraf. Ook de laatste keer dat ik dat doe in ieder geval. Bedankt voor het adres in Den Haag. Ik zal eens wat foto's maken en ze dan naar hen opsturen. Goedkoop zal het in ieder geval niet zijn. Ik had het laatst nog met mijn vrouw over lenzen en dat ik niet zo tevreden was over de Bigma. 1 keer raden wat zij vanmiddag zei. Dat je een nieuwe lens wilt, ale, maar dat je deze dan gelijk moet slopen....haha snik

groeten Gerwin

Doodles

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 07 Sep 2008, 19:24    Post subject:
Als je de lens in Nederland had gekocht had het ook kunnen gebeuren, toch? Ze komen uit dezelfde fabriek. Mijn spullen zijn bijna allemaal tweedehands dus ook geen garantie. Wel goed verzekerd via de NVN verzekering.

Laatst donderde mijn 500/4 op de grond, gelukkig alleen flinke cosmetische schade en geen kapot glaswerk. Reparatie kostte 150 euro en die werden zonder verdere vragen volledig vergoed. Zo'n verzekering is niet goedkoop, maar ik loop wel met een gerust hart elk weekend met mijn spullen de natuur in.
Back to top
Reply with quote

Hendrik van Kampen
Moderator
Moderator

PostPosted: Sun 07 Sep 2008, 20:24    Post subject:
In elk geval veel sterkte met je dikke pech. (Misschien profiteren van de ellende en nu dan maar een nieuwe lens aanschaffen? Omdat je toch al met die gedachte rond liep Wink )

P.Teune

PostPosted: Sun 07 Sep 2008, 20:32    Post subject:
jemig...da's schrikken zeg!!..hopelijk vind je snel een goede oplossing want niet kunnen fotograferen...pffff
Reply with quote

Mies
Moderator
Moderator

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 07 Sep 2008, 20:35    Post subject:
Naast dat het natuurlijk een verschrikkelijke gebeurtenis is (de nachtmerrie van iedere fotograaf) ben ik toch benieuwd hoe dit kon gebeuren. Stootte je de lens ergens tegenaan of viel hij er vanaf toen je alleen de camera vasthield en de lens niet ondersteunde Confused .
Ben het ook met Hendrik eens dat dit ook een goed moment is te overdenken wat je voor de toekomst met je glaswerk (en verzekering) wilt doen.

Michel
Reply with quote

Gert-Jan

PostPosted: Sun 07 Sep 2008, 21:24    Post subject:
neem effe contact op met hongsien . zal hij je wel helpen denk ik zo . op mail reageert hij bliksems snel . succes

@leo
Back to top
Reply with quote

Gerwinvanhouwelingen

PostPosted: Sun 07 Sep 2008, 22:47    Post subject:
Michel, ik denk inderdaad dat ik de lens niet ondersteund heb bij het oppakken, want op een gegeven moment had ik alleen de camera in mijn hand. Maar het ging zo snel en ik schrok mij wezenloos. Ik stootte in ieder geval nergens tegenaan.
Ik ga morgen ook mijn verzekering eens bellen of ik iets gedekt heb, maar ik heb in ieder geval geen aparte verzekering.
Leo, ik zal hem eens mailen en kijken wat hij voor mij kan betekenen. De lens was pas 1 1/2 jaar oud.Iedereen bedankt voor het medeleven. Er zijn ergere dingen in de wereld!!

groeten Gerwin

Joep Tomlow

PostPosted: Mon 08 Sep 2008, 13:08    Post subject:
Ter illustratie dat in Nederland een nieuwe lens kopen absoluut geen garantie is tegen defecten; mijn hagelnieuwe Canon 400 mm f5.6 is afgelopen zaterdag bij de winkel ter reparatie ingeleverd. Dit omdat de (auto)focusring niet meer goed werkte. Dus ik leef met je mee Gerwin, hopelijk kun je iets regelen met Hongsien danwel je verzekering!

Groet en sterkte,

Joep

Ron van Elst

PostPosted: Mon 08 Sep 2008, 13:49    Post subject: Lens kopen in NL
Joep schreef:

Quote:
er illustratie dat in Nederland een nieuwe lens kopen absoluut geen garantie is tegen defecten; mijn hagelnieuwe Canon 400 mm f5.6 is afgelopen zaterdag bij de winkel ter reparatie ingeleverd.

Ik heb ook nooit gezegd dat het kopen in NL dit soort dingen voorkomt, maar jij hebt wel terug kunnen gaan naar een bestaande winkel. Dat wordt met kopen via internet toch een stuk moeilijker allemaal. Alle kapotte deeltjes opsturen aan een of andere verweggistan adres en maar zien wat je terug krijgt.

Bart40 schreef eerder:

Quote:
Ja maakt niks uit of je die nou in het buitenland of hier koopt.
Bovendien is HongSien vrij betrouwbaar.

Vrij betrouwbaar.... Dus niet volledig betrouwbaar?? Overigens is iemand die zijn waren als gift of als pakket 'boeken' aanbiedt aan de douane sowieso discutabel. Daarnaast maak je je als klant schuldig aan een strafbaar feit als je hieraan meewerkt. Check de site van de belastingdienst zou ik zeggen.

Misschien ben ik een dief van mijn eigen portemonnee, maar over de loop der jaren heb ik wel geleerd dat 'goedkoop is duurkoop'.

Maar goed, dat is mijn mening. In ieder geval ook jij sterkte met het reparatieproces Joep !
Back to top
Reply with quote

Joep Tomlow

PostPosted: Mon 08 Sep 2008, 13:54    Post subject:
Ik verwees ook niet naar jou Ron, ik gaf het voorbeeld op zichzelf aan...
En ik realiseer me ook wel dat ik makkelijk praten heb met een kleine 2 jaar fabrieksgarantie, wilde alleen aanhalen dat je altijd pech kunt hebben. Verder dank voor je medeleven Smile

Groet, Joep

Gerwinvanhouwelingen

PostPosted: Mon 08 Sep 2008, 14:00    Post subject:
hoho, kalm aan mannen. ER ZIJN ERGERE DINGEN IN DE WERELD dan een kapot objectief. Ik ga trouwens zo mijn verzekering eens bellen en ga morgen met de lens naar een fotozaak die aangesloten is bij SIGMA Benelux. Eens kijken wat ze zeggen.
ROFA Repair heb ik inmiddels gemaild en zij schatten het op zo'n 70 tot 200 euro als ze het probleem zo lazen. Maar ze hebben dus nog niks gezien. Eerst maar eens kijken wat sigma zegt.

groeten Gerwin

Nagtie

PostPosted: Tue 09 Sep 2008, 20:08    Post subject:
Rofa Repair repareert geen Sigma apparatuur. Ze kunnen het wel voor je opsturen.
Volgens mij kun je bij Sigma gewoon je lens brengen, en dan kost het je 15 euro! Tenminste als je nog garantie en een bon hebt!
Mail Hong Sien anders even over de garantie!
Reply with quote

Gerwinvanhouwelingen

PostPosted: Tue 09 Sep 2008, 21:35    Post subject:
internationale garantie is na een jaar verlopen en de lens is, je raadt het al 1 1/2 jaar oud #Mad . Volgens Sigma Benelux moet ik naar de plaatselijke fotograaf die de lens dan eventueel kan opsturen, afhankelijk van hoeveel het gaat kosten. Ik heb geen zin in een dure rekening, want dan koop ik 'gewoon' een nieuwe lens. Iemand een tip voor rond de 1000 euries Laughing .

groeten Gerwin

Hendrik van Kampen
Moderator
Moderator

PostPosted: Tue 09 Sep 2008, 21:48    Post subject:
Een 300 f4 met eventueel een extender, ik denk dat je dan ook een stapje vooruit gaat in kwaliteit. Het is een gemakkelijk hanteerbare combinatie.

peter wijn

PostPosted: Wed 10 Sep 2008, 6:52    Post subject:
Quote:
ik denk dat je dan ook een stapje vooruit gaat in kwaliteit

ik
Quote:
weet
dat je dan een grote stap vooruit gaat. (wel een vaste stap). De canon convertor is meen ik niet heel makkelijk 2e hands te krijgen, maar een 2e hands canon 300 F4 met een nieuwe kenko pro 1,4 kan wel lukken voor dat bedrag.

Ik zou wel even bellen met sigma, en even rekenen of je reparatie de moeite waard vindt ('t is vrijwel altijd veel duurder dan je zou willen). Volgens bartjes ben je de lens zo lang kwijt dat een tussentijdse oplossing wilt...

suces met je besluit.
Back to top
Reply with quote

Fred

PostPosted: Wed 10 Sep 2008, 11:42    Post subject:
Als er onderdelen uit Japan besteld moeten worden dan moet je waarschijnlijk lang wachten [ik heb bijna 4 lange maanden moeten wachten]
2e hands sigma 500 is misschien ook een optie Je hebt dan in elk geval niet direct een converter nodig en toch 80mm meer dan met een 300+1.4 converter Wel iets duurder natuurlijk.

Els Branderhorst

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 10 Sep 2008, 13:15    Post subject:
Hallo Gerwin, mooie foto's heb je gemaakt (met de bigma) in Afrika. Kwaliteit ook prima.
Zelf heb ik bij mijn sigma 50-500 niet meegemaakt dat de tussenring af was gebroken, maar wel dat deze heel erg los zat. De reparatie viel mee (interne schroeven), iets van 120 euro en ik had hem binnen 2 weken terug.
Als het is afgebroken en de fittingen kapot, kan een vervanging van het onderdeel natuurlijk wel duurder uitvallen en een langere wachttijd hebben.
Back to top
Reply with quote

Gerwinvanhouwelingen

PostPosted: Wed 10 Sep 2008, 15:42    Post subject:
Lens is inmiddels naar een fotozaak in Kampen gebracht die hem opstuurt. Ik heb uiteraard wel eerst een prijsopgaaf van de schade gevraagd, voordat ik hem eventueel laat repareren.
Els, inderdaad waren de schroefjes losgegaan, waardoor de lens viel. Maar daardoor zijn de contactdraden (die door iets van plastic heenlopen) ook afgebroken, dus waarschijnlijk kost het wel meer dan 120 euries #Mad .
canon 300 + converter had ik ook al aan gedacht. Is een fraai setje en scherper dan de bigma. Sigma 500 f4.5 dan krijg ik denk ik ruzie met mijn vrouw Laughing . Droom blijft de canon 500 f4, maar ooit komt die er wel. Toch had de bigma het voordeel van zoom. In Afrika bleek dat soms wel nodig.
Iedereen bedankt voor het meedenken en meeleven.

groeten Gerwin

Gerwinvanhouwelingen

PostPosted: Sat 01 Nov 2008, 17:34    Post subject:
Vandaag was het dan zover, ik kon de bigma weer ophalen bij de fotozaak waar ik hem heen had gebracht. Er is een nieuwe mounting opgezet en de elektronica is hersteld. Schade bedroeg 149 euries, pfffff, dat viel mij mee zeg. Ik was bang dat het wel een paar honderd euro zou zijn. Dus ik kan eindelijk weer foto's gaan maken, als het weer tenminste mee gaat doen want ik heb de lens amper kunnen testen op deze donkere middag. Iedereen nog bedankt voor de morele steun.

groeten Gerwin

cor

PostPosted: Sat 01 Nov 2008, 21:07    Post subject:
wat is eigenlijk een bigma?

loop al jaren met die vraag.
Back to top
Reply with quote

Ben Brons

PostPosted: Sat 01 Nov 2008, 21:13    Post subject:
Dat is de Sigma 50-500 mm Cor

culoken

PostPosted: Sat 01 Nov 2008, 21:17    Post subject: Afbreken Bigma
De 50-500 DG HSM van Sigma wordt zo genoemd.
Heeft eerder met brandpunt dan met grootte te maken denk ik Razz
Groeten
Extender Canon 2.0XEF II
Soligor extender 1.7X.
Monopod Manfrotto 681B.HBN gimballhead type II met tripod TRIOPO CARBON GX 1227 en ook nog een rijstzak.
Back to top
Reply with quote

antonio

PostPosted: Fri 07 Nov 2008, 23:43    Post subject:
Mijn camera is van de statief gevallen door mijn eigen schuld afijn ,lens van de camera gelijk met de ring, schroefjes en twee veertjes eruit,
thuis gekomen en de schroefjes er weer ingedraaid standaard lens erop en hij doet het weer alleren de twee veertjes heb ik er niet in kunnen zetten. toch mijn verzekering ingeschakeld en die vroegen om een aankoop bon maar helasas heb ik de D80 op marktplaats gekocht dus geen bon en i.v.m. oplichting werd ik niet geholpen, antonio

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur
Goto page 1, 2  Next

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 2

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum